Gå till innehåll

128 liter, typ nystart....


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Ja, då börjar det närma sig...

Jag har läst o beundrat alla "posts" o inlägg under tiden som vi hållit på o starta upp vårt lilla kar. Får väl kalla det för vårt första, även om vi hade ett tidigare, i USA... Detta blir vårt första i Sverige :)

Det började med att min fru var på IKEA (detta underbara möbelvaruhus) i Helsingborg (Väla....) och såg en bar som man byggt av köksskåp o en skiva. Vi hade pratat på att ha en bar i vardagsrummet, och när hon såg den sa hon - vore det inte snyggt med ett akvarium där.... Jag sa något typ att då måste det vara ett saltvatten, för när man väl haft ett sådant känns sötvatten lite... trist... Hoppas jag inte förolämpar någon sötvatten fantast ;)

Nåväl, vi hade ett akvarium på drygt hundra liter och byggde en bar som passade till det. Sen skulle vi flytta, och i samband med det gick den tanken sönder - händer ibland... Det blev lite förseningar eftersom vi fösökte hitta ett begagnat som passade. Jag hade nästan gett upp och skulle bygga ett nytt när jag hittade ett lämpligt på blocket o slog till...

Ok, nu har vi haft det gående i några månader, sedan augusti, med LS, lite sniglar och några black molly's som uppstartsmaterial och är äntligen redo att stoppa i några "riktiga" fiskar. Får väl bli något enkelt som frökenfisk till att börja med, så får vi se vart det bär.

Vad gäller teknik kör vi typ "low-tech" eller high-bio som någon sa, med en liten skummare, ca 10kg LS och en cirk.pump. Har cirkulation på ca 2000 l/h, 100W värmare... ska bygga ut belysningen från 3 till 4 st rör i helgen, så får vi se hur detta går....

En bild att börja med, så blir det fler senare - God Jul!!

post-2696-14468913458515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja, så har de första "riktiga" fiskarna tagit plats i karet... två st. fröknar... Jag har även sett något som kanske är ett problem, men vet inte. På insidan av glaset sitter små vita prickar med spröt på.... bra beskrivning, eller hur? Jag har försökt att ta kort på dem men kan inte få till skärpan, så om någon kan tolka min beskrivning och den suddiga bilden och komma med ett svar så vore jag tacksam....

ursäkta datumet, kameran nollställdes... :)

post-2696-14468913462728_thumb.jpg

post-2696-14468913462898_thumb.jpg

post-2696-14468913463095_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, då har jag tillbringar förmiddagen med att bygga om lysrampen, och lagt till ett rör så nu har jag tre. Jag plockade även upp en ytavrinnings adapter till min skummare, så nu har jag blivit av med filmen som började bildas - ser riktigt fint ut :)

Har beställt nya rör från Exotic Zoo i Ängelholm, men inte fått dem ännu - förhoppningsvis kommer de in under mellandagarna, så då ska det bli ännu bättre "tryck" på ljuset. Kommer nog att köpa ett par räkor då med, o kanske lite mer levande sten... Vi får väl se vad budgeten o ekonomichefen, jag menar frun, tillåter ;)

Idag när jag kollade nitrat så hade det ökat lite sedan förra veckan, inte mycket, men ändå - ska man oroa sej eller? Jag har lagt till två frökenfiskar och en levande sten sedan jag mätte sist, så det kanske bara är normalt? Alla invånare beter sej fint så jag hoppas att det är en bra indikation på att det inte är någon större fara... får väl hålla ögonen på det hela, eller hur!

lite bilder...

post-2696-14468913464736_thumb.jpg

post-2696-14468913464916_thumb.jpg

post-2696-14468913465091_thumb.jpg

post-2696-14468913465219_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga: är det lönt med en sump som bara är på ca 40 liter? Jag funderar allvarligt på att jag kanske borde ha en sump, men jag har bara plats för en liten en... kommer med ritning på vad jag kan klämma in, men vill inte gå för långt innan jag vet om det är någon ide.... svar o tips snälla ni...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, visst är det fördel med sump. Jag har dock själv ingen sump, mest pga att det blir lite mer krångel, ökad kostnad och risker med vattenläckage.

Annars är det bara fördelar:

- Större vattenvolym

- Gömma tekniken

- Enklare att tillsätta ämnen utan att bränna koraller mm

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då så... jag kör väl på med det tror jag. Har fått en cirk.pump som drar 1400l/h upp 2,4 meter, så den borde funka. Har velat få bättre skjuts på vattnet ändå :)

Halogen/Pär - ditt kar är en riktig inspirationskälla - har du några uppdaterade bilder på hur det ser ut i burken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...att den konfigurationen inte funkar... har skissat på en annan variant med grövre rör o ett vattenlås....

...sen kunde jag inte hålla mej, så jag ordnade rör o böjar, och byggde ihop det hela - har testat o det funkar. Kommer att ha "återrinning" i sumpen, som man kan syra med lite kranar o så för att få ett jämt flöde tillbaka till tanken... mer om det när sumpen är byggd!

...sen var jag o beställde tre nya T5 rör, och ska in o hämta lite mer fisk, ls, någon räka och kanske en korall eller två imorgon. Jag fick mitt vatten nitrit o nitrat testat i butiken, och det måste ha blivit fel med mina "sera" tester. Det visade inget alls med de nya "salifert" som jag införskaffade. Har även kollat ph, som låg på 8,3 så det verkar ju också ok, tycker jag... Om någon har varningar att ge kan ni väl göra det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, nu har vi varit o handlat lite:

2st clownfisk - percula

1st putsar räka

1st korall, Euphyllia glabescens, tror jag...

1st kolonianemon, gracilis... även där "tror jag"....

3kg Levande sten

Sump pumpen är igång o snurrar runt vattnet i sumpen - har inte kopplat upp det mot akvariet ännu. T5 rören var inte inkomna så de får jag väl koppla in senare. Just nu har jag inte ljuset på i karet så bilder på det nya får komma senare - om någon identifierar mina koraller som något annat - hör av er :)

Blir nog lite fler räkor o några kilo LS så snart jag drar igång min sump (nästa vecka kanske...)

God fortsättning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja då skulle det ut lite bilder.... Det börjar ju bli lite befolkat nu iallafall - mer koraller ska i senare, men nu får det räcka för denna vecka :)

Den ena clownen och frökenfisken leker race genom tanken, så det var svårt att få till en bra bild - sorry...

Den lilla korallen (som jag fått för mig kallas för kolonianemon, eller korall, vet inte) satt inte så bra där den var, för mycket skugga, så den flyttade jag på lite.

Putsar räkan ville inte vara med på bild, så den kan skymtas under den större korallen på ett av korten.

post-2696-14468913479007_thumb.jpg

post-2696-14468913479247_thumb.jpg

post-2696-14468913479483_thumb.jpg

post-2696-14468913480351_thumb.jpg

post-2696-14468913480661_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så håller jag på o skär glas... Har börjat med min sump. Ett tag funderade jag på att modifiera en existerade låda jag har, men nu så kom jag över ett parti glas, så då bygger jag en ny som passar bättre in i "hålet" där den ska stå - då får jag ut en maxvolym på ca. 40 liter. Jag knåpade ihop en ytavrinnings anordning, med 32mm PVC rör som verkar funka bra - lite trixande att få till det, men nu sticker det hela bara ut 40mm från bakre glaset, så då blir det mindre risk att någon går emot det hela bakom baren! Alla ytavrinnings boxar jag sett drar iväg o sticker ut så långt. Detta kanske inte är en ideal anordning, men med rör o allt gick det bara på 250:-, o det funkar :)

Pratade med Tony på Exotic Zoo idag, så till nästa helg ska jag dit o hämta mina nya T5 rör, samt LS till sumpen. Skönt att man blivit begåvad med en fru som inte klagar över att hela julledigheten går åt till att pilla med akvariet!

post-2696-14468913485432_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej o hå!

Jag kom just hem från Kastrup, efter att ha kört min fru till flyget o hämtat upp barnen hos farmor o farfar, gick in i vardagsrummet för att titta till fiskarna, men tyckte att de såg lite hängiga ut, korallerna likaså. Så, man börjar fundera o kolla lite... kollade strömning av vatten, skummare o så, allt ser bra ut, stack ner ett finger i karet o höll på att få en chock - vattnet känndes alldeles ljummet. Aj aj aj - 33 grader i vattnet! Doppvärmaren lyser o värmer - den har hängt sig!!! Ryck ut sladden, plocka ur värmaren, av med täckglas, släck belysningen, på med fläktarna!!! Nu börjar tempen sjunka lite... nere på 32 nu... o sjunker sakta men säkert... Det är väl bara att hoppas att inget tagit någon permanent skada av detta, och så iväg o köpa ny doppvärmare. Jag ska ju ändå in till "exotic" o hämta mina nya T5:or senare, så det ordnar sig väl. Så, då har man haft skrämselhicka så det räcker idag. På plussidan kan man ju säga att det tog tankarna ifrån att frun är bortrest... Jag o tre grabbar i huset i 11 dar... det blir nog bra det med!

31,8 grader... "and counting"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...