Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej !!

Jag har glömt att uppdatera lite.

Bilder kommer senare.

Jo eftersom wrassen var så aggresiv mot de nya clownerna så testade jag med att sätta i en spegel i karet,(hade läst om detta i en annan tråd).

Detta resulterade i att min zebrasoma Flavencis knyckte platsen framför spegeln och bröstade upp sig hela tiden. Såg faktiskt rätt så kul ut .

Jag tog då och matade fiskarna lite tidigare än vanligt,när de sen ätit färdigt så släckte jag ner i karet.

Wrassen stack direkt och la sig bland stenarna någonstans och lät clownerna vara ifred.

Sen dess har det varit lungt i karet.

Jag funderar nu på nya koraller med vet inte riktigt vad jag ska ha, har tittat runt lite i de affärerna som finns här nere men har inte hittat något som jag riktigt vill ha.

Ser en hel del snygga koraller med härliga färger i andra trådar här på guiden som man blir sugen på.

Jag får väl ta mig en tur till Göteborg och dess affärer där omkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det är värt, du har ciklidleken som har mycket fisk och en hel del koraller. Marinakvariet har stort utbud av koraller o lite mindre fisk. Sen finns herkules zoo men de har en liiiten avdelning salt.

bara o ååk!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande problem att få ner mitt Nitrat värde, trots vatten byte och minskad matning.

Kan detta problem ha något med min Korallgrus av modell grövre att göra.

Jag har tänkt att byta ut den mot finare grus.

Funderar även på att skaffa pumpande Xenia och se om detta hjälper något mot Nitraten.

Det är ju även en korall som jag har tänkt skaffa ett tag nu , så jag undrar om det finns någon runt Hässleholm eller så, som har att sälja??

Tacksom om tips mot Nitraten!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar du mycket? Om du gör det kan du pröva att dra ner lite på mångden mat.

Har du några filter i karet (typ ytterfilter eller något med filtermatta) som inte gör rent ofta?

Jag är inte tillräckligt inläst på ditt kar så jag frågar istället även om svaren kan finnas i tidigare i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte jag matar så mycket.

De får bara mat på kvällen, och då blir det mycket lite pelletskorn och en halv liten kub fryst artemia (köpt i lokala fisk affären).Bangiia kardinalerna äter bara detta.

Jag har även ett innerfilter som jag stoppat i extra men det rengör jag 1gång i veckan och det är ej så smutsigt.

Något annat filter är där ej furutom biobollarna i bakre delen av karet.

Värdena har varit så sedan starten i och med att jag startade med kranvatten.

Karet startades upp i slutet av December 2006 så det har ju ej varit igång så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej freddi,

jag startade ju mitt kar med kranvatten, i augusti 2006. Det tog ca 5 månader innan mitt nitrat var nere runt nollan - ta det lungt med matningen kanske, jag matade bara 4-5 ggr per vecka under februari o mars o det verkar ha hjälpt. Nu har jag ökat det till 1ggr per dag o mina värden ligger stabilt på 0:an...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK !!

Tack för tipset Per-Erik, ska testa och ge dem lite mindre mat/hoppa över någon dag.

Jag bytade 75L vatten igår och mätte nitraten idag och den visade ungefär samma värde.

Det kan kanske bero på att jag samtidigt sög upp en del av korall gruset och då rörde jag upp en del skit som låg på botten.

Tänkte vänta 1 vecka och sen byta 50L till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det kan vara biobollarna??

Karet har bara varit igång i ca 4 månader, kan det vara så smutsiga redan ??

Kanske ide' att ta upp dem och rengöra??

Kan man ha något annat i det facket istället för biobollarna kanske??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Per-Erik!

Hade faktiskt ingen tanke på det alls, kanske värt att prova.

Jag har ju ca 40 Kg LS liggande i ett nersläkt 250L kar som jag tänkte se om jag kunde sälja. Kan ju ta lite av det och stoppa i det facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag skaffade denna lilla firren som jag har glömt namnet på?? + 2st rödbenade eremitkräftor för en vecka sedan.

Eremiterna har jag ej sett röken av sen de kom i karet.

Hoppas att de dyker upp igen.

Hur ofta ungefär behöver de byta till nytt skal??

post-2936-14468914004771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...