Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

hoppas dina bangaii kardinaler får fler yngel som klarar sig den här gången:)

du har inte funderat på att ha en sluttning från sidan? jag personligen tycker att detta är det snyggaste som går att få till i ett saltkar.

sjysst kar i övrigt:)

Mvh Fredde

Tyvärr så blev det inga fler yngel denna gång då Bangierna antingen spottade ut äggen eller käkade upp dem, men det kommer fler tillfällen hoppas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 5 veckor senare...

Har inte skrivit på ett tag nu ,men idag bjöd karet på en liten överaskning igen.

Min Bangiia hanne går och tuggar igen och jag hoppas att han inte spottar ut äggen denna gången.

Det hade varit kul att få lite fler yngel denna gången än första gången (=2st varav 1 har överlevt hittills).

Har även inhandlat lite nya koraller, bilder kommer senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha nu har det hänt igen !!!

Min Bangiia hanne har spottat ut äggen igen efter 4 dagar !!:smiley13:

Fattar inte varför den gör så men det är väl nått som inte passar??:smiley22:

Han är ju stor och har ätit bra innan, hmmm. Jaja får se hur det går nästa gång och när det blir!!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha nu har det hänt igen !!!

Min Bangiia hanne har spottat ut äggen igen efter 4 dagar !!:smiley13:

Fattar inte varför den gör så men det är väl nått som inte passar??:smiley22:

Han är ju stor och har ätit bra innan, hmmm. Jaja får se hur det går nästa gång och när det blir!!??

dom är som vi. vi ska "öva" lite innan det blir bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt intressant ska hålla mig väl informerad :=) ser väldigt bra ut , snyggt jobb du gjort med att få det så rent.. Ska hämta mitt på fredag , jag köpte ett beg aqua el 200 liters med ljus ramp, så det blir lite inhandling.. hehe har beställt 1st Korallia 2 med , kommer ta det lugnt nu i början. önskar dig lycka till, ska försöka lägga in lite bilder på mitt sen med om du är intresserad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaha !! ännu en trist grej!!

Av någon konstig anledning så har 3 av mina fiskar gått hädan!!:ledsen:

Det är mina 2 Gula Flavences kirurger och min Ctenochaetus strigosus.

Det som retar mig mest är att de 2 gula kirurgerna har kolat,den andra hade jag tänkt sälja eller byta bort.

Ingen av de andra kirurgerna eller fiskarna verkar må dåligt så jag vet inte riktigt vad det kan bero på.

Det enda jag har gjort är att ha höjt mitt Kh lite från 5 till 9 på flera omgångar så där tror jag inte problemet ligger????

Det är sånt här som är så trist med denna hobbyn, vi snackar ju inte pris på några Guppy precis!!!:sur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft den ene i 14 månader och den andra i 8 månader och de har båda kommit från kar som blivit ner lagda. De var ganska så stora och klassas väl i butiker som "L" skulle jag tro.

Det Har inte kollat Fosfat och Silikat, men mitt Nitrat värde har varit ganska högt den senaste tiden, över 40 på Seras tester.

Jag har börjat mata lite sparsammare för att kolla om det skulle ge resultat på nitraten.

Alla andra värden har varit normala.

Och inga andra fiskar eller koraller ser ut att må dåligt.

Allt såg bra ut igår så jag vet ej vad som hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett nitratvärde på 40 dödar inte fiskar. Använder du vodka, hur länge, hur mycket? Syrebrist?

Ja jag använder vodka, ca 4-5 ml om dagen just nu, men den glöms bort då och då.

Har använt vodka i 6-7 månader nått sånt. Och då balanserat det efter mitt nitrat värde hur pass högt eller lågt det varit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha !! ännu en trist grej!!

Av någon konstig anledning så har 3 av mina fiskar gått hädan!!:ledsen:

Det är mina 2 Gula Flavences kirurger och min Ctenochaetus strigosus.

Det som retar mig mest är att de 2 gula kirurgerna har kolat,den andra hade jag tänkt sälja eller byta bort.

Ingen av de andra kirurgerna eller fiskarna verkar må dåligt så jag vet inte riktigt vad det kan bero på.

Det enda jag har gjort är att ha höjt mitt Kh lite från 5 till 9 på flera omgångar så där tror jag inte problemet ligger????

Det är sånt här som är så trist med denna hobbyn, vi snackar ju inte pris på några Guppy precis!!!:sur:

tja freddi

Jag sörjer för dig.. Trist med sådan fiskdöd.. o alltid dom dyraste givetvis som stryker med typ..

det såg ju så bra ut när vi hade senaste sydmötet hemma hos dig.

/manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur som helst så är det jävligt tråkigt det som hänt.

Japp det tycker jag också.

Gillar Flavencesen pga de är inte allt för svåra och jag tycker de ger mycket för till akvariet med sin gula lyster.

Finns ju inte allt för många fiskar som har den färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på den höga nitraten du har verkar vodkan inte göra så stor nytta i ditt kar?

Tänk på att för mycket vodka kan orsaka syrebrist. Det såg jag tecken på på mina fiskar när jag körde som hårdast. Den fisk hos mig som alltid först visade symptom var en kirurg, Z scopas.

Får du mycket bakteriefilm på rutorna varje dag? Får du viss grunlighet i vattnet? Pumpar vissa fiskarna onaturligt mycket med gälarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja freddi

Jag sörjer för dig.. Trist med sådan fiskdöd.. o alltid dom dyraste givetvis som stryker med typ..

det såg ju så bra ut när vi hade senaste sydmötet hemma hos dig.

/manne

Allt annat ser bra ut fortfarande, bara avsaknandet av 3 fiskar !!!:sur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på den höga nitraten du har verkar vodkan inte göra så stor nytta i ditt kar?

Tänk på att för mycket vodka kan orsaka syrebrist. Det såg jag tecken på på mina fiskar när jag körde som hårdast. Den fisk hos mig som alltid först visade symptom var en kirurg, Z scopas.

Får du mycket bakteriefilm på rutorna varje dag? Får du viss grunlighet i vattnet? Pumpar vissa fiskarna onaturligt mycket med gälarna?

Inte så mycket bakterie film faktiskt, kunde varit mer.

Tittar man framifrån i karet så ser vattnet klart ut, men tittar man från sidan så är vattnet lite gulaktigt.

De andra fiskarna ser ut att andas normalt och ser bra ut än så länge.

Ska ta och byta 50L vatten, har färdigblandat sedan innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...