Gå till innehåll

Hej =)


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla, nu har jag bestämt mig för att prova på det här med saltvatten =)

Har haft tidigare sötvatten men vill prova på saltvatten, jag har suttit i många timmar och läst massor i olika forum (tycker att denna forum är den lärorikaste) samt har läst mina akvarie böcker; Saltvattensakvariet av Daniel Knop och Stora Akvarieguiden, så kan jag inte motstå att prova ha ett saltvattensakvarium.

Eftersom jag har gjort av mig med alla mina stora kar så har jag två st lite mindre som jag tänkte starta med, den ena är 75 cm lång, 25 cm djup och 30 cm högt och den andra är 60 cm lång, 30 cm djup och 35 högt, jag vet att dessa kar är egentligen för små för en nybörjare men det är vad jag har att börja med, så vilken av dem är mest lämplig?

Mvh Alessandro

P.s. det kommer säkert att dyka upp nya "nybörjar frågor"... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag lärt mig att det e lättare att starta ett större än ett mindre:-) Pga att ju mindre karet är och ju mindre vatten det är i desto snabbare sker det förändringar i karet! I havet som e jättestort sker dessa ändringar så lite att det knappt märks!

Men det e ju vad jag har hört och tror.... :-)

Säkert nån annan som har nått att säga till om det jag tror:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack Shark of Sweden =)

yes...precis som du säger det är lättare med ett större akvarie =)

men för tillfälle kan/får jag inte ha större...jag tänkte köra med lite enkla fiskar, skivanemoner och läder/mjukkoraller, för att lära mig lite basic innom saltvatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du...jag får inte ha så "litet" som du har just nu då =P

jag har att välja mellan den ena som är 75 cm lång, 25 cm djup och 30 cm högt

och den andra är 60 cm lång, 30 cm djup och 35 högt..

jag har precis lagt ner mina större sötvattens kar...

hmm jag har en 375 l som är 150 *50*50 som ligger och väntar på mig..den ska jag starta säkert som saltvatten om några år...=D men först om några år inte nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen in i världens hobby!

Tycker du gör rätt som satsar på detta då du har intresse. Jag tror precis som Stig att jag skulle välja det kortare karet då det ändå kommer bli svårt att bygga revet snyggt när höjden och djupet inte är större. Observera att jag sa svårt och defenitivt inte omöjligt. Byggandet av revet kan du ju lägga hur mycket tid på som du känner att du behöver då detta inte görs under tidspress.

Visst kunde du skrivit under nano men det är väll ditt första kar också så jag tror att det kommer massor av nybörjarfrågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är mycket svårare att komma igång med kar av din storlek än stora kar. Detta om man tar det lugnt. Sedan håller jag med om att ett litet kar är mycket mindre förlåtande om saker börjar gå snett. Jag hade utan tvekan valt det djupare karet, precis som de andra påpekat. Sitter själv med ett kar som är lite större än dina (80x35x40) och det som är mest begränsande är de 35 centimetrarna på djupet.

Jag har sett två sätt att köra kar av denna storlek. Lasses metod (läs hans guide om 80l Molly på första sidan) eller att köra det på "traditionellt" sätt fast med regelbundna små vattenbyten. Själv kör jag traditionellt, men tror inte det är bättre eller sämre.

OM man tar god tid på sig och OM man läser på innan man gör saker så tror jag att ett litet kar är ett fullgott alternativ till inträdet i salthobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God morgon !*nyvaken*

Så ni föreslår det kortare karet =)

jag tänkte ha det så enkelt som möjligt samt använda så mycket av min gamla utrustning..tänkte köra LS o någon skivanemon o nån läderkorral, om jag har läst rätt så är dem enkla djur att hålla...kanske nån putsräka o sen efter nån månad ett par clownfiskar och nån gobby....vill ha det enkelt tycker det är snyggast så i en så pass litet kar...

Belysningen kommer bli ett problem då jag bara har T8 armaturer...körde med power-glo och marine-glo förut i ett av mina kar..det blev verkligen en havsliknade ljus..skulle dessa rör funkar för dem mindre ljuskbehövande skivanemoner samt läder/mjukkoraller..det ända nya utrustning jag tänkte köpa är en cirkulationspump; ca 2000 L/h coh diverse små tillbehör...

Tack alla ni som lägger ner sin tid på att svara mina frågor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Power-glo i mitt 105L nano och det ger lite väl mycket rosa-aktigt ljus för min smak. Skulle nog se mig om efter ett mer "vitt" rör som Aquastar och komplettera det med ditt Marine-glo. Beroende på volym och typ av koraller så kan det räcka med bara två rör + reflektorer, men ju mer desto bättre...

Tycker det är ett bra insteg i hobbyn. Du kommer sannolikt bli biten och vill bara ha mer och mer. Det hände mig nu när jag la ner sötvatten för ett halvår sedan... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag kör med 4 stycken T8 rör över mitt 100-liters, och det funkar bra. 1marine-Glo, 1 Power-Glo och två stecken Life-glo2.

Jag har under detta både LPS och en SPS(Hysterix) som växer bra. Dock högt placerade, ca 15 cm under rören.

Men ljus kan man inte få för mycket av, utan detta är på gränsen.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Pär..

Jag är lite ny i den här härliga hobby så jag har inte lärt mig alla förkortningar än..

kan typ bara LS ocd DSB =P, så va betyder LPS och SPS?

Jag får bara plats med en ramp med 2 t8 rör, om jag har läst rätt så kan man inte ha t5 rör i dem..bara t8 rör?

Skulle något levande klara sig med det ljuset dem får av två t8? 20w*2

Läser på förpakningen till min power-glo, ljusspektrum är på 18000K så två rör blir 36000K ? är det fortfarande för svagt?

Hur räknar man huvudtaget ljusbehovet hos koraller/anemoner?

Läste nånstans att det skulle vara ca 1w för varje liter?

Jag har turen att bo ganska nära JR lr Triton, så jag kommer säkert att handla mycket av mina invånare/utrustning där...efter att ha läst en del på forumet så verkar det som att denna butik är den bästa i Sthlm området (?) =)

Har varit inne där ett par gånger...oj oj man blir verkligen sugen på att skaffa saltvatten varje gång man är där inne...

Jag kommer nog att köpa LS därifrån...va tar dem för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kelvin är ett mått på en färgtemperatur, i alla fall en grov uppskattning av sådan som tillverkarna försöker märka produktkartongerna med. I många fall kan två rör av olika tillverkare har samma Kelvin-märkning, men har helt olika upplevd ljusfärg...

Det är alltså inte ett sätt att bedöma ljusmängd, som annars mäts i lumen.

Jag tror någon mer ljusteknisk medlem får fylla i mellan raderna om det är något av vikt jag har utelämnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill inte vara taskig men jag skulle inte starta saltvatten med så små kar..isåfall utan fiskar..det e många som e för o många som e emot nano..jag e emot..

jag tycker det e djurplågeri med 60 liter till någon fisk.

kan inte du förhandla dig till ett större..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej gesi..du behöver inte känna dig taskig..jag behöver inte ha nån fisk i den..kanske nån ryggradslösdjur..

Jag har större kar hemma men jag har inte plats o vill inte lägga ner så mycket pengar...har säkert lagt minst 15 lax på mina sötvatten och nu ångrar man lite faktiskt..men men jag vill bara starta upp en liten saltvattenkar och prova på hur det känns samt lära mig mer...jag tror nog att man lär sig mest genom att ha själv ett kar och prova sig fram...

För om några år så kommer jag att starta mitt 375L =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du verkar ha en sund inställning och även att du förstått att det är lätter med större kar. Jag tror att det går att lära sig rätt mycket utan egen erfarenhet men då är det bara en massa teori. För vara kunnig måste man ha erfarenhet också. Satsa på det du har möjlighet till. Leif och Peter är bra att ha att göra med och de brukar inte sälja bara för att tjäna pengar utan är mer serösa än så. Självklart säljer de för att tjäna pengar ,em de är seriösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...