Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

Jaha nu har det hänt!!

Min 6-line wrasse har tagit livet av sig !!!!:ledsen:

På något sätt har han tagit och hoppat över i bakkant och ner i sumpdelen och landat på ett plastgaller som finns där.,när vet jag inte men troligtvis någongång när jag har tömt skummaren och haft luckan öppen ett tag. Hmm.

Nu till en liten fråga ??

För en nybörjare!! Hur ser man skillnad på Hona & Hane på Bangiakardinalerna????

Jag har ju 2 st och undrar lite om jag fått en av varje??

Jag har tagit en bild av varje, kan man avgöra på dessa bilderna om vilket de är??

post-2936-14468914027853_thumb.jpg

post-2936-14468914027945_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kan inte skilja mina lekpar med något kännetecken från böcker eller nätet.

Men de fixar det själva. Om två av dem börjar hålla ihop är det ett par.

Om en dominant jagar två andra men inte den tredje har du tre av samma kön. Antagligen honor för de är betydligt mer aggresiva sinsemellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte skilja mina lekpar med något kännetecken från böcker eller nätet.

Men de fixar det själva. Om två av dem börjar hålla ihop är det ett par.

Om en dominant jagar två andra men inte den tredje har du tre av samma kön. Antagligen honor för de är betydligt mer aggresiva sinsemellan.

OK!! tack.

Mina de håller inte direkt ihop, de håller sig lite var för sig, men är ändå inte aggresiva eller jagar varandra om de kommer intill varandra.

Det hade ju varit kul med en av varje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft någon av dem själv men Henrik föklarar tydligt i inlägg 170 och följande. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12943&page=12

Berätta om det är en av varje!

Tack !!

Jag hade redan läst denna innan och det var väl lite detta inlägg som gjorde att jag började fundera på vilket kön jag hade på mina fiskar.

Jag tycker att mina ser lika ut furutom att den ena har en något längre ryggfena (bild 1,) än den andra.Syns ej så bra på bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack !!

Jag hade redan läst denna innan och det var väl lite detta inlägg som gjorde att jag började fundera på vilket kön jag hade på mina fiskar.

Jag tycker att mina ser lika ut furutom att den ena har en något längre ryggfena (bild 1,) än den andra.Syns ej så bra på bilderna.

Ej alltid lätt se då det kan variera lite, mina är dock enkla att särskilja. Se sidan 7 i detta dokument för mer info om könsbestämmning. Ett dokument som för övrigt är intressant om du vill veta mera om Banggai samt hur man odlar dem:

"Manual for the Production of the Banggai Cardinalfish"

http://www.soest.hawaii.edu/seagrant/communication/pdf/Banggai%20Cardinalfish-Final.pdf

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tog mig äntligen i kragen och besökte Petter (Petrol) i Vinslöv och kollade in hans kar.

Blev ganska imponerad av hans 2 kar med dess innehåll.

Även fast han hade sålt av en hel del Ricordeor mm.

Stora fina fiskar, fina koraller mm. Måste sägas att jag blev lite avundsjuk på det

stora karet.

Fick med mig denna Ricordea, har inte riktigt fått till någon bra bild men dessa får gå så länge.

Tack för titten Petter det var kul och trevligt.:smiley20:

post-2936-14468914076979_thumb.jpg

post-2936-14468914077073_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var innan i veckan och köpte en sten med lite korall på, försäljaren sa vad den hette men mitt minne är ju ganska kort så innan jag kom hem hade jag glömt den heter.

Lyckades tyligen även få med nån korall som bonus längst fram på stenen, och undrar naturligtvis även om nån vet vad denna heter.

post-2936-14468914077179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite funderingar angående belysning.

Jag stängde av mina blåa rör en liten stund idag och upptäckte då att min Mh 250W,13000K lampa hade ett väldigt gult sken så den börjar nog bli ganska kass.

Kan detta ha något samband att göra att jag fått dessa bruna slem alger i mitt kar.

Har även märkt att de 2 acroporor jag har börjat växa på bra,speciellt den ena har växt med 0,5-1 cm på utskotten.Även andra koraller har ökat i storlek och detta bara på de sista 2 veckorna.

Det är helt OK att korallerna växer men algerna vill jag inte ha!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyfiken fråga - vilken MH-lampa kör du med?

Jag använder en Mh lampa som heter aqualine10000 E40 och är på 250W, 13000K.

Den följde med karet när jag köpte det och han som sålde karet på stog att lampan var ca 3månader gammal då = ca 8 månader nu.

Så gult som ljuset är nu har det inte varit innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med det är riktigt Piss-gult i karet om bara Mh:n är igång.

Blir väl till att byta den.

Frågan är fortfarande om detta ljuset gynnar dessa fula alger jag fått i karet.

Jag har nu dragit ner på ljustiden på Mh:n så det får bli mer blåljus istället ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är problem med bruna alger.

De algerna som har kommit på botten den senaste veckan är nästan brun/lila aktiga och ser slemmiga ut, och de algerna som kommit på stenarna är bruna,binder luftbubblor men inte så slemmiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppdatering på karet.

Mina skräpalger börjar försvinna mer och mer,men de försöker kommer tillbaka lite då och då. Misstänker att det är när jag fyller på nytt osmos vatten,jag har inget silikat filter på detta så det får man ta och skaffa.

De korallerna och skivisarna. jag har växer i alla fall så nått rätt gör man väl !!

Har skaffat två nya koraller, den ena är en carpet anemone men vad den andra är vet jag inte riktig, men jag tycker den lyser upp rätt bra i karet.

Jag har även bytat upp mig i belysning till en 20000K lampa och tycker det blev bra.

Här kommer några bilder 2 på de nya korallerna och en hel bild.

post-2936-14468914178642_thumb.jpg

post-2936-14468914178735_thumb.jpg

post-2936-14468914178816_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej, Har en fråga om nån vet vad som kan ha mer eller mindre haft ihjäl min korall.

Der började med att den drog ihop sig ner i stenen sen verkade den bara dö ut??

Nu är där bara någon enstaka kvar på stenen.:ledsen:

Bild nr 1. i mitt förra inlägg när korallen var Ok.

Laddar även upp 2 bilder på samma acropora fast med ca 3 månader mellan korten.

Men den mesta tillväxten har skett de sista 1,5 månaden.

post-2936-14468914207637_thumb.jpg

post-2936-14468914207744_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Har en fråga om nån vet vad som kan ha mer eller mindre haft ihjäl min korall.

Der började med att den drog ihop sig ner i stenen sen verkade den bara dö ut??

Nu är där bara någon enstaka kvar på stenen.:ledsen:

Här korallen när den var Ok.

Laddar även upp 2 bilder på samma acropora fast med ca 3 månader mellan korten.

Men den mesta tillväxten har skett de sista 1,5 månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det va gonioporan du menar så är det en mycket svår korall som behöver stödmatas och igentligen inte borde säljas i butik.

Så att den dog beror nog på att du inte läst på om den och helt enkelt missskött den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...