Gå till innehåll

Banggaikardinaler?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag köpte två av dessa igår. Det var inte riktigt meningen utan jag hade från början tänkt köpa någon goby.

Nu när jag i efterhand har läst på lite om dessa (impulsköp e kass, men få är imuna), så blir jag lite orolig över vad som händer om båda visar sig vara hanar.

I dagsläget är de ca 4 cm från top till tå. Ingen aning om hur stora de är när de blir könsmogna och kanske börjar bråka om båda är hanar.

Vad skall jag hålla koll på?

Ungefär hur stora är de när de blir könsmogna?

Om båda är honor, är det riskfritt (om än lite tråkigt)?

Än så länge är de tämligen blyga och simmar i ett hörn bakom min sten, men min begränsade erfarenhet säger mig att de flesta fiskar beter sig så när de blir introducerade i ett nytt kar och att de kommer fram om några dagar.

PS Ja, de är odlade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin

Kul att det går att få tag på odlade i Sverige idag. Tror inte alla är medvetna om hur hårt hobbyn har slagit mot just den här arten.

Jag anser att det här är en stimfisk och har själv sju stycken utan problem i mitt kar på 375L. Ibland jagar föräldrarna bort sina ungar men det är inget allvar bakom detta och det förekommer hos mer eller mindre alla stimfiskar i naturen också. Jag upplever inte att detta skapar någon stress och det händer inte speciellt ofta. Jag har sett flera exempel här i Finland på att det går bra att ha dem i lite större stim (större risk att någon ska bli hackkyckling om det är mindre stim).

Men nu till dina frågor. De blir könsmogna vid ca 1-1,5 år. Jag skulle gissa på att de är drygt 6 månader idag. Nu är inte ditt kar så stort men jag tror inte det ska bli några problem om det är två hannar. Du har inga bilder i profil som du kan lägga upp? Jag odlar själv arten men det kan som sagt vara svårt att avgöra kön på dem. Blir det problem senare och båda är hannar kan du säkert byta till en hona i affären eller med någon annan hobbyist.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Peter. Då slutar jag oroa mig :) Just nu bor de ju som sagt i ett litet kar, men min förhoppning är ju att jag uppgraderar och det kommer i så fall troligen hända i god tid innan de blir könsmogna om det är så långt kvar. Med tanke på deras troliga ålder är det ju dessutom ett bra tag kvar innan det ens finns en risk med det hela.

Jag blev lite fundersam då jag läst motstridiga saker om dem. Började dumt nog läsa först efter köpet, vilket ju är probelemet med impulsköp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet går det bra att ha två hanar i ett kar.

Två honor är lite värre men med kar i din storlek borde det också gå bra.

Men däremot har man två av samma kön med en tredje är det kört. Då har de något att slåss om.

Jag har tio i mitt stora kar och de står i stim någon timme efter det att ljuset tänds men annars jagar de undan varandra så nästan hela karet är täckt. (294*85 cm).

När jag hade ett par i mitt fyrahundra liters så "skyddade" honan hanen när han tuggade men de två hanar som tuggar i det stora karet har inga förmåner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är inte jättelätt men på bilden ser man hannen nere till vänster och honan uppe till höger.

Hannen har ett spetsigare huvud lite mer underbett och en starkare svart rand över ögat.

På honan är dessa inte lika framträdande...

det finns kanske fler sätt att skilja dem på men detta funkar bäst för mig.

Mvh Henrik

post-1811-14468913439137_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin kul att du fått tag i dessa fina fiskar, om du kan lägga upp en närbild från sidan där båda två är med, så ska det inte vara några problem att se vilken som är hane eller hona.

Mvh Henrik

Det kommer vad det lider. En har jag redan i mitt galleri, men de är fortfarande lite för blyga för att posera fint i mitt kar :) Sedan är jag sämst i världen, eller åtminstone betydligt sämre än jag önskar jag var, på att få fokus på mina bilder .....

Jag trodde inte det var lätt att se?! Antar att det inte blir lättare av att de är relativt små än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag ser inte dessa skillnader på mina. Det tio jag har i mitt stora kar ser jag ingen skillnad på bandet genom ögat. Den med störst underbett är en romstinn hona.

Av mina tre lekpar har mellanparets hane en smalare rand genom ögat. De andra paren ser jag ingen skillnad på beträffnade ögonrand. Däremot har unga hanar längre ryggfenspröt men den skillnaden syns inte förrän de är 2,5 cm ungefär. Och ibland kan sprötet vara avbitet av en mer dominant fisk. Men det är den enda skillnaden jag ser förutom att underkäken på hanar som burit fram flera kullar blir uttänjd av alla äggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig att det är svårt att skilja dem åt men regeln säger att hanen har mer av ett underbätt (som en bulldog) och hanen har längre andrafena på ryggen men som Stig säger så är dessa sällan hela. Jag har även läst att vinkeln på ryggfenan ska avslöja om det är en hona eller hane. Hanens ska då ligga närmare kroppen medans honans är mer vertikal. Låter lätt i teorin... :)

Här kan du se skillnaden mellan könen och lite råd om odling:

http://www.breedersregistry.org/Articles/v4_i4_marini/marini.htm

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...