Gå till innehåll

Rött slem Alg


Anders/Bo

Rekommenderade inlägg

Hej Har fått en hel del rött slem,som nu även täcker en del mjuk-koraller.Förut har det funnits på begränsade ytor där cirkulationen varit något mindre, men nu verkar det gå över styr.Fråga. Jag har för mig att det finns något som kallas för red stop.Är det något att prova? mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej Har fått en hel del rött slem,som nu även täcker en del mjuk-koraller.Förut har det funnits på begränsade ytor där cirkulationen varit något mindre, men nu verkar det gå över styr.Fråga. Jag har för mig att det finns något som kallas för red stop.Är det något att prova? mvh Anders

Jag kom hem från semestern och hela karet var fullt av slem alger.

Det finns dom som är imot och dom som är för anti red så jag fick olika råd ang. anti red.

Men jag körde på för mina koraller tog stryk och skulle nog inte överlevt.

I dag är det borta och inget dog.

Men jag har inga mjuk koraller, vet inte om dom skulle vara känsligare men det tror jag inte.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej med ljuset, men alla alger gillar ljus,,, men ge dem så lite som möjligt att växa av och bry dig inte om ljuset nu.(ljuset kan spela roll om det är gammla glödlampor mm, men tror ej det är problemet här).

försök minska på fosfat, silikat, kisel med använda bara osmos vatten och fosfat bindnings medel mm, samt som sagt innan, manuellt ta bort så mkt som möjligt, ej skrapa bara utan ta bot dem då de fortsätter växa då på annat ställe.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör endast med osmosvatten med ett extra silikat filter efter.Har även FR509 i gång

skall även starta ett NF509.Min osmos anl är C:a2år börjar den e:v att krokna?Kollade

KH efter osmosen ej mätbart.Akvarielagret i bromma kollade mitt vatten för C:a 8 mån

då var det OK mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Om det är "röda slemalger" så är ju det en bakterie (cyano) trots sitt namn. Kiselalger är oftast bruna och dinoflagelater är ytterligare något annat.

Tycker du ska ta reda på vad det är du har innan du behandlar.

Hur rött är det, drar det åt brunt?

Kiselalger brukar framförallt öka/uppkomma vid vattenbyten, stämmer det för dig?

Läste ett tips från Stig för några veckor sedan att om man slangar ut lite av det röda slemmet i en hink och låter det stå några timmar så klumpar det ihop sig om det är cyano men inte om det är dinoflagelater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle försöka hitta orsaken snarare än att försöka med "medicin"

anledningen är ju oftast för höga näringhalter,typ kisel/silicat/nitrat och fosfat

Höjt KH och redox brukar hjälpa mot en del av rödalgerna, men som tidigare påpekats så försök faställa vilken sort du brottas med.

mediat i ditt silikatfilter brukar behöva bytas flera gånger per år och en 2 år gammal osmos är nog tämligen uttjänt.

Ska du "gena" och hälla i nåt preparat, testa bensoit-lera - det binder dessa näringämne och är garanterat ofarligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall testa att suga upp lite och låta stå för att se om det klumppar i hopp sig.

Även investera i en ny osmos anl.Ang silikat filtrets inehåll så bytar jag det flera gånger om året.Ang osmosen skall man byta membranet och båda filtren,är det väll lika billigt att köpa en helt ny?mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...