Gå till innehåll

Red Sea Max


Peter M

Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Var ute på Zoogiganten idag och kikade, de hade ett stående i butiken, utan inredning iofs, men jag fick intrycket att det kommer kosta mer än det smakar. Inte så att det känns som dålig kvalite direkt, och jag är övertygad om att de som vill ha lite större än 80 liter´s nano kommer kika på detta som val, men det var liksom ingen direkt wow-känsla när man inspekterade karet direkt. Den där vill-ha känslan har lagt sig och nu återstår bara ett-sådant-skulle-passa-i-sovrummet känslan kvar. :) För det priset skulle jag nog valt ett vanligt kar med sump och skåp, och ha möjligheten att sätta i den teknik man själv vill ha.

Skulle nog säga att känslorna är splittrade, men hade det kostat 6500:- inkl. bänk, då tror jag det hade sålt som smör! Tar man och jämför med AM Chromis så kostar det lika mycket och man får ju då större volym också, så det ligger kanske i rätt nivå ändå om man ser till Tritons knappt 8000:- Frågade vad den skulle kosta i Lomma, fick svaret att chefen där tyckte runt 9-10000, dvs något högre, sen hur de kommer lägga sig till slut, det återstår att se.

Jag väntar själv hoppfullt på att få hem min nya kub, och överlåter den slutgiltiga utvärderingen till de som köper karet! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul med se en bild från lokala handlaren är först ute här på SVG med RSM.

tyvärr vet jag ej om det skulle vara motiverat med den extra kostanden (2.5t - 4.5t) när det är bara 25 mil t/r till butiken därifrån vi bor.

som sagt ej kollat in akvariet själv, bara intresserad och nyfiken just nu då jag tycker det verkar vara ett genomtänkt akvarium som verkar passa nybörjare mm och med klassiska 'standarder' som 10ggr cirkulation och 1w/liter. Samt lite större än vissa nano som kan vara lite väl små i min (och fiskarnas..?) smak. Kan hoppas detta paket tillsammans med allt annat som finns på marknaden (som ej är att förglömma!) kan få fler till hobbyn .

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationen är då alldeles för klen för min smak. Nån som har sett det live och kan jämföra kvalitén med Aquamedic Chromis ?

Cirkulation: 130l volym totalt, 110 utan teknik sedan dra ifrån LS från det. pumpar 2*550l/h

AMC: Laggeman har kollat in det och tog med jämnföresle med Aquamedic Chromis några inlägg tidigare.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ÄR inte denna kub 130 liter? Då e AM chromis större volymmässigt (140 liter). Sen kommer chromis med en 1000 l/h pump vilket är i klenaste laget.

Dave

Kan verkligen hålla med om att pumpen som följde med cromiset är alldeles för klen för att ge skapligt blås i hela tanken. Satte aldrig ens i den i karet, fick bli saltblandarpump istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som för mig är viktigt, jämfört med Aqua Medic Chromis, är de inbyggda filterfacken (läs inbyggda sumpen). Jag tittade länge på ett AMC men tvekade på grund av de ombyggnader jag behövde göra. Det är möjligt att jag kommer att "modda" även Red Sea Max och bland annat stoppa i en kraftigare returpump. Kraftig cirkulation behövs när man har kraftig belysning. I mitt förra Molly, där det på slutet var nära 1 watt per liter verkade cirkulationen på 1000 liter i timmen vara tillräcklig och det är här RSM hamnar ungefär. Jag går även i fundering att bygga en riktig DSB i filterfacket och ev. ha ett refugium där.

Får se - jag är lovad leverans nästa Onsdag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MEN DET ÄR DANSKA KRONOR VI PRATAR VA + FRAKT ?

tycker 5500:- är ett vettigt pris för ngn som vill ha ett komplett paket.

ska som sagt ska bli intressant när de kommit och fler provat dem, är själv lite intresserad som litet extra akvarium.

gällande funktionerna är speciellt intresserad av:

* ljudnivå främst fläkt + skummare (fläktarna i huven låter lite och finns de som bytt ut dem)

* plats för foderautomat?

* standard lösning för automatisk påfyllning av RO vatten? (utan DIY)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Da har min kamerat i Norge fått sitt red Sea Max akvarie. Kjempe akvarie!!Det enste som trekker litt ned er lyden fra vifta,den bråker endel,men når manser helheten så er dette er kjempe kar!!!!

Har han fyllt det med vatten. Jag tror att det relativt höga ljudet i första hand är ett resonansljud. Se denna tråd http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=111464&st=0 Denna person bytte sina fläktar men kom på att det var upphägningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...