Gå till innehåll

Algexplosion


Julgran

Rekommenderade inlägg

Den rutin som jag skulle ha kört i ett fall som ditt Anders är att:

1) avsätta ett par timmar för att riva ur så mycket alger som man bara kan

2) göra ett större vattenbyte strax efteråt (för att ta bort skit som kan ha virvlat upp och förhindra ammoniumspikar; för att suga ut de eventuella alger som kan ha lossnat under rivningen; samt för att syresätta hela karet med en gång med det nya vattnet)

3) mörklägga karet i säg tre dagar helt och hållet (koraller bör väl klara det, det stormar ju på havet också, eller?) Mörkläggningen skall vara så komplett som möjligt. Låta eventuell skummare vara på hela tiden.

4) göra ett större vattenbyte strax efter mörkläggningen och smyga igång med både matningen och ljuset.

5) Fortsätta med att manuellt plocka ut de kvarvarande algerna då och då under någon veckas tid, eller eventuellt tillsätta någon fisk/krabba/snigel som käkar på dessa alger.

Jag gör redan en del av det du skriver i ditt förslag. Vid varje 40 lit vattenbyte (nu en gång per vecka) så använder jag slangen som dammsugare och suger ur all Debresia som är möjlig att plocka bort. Efter ”dammsugningen” som hamnar i en tunna så fyller jag på med det nyblandade vattnet från en annan tunna. Oftast har det nyblandade vattnet fått stå 1-2 dgr med pump och värmare så att saltet lösts upp ordentligt.

Före vattenbytet tar jag också och skrapar rent rutorna och efter vattenbytet (när allt frisimmande lagt sig igen) så sköljer jag ur filtret som hindrar Debresian att pumpas upp till karet från sumpen.

Mörkläggning har jag inte gjort, största skälet till det är mest en känsla av att jag inte tror att åtgärden förhindrar tillväxten tillräckligt. Åtgärden kanske får processen att avstanna, men att få den att minska på tre dagar låter för bra för att vara sant. Men jag kanske ska ta och prova det, det är ju inte så att jag har ett direkt överlastat kar precis så det är inte så mycket som kan dö precis…

Anders, en fråga till dig: varför vill du byta vatten? Ligger det någon tanke bakom det just i algavseende? (byta vatten är säkert jättebra för koraller)

Skälet till att jag startade med vattenbyten var att en del av korallerna började se ut som de saknade näring. Trotsallt hade karet stått i några månader utan några som helst tillsatser förutom osmosvatten för saltbalansen. Den en clownfisken fisk dessutom ett grumligt öga och det växte sig större. Efter att ha läst lite om orsaken så förespråkade en del vattenbyten då det kunde vara tecken på dålig vattenkvalitet. Nu är ögat bra igen, det är lika skinande blankt som tidigare, sen om det beror på mina vattenbyten eller inte vet jag ju förståss inte.

En sak jag kan se redan nu är att Debresians utbredning sakta minskar och på en av de större stenarna sitter det fyra olika sorters alger som alla nu växer snabbt. Kan det vara så att de övriga algerna nu har fått fotfäste och ”snor” näringen från Debresian? Någonting är det ju som sker mot tidigare, Debresian minskar och övriga alger ökar.

Ska se om jag lyckas ta någon blid på de andra algerna att lägga upp till beskådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 211
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Anders och andra, när det gäller pestalger - tänk så här.

Mörkläggning, vattenbyten och manuell borttagning är endast en slags "reset"-knapp, varken mer eller mindre. Man ger burken en mjuk omstart enbart för att strax därefter koncentrera sig på att odla det man vill odla. Att enbart jaga mikroalger är ett idiotiskt företag som sällan lyckas, ungefär som att stå och försöka fånga vinden... Jag tror att jag har sagt det förut, men det tål att upprepas om och om igen, tusen gånger.

När man resetat karet skall man försöka skapa så gynnsamma livsbetingelser för sina koraller och/eller makroalger så snabbt som möjligt, och släppa tankarna på mikroalgerna (man sover bättre om natten). Under den tid det tar för makroalgerna/korallerna att etablera sig på riktigt så plockar man ut lite pestalger då och då, men man gör det i syfte att underlätta för koraller/makroalger, inte i syftet att bekämpa pestalgerna! Det är naturen som enligt min uppfattning bör och skall tränga undan pestalgerna. Detta sker i ett frodigt kar med koraller och/eller makroalger. Där har mikroalgerna dels ingen riktig nisch att fylla, och dels triggas de inte igång alls, eftersom en välfylld korall- eller makroalgsburk tar bort ammoniumet fortare än kvickt och har jämna och fina syre- och koldioxidnivåer.

Jag kan ha fel, men jag får hela tiden intrycket av att många har ambitionen väldigt högt ställd när det kommer till mikroalger, mycket högre än till och med när det gäller t ex korallerna. Mikroalger vill man eliminera fullt ut på nolltid, medan man tar det lättare om säg en lite enklare korall inte trivs och dör.

Men hur det än är med den saken, så är det min uppfattning att det är fel att gå ut på någon slags jihad mot pestalgerna. På det sättet börjar man i fel ända. Det tillvägagångssättet som jag förestpråkar är att få massa koraller och/eller makroalger att trivas. Resten sköter sig automatiskt.

I detta sammanhang brukar jag prata om att välmående koraller/makroalger konkurrerar ut pestalgerna. Jag känner att jag måste förtydliga mig här så att ingen missförstår mig. Välmående makroalger kan inte konkurrera ut mikroalger näringsmässigt. Om ni kommer ihåg så har jag någonstans angivit den ungefärliga näringsgränsen för pestalgerna. Den gränsen ligger långt under näringsgränsen för makroalger. Dvs. makroalger svälter till döds mycket tidigare än mikroalger. Skulle någon verkligen försöka sig på att verkligen näringsbegränsa mikroalger (typ 0,00000000005 ppb eller något) så begränsar man samtidigt zooaxenthellae (också en slags mikroalg) i korallerna....

Vad makroalger gör (och mycket sannolikt även koraller) är att de skapar en miljö som inte ger några utslag på algsporernas radar. Ammoniumet konsumeras oerhört snabbt av makroalger/koraller, som i sin tur ger syre till karet. Algsporer känner inga triggers för att blomstra ut till alger. Man får alltså skilja mellan sporer och vuxna mikroalger. När inga nya sporer blomstrar upp till nya alger, och när de vuxna alger som eventuellt finns kvar från inkörningstiden plockas ut allt eftersom eller äts upp av herbivoras så har man inga pestalger kvar i karet. Problem solved. :)

Edit:

Det är för övrigt precis samma sak som i sötvatten, same shit different name. Den enda skillnaden är att allting sker typ mångddubbelt så långsamt i ett saltkar jämfört med en CO2-berikad högljus växtburk i sötvatten. Nu har jag också den praktiska erfarenheten att backa upp detta påstående. Drygt två år med CO2-burk i sötvatten och nu drygt ett halvår med rätt vågade experiment i saltvatten och makroalger visar att alger är alger oavsett vilket system man har. I saltvatten är algerna ett mindre bekymmer, men enligt trådarna i detta forum synes det vara ett för många ständigt återkommande problem.

Mina nitratvärden har varit mellan uppmätta 100 ppm vid experimenterna och numera stabila 5-10 ppm. Inte mycket till alger där heller, med de höga nivåerna. Fosfaten har varit mellan uppmätta 2 ppm när jag experimenterade och numera ca 0,03 ppm. Bara vid mycket hög ljusnivå (70w MH över knappt 20 liter) uppkom långa bubbliga kiselalger, och när fosfaten gick över 3 ppm kom grönvatten.

Ingen skummare, inga removers, inga LS-stenrösen el. dyl. Bara sand, makroalger och numera enstaka koraller.

Det man också har i saltvatten är den underbara fördelen att man inte behöver tillsätta och hela tiden fippla med extern CO2 för tillväxt, det får man från karbonater automatiskt. Ganska tacksamt faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Hej Anders,

Du och jag har samma problem. Jag håller på och plockar av alger på stenarna samt kör inte så mycket med min MH armatur. Jag köpt massa snäckor förra veckan men tror på kortsikt att jag ska köpa flera sjöborrar så går det nog snabbare. Jag har hällt i Alg EX, köpte från Trition men ska inte vara så bra för sjöborrar m.m. Min har inte brytt sig ( än) Den äter som en maskin ;)...

Kommer du på en bra lösning så skriv, då kan jag oxå testa om det funkar för mig med.

Lycka till

Mvh

Robert Gustavsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Faktum är att jag skulle blanda till det för flera månader sedan för att höja ph värdet.

Jag blandade i det i mitt salta utbytesvatten. Vilket var helt fel då man skall använda osmosvatten för att lösa det. Eftersom det såg grumligt ut så hällde jag ut det, då jag hört om en som krachade sitt akvarium med att hälla hydroxiden direkt i akvariet. När jag senare använde samma blandningshink igen så låg det tydligen kvar kalciumhydroxid i botten för när jag pumpade upp det sista som kom det en del grumligt vatten ut i akvariet.

Efter ett par dagar hade tyvärr 3 fiskar dött. Senare började helt plötsligt algerna att försvinna,

och den enda förklaring jag kunde se var att det var tack vare kalciumhydoxiden. Har senare pratat med några om detta som kunde en del om kalkvatten och de sa att man kan använda kalciumhydoxid till att höja ph värdet och därmed få bort algerna. Förövrigt får man även ner fosfathalten på köpet. Självklart ska man inte hälla i det på det sätt som jag gjorde utan blanda till det i osmosvatten, låta det sjunka och sedan hälla i det. Eller allra helst använda en kalkvattenmixer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att jag skulle blanda till det för flera månader sedan för att höja ph värdet.

Jag blandade i det i mitt salta utbytesvatten. Vilket var helt fel då man skall använda osmosvatten för att lösa det. Eftersom det såg grumligt ut så hällde jag ut det, då jag hört om en som krachade sitt akvarium med att hälla hydroxiden direkt i akvariet. När jag senare använde samma blandningshink igen så låg det tydligen kvar kalciumhydroxid i botten för när jag pumpade upp det sista som kom det en del grumligt vatten ut i akvariet.

Efter ett par dagar hade tyvärr 3 fiskar dött. Senare började helt plötsligt algerna att försvinna,

och den enda förklaring jag kunde se var att det var tack vare kalciumhydoxiden. Har senare pratat med några om detta som kunde en del om kalkvatten och de sa att man kan använda kalciumhydoxid till att höja ph värdet och därmed få bort algerna. Förövrigt får man även ner fosfathalten på köpet. Självklart ska man inte hälla i det på det sätt som jag gjorde utan blanda till det i osmosvatten, låta det sjunka och sedan hälla i det. Eller allra helst använda en kalkvattenmixer.

Kalsiumhydroxiden fäller ut fosfater så att algerna inte kan ta upp fosfaten som näring.

Om du mäter vattenvärdena så borde de ha förbättrats avsevärt.

Jag antar att ditt nitrat var ganska så hört från början i och med du fick detta resultat.

Har man låga nitrat värden brukar effekten av att binda fosfat (med kalsium) inte bli märkbar.

Vill tillägga att vissa alger kan via kemiskt prep, lösa upp det bundna fosfaten och omvandla det till näring, då står man på noll igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalsiumhydroxiden fäller ut fosfater så att algerna inte kan ta upp fosfaten som näring.

Om du mäter vattenvärdena så borde de ha förbättrats avsevärt.

Jag antar att ditt nitrat var ganska så hört från början i och med du fick detta resultat.

Har man låga nitrat värden brukar effekten av att binda fosfat (med kalsium) inte bli märkbar.

Vill tillägga att vissa alger kan via kemiskt prep, lösa upp det bundna fosfaten och omvandla det till näring, då står man på noll igen.

Det stämmer att nitratet var ganska högt. 25-50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...