Gå till innehåll

Rött slem Alg


Anders/Bo

Rekommenderade inlägg

Tack för påminnelsen. Skall beställa nya osmospatroner. har lite problem jag själv med rödaslemalger.

Har ett AN Antarctica Osmos 120l/dyg

blir att leta upp nått ställe som säljer detta

Nån som vet hur man spolar ett sådan här osmosfilter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Och vad skall jag göra? Jag byter vatten samt suger bort så myket det går.Men vad skall man tro om orsaken? Kolla osmosen silikatet samt mata lite mindre.Matningen består av artemia samt saladsblad till Kirurgerna,och lite Formula ONE Pellets ett par gånger i veckan en nypa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket silikat ger Dinoflagelater (ingår i skelettet)

Förmycket fosfat i komb. med förlite nitrat ger Cyanobakterier. (är giftiga)

Om osmosvatten används så brukar Dinoflagelaterna försvinna av sig själv med tiden (dessa var nästan obligatoriska i nystartade kar förr i tiden).

Fosfat finns många sätt att ta bort se fosfatfilter. Mer bilogiska odla Caulerpa. Snabb bindning av fosfor sker om man använder kalkvatten. Fosforn blir då otillgänglig för Cyano. ( hämmar dock ej all alg växt Då vissa arter förmår spjälka magnesium-kalsium fosfat)

Hur länge har ditt kar varit igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall så tror jag att stenen läcker fosfater eftersom jag inte har någon uppmätbar fosfat och inte heller längre någon nitrat, jag trodde först att det var dinoflagellater men en kur Algen-ex tog inte dessa så då är det alltså cyano, cyano kan ju leva på luft och kärlek alena verkar det som och när veckorna går och blir till månader utan att de ger sig trots låga näringsivåer, bra ljus, vattenbyten så har man lust med medel typ anti red för att bli av med skiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade mitt Percula mars 05.Ang fosfat kör jag med FR509 med ROWa c.a 500g

Jag tycker det är svårt att se någon skilnad när man testar fosfathalten tex med Salifert test ligger ofta mellan 0,05-0,1.Även nitrat ligger mellan 10-25.Jag har även köpt ett NF509 som jag ej har startat.Osäker på pumpen vissa säger doserpump, andra säger en liten Maxijet.Vad skall man tro på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterst ovetenskapligt så tycker jag cyano minskar om man drar ned på tiden blått ljus. Men det kan ha varit andra parametrar som gjorde att försvann också.

Annars är jag enig med Svärd om vad de verkar leva av, kärleken kanske frodas i det blå ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd i ditt fall så tror jag att endast konkurens hjälper (Caulerpa) samt om jag förstått rätt så har du för lite nitrat i förhållande till fosfor. Cyanobakterier förmår inte lösa bundet fosfat i stenen utan det krävs något mer! (som frigör tillärckliga mängder).

Dessa kunskaper är rel. nya men har gjort att man nu helt lägger om programet för vattenrening och utsläpp till östersjön. Har du döda områden där du får en pH sänkning? Det frigör fosfor bundet fosfor. Kanse hjälper en ökad cirkulation? Men som sagt att använda biologisk bekämpning genom Caulerpa tror jag är effektivast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får en gröngöling ge sig in i diskussionen?

Jag vill bara berätta hur jag har hanterat mina cyano.

Jag och min kompis som delar osmos fick samtidigt cyano, är det en tillfällighet!?

Jag har mätbart noll i fosfat och nitrat ,saliferts, tillförlitlighet kan alltid ifrågasättas.Har en hel del alger makro och annat det säger väl nåt annat.

Det jag gjorde var minska ljuset kan inte säga att det hjälpte.Men man kan ju se att när MH är på växer dom till.

Det är dock på dom ställena där det är sämst flöde som dom växer och där håller dom sig.

Jag brukar när jag ändå har handen ikaret ordna till lokal storm och då lossnar dom och hamnar i skummaren.

Nu gör jag så att utflödet från UVt går halva tiden mot cyanon och halva tiden mot ytan för att syresätta och det är det som har haft bäst effekt,ökat flöde alltså.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får en gröngöling ge sig in i diskussionen?

Jag vill bara berätta hur jag har hanterat mina cyano.

Jag och min kompis som delar osmos fick samtidigt cyano, är det en tillfällighet!?

Jag har mätbart noll i fosfat och nitrat ,saliferts, tillförlitlighet kan alltid ifrågasättas.Har en hel del alger makro och annat det säger väl nåt annat.

Det jag gjorde var minska ljuset kan inte säga att det hjälpte.Men man kan ju se att när MH är på växer dom till.

Det är dock på dom ställena där det är sämst flöde som dom växer och där håller dom sig.

Jag brukar när jag ändå har handen ikaret ordna till lokal storm och då lossnar dom och hamnar i skummaren.

Nu gör jag så att utflödet från UVt går halva tiden mot cyanon och halva tiden mot ytan för att syresätta och det är det som har haft bäst effekt,ökat flöde alltså.

MVH BA

Osmosen har nya patroner och allt annat är på topp men stenen är inte färsk utan kommer från kar som har haft problem med höga näringsnivåer så jag får helt enkelt laka ur stenen och det tar tid. Caulerpa är som att byta ut en pest mot en annan och de är bannlysta i mina kar så jag får helt enkelt vänta ut dem eller köra anti red som jag vet tar kål på dem direkt utan att skada annat liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd:

Du kan ju bygga ett refugium ovan sumpen och fylla med Caulerpa, det gjorde jag och den tog kål på Bryopsisen som jag kämpat länge med. Den spred sig inte heller till huvudburken. Refugiumet behöver ju inte vara en permanent lösning, när algerna gett med sig så tog jag bort det och algerna har inte kommit tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en del cyano i sumpen i samma fack som caulerpan, inga mängder, men de finns där, jag brukar rensa ut samtidigt som jag skördar caulerpa..... Dock ingenting i karet, bara i sumpen. Har inte heller några mätbara nivåer av varken fosfat eller nitrat. Det är dock inte så stort problem så länge de håller sig i sumpen. Jag har kört med belysning 24/7, det kan kanske bidra, men det verkar ju inte så efter erfarenheterna i denna tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova och kolla ditt kh då de verkar trivas i lågt kh värde, jag gjorde lite vatten byten och borsta bort de jag hade + höjde cirkulatioenn lite. Nu är mina rödacyano borta.

kan ju sänka belysningen lite oxå om du inte har för ljuskrävande koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser idag en minskning av det bruna äckelpäcklet. Innan jag åkte till jobbet i morse så satte jag på ozon och idag så har en del av Floridaskivisarna expanderat i storlek och är otroligt fina + att det bruna slemet är klart mindre, jag fortsätter med ozonen någon dag till och är inte karet klart bättre efter jul så tar jag fram flaskan med anti red.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova och kolla ditt kh då de verkar trivas i lågt kh värde, jag gjorde lite vatten byten och borsta bort de jag hade + höjde cirkulatioenn lite. Nu är mina rödacyano borta.

kan ju sänka belysningen lite oxå om du inte har för ljuskrävande koraller.

Kh't körde jag upp till runt 12 för 3 veckor sedan. Enligt mig så finns det tyvärr ingen standardlösning på detta problem utan man måste ha tålamod om man inte vill glucka i motmedel och oftast så försvinner de lika plötsligt som de dök upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd: Du kör ju med vodka. Hjälper det inte något alls? (antar att det inte hjälper för då borde du ju inte ha några problem)

Anti red, tar det kål på de "goda" bakterierna i ls:en också (antar det eftersom det är antibiotika, men olika ab verkar ju mot olika bakteriesorter) eller är det mer skonsamt mot dessa (ej bredspektrum, mer specifikt mot cyano)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...