Gå till innehåll

Rött slem Alg


Anders/Bo

Rekommenderade inlägg

Kh't körde jag upp till runt 12 för 3 veckor sedan. Enligt mig så finns det tyvärr ingen standardlösning på detta problem utan man måste ha tålamod om man inte vill glucka i motmedel och oftast så försvinner de lika plötsligt som de dök upp.

ja tyvärr är det väl så att det är olika för alla, för mej funka denna metoden som jag skrev, hade överväxt med cyano nu har jag inget synligt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Svärd: Du kör ju med vodka. Hjälper det inte något alls? (antar att det inte hjälper för då borde du ju inte ha några problem)

Anti red, tar det kål på de "goda" bakterierna i ls:en också (antar det eftersom det är antibiotika, men olika ab verkar ju mot olika bakteriesorter) eller är det mer skonsamt mot dessa (ej bredspektrum, mer specifikt mot cyano)?

Anti red ska inte innehålla någon antibiotika enligt Aqua Medic. Vodkan har som vanligt hjälp till att sänka nitraten till omätbart men slemalgerna har inte brytt sig om det alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd. Upprepar vad jag sa låga nitratvärden (som man får med votka) ger en imbalans med fosforöverskott som gynnar Cyano! Se vad Lasse och jag skrivit tidigare! Om ozon används ökar redoxen men gå inte över ett värd på rH 32, lagom är 30-32 inte högre! Om du går högre kommer du att få hämning av korallerna syns först på att mjukisar inte slår ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när nitraten är omätbar så har tillväxten och mängden cyano minskat ju fast ozonen kan ju ha gjort lite också så jag fortsätter med vodkan i liten dos och väntar ett litet tag till. Jag kör ju också med mycket fosfatremover i sumpen ända från starten. Problemet ligger i stenen det är jag övertygad om. Jag vill ju få ordning på detta för det närmar sig T5 armaturinköp och förberedelser för att flytta över de koraller jag vill satsa på så 828L karet blir ett fish only istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med vodka 1,5 ml per dag till mitt 450liters.Skall jag ligga kvar på den nivån?

Eller investera i en ozon anl?Mina mjukisar vill inte slå ut som dom brukar.Endast om jag lägger en påse kol i över-ringingskammaren blommar dom ut.Mitt nitratvärde ligger mellan 10-25.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon ska ha en ytterst marginal effekt på alger så detta tror jag inte löser ditt problem. http://reefkeeping.com/issues/2006-05/rhf/index.php

Jag skulle fortsätta med vodkan. Bilder skulle vara bra också om du har möjlighet att lägga upp några.

Även om man har omätbara värden och gör allt rätt kan man som sagt ha höga näringsvärden på stenen och sanden. Jag har märkt en skillnad sedan jag skaffat en wavebox som håller stenen ren från detrius som inte hinner bygga upp näringen på stenen.

Har du månljus?

Jag skulle dra ner lite på belysningstiden eftersom jag tror att karet inte hittat balansen ännu efter ditt lampbyte. Kolla så att karet inte får indirekt ljus från fönster och dra ner persienner när du inte är hemma. Försök att öka cirkulationen och skaffa mer sniglar, även sandvändande arter. Odla makroalger som chaeto som kan öka konkkurensen. Minska matningen ett tag och kör gärna en dag i veckan utan mat.

Om inget annat funkar så kör en kur så att algerna/bakterierna inte får ett för stort försprång.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nitratvärde ligger mellan 10-25.

Dvs. du har en ordentlig förutsättning för att lyckas med makroalger. Sötvattensväxter kan i en välplanterad burk suga i sig max 4 ppm nitrat på en (!) dag. Jag förmodar att makroalger är ännu snabbare vad gäller näringsupptag. Släng i en bunt med någon tålig makroalg i burken för en femtilapp/en hundring så slipper du skaffa en ozonanläggning (som kan vara rätt dyr har jag för mig) och får ner nitraten till noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang månljus det har jag men det lyser c:a 2tim varje kväll.Men det verkar som det lägger sig en massa detrius i porerna på stenarna, så bättre cirkulation verkar vara nödvändigt.Ingen sol kommer åt burken.Var köper man dessa? Makroalger som chaeto

Anders.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belägg att en sänkning av vattentemperaturen (precisera gärna) hjälper och samtidigt så säker på att inte ljusmängden påverkar tillväxten i det här fallet? Jag kan hålla med om att metabolismen minskar vid lägre temperatur men det gäller även makroalger och andra funktioner i karet som har potential att konkkurera med skadealgerna. Jag tycker det verkar finnas ett samband med ljuset i det här fallet eftersom problemet uppstod vid bytet av ljuskällan som jag förstod det, så jag är lite nyfiken hur du kan vara så säker i detta fall Ingvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...