Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nejdå, men det händer att man är i Malmö ibland på jobb och då får man ju passa på att titta inom affärerna på middags rasten om det går !!:)

Inhandlade denna skivis tillsammans med 2 st röda rörmaskar och en Centropyge Bicolor i Fredags.

Har inte lagt ut nån bild innan på skivan,trodde den skulle bre ut sig mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om skivisar som varit griniga i närmare 3-4 veckor, så håll ut du bara. :)

Jaha, då är det bara att vänta ut den då !!!:nöjd:

Har en annan fundering ??

Jag hade 3 st bangaii kardinaler, 2 som gick som par och en i andra änden av karet.

Vad jag tror så var det 2 hannar och en hona.

Nu är det så att sedan 2 dagar tillbaka så är den ena kardinalen borta och jag har 2 som går som par kvar.

Dagen innan den försvann så åt den som den skulle och bråkade inte med nån.

Jag hittar den inte, kan det möjligtvis vara så att den går och ruvar och har gömt sig??

Och att det då har bildats ett annat par av de återstående???

Nån som varit med om detta??:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade lite tid över förra helgen, så jag tog och testade att starta upp ett litet akvarium som jag hade ståendes.:skrattar:

Vattnet tog jag från mitt percula kar när jag skulle byta vatten på det.

Stenen med skivisarna har jag haft i ett annat tillfälligt kar därav glasroserna, men de blir ju till mat till den ende invånaren pepparmintsräkan,förutom korallerna förstås.

Det funkar bra än så länge och glasroserna på bilderna (tagna för 4 dagar sedan) har minska en del.

Det enda jag inde direkt är nöjd med men det visste jag innan är belysningen som har ett gammalt rör.

Detta ska jag försöka att ändra på framöver. Vi får se hur det kommer att funka !!:)

post-2936-14468914773002_thumb.jpg

post-2936-14468914773302_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen/innerfiltret är ett aquael på 350L, lite i underkant men byter kanske ut den sen.

Detta är mer ett litet kul experiment och kolla om man kan ha/göra ett litet saltvattens akvarium som ej kostar så mycket.

Jag hade ju alla sakerna redan hemma.

Det är ju även lätt att flytta på om det skulle behövas!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmpr.. rör... lysrör ?

Ok !! missförstog dig lite där:smiley9:, det ett PLL lysrör tror jag det heter.

Det är det röret som följde med när vi skaffade karet, det är ca 3 år gammalt så det är dags att byta det.

Ljuset nu är ganska gult och jag tror att K-talet inte är så högt på vanliga akvarie rör, ska se vad som finns att sätta där istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Den senaste tiden har jag sett att när Mh:n släcker ner och blåljuset fortfarande lyser så kommer det fram en massa sniglar/snäckor,de dyker upp i massor men bara när det mörknar i karet.

De verkar inte störa mina koraller något, men man undrar ju ändå om det är bra eller dåligt för karet??

Måste fått med någon när man köpt någon korall som suttit på nån sten och sedan har de förökat sig.

Bilden är tagen ca 15min efter Mh:n släckts och det är bara en del som kommit fram då och sitter på bakre samt sido väggen .

post-2936-144689148202_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är oftast bara bra med snäckor i karet - de äter alger och skräp. Jag har säkert en 5 olika arter i mitt kar, bara trevligt tycker jag!

Visst är det trevligt med snäckor, de 2 sorterna som invaderar karet nattetid är dock säkert flera hundra, så man börjar ju fundera lite.

De syns knappt dagtid.

Det är 2 sorter den ena är rund i skalet och den andra som en pyramid, ska se om jag kan ta några bra bilder på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har man fått en julklapp av mina bangiier.:ler:

I förrgår så fick jag se att den ene av dem ser ganska stor ut i munnen och misstänker att det är något på gång där.

Bilderna är inte de bästa men där är stor skillnad på fiskarna.

Här kommer två bilder på dem.

post-2936-14468914863501_thumb.jpg

post-2936-14468914863662_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hade tänkt att prova att dra upp lite yngel, men nackdelen är att jag drar till Thailand i början på Februari så då måste nån annan ta hand om dem.

Min granne som ska sköta mitt Saltvattenskar har bara sött själv så vi får se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...