Gå till innehåll

ID - Multipla koraller..


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med lite id frågor.. Har googlat mig trött.. Har väl hittat grundstammarna på ett par men det gör mig inte klokare..

Korall 1.. Lobophyllia enlig Addo. Tack

kor1.jpg

Korall 2 - Sinularia av nått slag gissar jag på.. Mest troligt en Scleronepthya.. möjligen en Dendronepthya också enligt addo

kor2.jpg

Korall 3 - Turbinaria. Kanske, kanske reniformis. (Stig, Addo)

kor3.jpg

Korall 4 - Nån flakväxande historia (Det är den cremefärgade i mitten på bilden.. )

kor4.jpg

Euphyllia 1 -

eup1.jpg

Euphyllia 2 -

eup2.jpg

Anemon 1 - En skivanemon, delar sig hyggligt snabbt

ane1.jpg

Anemon 2 - Håller sig till en skiva, har inte delat sig på 6 månader men växer friskt i omfång.

Rhodactis kanske indosinensis eller cf. indosinensis enlig stig.

ane2.jpg

Det var väl det hela. Tänkte att jag skulle samla alla id:na i en postning för att kunna hjälpa andra som också letar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 kan vara en Turbinaria. Kanske, kanske reniformis.

4 tror jag är n Montipora. Antagligen capricornis.

Euphylliorna ser ut som paradivisa för mig. Alltså samma art men olika färgformer.

Anemon2, den sista är suddig men det bör vara en Rhodactis kanske indosinensis eller cf. indosinensis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3. Echinophyllia

Jag har tagit kort på min Echinophyllia när den äter på natten. Har zoomat till kanten. Ska snart fragga min för den har blivit ganska stor.

Din ser väligt kuperad ut nästan knottrig.. Min är tämligen slät. Kanske en annan stam.. Skall googla lite och se vad jag kan hitta på de namn jag har fått.

Tackar även Stig och Addo för era svar.. Euphyllierna borde ju stig ha koll på eftersom han e pappa till dem. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: En vacker Lobophyllia som sagt.

2: Håller med Addo, en Scleronepthya om det skulla vara en Dendronepthya borde man se den där typiska strukturen och det tycker jag inte man gör.

3:Är det kanske inte en flakväxande T peltata, tycker polyperna ser för stora ut för en reinformis.

4:Montipora capricornis

Euphyllierna är paradivisa(grenade), som Stig skrev.

Skivanemonen med prickar tror jag är en Discosoma mutabilis och den sista kan vara en Rhodactis indonesiensis

That completes the votes from....

Edit: Backar på 3 och ansluter mig till Turbinara gänget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din ser väligt kuperad ut nästan knottrig.. Min är tämligen slät.

Om du tittar på bildet www.pbase.com/satuile/image/66758288 så du ser hela korallen. Jag har köpt den med namnet Echinophyllia. Och jag är medveten om det att man köper ofta något helt annat för det är så otroligt svårt att identifiera koraller. Men det vad jag har hittat efter många timmars sökning stödjer påståelsen att det skulle vara Echinophyllia. Min har börjat ta mer och mer en skål form för kanterna söker upp (mot ljuset?) Korallen är ganska tun, bruter kanterna lätt. Slät och hudfärjad under. Om det ändå skulle vara nåt annat så jag blir inte sur om någon rättar till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd med bilden Satu men google visar mig lite annat.. Och Kollar man lite på T peltata så ser den lik ut i färgteckningarna men de gröna fälten är ej så höga och ser inte ut som blommor som de gör på meerwasserlexikon.. Turbinaria mesenterina är med lik i formen men inte i färgerna.. Blir galen.. Får helt enkelt bita i det sura äpplet och beställa mig en bok snart.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar på bildet www.pbase.com/satuile/image/66758288 så du ser hela korallen. Jag har köpt den med namnet Echinophyllia. Och jag är medveten om det att man köper ofta något helt annat för det är så otroligt svårt att identifiera koraller. Men det vad jag har hittat efter många timmars sökning stödjer påståelsen att det skulle vara Echinophyllia. Min har börjat ta mer och mer en skål form för kanterna söker upp (mot ljuset?) Korallen är ganska tun, bruter kanterna lätt. Slät och hudfärjad under. Om det ändå skulle vara nåt annat så jag blir inte sur om någon rättar till mig.

Jag tycker devinitivt att 3:an ser ut att vara en Turbinaria peltata. Bilden som hänvisas till här ovan ser då inte ut som någon av de Echinophyllior jag sett. De är mjuka ovanpå ich växer inte uppåt. Den bild du hänvisar till ovan är inte enligt mitt tycke en Echinophyllia utan kan eventuellt vara en Mycedium eller nåt annat. Som sagt är det ganska årt att identifiera dem bara på en bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...