Lasse Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Ja då får ni skynda er - jag lär få mitt nästa Onsdag. Och jag behöver inte sälja frugan - hon är van sedan många år.MVH Lasse
Scooby_doo Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 en länk till om RSM som kan vara av intresse:http://www.reefsuk.org/forum/viewtopic.php?t=10089&postdays=0&postorder=asc&start=0~Henrik
Laggeman Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 Var ute på Zoogiganten idag och kikade, de hade ett stående i butiken, utan inredning iofs, men jag fick intrycket att det kommer kosta mer än det smakar. Inte så att det känns som dålig kvalite direkt, och jag är övertygad om att de som vill ha lite större än 80 liter´s nano kommer kika på detta som val, men det var liksom ingen direkt wow-känsla när man inspekterade karet direkt. Den där vill-ha känslan har lagt sig och nu återstår bara ett-sådant-skulle-passa-i-sovrummet känslan kvar. För det priset skulle jag nog valt ett vanligt kar med sump och skåp, och ha möjligheten att sätta i den teknik man själv vill ha. Skulle nog säga att känslorna är splittrade, men hade det kostat 6500:- inkl. bänk, då tror jag det hade sålt som smör! Tar man och jämför med AM Chromis så kostar det lika mycket och man får ju då större volym också, så det ligger kanske i rätt nivå ändå om man ser till Tritons knappt 8000:- Frågade vad den skulle kosta i Lomma, fick svaret att chefen där tyckte runt 9-10000, dvs något högre, sen hur de kommer lägga sig till slut, det återstår att se. Jag väntar själv hoppfullt på att få hem min nya kub, och överlåter den slutgiltiga utvärderingen till de som köper karet!
Scooby_doo Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 får åka ut och kolla in det i helgen och göra en utvärdering med.Laggeman: Det finns för 5500 (sek) inklusive bänk enligt länkar till butiker i tråden här..~Henrik
Laggeman Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 Henrik: Jo, jag vet, men man får ta med frakten i beräkningen också. Infogar en mobilbild på karet.
Sunny Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 En liten tour för er som är intresserad av RedSea-Max Mvh,Sunny
Scooby_doo Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 kul med se en bild från lokala handlaren är först ute här på SVG med RSM.tyvärr vet jag ej om det skulle vara motiverat med den extra kostanden (2.5t - 4.5t) när det är bara 25 mil t/r till butiken därifrån vi bor. som sagt ej kollat in akvariet själv, bara intresserad och nyfiken just nu då jag tycker det verkar vara ett genomtänkt akvarium som verkar passa nybörjare mm och med klassiska 'standarder' som 10ggr cirkulation och 1w/liter. Samt lite större än vissa nano som kan vara lite väl små i min (och fiskarnas..?) smak. Kan hoppas detta paket tillsammans med allt annat som finns på marknaden (som ej är att förglömma!) kan få fler till hobbyn .~Henrik
Drullputt Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 Cirkulationen är då alldeles för klen för min smak. Nån som har sett det live och kan jämföra kvalitén med Aquamedic Chromis ?
Dave Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 ÄR inte denna kub 130 liter? Då e AM chromis större volymmässigt (140 liter). Sen kommer chromis med en 1000 l/h pump vilket är i klenaste laget. Dave
Scooby_doo Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 Cirkulationen är då alldeles för klen för min smak. Nån som har sett det live och kan jämföra kvalitén med Aquamedic Chromis ?Cirkulation: 130l volym totalt, 110 utan teknik sedan dra ifrån LS från det. pumpar 2*550l/hAMC: Laggeman har kollat in det och tog med jämnföresle med Aquamedic Chromis några inlägg tidigare.~Henrik
Drullputt Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 ÄR inte denna kub 130 liter? Då e AM chromis större volymmässigt (140 liter). Sen kommer chromis med en 1000 l/h pump vilket är i klenaste laget. DaveKan verkligen hålla med om att pumpen som följde med cromiset är alldeles för klen för att ge skapligt blås i hela tanken. Satte aldrig ens i den i karet, fick bli saltblandarpump istället.
Scooby_doo Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 ja 1000l/h på 140l låter lite tycker jag för AMC oavsett vad man har i akvariet,,, cirkulation sköter en hel del med syresätning mm...men man kan alltid komplettera med extra intern pump om man vill det, så inget hinder.~Henriik
Dave Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 Ja förslagsvis en streamer av något slag som tillägg. Det borde blir bra. Såg på länkarna att en kille gjort så. Blir allt liiite sugen... : )Dave
Lasse Postat 24 februari 2007 Postat 24 februari 2007 Det som för mig är viktigt, jämfört med Aqua Medic Chromis, är de inbyggda filterfacken (läs inbyggda sumpen). Jag tittade länge på ett AMC men tvekade på grund av de ombyggnader jag behövde göra. Det är möjligt att jag kommer att "modda" även Red Sea Max och bland annat stoppa i en kraftigare returpump. Kraftig cirkulation behövs när man har kraftig belysning. I mitt förra Molly, där det på slutet var nära 1 watt per liter verkade cirkulationen på 1000 liter i timmen vara tillräcklig och det är här RSM hamnar ungefär. Jag går även i fundering att bygga en riktig DSB i filterfacket och ev. ha ett refugium där.Får se - jag är lovad leverans nästa Onsdag.MVH Lasse
Guest besten Postat 24 februari 2007 Postat 24 februari 2007 MEN DET ÄR DANSKA KRONOR VI PRATAR VA + FRAKT ?tycker 5500:- är ett vettigt pris för ngn som vill ha ett komplett paket.ska som sagt ska bli intressant när de kommit och fler provat dem, är själv lite intresserad som litet extra akvarium.gällande funktionerna är speciellt intresserad av:* ljudnivå främst fläkt + skummare (fläktarna i huven låter lite och finns de som bytt ut dem)* plats för foderautomat?* standard lösning för automatisk påfyllning av RO vatten? (utan DIY)~Henrik
Scooby_doo Postat 24 februari 2007 Postat 24 februari 2007 MEN DET ÄR DANSKA KRONOR VI PRATAR VA + FRAKT ?svenska kroner, skrev (sek) innan.SEK 5.598,71DKK 4.699,00+ frakt eller om man hämtar det själv på plats.~Henrik
Scooby_doo Postat 24 februari 2007 Postat 24 februari 2007 Benny, du som har ett 130l Red Sea MAX enligt din profil - vad är dina erfarenheter av akvariet? tex. positiva/negativa~Henrik
Lasse Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 He He He Heeeee......MVH Lassehinner inte skriva mer....
keyser Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 Tänkte att jag skulle köpa mig ett i Köpenhamn nu till helgen men det fanns inga kvar. Kommer in nästa vecka Verkar riktigt genomtänkt
wrang Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Mer info på denna sidanhttp://www.redseamax.com/redseamax/index.html
stian_michael Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Da har min kamerat i Norge fått sitt red Sea Max akvarie. Kjempe akvarie!!Det enste som trekker litt ned er lyden fra vifta,den bråker endel,men når manser helheten så er dette er kjempe kar!!!!
Lasse Postat 1 mars 2007 Postat 1 mars 2007 Da har min kamerat i Norge fått sitt red Sea Max akvarie. Kjempe akvarie!!Det enste som trekker litt ned er lyden fra vifta,den bråker endel,men når manser helheten så er dette er kjempe kar!!!!Har han fyllt det med vatten. Jag tror att det relativt höga ljudet i första hand är ett resonansljud. Se denna tråd http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=111464&st=0 Denna person bytte sina fläktar men kom på att det var upphägningen.MVH Lasse
stian_michael Postat 2 mars 2007 Postat 2 mars 2007 Hei igjen. Ja det var fylt med vann,men hva mener du med resonansljyd??Er ikke så god i svenskt...beklager det.
stigigemla Postat 2 mars 2007 Postat 2 mars 2007 Om ljudet beror på att det vibrerar i karet eller stativet kan det minska när man fyller med vatten.
Laggeman Postat 2 mars 2007 Postat 2 mars 2007 Stian: Resonansljud är när saker kommer i självsvängning pga att ljudet har en viss frekvens. Läs här, här, här och här.
Rekommenderade inlägg