Gå till innehåll

Stort Akvarium vad e bra och tänka på?


diskustok

Rekommenderade inlägg

Ja ni jag börja planera att skaffa en 960 liters kar men vill skaffa in allt annat först men vet inte riktigt vadför är inte riktigt nöjd med min nye e igentligen sugen på större (som vanligt för mig) så nu skulle jag vilja ha tips av er.

Vad behöver jag för!?

skummare?

Belysning?

pumpar?

borrat eller ej?

uvc?

ozon?

min tanke ska ha en del kiruger och stenkoraller så hoppas ni kan hjälpa mig

mvh lars

ps karet blir 200*80*60

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle använda tre 250 wattare MH + 8 st 39w T5 Actinic två rader i framkant och 2 i bakkant. Sju timmar MH och 12 timmar actinic per dag.

Skummare Bubble Master 150 eller 200 i sump och karet borrat i ytavrinningsfack. Strömsnåla skummare som verkar fungera bra. Jag skulle inte ha så mycket fisk i så 150 skulle räcka åt mig.

Closed loop cirkulation med en Red Dragon 10 000 utanför karet och ett utlopp i varje ände. Insug genom långt slitsat rör efter botten bakom inredningen. UVC Deltec 39w kopplat på en grenen. Inga Streampumpar som är fula och man slipper risken att djur fastnar på insuget och dör.

Total elkostnad per månad ungefär 360 kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 1000 liter med stenkoraller och kirurger.

I tråden om min burk kan du läsa om den teknik jag använder. Klicka på länken i min signatur.

Om jag hade startat idag hade jag haft samma teknik men ordnat med bättre bottencirkulation för att minska detrius. Jag hade dock inte haft insug utmed botten utan utblås. Ställt nedersta LS på rör så att den kommer upp från botten. Insug i botten som sätter igen, och det gör de, är svåra att göra rent utan att riva inredningen. Satsar du på ett botteninsug tänk på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag gillar måtten på ditt kar för det stämmer med mina drömmar om ett kar i framtiden. Gissar att det är 80 djup och 60 högt.

Stämmer det att du nu har ett 250 som substitut under tiden och ett 530 under uppstart och är på G att starta ett 960. Kommer du ha alla dessa i drift eller?

Jag tror att det stora kan bli mycket vackert men om du är osäker på det mesta är det inte bättre att köra färdigt ditt 530 under minst ett år för att lära dig. Tror att det är ett bra sätt att lära sig och inte köpa på sig värstingen med en gång.

Personligen hade jag börjat med att fundsera på om du vill ha MH eller T5. Värme kontra "glitter".

Ska du köra med sump så tror jag på att ha karet borrat! Ev så grovt hål så du kan ha både från vatten och återvatten genom samma hål.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag gillar måtten på ditt kar för det stämmer med mina drömmar om ett kar i framtiden. Gissar att det är 80 djup och 60 högt.

Stämmer det att du nu har ett 250 som substitut under tiden och ett 530 under uppstart och är på G att starta ett 960. Kommer du ha alla dessa i drift eller?

Jag tror att det stora kan bli mycket vackert men om du är osäker på det mesta är det inte bättre att köra färdigt ditt 530 under minst ett år för att lära dig. Tror att det är ett bra sätt att lära sig och inte köpa på sig värstingen med en gång.

Personligen hade jag börjat med att fundsera på om du vill ha MH eller T5. Värme kontra "glitter".

Ska du köra med sump så tror jag på att ha karet borrat! Ev så grovt hål så du kan ha både från vatten och återvatten genom samma hål.

Lycka till!

ja måtten stämmer nä mitt 530 e redan igång med allt nämligen 250 e nerlagde kanske ska ha den till karantän senare.

komemr ha både mh och t5.

jag har haft 350 över 1 år sen 250 7 månader nu 530 ja du 3 månader ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som även är intresserad av fisken och inte bara korallerna tycker kar på denna storlek gör sig bra med någon större fisk som simmar mycket. Har du några sådana tankar?

Nu är jag med på hur du har med dina kar!

jo sant jag har en del tankar ska iaf ha lite kiruger runt 20 st 4 elr 5 olika sorter men är inte riktigt bestämt ännu och sen 1 sort damsell 10 st sen anthias en flock sen mina 2 olika par clowner det blir nog det hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjugo kirurger i ett kar som är lika stort som mitt har jag svårt att se nån harmoni i.

Och 10 Damsell, en flock Anthias och några clowner på det så verkar du har samlat på dig ett riktigt världskrig tyvärr, för det är ju snyggt med mycket fisk.......

Damsellen jag tänker ha e yellowback tail 10 st eftersom dom e fina och fungera bra med andra fiskar.

Anthias vet ej hur många ännu men ca 10 st där också elr mindre beror på vilken sort.

kiruger jag sa bara en summa vet ej ännu exakt hur många och vilka jag får tag på annars e det

Acanthurus achilles 2 st

acanthurus leucosternon 4 st

acanthurus sohal 2 st

ctenochaetus strigosus 1 st

naso lituratus 1 st

paracanthurus hepatus 2-4 st

zebrasoma flavescens 2 st

zwbrasoma xanthurum 1 st

glömde och 1 tryckare balistoides conspicillum hehe

ang clownerna jag redan ha e dom väldigt snälla mot andra förutom mot sig själva har 2 olika sorter och både e nämligen par så i bland min största hona jaga bort dom andre paret hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att om du kortar ner Acanthurus-gänget till en av varje individ så blir det bra.. Men 4 Leucosternon, 2 Sohal och 2 Achilles blir den dyraste festen du ställt till med, tyvärr.....

att det e dyr e ingen jag tänker på igentligen för det e mina 3 högsta mål faktisk men sen e ju kanske frågan om jag ska dra ner på antalet och sen också om att dom går i hop också har du någon erfaranhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Holly! :)

Du ska nog dra ner på antalet Acanthurus, stig berätta för mig att ex som en sohal har omkring ett 50 meters revir i naturen. Dom funkar ensamma i stora kar, men knappast två....

mvh Emil

ofan tack för tipset kanske jag ska skita i den då för vill ha en liten flock kiruger hehe bra med folk som lämna olika tips :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att det e dyr e ingen jag tänker på igentligen för det e mina 3 högsta mål faktisk men sen e ju kanske frågan om jag ska dra ner på antalet och sen också om att dom går i hop också har du någon erfaranhet?

Jag har en Acanthurus sohal tillsammans med 3 Z Flavescens, 1 Z Xanthurum och 1 Z Desjardinii. Och det Känns lagom för Knappt 1000 liter i kirurgväg.

Just Acanthurus-släktet behöver mycket revir och terroriserar allt i sin väg om det blir för trångt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Acanthurus sohal tillsammans med 3 Z Flavescens, 1 Z Xanthurum och 1 Z Desjardinii. Och det Känns lagom för Knappt 1000 liter i kirurgväg.

Just Acanthurus-släktet behöver mycket revir och terroriserar allt i sin väg om det blir för trångt.

okej då ska jag fundera om och dra ner på antal tro iaf max 10 st kiruger räcker eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ofan tack för tipset kanske jag ska skita i den då för vill ha en liten flock kiruger hehe bra med folk som lämna olika tips :)

Det skulle säkert gå bra med EN sohal i ditt kar, men inte fler. Sen är det ju lite tveksamt hur den går tillsammans med achilles mm. Men det får man ju se...

Dom kirurger som jag skulle rekomendera om du vill köra stim är hepatusarna dom funkar fint :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...