Gå till innehåll

Nytt projekt av en nybörjare (Kingfelt).


Kingfelt

Rekommenderade inlägg

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här händer det grejer :)

Folk upplever ju ljudnivåer olika,mina streamers ger av ett svagt burrande ljud.

Kolla om propellern och axeln inte är repade eller skadade.

den ska absolut inte låta mer än skummaren din om den gör det så är det nog bäst att du skickar tillbaka den.

Angående UVC är det ju mycket delade meningar men det är nog optimalt att ha den i huvudkaret men det funkar att ha den i sumpen som peter hade den också,

ifall du inte tycker att det ser snyggt ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Folk upplever ju ljudnivåer olika,mina streamers ger av ett svagt burrande ljud.

Kolla om propellern och axeln inte är repade eller skadade.

den ska absolut inte låta mer än skummaren din om den gör det så är det nog bäst att du skickar tillbaka den.

Angående UVC är det ju mycket delade meningar men det är nog optimalt att ha den i huvudkaret men det funkar att ha den i sumpen som peter hade den också,

ifall du inte tycker att det ser snyggt ut :)

Tjena Sunny

Jo nu börjar det ta sig.

Jo jag skall ta ur den i morgon och kolla axeln, så får jag se om den tystnar för den överröstar helt klart skummaren. Du får gärna svänga förbi om du är i krokarna;).

UVCt har jag planer på att införskaffa lite PVC-rör och böjar och sätta filtret bakom armaturen eller nått. Vattnet håller sig i fortfarande:) och mjölkfärgen börjar upplösas nu, tempen är stabil också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt att jag har krokarna förbi men var befann krokarna sig nu igen ?

Jag bor i Järfälla Sunny antar att du inte är där så ofta, det är ju mer eller mindre andra änden av stan.

BTW: Nu har jag blandat saltet är väll inte helt nöjd med resultatet lite lågt värde, men det känns ju som det är lättare att öka en minska.

Fråga är det läge att dra igång skummaren òch fosfatfilter redan nu, sten kommer torsdag eller fredag ca:65kg så det är tomt nu. Eller ger det inget att köra dessa ännu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i Järfälla Sunny antar att du inte är där så ofta, det är ju mer eller mindre andra änden av stan.

BTW: Nu har jag blandat saltet är väll inte helt nöjd med resultatet lite lågt värde, men det känns ju som det är lättare att öka en minska.

Fråga är det läge att dra igång skummaren òch fosfatfilter redan nu, sten kommer torsdag eller fredag ca:65kg så det är tomt nu. Eller ger det inget att köra dessa ännu?

Finns det inget i karet så gör det varken till eller från om du har skummare o Fosfatfilter igång nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inget i karet så gör det varken till eller från om du har skummare o Fosfatfilter igång nu.

Då avvaktar jag LS :nöjd:

En annan fråga bör man lägga plexi i botten för stenen eller ej, det verkar som om alla har olika åsikter angående detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikar nog förbi någon dag :)

Om du har ett par Plexiskivor tillgängliga så kör på det för du kommer förmodligen att flytta runt stenen en hel den när du Aquascapar o då slipper du eventuella repor på botten och övrigt glas..men du behöver inte vara orolig för att det ska spricka om du inte har plexi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara fin sten du fått tag på, den lär ta bra fart när belysningen körs igång.

Du kan nog ta det lugnt med tunzepumpen den behöver nog bara köras in, den kommer bli mycket tystare framöver, ge det en eller 2 veckor så tystnar den en hel del.

lycka till nu!

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är nu på plats sedan i fredags och jag har börjat köra blåljus tre timmar om dagen. Man sitter bara och stirrar konstant under dessa timmar.

[ATTACH]11200[/ATTACH]

Har du inte börjat stirra på nätterna med ficklampa än då? Testa i kväll när karet varit släckt och mörkt i en timme så får du se på liv!;)

EDIT: Glömde det viktigaste! Blir skitsnyggt ju!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mumms.. det var bra med sten :)

Härligt Richard nu är det bara tålamod som gäller !

Jo jag tog kanske i lite väl, det blev mer eller mindre exakt 50kg av Tritons(JR) finaste:). Skall ge det mycket tid innan jag börjar belasta det med något levande, tänkte vänta en till två månader så man inte gör bort sig direkt. Men man blir ju bra sugen när man kommer in i affären Täby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara fin sten du fått tag på, den lär ta bra fart när belysningen körs igång.

Du kan nog ta det lugnt med tunzepumpen den behöver nog bara köras in, den kommer bli mycket tystare framöver, ge det en eller 2 veckor så tystnar den en hel del.

lycka till nu!

mvh Henrik

Tack

Jo då den har redan gått ner ett par steg i ljudnivå, man blir lite fundersam mot nya ljud bara.

BTW: Din armatur fungerar klockrent, ser att du har fått rätsida på nya burken också i din tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte börjat stirra på nätterna med ficklampa än då? Testa i kväll när karet varit släckt och mörkt i en timme så får du se på liv!;)

EDIT: Glömde det viktigaste! Blir skitsnyggt ju!

Tack!

Absolut har jag kollat med ficklampa, jag ser massor av rörmaskar och andra kryp. De är väldigt skygga, men det kanske har att göra med deras senaste omtumlande 48 timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tog kanske i lite väl, det blev mer eller mindre exakt 50kg av Tritons(JR) finaste:). Skall ge det mycket tid innan jag börjar belasta det med något levande, tänkte vänta en till två månader så man inte gör bort sig direkt. Men man blir ju bra sugen när man kommer in i affären Täby.

Aha har varit och tittat på den stenen såg ut att finnas massor med roligt liv på den stenen och bra med håligheter också :)

Har du tagit värdena än ? speciellt nitrat,nitrit,ammonium.. så du kan följa processen från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag funnit några roliga innevånare/växter bilder finns nedan. Jag har kör Saliferts tester och jag känner mig helt färgblind men ändå här är de värden jag får ut av dem.

Temp: 25c

Salt: 1,0265 (35psu)

PH: 8,1

PO4: 0,1

NO3: 50

NO2: 0,75

KH/Alk test är på ingång missa visst att beställa det likaså NH4(ammonium).

Men ni som har koll, är dessa värden som de bör efter en ett par dagar med LS? Startade fosfatfiltret efter detta så det skall bli intressant att se hur fosfathalten beter sig. Har hört att Nitrat och Nitrit är en del av inkörningen och att det blir en topp som sedan drar över eller bör jag oroa mig?

post-2861-14468913516897_thumb.jpgLilaskivor med prickar på har ingen aning om vad det är någon?

post-2861-14468913517291_thumb.jpg Denna är riktigt mysko!

post-2861-14468913541736_thumb.jpg

post-2861-14468913516688_thumb.jpg

post-2861-14468913517093_thumb.jpg

post-2861-14468913541187_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer fler bilder på "skivorna" tror att det är någon slags skivanemoner. De har vuxit så nu är de dubbelt så stora, men en har flyttat. På en av mina stenar växer det något skumt gräs är det någon som vet om man bör avlägsna det?

post-2861-14468913554746_thumb.jpg

Det "skumma gräset"

post-2861-14468913554999_thumb.jpg

Värden:

Temp: 25c

Salt: 1,0265 (35psu)

PH: 8,3

PO4: 0,03

NO3: 75

NO2: 0

CA: 460

SI: 0

Saknar fortfarande: Ammonium och KH/Alk tester desvärre.

Har ökat på belysningen med en timma blåljus och börjat tända upp MH en timma, efter kört med tre timmar blåljus den första veckan. Välkomnar synpunkter!

post-2861-14468913554549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker du ska ta det försiktigt med ljuset nu i början eftersom du har hög nitrathalt och även lite fosfat i vattnet.

I ett nystartat akvarium bör du egentligen inte damma på med speciellt mycket ljus alls innan du fått ner dessa värden. Detta för att undvika hög tillväxt av oönskade alger.

Ner med en strumpa Rowaphos för att sänka fosfathalten och vänta på att nitratet bryts ned. Kan vara effektivt att stoppa ner en Nollnitratpåse om det går segt. Kör skummaren så mycket det går för att få ur skit innan det börjar brytas ned.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag tycker att NO3 verkar lite väl högt, nu är jag i och för sig nybörjare men jag undrar iallafall om du läst av det på rätt sätt. Tittar du ifrån sidan på NO3-testet ??

Jo den var mycket hög men har nu lagt sig avsevärt. Vad beträffande tittandet på de jag skall vi säga något trubbiga testerna så tittar jag från alla håll och kanter, utan något vidareresultat. Så jag har överlåtigt allt färgbestämmande till min flickvän då det bara känns som om jag är helt färgblind.

Jag tycker du ska ta det försiktigt med ljuset nu i början eftersom du har hög nitrathalt och även lite fosfat i vattnet.

I ett nystartat akvarium bör du egentligen inte damma på med speciellt mycket ljus alls innan du fått ner dessa värden. Detta för att undvika hög tillväxt av oönskade alger.

Ner med en strumpa Rowaphos för att sänka fosfathalten och vänta på att nitratet bryts ned. Kan vara effektivt att stoppa ner en Nollnitratpåse om det går segt. Kör skummaren så mycket det går för att få ur skit innan det börjar brytas ned.

/Robban

Jag har trappat upp belysningen efter lugn takt som jag fått rekommenderad. Och kör nu MH 3timmar och 7blåljus, efter det har gått en månad. Visst det har kommit en del alger men inte extremt mycket. Känns som om jag väntar och så en dag senare framöver tänder upp så kommer jag få dem ändå.(nu kommer jag få skit) Jag vet inte men man kan ju inte skuta på saker och ting i oändlighet eller?

Jag kör med en Fosfatreaktor som jag nyligen bytt Rowaphosen i och tog ur det aktivakolet jag kört det blandat med sedan start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags för en liten uppdatering.

Jag har kastat i en del grus samt möblerat om lite bland stenen så nu känner jag mig nöjd med placeringarna. Måste säga att det här mätandet är ganska påfrestande Det är ju en hel timmas jobba att köra alla, men mycket intressant då man kan se hur värdena förändras från dag till dag. Det har även tillkommit en Tunze streamer 12000l/h(som dock inte går för fullt, då vattnet/gruset inte ville vara på sin plats) så nu är det bra drag på cirkulationen. Här växlat Rowaphosen i reaktorn och även skiftat pumpen mellan Fosfatreaktorn och UVCt för att få lite mer drag därigenom vilket har gett mig fina resultat.

Jag har fått syn på en del underliga djur en lång sak som såg ut som en daggmask med svart huvud och ben på sidan ca: 3-4cm lång. Ett gäng 10-? underliga räk liknande djur som springer runt på stenarna på natten då och då på dagtid också. Det finns även ett gäng sniglar av något slag som glider runt här & där. Det har även blivit någon form av insekts farm nere i sumpen. Det åker om kring små maskar eller puppor som sedan kläcks och blir som krabbliknaden djur som eldar omkring på ytan i sumpen (se bild nedan). Snackade med JR(Triton) om detta och de tyckte det verkade som ett gott tecken, men min flickvän däremot tog detta som ett hot mot henne då hon är i-princip är allergisk mot myggor. Man får väll hoppas att myggorna inte lägger ägg där till våren :ler:.

Är det någon som har koll på vad "trådarna" kan vara för något, bilden är tagen i refugium som förövrigt är mörklagd.

post-2861-14468913661508_thumb.jpg

Test resultat:

Temp: 25c

Salthalt: 1,0265/1,025

PH: 8

KH: 9

PO4: 0

NO3: 4

NO2: 0

Amonium: 0,3

SI: 0

CA: 476

MG: 1600

post-2861-14468913660609_thumb.jpg

post-2861-14468913660856_thumb.jpg

post-2861-14468913661076_thumb.jpg

post-2861-14468913661301_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...