Gå till innehåll

Saltvattensstart


TomKa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så där, nu är allt vatten och salt i :)

Var på macken och skulle köpa destilerat vatten för att kalibrera min refraktometer men dom hade bara batterivatten, så här står det på flaskan: "Avmineraliserat och avjoniserat. För tekniskt bruk"

Kan jag använda det till att kalibrera med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar inte uttala mig om batterivatten men förr användes destilaret vatten till bilbatterier. Om du vill vara säker tar du kontakt med en av kemilärarna på gymnasieskolan eller högstadiet för de har säkert destilerat vatten. Förklarar som det är samt att du nu ska lära dig mer kemi. Frågar om du kan få komma förbi och kalibrera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedär ja! Inte illa.

Ser att du fått ordning på ytavrinningen oxå. Tycker dock att karet gör sig bäst med sargen på, men du skulle väl bygga ett överskåp förstod jag..?

36kg sten...blir kanon det skulle jag tro. All sten ny från Reefzone?

Japp, håller med om sargen, det ser bättre ut. Tänkte bygga en huv men det ligger på is ett tag.

36kg ny sten från ReefZone

Jag vände lite på pumpen till ytrenaren så den kom mer bakom stenen, det blev mycket bättre.

Hur lång tid brukar det ta innan man ser vad för levande som kom med stenen?

Datate: Vad var det man ändrade med den svarta "skruven" som sitter inne i själva ytavrinnings delen till ytrenaren?

post-2873-1446891337818_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah...nu ser det ju riktigt snyggt ut. Sänk armaturen lite bara sen...men det är väl bara tillfälligt den sitter så högt gissar jag.

Skruven i ytavrinnaren är till för att reglera hur mycket av vattnet som skall sugas genom nedre och övre vattenintaget. Dvs hur mycket som skall tas från ytan respektive från "bottnen".

Du skall inte vrida på utblåset från pumpen så det blir lite turbulens över stenen?

De första djur man brukar se är nog små filtrerare. Sen brukar man kunna se små slemsniglar osv. Fick du med några synliga saker som skivanemoner eller polyper? Iofs syns det väl oftast när belysningen varit igång ett tag...

Bara se till att värdena är okej och sen vänta ut fosfat och nitrat å sen sakta dra igång belysningen å se vad stenen har att ge. Stenen från Reefzone har en endens att vara bra...iallafall då jag köpt där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, belysningen ska sänkas och utblåset ska vridas lite.

Det var ett himla pusslande med stenen innan det blev bra, nu ligger den rätt så stadigt, hoppas att det räcker så, kliar lite i fingrarna att plocka om det och försöka få det super-stadigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH och Fosfor tester var slut hos handlaren men här är dom jag har:

Temp: 26 grader

Salt: 1.026

Nitrate NO3: 0.5

Nitrite NO2: 0

Amonnia NH4: < 0.25

KH: 8.3

Ser det ut att kunna stämma med ett kar som är 1 dygn gammalt med bara sten i?

Ska jag starta skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har karet varit igång ca. 4 dagar, känns s**t skoj att äntligen vara på g :ler:

Har bara haft blå ljuset på någon minut då och då samt lyst lite med ficklampan under natt "jakten". Men, har ännu inte sett något liv i LS:en, inga små krabater som kryper runt...

Ska det vara så? livlöst. Tar det ett tag innan stenen "vaknar"?:smiley24:

Det har börjat komma lite gröna alger lite här och där, inget att oroa sig för?

Skummaren går och skummar lite grann, inga mängder, drygt 1 cm i "smutskorgen"

Har inte fått fosfat testet än, men har rowaphos i skummarfacket

Temp: 24 grader

Salt: 1.024 (har sänkt salthalten från 1.026, kanske var dumt?)

Nitrate: 0.5

Nitrite: 0

Ammonia: < 0.25

KH: 5.8

post-2873-1446891339668_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tippa att det tar lite tid innan man ser nått liv på stenen... Tog mig flera månader innan jag märkte att det sprang runt mm-stora räkor på stenarna under natten t.ex.

Låter ju annars bra. Bara att vänta ut Amoniaken så den ligger på 0, å helst ska ju även nitraten ner. Men när väl stenen är inkörd så löser det sig självt.

Ganska lågt kH dock. Testa att ta upp den till 7-8 istället. Vet inte hur viktigt det är i början...men det dkadar nog inte att höjja den. Testa en burk Tropic Marine Tripple Buffer. Kör själv med den varje helg, iallafall fram tills jag dragit igång kalciumreaktorn. TrippelBuffer stabiliserar dessutom pH.

Sen är det bara att vänta. Antingen väntar du ut ala värden så värdena är perfekta å sen tillsätter djuren, eller så avvaktar du amoniaken och nitriten...sen sätter du i någon tåligare fisk. Sedan matar du den sparsamt och när alla värden återigen är bra så fortsätter du med en fisk till.

Bakterierna måste ju ha näring för att föröka sig...å det får dom ju enklast genom att något djur producerar avföring som måste brytas ner...

Välj den metod som passar...båda verkar funka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott Folk, nu har jag äntligen sett lite liv i stenen, har varit uppe och nattdykt nästan varje kväll/natt sedan jag startade karet och inte sett något levande alls.

Men inatt, vilken känsla. Funderade nästan på att väcka familjen så dom också fick vara med :ler:

Vad såg jag då? Jo, några rörmaskar eller heter det tubmaskar? och ett antal små kryp, såg ut som små räkor, det var snabba rackare i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har karet varit igång 2 1/2 vecka och jag väntar på nitrit-toppen.

Vattenvärden i Lördags:

Temp: 26 grader

Salt: 1,026

KH: 7,7

NO2: 0

NO3: 5

NH4: < 0,25 (skulle tro att det är 0)

Phosphate 0,06 mg/l P (har rowaphos i en strumpa i skummaren filterfack)

Ska ta nya värden senare i kväll

Har kompletterat med lite mera ls, har ca 42,5 kg nu...

Det är ett riktigt pussel att få ihop revet, jag är inte super nöjd men det blev ungefär som jag ville ha det, lite håligheter till skygga fiskar och några ställen att kunna placera koraller på

Före:

1og5.th.jpg

Efter:

2vk7.th.jpg

Har fått något på en sten som jag inte vet om det är bra eller dåligt, när jag känner på det med ett finger känns det "halkigt" men det är inte något tjockt lager ca 1 mm. Någon som vet vad det kan vara.

id1hz8.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens testresultat:

Temp: 26 grader

Salt: 1,026

KH: 7,4 (har sjunkit lite)

NO2: 0

NO3: 10 (har ökat)

NH4: < 0,25 (skulle tro att det är 0)

Phosphate 0,06 mg/l P (ingen ändring trots rowaphos i en strumpa i skummaren filterfack)

Några frågor:

Har haft ca. 200 ml rowaphos i strumpan, när är det dags att byta?

Är det som det ska att NO3 (nitrate) börjar öka? är det inte NO2 (nitrite) som man väntar på. Har inte några alger att tala om i karet och inget levande mer än stenen och små räkliknande djur, ca 3-5 mm långa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge man ska ha fosfatborttagningsmedel utan byta brukar stå på förpackningen, varier mellan tillverkare men kan vara ca 1-3månader har jag för mig. fosfaten borde kunna gå ner lite till, ta och 'massera' strumpan 1 gång varje dag så medlet blandas runt i påsen.

nitrit brukar öka vid uppstart, men kan vara att du missat det mellan mätningarna då ibland det ibland kan vara lite ökning. vänta lite till och mäta samt se om det händer ngt, och under tiden fundera på inköp av sniglar som behövs när ljust tänds.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för svar

Jag tänkte att jag ska mäta nitrat och nitrit dagligen för att se om stenen kommer igång, har läst i någon tråd att det kan ta upp till 4 veckor innan nitrit toppen kommer.

tänkte även stoppa i en Powerhead 402 med filterkasett i karet för att få bort lite partiklar samt en strumpa aktivt kol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...