Gå till innehåll

Korall-id Euphyllia para...nått ??


oveb

Rekommenderade inlägg

Glabescens skall ha ogrenade tentakler och divisa grenade, men de brukar vara mycket mer grenade. Para står för att skellettet är grenat.

Jag gillar ju att lära mig se skillnaden på olika arter och detta är utmärkt sätt att lära sig. Få berättat för sig vad det är ni erfarna ser på när ni försöker ge id!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Ancora kommer av att tentaklerna ser ut som ett ankare i änden.

Divisa kommer av att tentaklerna är dividerade = delade eller grenade.

Det är inga hemligheter med de vetenskapliga namnen.

Inget av detta stämmer med korallen på bilden.

Det är helt klart som Doris skriver en glabrescens.

Det har funnits en hemsida: Coralsearch utgiven av australiska staten men den verkar ligga ner just nu. Jag tror ändå den kommer upp igen då jag läst att de jobbar med ett nytt webgränsnitt.

Under tiden får man nöja sig med bibeln i sammanhanget: Corals of the world av Jean Veron

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det finns övergångsformer men den på bilden är arttypisk efter vad jag ser.

Var inte ute erfter att ifrågasätta din artbestämning den är säkert korrekt, funderade bara lite allmänt hur vanligt är det med korsningar osv.

Har pysslat en del med artbestämning av vilda växter och där kan detta vara ett problem ibland.

Men jag kanske kapar tråden med denna fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en grundläggande artikel om artbildning i Corals of the world som jag vågar påstå har skakat om delar av den vetenskapliga världen. I Corals of the world heter den evolution of species.

Översatt till tyska i Koralle heter den vernetzte Evolution och översatt till svenska bör det vara utveckling av arter i nätverk. Ni som har sett dokumentären om koraller på SVT sista veckan upptäckte kanske att det var konstigt snack om arter i filmen. Det var ett avtryck från den artikeln. Speakertextförfattaren hade uppenbarligen inte förstått artikeln eller bara hört talas om den - innehållet.

När det gäller koraller är det svårt att tala om absoluta arter, korsningar, utvecklingslinjer, lokala varianter eller arter som reverterar tillbaka mot en ursprungsart. DNA kan nämligen överföras mellan olika arter på andra sätt än genom korsningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...