Gå till innehåll

2200-3000L akvarium


Danne_b

Rekommenderade inlägg

Jag har en vän som är ny inom saltvatten och han funderar nu på att starta ett akvarium på 2200-3000 L med måtten 250-280 (längd) x 120-150 (djup) x 80 (höjd).

Akvariet skulle vara i runt 18 mm glas och ha en framsida med "low-iron". Han har varit i kontakt med tre företag ang. summan på kostnaden för själva karet. Två har sagt att de inte längre bygger kar i den storleken pga dåliga erfarenheter sedan tidigare och ett av företagen sa att ett liknande akvarium kostar runt

50 000 - 60 000 kr. Tyvärr kan han inte lägga ned så mycket på endast själva "burken" för tillfället pga flytt och liknande som kommer inom en snar framtid. Och jag erbjöd mig som frivillig för att hjälpa honom och "kolla runt" lite. Jag tänkte börja med er på SG. Är det någon som vet om det priset är "standard" på ett sånt kar? Kan det vara någon bra ide att köpa hem glas från glasmästare eller kanske t.o.m importera från exempelvis Tyskland (kanske webbutik med akvaristik som inrikting?) och låta en "professionell person" limma det på plats (går inte att få in ett akvarium med den storleken/vikten in i huset annars)?

Och till sist (dvs om priset är standard): hur kommer det sig att ett akvarium med ca 700L lägre volym och 6 mm smalare glas kan kosta en femte-sjättedel av ovan nämnda pris?

Alla råd och tips tas tacksamt emot!

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om pris mm, men jag tycker 50 000- 60 000 kr låter lite väl dyrt. Snacka med Bengt på marinakvariet, han kanske kan hjälpa er med bygget. Om han bygger denna storleken vet jag ej, men värt att fråga...

Blir det av så kommer det iaf bli en grym tank ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du ett par tyska firmor som enligt uppgift tydligen kan limma på plats.

Testa att maila på engelska. Svarar de klarar de nog språket?

http://www.ag-aquarienbau.de/Aquarienbau.htm

http://www.aquarienbau.com/galerie/index.html

Har du kollat med Jagefeldts i Lysekil?

Känner jag Lasse Forsberg rätt vet han nog vilka som limmade en del av tankarna på Universeum. Testa att PM:a honom om han inte läser detta.

Själv har jag ett kar som är 294 cm långt och skulle inte rekommendera någon att göra ett lika långt. Det brister så mycket i siktriktningar och perspektiv i karet när man sitter nära så man flyttar sig bara fram och tillbaka efter framrutan.

Två meter går alldeles utmärkt och säkert lite till men sedan mister man översikten.

Jag skulle säga att drömlängden är någonstans mellan 230 och 250 cm.

80 i höjd ger en massa extra jobb. Man får garanterat någon form av pest man behöver ta ur för hand. 70 är nog max för en stor karl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin, självklart gör jag det =)

Emil, tack för tipset. Även flera har nämnt marinakvariet. Kommer att slå en signal så fort jag bara kan.

Jens, det var bara ett vanligt rektangulärt akvarium med low-iron i framrutan. Och med två borrade hål. Jag tyckte också att det lät mycket. Kostar ju inte så mycket mer att beställa från Deltec. Men jag tror inte att betong vore så populärt hos resten av familjen. Har själv också nämnt det, men han tycker att det blir alldelles för jobbigt vid eventuell flytt eller dyl. Annars blir det ju med största sannolikhet billigast och stabilast med betong.

Stig, dig kan man alltid lita på =)

Du kommer alltid med tips och bra förslag på det mesta. Det enda jag har hunnit göra ännu (har jobbat alla dagar förutom söndagar i två veckor nu och då kan man ju inte få tag på någon) är att kolla med några personer som har stora kar här på SG.

Kommer att kontakta de du rekommenderade imorgon. Ang. de tyska företagen, limmar de verkligen det på plats i ett annat land också? Och i så fall blir det inte billigare att köpa glaset från dem och ta hem någon från Sverige som får limma ihop det? Förväntar mig självfallet inte att du ska kunna svara på det, men då jag bara kan tre ord på tyska så tänkte jag fråga för säkerhetsskull innan jag mailar dem imorn då jag från eget erfarenhet vet att de, dvs tyska firmor/företag, kan ta god tid på sig innan de svarar.

Men med ett djup på 120-150 borde väl inte tio cm i höjden spela så stor roll, eller?

Jag har ju inte någon personlig erfarenhet av akvarier i den storleken så ursäkta om det är en dum fråga...

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akvarie som är 250x80x70 cm (LxDxH) och tycker att det ibland känns futtigt med "bara" 250 cm, men det är också lite pga att ytavrinningsboxen som sitter där är ivägen för längdperspektivet.

Men höjden 70 cm är HÖGT. Jag känner inte att jag skulle ha behövt de 75cm som jag funderade på ett tag. Prövade häromdagen att plocka ut lite sten som låg längst ned vid framrutan och även om jag inte hade några direkta problem att ta mig ned på 70 cm djup så var det nog bökigt. Och 5cm till hade nog varit gränsfall. Att nå ned på mitten av akvariet på 70 cm djup.. jadu.. det hade blivit knivigt utan att blöta ned merparten av min arm och del av axeln/bröstet.

Lycka till med projektet! Kommer nog bli grymt om det väl blir av!=)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 80cm i höjd på det publika akvariet och det är, precis som stigigemla sa, otroligt jobbigt att komma åt saker med händerna på den höjden. Lägg därmed till djupet och du kommer aldrig att komma åt i bakkant på karet.

Jag hade hållit mig till kanske 70cm i höjd och satsat stålarna på mer djup i karet om man har möjlighet. Det blir så otroligt mycket maffigare med mera djup i karet.

Vad gäller Deltecs byggkvalité har jag svårt att se hur man skulle kunna göra det bättre. Börjar man bygga med dom här storlekarna (19mm) så hamnar man tyvärr i rätt stora prisområden och då är det bara att bita i det sura äpplet och öppna lädret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... problemet är att han inte kommer att kunna bygga det i väggen (där har vi ett annat problem med betong). Så djupare än 120-150 blir nog rätt jobbigt att få till. Han vill bygga det ungefär som doris gjort (se bild). Björn, det är just det jag menar. Konstigt att ett akvarium som tillverkats här kan kosta lika mycket som akvariumet ni beställde från Deltec. Ang. höjden tänker han nog som oss andra som hållt på med sötvatten. Vi har ju vant oss vid högre kar (ca 60 cm) så när man ska satsa på ett stort projekt så känns det lite "fjutigt" att endast lägga på 10 cm på höjden. Går det inte att lösa med något som liknar en planteringstång? Gäller ju att försöka få till allt snyggt redan från början så att man inte behöver flytta runt så mycket sen. Nåja... finns det någon som vet om 18 mm glas duger till det karet?

Jag skickade ett mail till Jagefeldts och frågade lite om de kan fixa det och hur mycket det går på isåfall. Väntar på svar från dem. Ska titta in på marinakvariet´s hemsida och skicka ett mail till honom ikväll. Sen återstår tyskarna, har tyvärr inte bestämt vad jag skriva ännu. Löser det tills på torsdag kväll.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att 70 (65 cm vatten) är futtigt direkt. Det jag tänker nu då jag sitter här 50 cm från karet är.. "skulle nog ha klarat mig på 65(60 vatten) cm".. och då hade karet sett längre ut och inte blivit lika svårjobbat.

Men jag är nöjd med mina 70 cm i höjd.

Hade mitt akvarie varit 3m hade det sett bättre ut! :D

Men 3m fanns inte på pappret att fixa. Det hade blivit riktigt dyrt... och gjord av pengar är man inte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... problemet är att han inte kommer att kunna bygga det i väggen (där har vi ett annat problem med betong). Så djupare än 120-150 blir nog rätt jobbigt att få till. Han vill bygga det ungefär som doris gjort (se bild). Björn, det är just det jag menar. Konstigt att ett akvarium som tillverkats här kan kosta lika mycket som akvariumet ni beställde från Deltec. Ang. höjden tänker han nog som oss andra som hållt på med sötvatten. Vi har ju vant oss vid högre kar (ca 60 cm) så när man ska satsa på ett stort projekt så känns det lite "fjutigt" att endast lägga på 10 cm på höjden. Går det inte att lösa med något som liknar en planteringstång? Gäller ju att försöka få till allt snyggt redan från början så att man inte behöver flytta runt så mycket sen. Nåja... finns det någon som vet om 18 mm glas duger till det karet?

Jag skickade ett mail till Jagefeldts och frågade lite om de kan fixa det och hur mycket det går på isåfall. Väntar på svar från dem. Ska titta in på marinakvariet´s hemsida och skicka ett mail till honom ikväll. Sen återstår tyskarna, har tyvärr inte bestämt vad jag skriva ännu. Löser det tills på torsdag kväll.

Mvh Danne

Oj. glömde bifoga bilden. Här kommer den ivf, tagen från "doris" tråd.

post-2610-14468913439352_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skickade ett mail till Jagefeldts och frågade lite om de kan fixa det och hur mycket det går på isåfall. Väntar på svar från dem. Ska titta in på marinakvariet´s hemsida och skicka ett mail till honom ikväll.

Har absolut inga bra erfarenheter utav Jagefeldts akvarium de bygger. Senaste jag stött på var ett akvarium som sprack för de gjort rutorna för tunna.

Bengt på marinakvariet har ingen mail adress så ring istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang!

Tack för att du delar med dig. Jag skrev att akvariet skulle vara i 18 mm glas i mailet jag skickade. Tror du att det kan bli några problem trots det? Kan man inte själv bestämma tjockleken på glaset?

Okej, tack. Då får jag ringa honom om någon dag istället.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några 18mm på glas vet jag inte om det finns, utan det är 19mm som gäller. Jag kan inte understryka nog hur pass viktigt det är med tjockleken när man kommer upp i såna här dimensioner. Tjockt glas är dessutom tungt, så se till att vara ett antal man + lyftverktyg för att få det på plats.

Hade jag haft valet mellan ett svensktbyggt och ett tysktbyggt akvarium om det är frågan om samma pengar hade jag satsat på tyskarna.

Vet inte hur det är med ramakvarium om dom byggs på ett sätt så du minskar behovet av ett tjockt glas, men jag skulle inte våga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har absolut inga bra erfarenheter utav Jagefeldts akvarium de bygger. Senaste jag stött på var ett akvarium som sprack för de gjort rutorna för tunna.

Bengt på marinakvariet har ingen mail adress så ring istället

Min sump till 828L karet är från Jagefeldts och även 600L karet och inga problem. Jag talade bara om hur jag vill ha karen och även glastjocklek. De gör ramakvarium så tala om att du vill ha ett helglas annars limmar de ett ramkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang!

Tack för att du delar med dig. Jag skrev att akvariet skulle vara i 18 mm glas i mailet jag skickade. Tror du att det kan bli några problem trots det? Kan man inte själv bestämma tjockleken på glaset?

Okej, tack. Då får jag ringa honom om någon dag istället.

Mvh Danne

Men det finns ju närmare affärer än denna sida av sverige som gör akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, dina akvarier är ju snygga. Så nåt måste de göra rätt ivf =)

Björn, vet faktiskt inte varför jag frågade efter 18 mm. Men som sagt så har jag ingen erfarenhet av sånna byggen så jag får väl skylla på det. Sen så är iden att akvariet skall byggas på plats pga redan nämnda skäl. Kan det räcka med "gubbkraft" tro? Dvs för att få in glasskivorna i huset där de ska limmas fast? Och det ska väl inte vara något ram runt ett saltakvarium?

Wrang, du är mer än välkommen att skicka ett pm eller skriva namn på eventuella företag och firmor som du vill rekommendera eller liknande här på forumet =)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är generellt inga problem med ramakvarium så länge listerna är "fräscha", då t.ex. Zoolines akvarieramar är lackade för att aluminiumet inte ska oxidera. Skulle lacken vara nött på något sätt, så får man slabba på lite silikon så det inte blir utfällningar i saltvattnet.

Beroende på längden på rutorna och tjockleken så "beror det på". Se till att få rutorna FINT SKURNA och SLIPADE, annars kommer ni skära fingrarna av er! En glasskiva 19mm på kanske 300x80cm väger någonstans kring 100-150kg, så det gäller att ta det varligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer projektet så långt så ska vi se till att få det slippat och fint. Även om jag alltid använder handskar vid hantering av akvarier i alla storlekar, pga av att man får ett bättre grep (man kan ju t.ex få handsvett eller så kan karet vara blött så man förlorar greppet = p ). 100-150 kg klarar nog tre-fyra gubbar att flytta varligt =)

Hoppas bara att de inte skickar ett meddelande där det står att det hamnar på ca 50 000 kr.

Sen om det visar sig att priset är "överkomligt" så kommer han att planera bygget under flytten, och när han har fixat till och sålt det gamla och flyttat till sitt nya hus kommer akvariet att beställas. Så det blir förhoppningsvis väl planerat.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...