Anders/Bo Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Hej Har fått en hel del rött slem,som nu även täcker en del mjuk-koraller.Förut har det funnits på begränsade ytor där cirkulationen varit något mindre, men nu verkar det gå över styr.Fråga. Jag har för mig att det finns något som kallas för red stop.Är det något att prova? mvh Anders Citera
simon Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Har du några vattenvärden tillgängliga? Red stop har jag ingen erfarenhet utav. Citera
Anders/Bo Postat 13 december 2006 Författare Postat 13 december 2006 Ja det har jag väll KH 7 CA420 PH 8.2 Fosfat och nitrat är stabila ingen ändring.Jag har ökat lite på mängden Buffer för att smyga upp KH men jag tar det sakta.mvh Anders Citera
Darth Vader Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Hej Har fått en hel del rött slem,som nu även täcker en del mjuk-koraller.Förut har det funnits på begränsade ytor där cirkulationen varit något mindre, men nu verkar det gå över styr.Fråga. Jag har för mig att det finns något som kallas för red stop.Är det något att prova? mvh AndersJag kom hem från semestern och hela karet var fullt av slem alger.Det finns dom som är imot och dom som är för anti red så jag fick olika råd ang. anti red.Men jag körde på för mina koraller tog stryk och skulle nog inte överlevt.I dag är det borta och inget dog. Men jag har inga mjuk koraller, vet inte om dom skulle vara känsligare men det tror jag inte./Robert Citera
Anders/Bo Postat 13 december 2006 Författare Postat 13 december 2006 Jag testar en kur för jag börjar tröttna på kleten.Återkommer med resultatet.mvh Anders Citera
stigigemla Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Sug bort så mycket alger du kan med en hävert innan du tar antired. Döda alger är giftiga. Citera
Anders/Bo Postat 13 december 2006 Författare Postat 13 december 2006 Ja det skall jag försöka med,men mitt är inbyggt i väggen så det går endast bakifrån.Jag har även provat att blåsa med en pump,och sedan försökat att fånga så mycket som möjligt med en håv.mvh Anders. Citera
Scooby_doo Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 döda alger tillför fosmat mm, så försök få ut så mkt som möjligt ur akvariet. fortsätt med blåsa med pump och fånga det med håv, eller när du bytar vatten.~Henrik Citera
Anders/Bo Postat 13 december 2006 Författare Postat 13 december 2006 Det är bara att jobba vidare.En fundering ang röda slemalger.Jag kör med nya lampor och rör 2st MH 150/1300k och 2stT5 39W.Förut körde jag med 2st blå,nu kör jag med ett av varje.Vad är att föredra?mvh Anders Citera
Scooby_doo Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 vet ej med ljuset, men alla alger gillar ljus,,, men ge dem så lite som möjligt att växa av och bry dig inte om ljuset nu.(ljuset kan spela roll om det är gammla glödlampor mm, men tror ej det är problemet här). försök minska på fosfat, silikat, kisel med använda bara osmos vatten och fosfat bindnings medel mm, samt som sagt innan, manuellt ta bort så mkt som möjligt, ej skrapa bara utan ta bot dem då de fortsätter växa då på annat ställe.~Henrik Citera
Ingvar Hellmalm Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Röda slemalger=dinoflagelater trivs bara när det är för mycket näring i vattnet.Minsa näringstillförseln (byt vatten) och vänta. Konstgjorda prep. är alltid en risk! Citera
chrilleus Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Stäng av all cirkulation i 30min, så kommer allt slem att flyta upp mot ytan. Sen slänger du i en pump med skumpatron, som fångar upp slemmet. Upprepa en gång om dagen tills problemet är borta Citera
Anders/Bo Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 Jag kör endast med osmosvatten med ett extra silikat filter efter.Har även FR509 i gångskall även starta ett NF509.Min osmos anl är C:a2år börjar den e:v att krokna?KolladeKH efter osmosen ej mätbart.Akvarielagret i bromma kollade mitt vatten för C:a 8 måndå var det OK mvh Anders Citera
Scooby_doo Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 KH? mät silikat på ditt osmos vatten, kan vara att filter patronerna behövs bytas ut.~Henrik Citera
Capote Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Hej.Om det är "röda slemalger" så är ju det en bakterie (cyano) trots sitt namn. Kiselalger är oftast bruna och dinoflagelater är ytterligare något annat.Tycker du ska ta reda på vad det är du har innan du behandlar.Hur rött är det, drar det åt brunt?Kiselalger brukar framförallt öka/uppkomma vid vattenbyten, stämmer det för dig?Läste ett tips från Stig för några veckor sedan att om man slangar ut lite av det röda slemmet i en hink och låter det stå några timmar så klumpar det ihop sig om det är cyano men inte om det är dinoflagelater. Citera
acuario Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Cyano kan vara bruna också, jag vet detta av egen erfarenhet tyvärr. Citera
stigigemla Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Blågrön cyano finns det också, till exempel Spirulina. Citera
Capote Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Cyano kan vara bruna också, jag vet detta av egen erfarenhet tyvärr.Blågrön cyano finns det också, till exempel Spirulina.Korrekt, men jag tänkte att hans "slem-alger" var ju röda så jag ville inte krångla till det. Citera
greger Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Jag skulle försöka hitta orsaken snarare än att försöka med "medicin"anledningen är ju oftast för höga näringhalter,typ kisel/silicat/nitrat och fosfatHöjt KH och redox brukar hjälpa mot en del av rödalgerna, men som tidigare påpekats så försök faställa vilken sort du brottas med.mediat i ditt silikatfilter brukar behöva bytas flera gånger per år och en 2 år gammal osmos är nog tämligen uttjänt.Ska du "gena" och hälla i nåt preparat, testa bensoit-lera - det binder dessa näringämne och är garanterat ofarligt Citera
Anders/Bo Postat 16 december 2006 Författare Postat 16 december 2006 Jag skall testa att suga upp lite och låta stå för att se om det klumppar i hopp sig.Även investera i en ny osmos anl.Ang silikat filtrets inehåll så bytar jag det flera gånger om året.Ang osmosen skall man byta membranet och båda filtren,är det väll lika billigt att köpa en helt ny?mvh Anders Citera
greger Postat 16 december 2006 Postat 16 december 2006 ja, det skiljer nog inte så många hundringar Citera
chrilleus Postat 16 december 2006 Postat 16 december 2006 Finns billiga membran på eBay, typ en 2-400kr beroende på vilken dygnskapacitet du skall ha Om du har Standardstorlek på kol och sedimentfiltret så finns det lösa insatser på t.ex Clas Ohlson Citera
Anders/Bo Postat 17 december 2006 Författare Postat 17 december 2006 Det är betydligt billigare än c:a 2000 för en ny.Men filterpatronerna är dom öppningsbara?Min osmos är en Prodac90. Vad jag har sett ser filtren likadana ut som till andra märken.mvh Anders Citera
stigigemla Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 De vanligaste filterpatronerna byter man ut hela. Vanligt är att man byter filter en gång om året och då spolar osmosen som håller två eller tre år. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.