Gå till innehåll

Algexplosion


Julgran

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på alla tips jag fått i denna tråd.

Alla åtgärder vi har diskuterat har handlat om att minska näringen i karet som ligger på en mycket kritisk nivå.

Som det är nu så tillför jag ingenting till karet förutom "20 avrunna artemia" till clownfiskarna varannan dag och 4 tim ljus från MH + 1 tim före/efter med blått ljus.

Nu har det gått några dagar och så här långt så ser jag inga som helst förbättringar av läget förutom att sjöharen äter. Caulerpan har inte legat i så länge så jag kan inte avgöra om det växt eller inte än.

Jag satte som ett experiment lite filtervadd framför röret med vatten ner till sumpen igår. Nu har det suttit där i nästan ett dygn och filtervadden är helt grön av alger som flytit runt i karet.

I mina ögon är vattnet helt mättat av Debresia. Att då inte fortsätta med fler vattenbyten låter lite fel för mig som glad amatör. Det gäller ju att genom ett antal åtgärder minska på näringen i vattnet så det kommer ner till nivåer så att algerna till slut svälter ihjäl(eller äts upp helt). Som det är nu så är vattnet gulgrönt till färgen och algerna verkar ha party mest hela tiden.

Jag är ingen expert eller lutar mig mot några specifika forskningresultat, men sunda förnuftet borde innebära att har man för mycket ketchup på spagettin på tallriken så åtgärdar man det genom att ta bort lite spagetti och blanda i ny spagetti till man hittar en lagom "ketchupnivå".

Samma sak borde till viss del även gälla för näringen i vattnet. Om jag tar bort en del vatten och byter mot nyblandat vatten så späds näringen jag har överskott på ut på sikt(bara en åtgärd av flera). Ett sidoresultat blir att det finns ämnen i det nya vattnet som då kan ackumuleras och orsaka andra problem(?).

Men av i så fall två onda ting, pest eller kolera, vad är då att föredra?

Diskussionerna har handlat mycket om byta vatten eller inte, att använda skummare eller inte och att använda fosfatremover eller inte. Själva matningen och ljuset tycker jag vi redan har klarat ut.

Jag gissar på att om jag slutar upp att skumma och inte byter vatten så kommer jag ha "spenatsoppa" inom en snar framtid. Skulle jag dessutom ta bort fosfatremovern helt så finns det ingenting i karet som minskar algernas utbredning (förutom sjöharen då)

Jag kan förstå att det finns lika många olika vägar att gå som det finns "saltisar", men jag kan inte se hur algerna ska kunna försvinna av sig själv genom att göra ingenting.

Jag tar tacksamt emot kommentarer på min "spagetti-teori"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 211
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här finns som sagt en mängd olika vägar... som alla förhoppningsvis leder till samma mål dvs mindre alger.

Jag tror inte du ska försöka följa alla de här råden/vägarna för då kommer du absolut ingenstans alls.

Som jag ser det finns det 2 huvudspår som sedan kan kompletteras ytterligare 1 lösning om man så vill.

Spår 1: Hitta konkurrenter och se till att de trivs. Introducera Caulerpa eller liknande alger och få dem att konkurrera ut dina nuvarande alger.

Spår 2: Använd skummare, fosfatremover och gärna UVC-filter. Skummare och fosfatfilter tar bort näringen och UVC-filtret dödar sporerna innan de bildat nya alger.

Komplettering: Svält genom att reducera ljus och/eller matning. Tillsätt algätare.

Jag tror inte du ska köra på både spår 1 och 2. Det är bättre du väljer en väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Hans - välj en väg. Det var därför jag i ett tidigare läge rådde dig att gå efter JR:s rekommendationer med det undantaget att jag anser inte fosfatremovern gör någon nytta i del låga (Fria och lösta i vattnet) näringsnivåerna du nu har. Åtminstone borde du byta till ny så du inte får en återfällning. Jag hade troligtvis gjort lite annorlunda men det viktigaste är att du inte hattar mellan olika tillvägagångssätt. Välj en linje och genomför den konsekvent. Jag tror iofs att du kan ha Caluerpa ihop med JR:s rek. Låt haren äta och hjälp honom att rensa ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hörd och har läst att man kan köra med uv ljus så kan lite av algerna försvinna också.Men som sakt jag är lite ny också.

Jag hade samma probelm ibörjan av mitt akvarium men jag köpte en sjöhare från södertälje och han åt nästan så han sprak Hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag banne mig inte hålla käft längre. Jag är av motsatt uppfattning. Att stänga av skummare skulle definitivt hjälpa dig, Julgran, oavsett om problemet är cyano eller håralger. Har du skummaren påslagen luftar du ut ammonium, som behövs som kvävekälla till dina makroalger (Caulerpa eller chaeto om du får tag på den senare). N:P-kvoten blir snedvriden, vilket missgynnar makroalger och då indirekt gynnar håralger, eftersom dessa är mycket tåligare mot ogästvänliga förhållanden än makroalgerna.

Jag ser det som höjden av minst sagt förvirring (inget illa menat) att försöka skaffa makroalger för näringskonkurrens samtidigt som man:

1) skummar

2) byter massa akvarievatten mot RO-vatten

3) fosfatreducerar med ngt medel, samt slutligen

4) plockar upp avföring från djur (haren) som käkar alger. (Detta är ju helt sjukt!)

Mitt råd skulle vara att introducera Caulerpa och Chaetomorpha och att inte tillämpa någon av de ovannämnda åtgärderna. Låt karet gå ett par veckor tills makrosarna börjar konkurrera ut håralgerna. Låt naturen sköta det åt dig, varför blanda sig i? Låt haren mumsa i sig algerna, alternativt plocka ut lite håralger själv om du orkar, samt se dina makrosar växa sig fina om någon vecka. Mata normalt, använd gärna någon skumfilterpatron (t ex blå filtermatta) för att inte få ammoniumtoppar. Låt lite detritus samla sig på bottnet, det gynnar inte bara makroalgerna, utan djurlivet i hela akvariet i stort.

Det var detta jag menade med biologisk konkurens, men jag tror inte man skall stänga av skummaren men allt det andr håller jag med om.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny fosfatremover ligger i. AquaPhos säger 500ml till 2000 lit, så jag har nu tagit 1 dl i påsen igen.

Skummaren stänger jag inte av.

Sjöharen käkar på, men tydligen finns det mycket mat bakom stenen så "den" har inte börjat äta på stenarna än.

Vattnet är nästan så där gult som när man möter en gammal Citroen med gula lampor en disig morgon, en upplevelse utöver det vanliga som man helst vill undvika.

Jag tänker av lathet inte jaga sjöhare "poo" heller. Om högre makter vill att karet ska krascha pga det så får det bli så.

Det verkar bara vara vattenbytets vara eller icke vara som det råder delade meningar kvar om vad som kan vara effektivaste lösningen till att normalisera värdena i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle absolut inte bytt vatten. Jag har gamla erfareneheter av algblomning, då lärde jag mig att inte byta vatten och späda på med mer näring. Visserligen är nytt vatten nytt och vi kallar det gärna aggresivt, men min erfarenhet är att det bara ökar på blomningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wiking - intressant. Du förespråkar inga mer vattenbyten som flera andra i tråden. Alla andra frågor känner jsg mig hyfsat säker på hur jag ska agera, men när det gäller vattenbyten har jag hört allt från inga vattenbyten alls till, byt 10% varje dag under en vecka för att få bort en hel del överflödig näring. Vad ska man tro på....det är verkligen två motsatser...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert eller lutar mig mot några specifika forskningresultat, men sunda förnuftet borde innebära att har man för mycket ketchup på spagettin på tallriken så åtgärdar man det genom att ta bort lite spagetti och blanda i ny spagetti till man hittar en lagom "ketchupnivå".

Samma sak borde till viss del även gälla för näringen i vattnet. Om jag tar bort en del vatten och byter mot nyblandat vatten så späds näringen jag har överskott på ut på sikt(bara en åtgärd av flera).

Visserligen tar du kanske bort en del av näringen med vattenbyten, men om dina alger är frisimmande i vattenkolumnet, så innebär det att du i samband med vattenbyten också skördar en hel del alger, vilket gör att den mindre mängden alger som du har kvar i karet kan klara sig på den mindre näringsmängden. Ett slags moment 22. Jämför t ex med vattenbyten vid grönvattensblomning/diatomer i ett sötvattensystem - även om du stoppar i en slang för påfyllning och en annan för utlopp och låter vattnet rinna igenom karet i flera timmar så kan det ändå blomma upp grönt redan nästa dag. Den mest effektiva åtgärden för vattenburna alger är UVC.

Även om dina alger är fästa vid något substrat så håller jag helt med Wiking - du behöver inte byta vatten i någon vidare omfattning. Mikroalger är sådana stryktåliga bastards att de klarar sig alldeles utmärkt på hur lite näring som helst. Detta kan du utnyttja för tillfället. Låt skitalgerna binda upp den lösta näringen i vattnet så får du en näringsfattig vattenkolumn (fritt från mätbar nitrat/fosfat), under tiden som du väntar på din hare att lugnt beta av algerna. Den metoden har Lasse byggt sitt vackra Molly-hotell på: mikroalger som konsumeras av betare. Kolla gärna tråden "Start av 80-liters Molly" i Nanoavdelningen. Lasse har faktiskt snott metoden från mother nature itself.

Hur som helst. Bajs från haren kan bli gödning till Caulerpa. En förutsättning för det är att du åtminstone har lite biologiskt filtermaterial (biobollar eller den blåa filtermatta) för att omvandla harbajset till den för Caulerpa nödvändiga nitrat och fosfat. Du kan dock fortsätta med en fosfatremover (Rowa el. dyl.) i karet - om inte annat så får kanske du själv lite skön placebo-effekt och kan sova lite lugnare på nätterna.

För övrigt anser jag att du matar alldeles alldeles för lite. Jag vet inte hur det kommer sig att du hamnat på den lilla foderinput som du har gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inget att förlora på att inte byta vatten på ett tag så jag provar med det.

Removern får vara kvar och skummaren på.

Ljuset tänker jag hålla på 4 tim/dag i en vecka till, sen tänker jag öka igen med en 1/2 tim per vecka upp till 6 tim.

Caulerpan ligger i sumpen och sjöharen mumsar på.

Nu får tiden utvisa om sjöharen själv kan lyckas få bort det mesta av algerna. Om den gör det så blir det nya sniglar om några veckor.

Om jag nu inte ser något resultat om ett par veckor så gör jag ett 10% vattenbyte.

Gällande fodret så har det blivit så lite för att det är det första alla pratar om när man har för mycket näring i karet. hur mycket tycker du jag ska öka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gör du i min mening HELT rätt men jag skulle nog lägga ner lite mer energi på att få upp skiten från sjöharen och inte strunta i detta. Detta djur äter enorma mängder under den närmsta tiden och kommer också att skita enorma mängder som riskerar att bara gödsla de alger som är kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste om alger på reefcentral

"algae won't grow in clean nutrient poor water like a brand new water change. fish poop, detritus, etc are the nutrients it feeds off of...not the elements in fresh water change water

disolved organics in the water make it grow faster. remember the solution to polution is dilusion (hence water changes to dilute it)"

Det var det här jag menade med min "spagetti-teori". Att nytt vatten späder ut det gamla.

Nu har jag bestämt mig för att prova utan vattenbyten ett tag, men jag är fortfarande lite skeptisk. Speciellt med tanke på ovanstående citat från reefcentral.

clownen - du har rätt, jag ska försöka suga ur skiten på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders

Du pratade om "gult" vatten. Kan det va så att du dessutom har en fytoblomning? För att kolla detta så försök ta lite vatten (1 liter) och sila genom dubbla melitta filter. Du bör då få en gröngul sörja i filtret. Skrapa upp lite av den med en knivsudd och lägg på ett objektsglas. Lägg på en droppe vatten (om det behövs) och täck med ett täckglas. Eventuellt kan du försöka ta lite grönt från din vadd du berättade om tidigare. Betrakta detta i ditt mikroskop. Skicka gärna ett PM om hur det ser ut.

Appropå vattenbyte. Det går inte varken som Patrikks eller killarna på reefcentral säga generellt att göra eller inte göra vattenbyte. Det beror på situationen. Makroämnena (fosfor, kväve och kalium) kommer i första hand från maten och biologiskt liv - det är rätt. Fosfor och kväve finns förhoppningsvis inte i det nya vattnet. Kalium finns definitivt (ca 350 ppm). Vid en så kraftig tillväxt som du rapporterar kan dock några av mikroämnena ta slut (metaller och annat) och stoppa tillväxten. Ett vattenbyte kommer då att trigga ytterligare tillväxt eftersom fosfor och kväve finns. Här är det fingertoppskänslan som avgör. Jag skulle nog personligen vänta med bytena - förutsatt att du inte hittar blågröningar i provet jag ovan beskrev - men jag sitter inte framför ditt kar - tyvärr du måste ta beslutet själv - thats life.

MVH Lasse

Edit: Hittar du spår av fytoalger så kan bör du omedelbart ta ditt UVC i bruk. Jag är ingen vän av UVC i normal användning men här kan det hjälpa - det förvärrar inte cituationen som jag ser det i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse - det enda jag ser är dessa gröna trådar. Inget annat.

Där sket sig den teorin också men då vet vi alla fall att det inte är en fytoblomning. Orsaken att jag kom att tänka på det är bland annat dina tidigare dödsfall. Vissa fytoplankton kan nämligen utsöndra gifter. (med tanke på vattenbyte eller inte). Men du kanske förstår idéen med ett mikroskop nu?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Julgran, du får bestämma dig för vad du vill ha: ett månlandskap, i det närmaste befriad från allt vad levande heter, inklusive mikroalger, eller ett akvarium där det visserligen kan förekomma lite "skit", men där det desto mer kryllar av småliv.

Ett månlandskap får du om du lyckas svälta ihjäl - obs! ej konkurrera ut - till och med sådana framstående överlevare som mikroalger. Är du ute efter livlösa stenbumlingar liknande nedfallna meteoriter bör du givetvis:

- plocka upp harbajset,

- mata dina fiskar/räkor med en pincett så att varenda liten artemia hamnar enbart hos fisken och inte flyger iväg och fastnar i något litet hål i någon sten för att förpesta vattnet

- ha en rejält överdimensionerad skummare

- köra ordentligt med nitrat-, fosfat- och silikatfilter alternativt vodkametoden

- köra barebottom och "damsuga" dagligen

- byta vatten relativt ofta mot RO/DI-behandlat vatten.

Med allt detta kan jag tänka mig att du svälter ut mikroalgerna.

Vill du få ett normalt akvarium, där det kan förekomma liiite mikroalger, men även massa amphi- och copepods, småmaskar, ägg, larver samt andra okända kryp bör du skaffa dig ett sandbotten, levande sten, makroalger, fiskar, räkor, sniglar och eremitkräftor. Ingen skummare, inga fosfatremovers. Kanske någon liten mangroverot nedstucken, eller två. Då kan du - och även bör - mata ditt kar ganska ymnigt utan att tänka på mikroalgerna. Det man gör är att man startar med lite matning men ökar allteftersom sakta och försiktigt, tills man är uppe i rätt stora mängder käk. Då kan du få se på vad ordet levande sten/sand betyder, när det är massa små "otäckingar" som springer runt och ut ur sina hålor och snappar upp någon nedfallen matbit, bara för att skynda sig tillbaka i stenen/sanden.

Men som sagt, det är ens eget val: vet man med sig att man vill hålla på och mecka med karet hela tiden så bör man satsa på en high-tech variant, är man lite lat och "ekologiskt" lagt så är den senare metoden mera tillämplig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och många med mig har haft stor framgång med att bekämpa alger med många betare ,bra cirkulation, dammsugning av botten och en bra skummare.

Om man sedan lägger till fosfat och silicat-reducerare och tålamod så brukar det försvinna så småningom.

Som flera andra skrivit tidigare bestäm dig för att använda en metod som du tror på

och låt det ta lite tid.

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

patrikss - klart jag vill ha ett levande kar. Jag har aldrig förespråkat en stenöken. Däremot har jag ett problem för tillfället som jag tror att 99,9% av alla på forumet inte skulle vilja ha. Det svenska ordet lagom passar nog ganska bra här - lagom med skit är helt ok med andra ord. Men just nu är lagom ganska långt bort, men min förhoppning är att med hjälp från forumet kunna hamna på nivån lagom inom en snar framtid.

För mig handlar det just nu om att få bukt med en invasion, inte skapa en stenöken. Ibland måste man först åtgärda ett problem innan man kan gå vidare till nästa steg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, du kanske skulle fundera på att köpa ett tvättbart filter till ytavrinningen och på så sett filtrera ut en del.

Kolla här http://shop.aquablog.se/index.php?categoryID=106 jag kör med ett liknande och får göra rent det efter två dagar, mycket alger och sporer i det. Har du ett gul/grönt vatten så tror jag att du kan ta ut en del genom detta.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för länken Lasse. Men om jag byter remover varannan vecka så borde det väl inte innebär några probelm med återläckage, eller?

Lägesrapport i övrigt:

1) Sjöharen har ätit bra i flera dagar, men nu verkar han ha tagit en paus (börjar bli lite nervös att den också ska dö). Han lever, men ligger mest och trycker vid sidan av en sten. Hoppas inte nr2 också kommer att dö...

2) Har kopplat in min Kalkvattenreaktor. Det är en Aqua Medic NL300 (kan heta ML300 också, ser inte vad det står). Hur lång tid ska den stå med pumpen på innan jag kan börja droppa i vattnet i sumpen? Jag har svårt att förstå hur vattnet kommer att övergå från det grumliga vatten som det är nu till klart vatten när pumpen rör upp vattnet. Är det så att alla partiklar som inte löses upp kommer att fastna på filterpåsen och att det blir klart om XX timmar?

3) Jag har fyllt på avdunstat vatten med nytt vatten från min osmos. Jag har även fyllt på med lite nyblandatvatten för att höja vattennivån 1 cm, den var lite i underkant tidigare.

4) Mina värden:

Värden när tråden startades

Temperatur: 24-25 Celcius (innan MH tänds)

PO4 - Fosfat: 0 (självklart uppbundet i algerna)

NO3 - Nitrat: 0,5 (kör med Aqualight Nitratfilter med små gula kulor – från filtret är det 0)

NO2 - Nitrit: 0

NH4 - Ammonia: <0,25 (syns lite dåligt, kan vara 0,25 också)

Si - Silikat: 0

PH: 8,0-8,1

Ca – Calcium: 390

KH: 7,7 med alkanitet 2,74

Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,026 (brukar pendla mellan 1,024-1,026 pga manuell vattenpåfyllning)

Värden idag

Temperatur: 24,3 Celcius (innan MH tänds)

PO4 - Fosfat: 0

NO3 - Nitrat: 0

NO2 - Nitrit: 0

NH4 - Ammonia: 0,25 (kan det vara från stenen på 8 kg jag köpte för en månad sen?)

Si - Silikat: 0,01 (vad kan det bero på? Värdet är nu mäbart, det har det inte varit tidigare)

PH: 8,1-8,2

Ca – Calcium: 370 (calcium har sjunkit från 390)

KH: 7,7 med alkanitet 2,74

Salthalt (mäts med Aqualight refraktometer): 1,025

Mg - Magnesium: 1180 (glömde jag att mäta förra gången, är lite lågt)

Någon som kan hjälpa mig att dra lite slutsater från mina värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för länken Lasse. Men om jag byter remover varannan vecka så borde det väl inte innebär några probelm med återläckage, eller?

Nä det borde bli bra.

Till det andra - om kalkreaktorn. Har för mig att det skall vara klart - blir det grumligt så har du fått fällning. Är ej säker - hör med någon som har en igång

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det borde bli bra.

Till det andra - om kalkreaktorn. Har för mig att det skall vara klart - blir det grumligt så har du fått fällning. Är ej säker - hör med någon som har en igång

MVH Lasse

Jag tror vi blandar ihop termer här. Du menar inte kalkvattenmixer Anders? (kalkvattenreaktor = kalciumreaktor)

Ibland måste man vänta ett dygn eller mer innan kalkvattnet blir klart (genomskinligt). Hur ser det ut nu? Själv har jag ingen kalkvattenmixer så jag vet inte hur vattnet ser ut när det rörs runt (kanske tar längre tid för pulvret att lägga sig?).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...