kjell Postat 2 januari 2007 Postat 2 januari 2007 Hej! Jag köpte mina lamphållare av en firma som heter Vanpee.Om du inte får tag i lamphållare kanske jag kan fixa.Tel VanPee 08-556 211Mvh Kjell Citera
Laggeman Postat 2 januari 2007 Postat 2 januari 2007 Är inte riktigt säker på om jag förstått frågan i första inlägget riktigt rätt, men kan du inte köpa en vanlig halogenstrålkastare och plocka delarna från den? De brukar ju vara löjligt billiga på närmsta byggvaruhus. Citera
kjell Postat 2 januari 2007 Postat 2 januari 2007 Är inte riktigt säker på om jag förstått frågan i första inlägget riktigt rätt, men kan du inte köpa en vanlig halogenstrålkastare och plocka delarna från den? De brukar ju vara löjligt billiga på närmsta byggvaruhus.Fc2 är en special sockel till 250w lampanMvh Kjell Citera
ramq Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl högre spänning än 230V på en MH-lampa? Citera
stigigemla Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Både och. Tändspänningen är ungefär 4000 volt men när den brinner är det ungefär 100. Citera
Sillen Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Jag tycker många här stirrar sig blint på spänningen. Det är strömmen över ett motstånd som orsakar värmeutveckling. Motståndet kan vara oxid vid kontakt yta men även taskaiga förbindelser.Är ni osäkra på elen ta hjälp av proffs eller vänner som kan!!!! Elda inte upp era hus!!!! Citera
ramq Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Jag tycker många här stirrar sig blint på spänningen. Det är strömmen över ett motstånd som orsakar värmeutveckling.Självklart. Efter 3 års el-lära fick man minst sagt känna vilket motstånd man besitter i kroppen. Ett få en "kyss" av 230V är hanterbart, men jag vågar för mitt liv inte tänka mig vad som 4000V tänd-spänning på en MH ställer till med i min kropp...Som vanligt: VAR FÖRSIKTIG! Citera
chrilleus Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Det är strömstyrkan som är farlig, 230V avsäkrat med 10A smältsäkring är inte att leka med! En miljon volt kan däremot vara helt ofarligt (för en i övrigt frisk person) vid låga strömstyrkor, som tex. snutens elpickor.. Citera
Datate Postat 3 januari 2007 Författare Postat 3 januari 2007 Nu verkar problemet ha löst sig. Verkar som om min lokala fiskkrängare även kan kränga nya lamphållare... Å jag som ringde runt till femtielva olika firmor innan jag tog en chansning och ringde dit... Nu hoppas jag det går som det är tänkt.Tack för alla svar! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.