Gå till innehåll

Saltvattensstart


TomKa

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltisar!

Har äntligen kommit till skott, nu ska det bli ett saltvattenskar. Har läst en massa trådar här och hittat mycket läsvärt.

Har dock några funderingar:

Sump eller inte? klarar man karet med bara en skummare och cirk. pumpar

Storlek? lutar åt ett på 150-180 l ungefär

/TomKa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för era svar

Jag börjar sumplöst men med skummare så får vi se om jag komplettera med sump senare. Det blir runt 180L med LS

Ni verkar gilla bilder på projekten så här är en på den tänkta platsen, har ett fönster till vänster, kan det påverka akvariumet negativt?

post-2873-14468913325256_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte något så här:

Fiskar

Amphiprion ocellaris 3st

Pterapogon kauderni 6-8st ?

Synchiropus splendidus - Mandarin Fisk 2st ?

Anemon

Entacmaea quadricolor

Andra levande

Putsarräcka

Pepparmintsräka

Turbo snigel

Samt en del lätthållen korall

Kom med åsikter...

Beställer karet under kommande vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar

Jag börjar sumplöst men med skummare så får vi se om jag komplettera med sump senare. Det blir runt 180L med LS

Ni verkar gilla bilder på projekten så här är en på den tänkta platsen, har ett fönster till vänster, kan det påverka akvariumet negativt?

Bra att du lägger upp bilder redan nu! :smiley20: Verkar lovande. Om fönstret påvärkar beror nog inte på fönstret utan om du får in dirakt solljus på karet. Det har funnits lite diskusioner om det men jag hade undvikit det för att vara på säkra sidan.

Tänkte något så här:

Fiskar

Amphiprion ocellaris 3st

Pterapogon kauderni 6-8st ?

Synchiropus splendidus - Mandarin Fisk 2st ?

Anemon

Entacmaea quadricolor

Andra levande

Putsarräcka

Pepparmintsräka

Turbo snigel

Samt en del lätthållen korall

Kom med åsikter...

Beställer karet under kommande vecka

Fiskar. Jag tror att det är bättre att bara ha 2 clowner då de bildar par. Om Anemonen passar till just den sortens clown har jag inte kunskap om. Dock bör mandarinfiskar ha mogna kar då de i huvudsak äter det som kommer från stenen och jag tror man rekomenderar storleksordningen 50 kg LS till ett par.

Turbosniglar bör du ha flera av men även någon mer sort då de äter upp en massa avfall i karet!

EDIT: Har ändrat antal kilo till det jag tänkte från början. Laggeman kommenterar nedan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att jag läst mycket högre rekomendation till mandariner, men jag kan minnas fel. Om du redan nu funderar på sump "senare" tycker jag du ska vänta och skaffa sumoppen från början så du kan borra karet och slipper joxa med ytavrinning och liknande...

I vilket vädersträck ligger fönstret. Om det är söderläge kan det bli rätt varm i akvariet när solen gassar på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa anemonen är mitt tips.

Läs denna tråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13452

Så får du ett hum om vad de flesta tycker. =)

Jag har ett kar som får in solljus från ena kortsidan under i stort sett hela dagen, och det har inte fått någon negativ effekt vad jag kan se. Hur du löser det med persienner eller ej är nog upp till dig.

Mandarinerna hade jag nog också skippat, då de kräver mer än 5kg LS, tror mer på närmare 50kg för att tillgodose deras naturliga behov, dock kan de äta burkmat också, så det kan mycket väl vara så att de klarar sig på den sten du kommer köpa tillsmamans med den mat du ger dem. Sök lite om dem här på forumet så får du mer kött på benen om vad som gäller.

Blanda flera sorters sniglar och köp en 20-30 stycken om du kan, bättre med fler tycker jag.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fönstret är i syd-väst, sol från 11 snåret till 6-7 tiden på kvällen, mycke sol blir det så jag flyttar karet till en annan plats.

Fasen har ju fönster överallt :(

Hur mycket LS kan/bör man stoppa i ett 180L kar? hade tänkt mig ca 30kg, är det för lite

uppdaterat:

Fiskar

Amphiprion ocellaris 2st - väntar med dom tills jag vet mer om annemonen

Pterapogon kauderni 6-8st ?

Synchiropus splendidus - Mandarin Fisk 2st ? senare när karet varit igång ett tag

Anemon

Entacmaea quadricolor - Ska läsa på om anemoner innan jag bestämmer mig, men om jag ska ha clowner vill jag nog ha en annemon åxå

Andra levande

Putsarräcka

Pepparmintsräka

Turbo snigel - ett gäng

Astraea sp - ett gäng

Samt en del lätthållen korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du odlade clowner (vilket jag rekomenderar) så behöver de inte anemon. De hittar substitut ex mjukkoraller. Sen tycker jag det är kul att se kombinationen mellan clown och anemon.

Koraller tycker jag kan vara kul att dra upp några fraggar. Kul med någon hyfsat stor också förståss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tålamod är nog den viktigaste egenskapen hos en saltis. Only bad things happens fast

De flesta 54w t-5 armaturer är ju i runda slängar 120 cm långa, så en sådan skule väl vara på sin plats att införskaffa, med 4 eller 6 rör. sen beror det på om du ska bygga in den eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar

Jag börjar sumplöst men med skummare så får vi se om jag komplettera med sump senare. Det blir runt 180L med LS

Ni verkar gilla bilder på projekten så här är en på den tänkta platsen, har ett fönster till vänster, kan det påverka akvariumet negativt?

Solljus är inget problem om du bara håller fosfater och nitrater på minimum. En del är rädda för solljus för de tror att de får algproblem men har samtidigt flera hundra watt över karet! Alger växer bra under metallhalogen och T5 också om man inte håller näringsnivåerna i vattnet i schack. Du måste hålla allt ljus borta i uppstarten förståss både solljus och artificiellt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solljus är inget problem om du bara håller fosfater och nitrater på minimum. En del är rädda för solljus för de tror att de får algproblem men har samtidigt flera hundra watt över karet! Alger växer bra under metallhalogen och T5 också om man inte håller näringsnivåerna i vattnet i schack. Du måste hålla allt ljus borta i uppstarten förståss både solljus och artificiellt ljus.

som jag skrev så tänkte jag mest på värmefaktorn från solen, men den kanske också är överdriven?

Alger känner jag väl till efter att ha jobbat dubbelt hela hösten och inte haft tid att sköta mitt nano riktigt som jag borde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medics refraktometer är precis samma som de flesta andra refraktometrar bara att de skrivit Aqua Medic på lådan. Faktum är att refraktometern jag köpte ser exakt ut som Aqua Medics och har t.om. samma modellbeteckning. Men p min låda stog det inte Aqua Medic och så kostade den 400:- :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...