Gå till innehåll

Det är omöjligt!


pimo

Rekommenderade inlägg

Skulle bygga om lite med min ls idag, men det är ju helt omöjligt att få det bra, ger snart upp.

Vill verkligen inte bli stabilt eller se snyggt ut alltså.

Nu vill jag ha massor av tips och ideer, karet är 80 cm brett, 60 djupt, 60 högt.

Hur skulle ni bygga?

post-2539-14468913395275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte lägga mina stora stenar i en båge och sedan försöka placera resten smidigt ovanpå, det vore jävligt snyggt med en grotta eller så och sedan lägger man ett fragment ls framför.

Jag har även en stor relativt platt sten som jag inte hade någon aning om hur den skulle ligga, den blev ful hur jag än lade den. Men sedan ställde jag den vertikalt och då blev det mycket finare. bara vänd och vrid på stenarna :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer nog göra hål i en bit stort rör som jag kommer spänna fast min LS i med buntband som träs igenom borrade hål i stenen. Om de hela blir instabilt gör jag en plexi platta som jag buntar fast rubbet i med hjälp av hål i plattan.

I röret blir det nästan som en refugi men det krävs lite extra borrhål i det så att vattnet inte blir helt stillastående.

post-2577-14468913395548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle bygga om lite med min ls idag, men det är ju helt omöjligt att få det bra, ger snart upp.

Vill verkligen inte bli stabilt eller se snyggt ut alltså.

Nu vill jag ha massor av tips och ideer, karet är 80 cm brett, 60 djupt, 60 högt.

Hur skulle ni bygga?

Jag propagerar som vanligt för "ställning" och lägger upp mina bilder igen:

ls-stod.jpg

kub-001.jpg

overview-060813.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör nästan alltid ritningar innan med siktriktningar diagonaler, snitt och simulerade perspektiv. Och gör fel så jag måste korrigera när jag ser resultatet.

Grunden för mitt tänkande ligger i konsthistorien från 1400 talet och framåt.

Om du till exempel tar en berömd målning som till exempel nattvarden av Leonardi da Vinci från slutet av 1400 - talet känner du igen geometrin i många akvarieinredningar i sötvattensakvarier av Amano som skrivit några böcker om detta och även i några "Månadens akvarium" på reef central. Det kan ju verka som en slump eller bara flum men grundreglerna verkar stämma lika bra oavsett om det är konst eller japanska trädgårdar eller akvarier.

Mitt tips gå till Reef central och kolla in månadens akvarium. Försök tänka bort färgerna och bara titta på uppbyggnaden. Efter att du bestämd dig för stenhög litet vid sidan av mitten eller olika stora vid gavlarna tittar du på formerna av korallerna. Var vill du ha flakväxande, "bollar" eller "spjut" (staghorn). Sedan tittar du på färgerna var skall det vara rött, grönt, gult eller blått. Eller brunt och grisskärt som normalt man har för mycket av men ändå inte får saknas helt.

Nu är det bara att börja drömma om vilka koraller du har och vilka som är kvar att byta sig till.

Och inte minst: Detta blir aldrig färdigt. Du har inte oändligt antal djur i lämpliga färger och de växer och förändras hela tiden. Men börja bygg och och sedan får du ett hål där det saknas... Då är det bara två saker kvar. Vattencirkulation och belysning måste stämma.

Du blir aldrig riktigt nöjd utan det går alltid att förbättra.

Kommer det saltisar hem och säger att det är snyggt säger du att: Är det inte för mycket grönt till höger och skall inte Acropororna där ha mer cirkulation och mer ljus eller får inte den Trachyphyllian klarare färger med mindre ljus?

Man blir aldrig färdig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant! Man blir aldrig färdig. Jag får hela tiden nya idéer och vill förbättra karet och varje gång så blir det ett snäpp bättre. jag har kommit till det stadiet att jag vill riva hela rasket och plocka ut de allra finaste korallerna och sälja resten och bygga om inredningen totalt för när jag började igen efter några års frånvaro och blev erbjuden fraggar så tog jag emot allt jag fick och allt efter tiden går och kommer över någon fin korall så får en annan som man tycker mindre om åka ur karet och på detta sätt så närmar man sig sitt drömakvarie bit för bit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu blir det pvc pelare som grund nästa gång jag bygger!

Vill fortfarande ha förslag på hur jag ska bygga upp det?, ett stort "berg"?, 2 pelare? vad tycker ni?

Tycker du ska köra med pelare, det ger i min mening ett mer tredimensionellt intryck och cirkulationen i karet blir mycket bättre. Jag har byggt upp mina pelare med mindre stenar (stödpelare) på botten vilket förbättrar cirkulationen och skapar grottor. Jag försöker sedan att varva ett lager med större stenar och mindre om vartannat. Att använda pvc rör och borra kan vara en fördel i ditt fall eftersom du har begränsat utrymme på bredden (lättare att bygga högre och smalare på detta sätt).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Nu har jag varit och köpt bitar av pvc rör i olika storlekar.

Har även vp rör liggandes hemma, så om det är säkert till karet blir det en ställning av pvc och vp rör.

Ska sätta mig och skissa och fundera lite innan jag sätter igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nu vet jag inte vart jag ska ta vägen, kriverar snart.

Gjorde ett försök med pvc ställning för att kunna bygga som jag vill, men det blev inte alls bra ändå, ska slänga upp bild imorgon.

Ingen i närheten som vill hjälpa mig?, jag betalar bensinpengar och bjuder på käk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nu vet jag inte vart jag ska ta vägen, kriverar snart.

Gjorde ett försök med pvc ställning för att kunna bygga som jag vill, men det blev inte alls bra ändå, ska slänga upp bild imorgon.

Ingen i närheten som vill hjälpa mig?, jag betalar bensinpengar och bjuder på käk!

jag kan komma förbi en sväng i morgon eftermiddag om du är hemma då?

vad var det som blev galet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan komma förbi en sväng i morgon eftermiddag om du är hemma då?

vad var det som blev galet?

Det vore guld värt!

Det blev ostabilt och fult.

Blev för stort, har inget utrymme på sidorna osv.

Jag kommer hem från skolan vid 2 tiden imorgon, så efter det vore kanon.

Ringer dig imorgon eller så kan du ringa mig på 0532-10666

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore guld värt!

Det blev ostabilt och fult.

Blev för stort, har inget utrymme på sidorna osv.

Jag kommer hem från skolan vid 2 tiden imorgon, så efter det vore kanon.

Ringer dig imorgon eller så kan du ringa mig på 0532-10666

ok, jag jobbar nu i natt så jag slår dig en pling imorgon em när jag har har vaknat till liv och så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...