Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

Har inte haft gonioporan så länge och jag köpte den av en som skulle lägga ner sitt kar.

Och jag hade tydligen inte läst på denna korall som du säger.

Tyckte den såg fin ut, och han som sålde den sa heller inget om att den var svår och skulle stöd matas. Men visst det är ju mitt eget ansvar att läsa på.

Hade jag vetat detta så hade jag aldrig skaffat den.

Frågan är bara om jag hinner rädda det som är kvar genom att skaffa något korall foder.

Eller finns det något annat den gillar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vid tillsats av järn och manganese reagerar goniopora väldigt positivt (omedelbart resultat, stor polyp expansion). Jag tycker personligen att goniopora ska få säljas men med rätt instruktioner. Reefroids (jag har sett att tex Reefzone säljer det) är ju ett foder som tagits fram just till goniopora. Korallen-zucht i Coburg hade väldigt mycket goniopora som trivdes förträffligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack för tipset.

Min närmaste butik är i Malmö,får väl åka dit imorgon.Det tar nog för lång tid att beställa hem via nätet får det då troligtvis inte förrän på Måndag.

Eftersom det gått så snabbt att minska för korallen redan så är det kanske försent då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goniopora är en korall som snabbt ser väldigt lessen ut ioförsig. manganese inte magnesium bara för att förtydliga. Överdosera inte för att nå effekt utan ta de lugnt stressa inte dosera vad som står på förpackningen. Salifiert har tester så du kan hålla koll på dina värden. Jag håller tummarna för dej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack, ska se vad jag kan hitta imorgon..

Bara så himla trist, när mina andra koraller verkar må kanon, mina sinularis tex. har växt så mycket att jag måste nog flytta dem eller fragga av dem ganska mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej !!

Lite uppdatering.

Av Gonioporan som jag har/hade, är där bara en polyp kvar eller vad man kallar den. Den är liten men den har klarat sig dessa 2 sista veckorna. Jag följde Bioted's råd och skaffade nånvätska med manganese samt lite mat för koraller, får se hur det går framöver.

Var iväg idag och skaffade en ny fisk (kunde bara inte låta bli, tycker den var riktigt snygg).

Fick inte riktigt koll på vad den hette i butiken men googlade lite och hittade ett amerikanskt namn på den !! (Kole Yellow Eye Tang) Kan detta stämma??. Finns det något svenskt namn på denna??

post-2936-14468914242861_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej, det var ett tag sen jag skrev något men det har inte hänt så mycket precis.

Akvariet knallar på och fiskarna verkar trivas.

Jag har visserligen skaffat lite skivisar och undrar om någon vet vad det är för sorter.

Undrar speciellt över vad den oranga är för sort.

Jag sköpte egentligen de gröna skivorna och fick denna med på köpet!!

Mvh. Freddi

post-2936-144689144231_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trevlig läsning ,har precis startat upp ett saltkar med så känner igen problemet med nitraten , hur går det med den nu? löst det på nåt vis?

Hej, jo jag fick ner nitraten till 5 på skalan med mindre matning och lite vatten byten.

Men nu har den ökat igen de senaste veckorna, har väl matat för mycket igen.

Så jag får väl ta mig i kragen och göra lite vatten byten igen lite tätare än de jag gör nu.

Men en sak jag märkte var att när jag hade låg nitrat så växte mina koraller sämre än när den var lite högre (ca 20-25 på skalan).

Mvh.Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska till Göteborg i morgon på en dags trip, Skåne-Göteborg-skåne.

Frugan ska iväg på nån tårtutställning i Kungälv så man får ju passa på att kolla in lite saltbutiken runt omkring där. Blir väl troligtvis 3 butiker man hinner med.

Och som sagt det blir väl rätt så svårt att bara hålla sig till att titta.

Mvh.Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nåt bra tips för en nybörjare?

Vet inte om jag har nått tips precis för jag klassar mig själv som nybörjare.

Jag har bara haft mitt akvarie i ca 9,5 månader.

Jag surfar runt bland de olika inläggen här på guiden och försöker ta till mig lite tips och

tricks här och där.

Det finns ju en hel del duktiga saltisar här på guiden.

Jag försöker att inte välja några djur som är försvåra att klara av, men visst kan man göra misstag.

Mvh.Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Här kommer lite bilder till !!!

Jag var och inhandlade lite till akavriet igen, bla. en Centropuge bicolor.

Har varit spekulant på en sådan länge nu, så nu blev det av.

Mina 2 svarta clowner har nu intagit plats i 2 olika koraller, den ene i en skivanemon och den andre i min stora Sacrophyton.

Jag trodde att de skulle använda nån av mina Euphyllior men inte då!!

post-2936-1446891473914_thumb.jpg

post-2936-1446891473928_thumb.jpg

post-2936-14468914739426_thumb.jpg

post-2936-14468914739677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var märkligt att se clownerna sätta sig i dina mjukisar, det har inte jag sett förut!

Trodde de skulle använda mina Euphyllior istället, men de har börjat använda de korallerna mer och mer sedan 1 vecka tillbaka.

Mina oranga clowner använder inga koraller alls och de har jag snart haft i 1 år, medan jag bara har haft de svarta clownerna i ca 6 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var märkligt att se clownerna sätta sig i dina mjukisar, det har inte jag sett förut!

Du har aldrig blivit bjuden på en kpåå här heller! Det går att kombinera så länge jag har mjukisarna kvar! Mina Ocellaris (3 st som lever i harmoni med varandra) delar på en mjukis och ett gäng skivanemoner! Jag har läst på fler ställen att de inte ska vara ovanligt att de tar substitut om det inte finns någon anemon. Dock så har jag 2 st Redsaddel clowner som inte lever nära någon korall eller motsv sedan jag tagit bort anemonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt funderat på att skaffa en anemon, men inte gjort det pga att jag känt och tyckt att mitt kar inte varit igång tillräckligt länge.

Men det kanske kan börja bli dags snart, har ju hyffsat stabila värden samt att karet varit igång snart 1 år.

Vi får se, såg en snygg anemon i Malmö sist jag var där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...