Gå till innehåll

mikrobubblor.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

En sak jag blir fullständigt galen på som jag nite förstår vad det beror på är att jag har alldeles fullt av små småmikrobubblor i mitt akvarium, så vattnet ser alltid grumligt ut.

Och jag förstår itne vad det kommer iffrån.

Vad jag kan se så kommer det inte en enda bubbla från utloppet från returpumpen, vilket det inte heller bör göra då jag har bubbelfälla och allt sånt i sumpen.

Dock så står cirkulationspumparna och "hostar" så typ 1 gång i minuten hostar dom till och sprutar massa bubblur ut i akvariet, och hur det kommer in i pumparna förstår jag inte.

Dom är typ 20-30 cm under ytan och suger ingen vatten från ytan.

Det ändå jag tänker är att eftersom det är så många bubblor i vattnet som sugs in i pumpen så akumuleras det och sen spyr dom ut det.

Men det borde ju ändå försvinna fler och fler bubblor då dom söker sig uppåt men det har varit lika mkt nu sen jag startade karet.

Hur fan blir jag av med detta så att vattnet ser klart ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, det kanske är normalt att man har miljarder små mikrobubblor i karet?

det syns inte när det bara är blåljus på då ser det klart ut, det är bara när MHn reflekteras i luftbubblorna det ser fult ut.. men jag skulle gärna minska det om det gick?

När jag tänker på andras akvarium kan jag inte erinrda mig att det varit så här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, det kanske är normalt att man har miljarder små mikrobubblor i karet?

det syns inte när det bara är blåljus på då ser det klart ut, det är bara när MHn reflekteras i luftbubblorna det ser fult ut.. men jag skulle gärna minska det om det gick?

När jag tänker på andras akvarium kan jag inte erinrda mig att det varit så här..

Är du helt säker på att dom inte kommer från returen? Mikrobubblor brukar ju kunna "läcka" från skummaren och är dom tillräckligt små kanske inte bubbelfällan hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt säker på att dom inte kommer från returen? Mikrobubblor brukar ju kunna "läcka" från skummaren och är dom tillräckligt små kanske inte bubbelfällan hjälper.

hmm ja kanske dom tar sig från skummaren, genom bubbelfällan och sen ut genom returröet.. men returröret blåser ju ut vid ytan så jag tycker att bubblorna borde fara upp till ytan direkt och inte ta sig neråt och göra att hela akvariet är fullt i bubbloröö och jag har inte sett med blotta ögat att det kommer via returen iaf..

däremot så ser jag med blotta ögat att det kommer pustar med luft ut cirkpumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

luftbubblorna kan komma från flera olika källor: skummaren, durso luftintag (om du har det), ytavrinningen, samt bubblorna i akvariet som då 'går runt' i systemet.

ett par saker att prova:

#prova med filtermatta efter bubbelfällan för testa om det är i returen eller innan som bubblorna kommr ifrån. ibland kan bubblorna vara svåra att se i sumpen pga vattenströmmen och att de är små.

#Prova att höja vatten nivån i returfacket om möjligt, det för vara helt säker på att det ej tar luft från ytan där.

#kan med kolla så de ej kommer ifrån returen i karet om du borrat för bryta hävert strömavbrott precis vid vattenytan.

# rördragningen? om du stannar/starta om pumparna ofta (vid tex matning) och det finns ngn luftficka eller ngt? ej troligt då vattentrycket borde ta ut dem snabbt. men men..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock så står cirkulationspumparna och "hostar" så typ 1 gång i minuten hostar dom till och sprutar massa bubblur ut i akvariet, och hur det kommer in i pumparna förstår jag inte.

Dom är typ 20-30 cm under ytan och suger ingen vatten från ytan.

Det ändå jag tänker är att eftersom det är så många bubblor i vattnet som sugs in i pumpen så akumuleras det och sen spyr dom ut det.

Jag har nog ingen lösning men har däremot exakt samma fenomen. Exakt samma sak hände i mitt växtakvarium när växterna fotosyntetiserade maximalt.

Jag tror att pumpen helt enkelt samlar på sig syremolekyler ifrån vattnet och ackumulerar dom precis som du sa. När det sedan blir en för stor ansamling så spyr pumpen ut den i i akvariet som en "mist".

Har du fler pumpar ?? Händer det på alla ??? I min balja händer det bara på en 1200 literspump som har ett quickfilter med rowaphos (sponge) på insuget och en Hydor FLO-rotor på utblåset.

Lösningen på problemet är kanske att rikta om pumpen så att inga ansamlingar uppstår ???

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon fisk i karet än Jörgen?

Vad har du för returpump - är den dränkt eller monterad "torrt" med en sugledning? Har du bubblor i sumpen. Jag tror inte detta är ett fotosyntesorsakat problem (inte om de hostar en gång i minuten) Jag kan dock ha en förklaring men då måste jag ha svar på de frågor jag ställt ovan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon fisk i karet än Jörgen?

Vad har du för returpump - är den dränkt eller monterad "torrt" med en sugledning? Har du bubblor i sumpen. Jag tror inte detta är ett fotosyntesorsakat problem (inte om de hostar en gång i minuten) Jag kan dock ha en förklaring men då måste jag ha svar på de frågor jag ställt ovan.

MVH Lasse

Jag har 2 clowner

Min returpump är dränkt i ett returfack Innan returfacket har jag en bubbelfälla.

Vad jag kan se är det inga bubblor i sumpen, men bubblorna syns iofs bara när det är ljust så kan inte utala mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Mareapumpar blåser heller inga bubblor. Däremot blåser min Tunzepump småbubblor, men bara mellan ca kl. 18 och fram tills det släcks, då det slutar ganska omgående. Den pumpen är iofs kopplad till ytavrinningen, men det syns aldrig att det dras med någon luft ner. Kan det, som sagt, vara ngn sänkt ytspänning eller fotosyntes i vattnet, vid vissa tider, som gör detta möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove Du kan inte jämföra ett välväxande växtakvarie med ett saltvattensakvarie som nyss är startat. I ditt fall kan det mycket väl vara övermättat syre som ansamlas - tvivlar dock på det vad gäller Jörgens kar som dessutom troligtvis har 30 fallt bättre cirkulation (och därmed möjlighet till utjämning via vattenyta/luft). Det är iofs rätt lätt att konstatera genom att fråga om din pump, Jörgen hostar även på natten och om mikrobubblorna finns där precis innan ljuset tänds. Hostar den inte på natten och du inte har några mikrobubblor på morgonen så kanske jag får ändra mig vad gäller Oves teori men tills dess ställer jag mig frågande.

Jag är mer benägen att tro att problemet kommer via sumpen och skummaren. Om den övermättar vattnet med luft och det sugs in i returpumpen så kommer det vara löst i tryckledningen eftersom trycket på trycksidan är högre än atmosfärstryck och i trycksatt vatten kan mer av alla gaser lösas. När detta trycksatta vatten kommer upp i akvariet och på nytt möter ett trycklöst system så kommer luften ej längre kunna hållas löst och små, små bubblor kommer att uppstå. Enklaste sättet att kolla detta är att stänga av skummaren under någon eller några dagar och se om problemet kvarstår.

Löser inte detta problemet så stänger du cirkulationspump efter cirkulationspump 24 timmar och kollar. Sist får du ta returpumpen.

Varför jag frågade om du hade fiskar i karet är att om så är fallet så skall du undersöka dem nogrant framförallt på ovansidan av huvudet och i ryggfena och runt basen av ryggfenan efter pytte små bubblor som ser ut som om de satt både inne i skinnet och utanpå. Övertryck av luft i ett trycksattsystem kan skapa ett litet överskott av löst kvävgas i akvariet. Fiskarna kommer då att reagera precis som vi gör vid dykarsjuka. Det finns ett namn på denna sjukdom och det är "bubble disease". Detta är vanligast vid torruppställda pumpar där man har en läcka på sugledningen - därför mina frågor om uppställningen av returpumpen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft liknande problem, inte så jättemycket bubblor men det irriterade mig trots allt. Jag har likadan skummare som du och den ger ifrån sig en hel del microbubblor som i mitt fall tog sig genom bubbelfällor och upp i karet, men jag kunde inte heller se att de kom ut via returpumpen i karet inte heller i sumpen såg jag dessa bubblor. Men när jag tog och lyste med en ordentlig lampa och titta nogrannt i sumpen kunde jag se bubblorna, men de var/är väldigt svåra att se i sumpen. Lösningen för mig var att stoppa i en bit filtermatta i bubbelfällan, då minskade problemet! Kan kanske vara samma problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är viktigt att åtgärda - bubble disease är inte så ovanlig som man kanske tror. Du kan inte se dem komma ut från returpumpen för just där är de inte bubblor utan förekommer som lösta gaser. Ögonblicket efter så "materialiseras" bubblorn igen när det då trycklösa vattnet inte kan hålla samma mängd löst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okidoki.. jag provar med att stänga av skummaren ett par dagar till att börja med..

Nu skummar det ur miun skummare, men inte så stora mängder så hoppas det funkar att stänga av den utan att det blir nå vajs i systemet..

Ca 1000 liter vatten och två Clownfiskar - jag då skulle till och med jag våga stänga av skummaren:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...