Gå till innehåll

Nytt projekt av en nybörjare (Kingfelt).


Kingfelt

Rekommenderade inlägg

Tjena

Mitt namn är Richard Jag är ny på detta forum, och för den delen även inom saltvattenstekniken. Så nu skulle jag vilja ha er hjälp med synpunkter på allt gällande mitt lilla projekt. Jag har tidigare och kör fortfarande ett 550 liters sötvattensakvarium med Malawiciklider.

Tänkte nu att tiden var mogen att prova på salt. Impulsiv som jag är sökte jag runt ett par timmar och fann ett mycket fint saltvattensakvarium med möbel till en rimlig kostnad. Lyckligt ovetande om denna ”ofantligt” kostsamma hobbys verkliga summor åkte jag och tjejen för att titta på prospektet. Hemma hos Peter (eller Dez3d) vart vi varmt välkomnade. Vi tittade, frågade och jag började inse att jag inte var tillräckligt påläst i ämnet saltvatten efter cirka en sekund. Vi fick höra talas om skummare, fosfatfilter, diversereaktorer och en rad kemiska benämningar som man helst hade velat slippa höra talas om efter att man slutat plugget och fått jobb. Vi åkte hem något villrådig, och diskuterade igenom lite och kom fram till att det kan ju inte vara så farligt. Sagt och gjort började ”vi”(dvs. jag den mest intresserade av oss båda:)) spana efter skummare och belysningsramper osv. Jag gjorde en liten fisk-budgetkalkyl över dem kostnader jag såg, la upp allt så det skulle se bra ut och presenterade för tjejen. Efter mycket förhandlig gick budgeten igenom och jag hade sålt min själ åt saltvattnet.

Nu en månad senare har jag insett att min budget bara växer och växer, men nu har jag vad jag behöver för att komma igång i vart fall. Jag har fått lära mig av min vän Henrik (eller cuprinol), att som saltvattensägare diskuterar man inte de ”små” summor pengar i denna hobby med ikke-saltinförståddamänniskor. Då man kan uppfattas som gravt förståndshandikappad eller bara helt obenägen att handskas med pengar.

Här kommer en specifikation av utrustning som jag har skrapat ihop, samt lite bakgrunds info om karet och dess system. Akvariet är ett 240liters med motten120*40*50 med välvd front ruta och en sump på c:a 97liter, returpump Eheim 1260 returssystemet är i PVC-u med en SWCD. det hela är snyggt applicerat på och i en furubänk design by Peter(Dez3d).

litentank.jpg litentank2.jpg litentank3.jpg

För mer info kolla in Peters egna tråd angående byggandet osv.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6296

Teknik som är införskaffad:

AquaMedicSunligthNG2x150w2x54wmedmånljus(begagnad)

Aquacare1000Vskummare(begagnadoch”modifierad”)

litestrange.jpg

Tunze Turbelle Stream 6000 + Magnethållare

Tunze 7095 Multi Controller

AN Antarctica Osmos+nit.f “120”

Deltec FR-509 fosfatfilter 1000 liter

Deltec Rowaphos 1000 ml

AS Maxi-Jet 500l/h (till fosfatfiltret)

Deltec UV-C 20 watt

AS Maxi-Jet 1000l/h (till UV-filtret)

AquaMedic Niveaumat 3000 med nivå-vakt

AS Reef Crystral 25kg

2*Dopp-värmare E-AT3604 (Jäger 100w) för 100-150l

Detta pga ett jägartips: ”att i begynnelsen så lär ett par doppvärmare ha hängt sig och öst på värme och dödat allt levande”. Där av två med lite mindre kräm(tyckte det lät smart vart fall). Refugium-belysning har jag att missat, vad bör man ha där. Såg att Drakfisken säljer Nano-armaturer med T5-rör, Är detta något jag skulle köra på eller har någon något bra tips? Den får max vara 30-35cm lång.

Tester som har införskaffats:

2*Saltmätare(ja inte vet jag)

SF Nitrate

SF Nitrite

SF PH

SF Phosphate

SF Calcium

SF Silicate

Calcium och Silicate-testerna kanske inte kommer att behövas på ett tag men kan vara bra att ha senare. Säg gärna till om jag har missat något test som bör finnas hemma, inför start och vidare.

Vidare så har jag planerat att handla 60-65kg LS från JR i Täby, då vad jag kan uttyda på detta forum av er ”Stockholmare” är ett bra ställe att ha och göra med. Har vart där själv och fått mycket tips och hjälp. Jag har inte planerat ha någon så kallad DSB utan bara 1-2cm fin sand. Start datum Någon gång mellan V.1 -V.4. Så nu vill jag gärna ha feedback och tips från er om detta låter som ett bra startkitt, om något saknas ja allt helt enkelt.

Tack för ett trevligt forum

Mvh Richard Kingfelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej!

Välkommen till saltets galna värld!

Du verkar ha tänkt på det mesta i teknikväg så den biten blir nog bra!

Angående lampa till refugiet så visst kan man ösa på med T5 elr mindre MH men det ska funka med vanliga lågenergilampor oxå.

Fortsätt uppdatera med bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja efter en kontroll med stocken så ser det ut som att det skulle gå med 45 till och med, beroende på hur pass bred den är. Tack Tedb. som sagt det verkar att vara som när man metar, bara att vänta ;-). Bjarne och ni andra givetvis kommer allt att dokumenteras och läggas upp här.

-

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm som hundägare och saltakvarist måste jag bara fråga, hur mycket veterinär kostnader ska en stackars hund behöva dra på sig..... nä skämt åsido om man slår ut på en hunds liv kanske men här skall ju det mesta fram på en gång, dessutom känner jag richard och han är inte en kille som spar på krutet eller bygger allt själv, så....jag vill nog hävda att i ditt fall Richard, om du vill spara pengar så sälj akvariet och köp en hund. Men nog finns det folk här som lyckas få till billiga och vackra akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Richard,

Dina inköp ser mycket lovande ut.

Nu är det bara att införskaffa levande sten och låta det puttra medans julfirandet och nyårsfirandet pågår :)

PS.Lågenergilampor blir utmärkt som refugiums belysning(Riktigt bra alternativ)

Ska bli kul o få följa med dig på dina äventyr så dokumentera noga ! :)

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkomna till salthobbyn!

Det verkar som du har tänkt ordentligt när det gäller teknik.

När det gäller doppvärmarna så lär du märka att du förmodligen inte kommer att behöva använda dessa (belysning, pumpar mm i akvariet skapar mycket värme ) men det är bra att ha som backup.

MVH

Simon

ps OBS! Saltvattensakvaristik är en ouppmärksammad drog som det oftast inte går att sluta med (jag har i alla fall misslyckats).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då sitter även armaturen på plats men den får sväva strax över stolarna en dag eller två, man blir ju lite ”nojjig”. Har även applicerat fosfatfiltret och Tunze streamer med styrning dock så var magnetfästet restnoterat vid leverans. Jag har tänkt om lite gällande uvcfiltret, jag hade planerat att ha det i sumpen. Men jag fick tips om att det får mer effekt om det sitter i huvudkaret. Så det får bli att införskaffa lite pvcrör och rörvinklar. Här även lagt en beställning på en Eheim1250 till detta och en 1048 till fosfatfiltret.

llamp.jpg ldiv.jpg lkontroll.jpg

Ja nu kliar det i fingrarna, har börjat fylla Osmos i 25 liters dunkar. Kan man börja fylla i redan nu, med tanke på att stenen inte skall i före fredag nästa vecka. Eller kan något gå fel?

losmos.jpg lcirk.jpg

/Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog bra det där.

Jag ser inget hinder till att börja fylla karet nu, fyll bara inte hela vägen upp, eftersom du behöver lämna plats till sten mm.

Tror tom det kan vara en fördel att fylla nu, då kan du blanda saltet direkt i karet, och få upp rätt temperatur till det är dax för stenen.

Välkommen och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar då är det bara att tanka då:-), tänkte bara så det inte blir några problems med alger eller att vattnet blir dåligt.

--

Richard

Jepp se till o ha cirkulation så kan det stå o gå utan problem.

Bra tänkt med UBC filtret, de flesta parasiter o skit som man vill ha död på håller till strax ovanför botten i huvudkaret så för bäst effekt bör man ta vattnet därifrån :) Det funkar att ha det i sumpen oxå (Det har jag) men om man ändå har tid o möjlighet så e de en bra idé o ta vattnet från botten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall bli Bjarne!

Nu är Hela karet fult, sumpen har jag fyllt så lite som möjligt bara så returpumpen kan gå. Man vill ju vara säker på att allt fungerar som det skall, och tur var väll det för när vattnet rann över avrinningen så var inte genomföringen helt åtdragen så det vart lite blött. Men nu står allt och snurrar med 1*E 1260(retur) 1*Tunze 6000 streamer 2* Mxijet1000 borde räcka som cirkulation.

Men jag måste säga att jag är mycket missnöjd med ljudnivån på Tunze pumpen. Antingen har jag fått ett måndags ex eller så har jag bara blivit extremt kräsen med mina Eheim ytterfilter i sötvattens karet.

Fråga är någon annan som också upplever att deras Tunze 6000 låter som en rakapparat i en kastrull som är instoppad djupt inne i en garderob?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan jag plocka ur den ur kartongen och installera den har även kontrollern tillkopplad. Skall kolla om den ger upp brummandet om jag tar bort kontrollern i morgon. Sitter bara och vaktar vatten nivåerna nu, man är ju lite nojjig när det är nya prylar man inte pysslat med tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...