Gå till innehåll

128 liter, typ nystart....


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

tja, jo, jag använder det mest pga luftfuktigheten... jag har ju karet inbyggt i en bardisk, o det blir lite fuktutfällning på undersidan av bardisken... Inget allvarligt, eftersom den är ytbehandlad o så, men mest för att det blev obekvämt att stå bakom där :) Kommer nog att skippa det nu, iallafall när det inte är fest...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

inga stora händelser, men tänkte att det var dags för en liten "update" (bilder på allt detta kommer efter helgen, när frun kommer hem från USA med kameran):

-Fick hem de nya rören, två blå, ett vitt och har byggt om belysningen med timers o startfördröjning. Just nu tänds en blå först, sedan vit o blå efter 2,5 timmar. De lyser i 4 timmar o sen trappas det av igen, så att natt infaller runt 23... vi får väl se hur det funkar.

-Ytavrinningen till sumpen, ja, den funkade inge bra - jag kunde köra pumpen på ungefär 1/3 av volymen. Det kändes lite menlöst, så jag drog till o byggde en avrinningsbox i akryl, 20 cm bred, med dubbla 32mm rör ner till sumpen - whooosh, nu så flödar det på fin-fint. Ahhh, äntligen funkar det! Inte världens snyggaste bygge, men det är min första ytavrinningsbox, och den funkar som sagt!

-Var hem till MichaelE i Bromölla o plockade på mig lite fraggar - trevligt, tackar tackar. De verkar må efter omständigheterna bra :) Mer om dem allt eftersom de växer till lite...

-Jag har varit allmänt lite missnöjd med cirkulationen i tanken, o genom min skummare. Igår köpte jag en ny cirk. pump på 1200l/h och jag har justerat lutningen på skummaren något o då kickade den igång! Den gamla cirk. pumpen har jag satt på ett växlande relä (för motorer) så den slår till o från med 15 minuters intervaller... Så nu har jag mellan 3600 o 4600 l/h i min lilla burk - alla; fisk, räka o korall; verkar må bättre.

-Jag funderar fortfarande på om jag inte skulle ha mer än ls i sumpen, men vet inte vad som rekommenderas - alla tips o ideer mottages tacksamt!

Ja, som sagt, bilder, om än inte så upphetsande, kommer sen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...ok, så lite bilder då...

1. kolonin lever o växer fint

2. Fiji fröken hanne (tror jag iallafall)

3. Lite mycket skrot i karet, men en del ska ner i sumpen, när jag känner mig tryggare med att den funkar. Den gamla eheim pumpen ska jag nog bygga nåt filter med...

4. överrinningsboxen på insidan, och hungriga clowner!

5. överrinningsboxens utsida, med 32mm rören. 90 graders böjarna la jag till för att minska det gurglande ljudet...

6. sumpen...

post-2696-1446891355384_thumb.jpg

post-2696-14468913553973_thumb.jpg

post-2696-14468913554091_thumb.jpg

post-2696-14468913554194_thumb.jpg

post-2696-14468913554312_thumb.jpg

post-2696-14468913554432_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...jaha, då så var det kokta fläsket stekt... jag kom hem, glad i hågen efter att ha fotat o lagt ut lite bilder på akvariet...ok, det är inte perfekt, men det kändes iallafall som om det gick åt rätt håll... men, så bra ska det inte få va. Skulle just gå o lägga mig när jag märkte att det var lite blött på golvet bakom sumpen. Aj aj aj, tänkte jag, detta kan inte vara bra - mycket riktigt, sumpen hade sprungit läck! En av mina fina silicon fogar har släppt, längst ner i ett hörn! Skit! Så ur med allt i sumpen, snabbt, innan allt rinner ut - i karet med det, fick flytta runt lite, rörde upp ett rejält moln av sand (som jag ändå tänkt suga ur pga att jag tröttnat på den), slörpade ur ett antal liter vatten o sand o i med fräscht vatten igen... alla invånare ser mycket stressade ut just nu,korallerna är helt ihopdragna, euphyllian ser ut som att den ömsar skinn.... inte kul, jag är deppad - känns som att det bara blir skit av alltihop...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej vad trist!!

Har varit där själv några gånger när det känns helt hopplöst och det bara krånglar!

Man får se det positivt att man förhoppningsvis lär sig nått vettigt av misstagen.

Ta isär och limma om det, det är alltid värt det.

Fina bilder, men hur är det med nivån i sumpen? Såg hög ut men jag kan ha sett fel.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för sympatin - nä det är inte så kul, känns som det blev mycke strul nu... Allt lever iallafall nu på morgonen, så det är ju alltid något. Ska väl göra några rejäla vattenbyten närmsta dagarna o se om jag får rätsida på detta, annars vet jag inte... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, så har det gått några dagar sedan mitt lilla mini-haveri. Det mesta som klarade första dygnet verkar fortfarande vara i livet. Får inte riktigt rätt på mina vattenvärden tycker jag men det kan ju ha att göra med att jag stökat runt en hel del o sugit ut i princip all sand och så. Jag kommer väl fortsätta med täta vattenbyten några veckor till o hoppas på att det reder sig... Som sagt: skynda långsamt!

Här är iallafall lite bilder på mitt nya sumpbygge. Den förra slängde jag ihop av glas jag hittat i min fars källare. Den var väl dels inte så välbyggd, plus att glaset var väl tunt. Denna gång måttbeställde jag hela härligheten hos Villans glas i Ängelholm(får man ta med ett butiksnamn? annars får väl en mod plocka bort det ;) 350:- för rubbet, skuret o putsat o allt). Jag ändrade måtten något för att få plats med min påhängsskummare också...

post-2696-14468913579198_thumb.jpg

post-2696-14468913579367_thumb.jpg

post-2696-14468913579548_thumb.jpg

post-2696-14468913579707_thumb.jpg

post-2696-14468913579859_thumb.jpg

post-2696-14468913580015_thumb.jpg

post-2696-14468913580173_thumb.jpg

post-2696-14468913580326_thumb.jpg

post-2696-14468913580476_thumb.jpg

post-2696-14468913580634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej hej,

nä, jag gav inte upp, även om det kändes lite motigt några dagar... nu är det full rulle på karet, o alla vattenvärden är som de ska. Min Euphyllia har hämtat sig riktigt fint och blommar ut bra på dagarna, plus att min kolonikorall har förökat sig (två nya har poppat upp). Igår köpte jag en liten Gobi och två lila skivanemoner. Frökenfiskarna gillade inte gobin o jagade runt den o bet den något... det fick bli "natt" i akvariet redan vid 17 tiden igårkväl, så att alla skulle lugna ner sig lite - har inte hittat gobin idag.... hoppas på att den bara gömmer sig mellan stenarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, tänkte mig på en liten inventering av vad som finns i och omkring burken hittills:

Teknik:

128 liter + 30 liter sump, bild på sumpen som står bakom ett petskydd... jag har en ettåring i huset!

sumpgallerkf9.th.jpg

I sumpen sitter doppvärmare, skummare o returpump, samt några kilo LS - bilder är min något moddade lilla "skilter 250" skummare

skummarenav5.th.jpg

Sumpen "matas" med en överrinningsbox jag byggt ihop av akrylplast o 2st 32mm rör. Jag vet inte vad den har för kapacitet, men den sväljer allt som pumpen orkar skicka upp utan problem

overrinningsboxzd6.th.jpg

Jag har också byggt ihop en automatisk vattenpåfyllning, med en liten microbrytare, magnetventil o en 25 liters plastdunk - plastdunken står inne i ena IKEA skåpet som bänken/baren byggts av

vattenpafyllningsc2.th.jpg

I akvariet sitter en st. Maxi Jet 1200 med ett Hydor bioflo munstycke

maxijetpn2.th.jpg

Fisk:

2st Fiji Frökenfiskar - Chrysiptera Tapou

chrysipteratapouew1.th.jpg

2st Clowner - Amphiprion Percula

amphiprionwc7.th.jpg

1st Purple Fire Gobi

nemateleotrisdecorafe1.th.jpg

Koraller (+fraggar...):

Euphyllia (vet ej exakt vilken, id om någon kan?)

euphylliawr4.th.jpg

Clavuralia

clavuraliaod8.th.jpg

Montipora Stellata

montiporastellatazm9.th.jpg

Parazoanthus Gracilis

parazoanthusgracilisck0.th.jpg

Ett par skivor, lila o rosa (Actinodiscidae)

actinodiscidaelilaag0.th.jpg

actinodiscidaerosaaa4.th.jpg

Annat:

1st Putsarräka - Lysmata amboinensis

lysmataamboinensisvt5.th.jpg

Ett antal turbo o andra sniglar

turbofluctosavh7.th.jpg

En rolig alg av något slag...

kalkalgga3.th.jpg

...såja, nu får det vara bra för ikväll... blir nog nåt mer nyttodjur nästa vecka... en sjöstjärna av något slag kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har läst lite om Halimeda nu och undrar en sak som jag såg här: http://reefkeeping.com/issues/2004-04/nftt/index.php

Det står att "Halimeda's sexual reproduction is similar, but with the added benefit of a known warning indicator. Hours before releasing gametes, the algae will turn pale white with dots of very dark green or almost black along the edges of the thalli. The dots are called gametangia and contain all of the contents of the living plant, concentrated in tiny capsules. This creation of the gametangia is called sporulation. Shortly thereafter, the gametes are released in a fashion similar to Caulerpa's. Plants that reproduce in this fashion, with the entire plant becoming reproductive, are said to be holocarpic. These sexual events have been blamed for sudden deaths of tank inhabitants, and the secondary metabolites of the algae are often fingered as the cause. While this is certainly possible, it seems more likely that fish and invertebrates succumb to oxygen deprivation during these gamete-releasing events."

Ska man vara orolig för att de crashar allt i karet eller? Skulle det vara bättre att inte ha dem alls? Jag blir lite orolig ju... Ena sekunden läser man att de är bra att ha på alla sätt o vis, sedan att de med endast någon timmes förvarning skickar ut en massa "skit" som gör att fiskar o annat dör pga syrebrist... Det kan ju gå hela dagar utan att jag tittar på akvariet... vad gör jag då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Freddi!

Japp, det är den butiken... hämta ut pengar på banken, via systemet o sen till fiskaffären för resten ;) Jag har köpt allt i burken hos Tony på Exotic Zoo, fisk, koraller,räkor, levande sten osv...

EDIT: Fraggarna och Halimeda algen har jag fått från MichaelE från Bromölla! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Per-Erik !!

Tänkte fråga lite till igår men strömmen försvann!!Kom tillbaks efter 10 timmar.

Har han mycket hemma??

Jag var där före sommaren(i samband med en kurs jag gick i ängelholm)och hade för mig att han bara hade sötvatten då,(kan ha fel).

Mvh. Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, jo han hade bara sötvatten tidigare - han startade upp salt i somras/höstas... Just nu har han ett tiotal kar utmed två väggar, men som jag förstått det ska han dubbla det under våren. Sen har han ett lite större akvarium i mitten av rummet med lite blandat fisk/koraller/anemoner i. I källaren har han ett antal baljor med LS i. Han är trevlig att ha att göra med tycker jag, o han kan ta hem i princip vad man vill om det inte finns hemma (inom rimliga gränser antar jag). Hans priser är bra, plus att jag sparar ganska mycket i restid o bensinpengar, vilket inte är fel ju! Jag skaffar mitt osmosvatten hos honom med... tar hem i 25 liters dunkar. Det går ju inte åt så mycket för mitt lilla system, så det har funkat jättebra för mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...