Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det innebär ca 10% i gång per månad, om du väl gör vattenbyten. Nu har jag ju ingen aning om hur mycket fisk du har eller hur dina andra värden ser ut så det kanske fungerar bra för dig. Själv har jag mycket fisk och byter mer än 10% varje vecka, ibland kanske jag gör ett byta varannan vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har funkat för mig.

Jag har/hade ca 15 fiskar,3 räkor, 1 mussla gott om sniglar, 1 svart ormsjöstjärna och diverse koraller mjuka som hårda.

Av Fiskarna så är det 2 st som är stora (hepatus) de andra är betydligt mindre. Ja visst ja de 3 som dog var också hyffsat stora!!

Vet inte om det är för mycket fisk men det har funkat så de senaste 7-8 månaderna med den besättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog upp de döda fiskarna igår ur akvariet och kollade på dem om de såg konstiga ut på nått sätt.

Men det gjorde de inte,de såg helt normala ut, ingen mat brist där inte, inga synliga skador heller, så det hela förblir väl ett litet mysterium.

Bytte även 50 L vatten, men hade inget kol hemma så det får jag nog ta och skaffa.

Får se senare när akvariet tänts upp hur resten av fiskarna mår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, tråkigt Freddi...........

Förutom vattenvärden, kanske lite för lite vattenbyte etc som diskuterats ovan är det en sak till som slår mig. Temperaturen i karet. Kan tänka mig att det kan bli varmt som karet står, speciellt med tanke på de senaste dagarnas sol.

Ge inte upp. Nya friska tag. Det händer oss alla för eller senare.

Vi ses på söndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det trist, speciellt också när man planerar för ett större akvarium också där de hade passat bra in med lite större simyta.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och komma igen som sagt !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

följer ditt skrivande med stor entusiasm, då jag är i "saltvattens-tankar"! jag känner att jag måste läsa på mer innan jag ger mig in i djungeln, (har malawiciklider just nu) inan jag köper mig en tank! Har du några tips på litteratur eller sidor med "manualer" ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

följer ditt skrivande med stor entusiasm, då jag är i "saltvattens-tankar"! jag känner att jag måste läsa på mer innan jag ger mig in i djungeln, (har malawiciklider just nu) inan jag köper mig en tank! Har du några tips på litteratur eller sidor med "manualer" ?

Hej nike83 !!

Kul att du hittat hit till Saltvattnets värld !!

Jag hade också som så många andra här på Guiden ciklider innan och är fortfarande sugen på ett Tropheus akvarium, men det får bli senare igen !!

Den boken som jag kör med är nog den som de flesta rekommenderar som heter " Saltvattens akvariet med Daniel Knop " den tycker jag är bra och sen måste jag även säga att jag använder ett dokument/Guide som ÄR JÄTTE BRA och som skrivits av en här på Saltvattens guiden.

Du hittar den om du går in bland artiklar-artiklar som medlemmar skrivit-3:e sidan.

Och den heter Saltvattensguiden för Dummies !!!!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

Den använder jag jätte mycket !!

Hoppas detta var till nån hjälp, och lycka till !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nike83 !!

Kul att du hittat hit till Saltvattnets värld !!

Jag hade också som så många andra här på Guiden ciklider innan och är fortfarande sugen på ett Tropheus akvarium, men det får bli senare igen !!

Den boken som jag kör med är nog den som de flesta rekommenderar som heter " Saltvattens akvariet med Daniel Knop " den tycker jag är bra och sen måste jag även säga att jag använder ett dokument/Guide som ÄR JÄTTE BRA och som skrivits av en här på Saltvattens guiden.

Du hittar den om du går in bland artiklar-artiklar som medlemmar skrivit-3:e sidan.

Och den heter Saltvattensguiden för Dummies !!!!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

Den använder jag jätte mycket !!

Hoppas detta var till nån hjälp, och lycka till !!

Tack. Beställde "Saltvattensakvarium" av Daniel på Pwss för 325kr... samt skrev ut saltvattensguiden för dummis... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jaha, då har man kämpat ett tag mot den höga nitraten man har i akvariet och jag får fortfarande inte ner den.

Jag har gått tillbaka till att köra med osmos vatten igen då mina tester på det visar så gott som 0 mot mitt kranvatten som visar ca 15.

Har nu senast gjort ett vatten byte på 50L. Och fyller bara på med osmos vatten till det avdunstande vattnet.

Sög även upp nu ca 1/4 av sanden som fanns i akvariet, kan kanske vara att man fri gjorde lite nitrat när man gjorde detta, vad vet jag.

Konstigt nog så trivs allt jag har i karet och växer på ordentligt fast man ligger nånstans mellan 50-100 i nitrat.

Men det är väl bara att kämpa vidare det löser sig väl någon gång!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrattester kan ju vara lite svängiga, men du har verkligen högt nitratvärde. Vad har du gjort hittills? Har du inga problem med skitalger? Har du lågt fosfat? Risken är annars att skitalgerna kan dra iväg om du har myclet av både och. Jag skulle över väga ett lite större vattenbyte (hellre än många små) för att se om det hjälper (även om det kostar lite med saltet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har med framgång fått ner min nitrat till bra nivåer med hjälp av Vodka. Det finns en riktigt intressant och lång vodka tråd i detta forum där man kan läsa sig till det mesta man behöver veta om denna metoden. Det fungerar utmärkt, men man måste vara mycket försiktigt, tålmodig och långsiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret Wiking, men jag har kört vodka innan (glömde skriva detta) men har hållt uppe i 3 veckor ca, pga att jag testar med "Zeo Life " just nu.

Funderar dock att köra igång med vodkan igen och se om resultatet blir annat nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Vargklo's råd är bra om ett antal större vattenbyten fördelat på 1-2 veckor, och då med osmosvatten så att du inte tillför någon nitrat. Med hjälp av dessa vattenbyten så borde du kunna halvera ditt nitratvärde efter ett tag. Om du därefter gör 10% vattenbyten varje vecka och kör på lite med vodka så skulle du kunna komma ner i en skaplig nitratnivå senare under hösten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrattester kan ju vara lite svängiga, men du har verkligen högt nitratvärde. Vad har du gjort hittills? Har du inga problem med skitalger? Har du lågt fosfat? Risken är annars att skitalgerna kan dra iväg om du har myclet av både och. Jag skulle över väga ett lite större vattenbyte (hellre än många små) för att se om det hjälper (även om det kostar lite med saltet).

Jo nitratvärdet är väldigt högt det tycker jag också och jag har haft det så nu under ca 6 månader.

Jag har inga problem med några skit alger mer än att jag hade lite sån där lila alg matta (cyano??) i ena hörnan, men den försvann efter ca 1 vecka efter jag började med Zeo Life och Osmos vatten.

Ja jag får nog ta ett par större vatten byten och se om det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Vargklo's råd är bra om ett antal större vattenbyten fördelat på 1-2 veckor, och då med osmosvatten så att du inte tillför någon nitrat. Med hjälp av dessa vattenbyten så borde du kunna halvera ditt nitratvärde efter ett tag. Om du därefter gör 10% vattenbyten varje vecka och kör på lite med vodka så skulle du kunna komma ner i en skaplig nitratnivå senare under hösten.

Japp det blir nog att följa Varklo's råd med vatten bytena samt att börja lite smått med vodkan igen.

Hällde ju i ca 3-4 ml varje dag innan jag slutade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått 6dagar :nya bilder:

Japp,visst har det gått några dagar nu Johan.

Men tyvärr har jag inte haft tid och inte heller någon lust när jag kommit hem på kvällarna.

Håller på med att bygga en butik och kök till frugan som skall snart vara klart.

Där har jag lagt all min fritid den senaste tiden förutom att man jobba på det vanliga jobbet.

Men bilder kommer så småningom, riktigt när det vet jag inte ännu.

Börjar se slutet på butiks projektet nu!!

De som var på Svg träffen här hemma och kollat in bilderna Svg-syd länken vet nog vad köket kommer att användas till!!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp,visst har det gått några dagar nu Johan.

Men tyvärr har jag inte haft tid och inte heller någon lust när jag kommit hem på kvällarna.

Håller på med att bygga en butik och kök till frugan som skall snart vara klart.

Där har jag lagt all min fritid den senaste tiden förutom att man jobba på det vanliga jobbet.

Men bilder kommer så småningom, riktigt när det vet jag inte ännu.

Börjar se slutet på butiks projektet nu!!

De som var på Svg träffen här hemma och kollat in bilderna Svg-syd länken vet nog vad köket kommer att användas till!!:ler:

Lycka till -ger upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det gått några dagar till och jag har faktiskt putsat/skrapat rutorna !!Jäkla jobb detta när de gröna algerna på rutorna sitter som berget.Jag har faktiskt idag också varit i Kristianstad och inhandlat en Fjärilsfisk (Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk)mot mina Glasrosor, får se om den gör någon nytta!!Ska se om det blir klart nog i karet så att det kan bli några bilder!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...