Gå till innehåll

Strömavbrott!


adddo

Rekommenderade inlägg

Hej

Karro o Anders har strömavbrott.

Jag lägger ut frågan i deras ställe.

Vi undrar vad man kan göra för o hålla karet vid 'liv' på en söndagkväll (ingen möjlighet att köpa batteridrivna grejer eller generatorer.)

Nån som har nån bra idé ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge tror de att strömavbrottet varar - bor de jäkligt till?

Om de har väteperoxid hemma eller kan skaffa det så kan det användas. Återkom till mig eller försök få tag i StigiGemla - han använde det under Gudrun. Robbans förslag var ju heller inte så dumt - du syresätter och det är viktigast. Har de några biofilter (det brukar iofs inte vara vanligt i saltkretsar) så skall de rengöras innan de startar när strömmen kommit.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid är nödlösningen. Mycket bättre är genomluftning. Jag skulle bara ställa mig utanför ÖB INNAN de öppnar i morgon. Ett 2KW elverk kostar 2400 och räcker till Akvariet och frysboxen. Ett litet 850w tvåtakt kostar under tusenlappen men väsnas mer och ev. överbliven bensin kan inte användas tillnågot annat än möjligtvis en gammal moppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tappa ur och fyll på akvarievatten med en hink så syresätter du och får lite cirkulation.om du har tillgång till varmvatten så fyll några pet flaskor och låt dom flyta i avariet så behåller du värmen lite bättre. hoppas att strömmen kommer tillbaks snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det kallt hos dig kan du täcka akvariet. Klipp upp en gammal malgarderob eller en sopsäck och lägg över. Men spara ett hörn så du får litet luftombyte. Nästan alla mina koraller klarade 18,7 grader för två år sedan så jag tror inte temperaturen är det stora problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det kallt hos dig kan du täcka akvariet. Klipp upp en gammal malgarderob eller en sopsäck och lägg över. Men spara ett hörn så du får litet luftombyte. Nästan alla mina koraller klarade 18,7 grader för två år sedan så jag tror inte temperaturen är det stora problemet.

Tack Stig och ni andra.

Det är inga problem hos mig, det är hemma hos Karro o Anders strömmen gått.

Har meddelat dem om att hinka ur o i vatten. Bra idé :)

Tack alla å Karro o Anders vägnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla ni som kom med bra idèer och jätte tack Bjarne för att du är så peppande och hjälpsam!

Vilken natt det blev!

19:30 igår gick strömmen, 03:45 kom den äntligen tillbaka. Så det blev några svettiga timmar med en hel del ångest :)

Anders sprang runt och paddlade i akvarierna, jag försökte få våran leguan varm och det var inte det lättaste. Tillslut så fick jag gå och lägga mig i sängen med leguanen på magen, då först så fick hon upp värmen.

En sak har vi lärt oss iaf..... köpa någon slags batteri bakup (eller hur det stavas) och det fort.

Vi brukar ha ganska mycket ström avbrott där vi bor, men aldrig såhär långa.

Allt klarade sig iaf.

Tack än en gång alla hjälpsamma saltisar :)

MVH Karoline och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En batteribackup (UPS) med ca 700VA borde hålla igång en Tunzepump på 11w rätt länge. Iaf tillräckligt för att man ska hinna fixa tag på något alternativ som räcker längre (ex: elverk).

Ska ladda min UPS på 700VA där hemma då jag fått tummen ur och se hur länge den orkar driva min Tunze 6060 sen :)

Återkommer med rapport senare.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla ni som kom med bra idèer och jätte tack Bjarne för att du är så peppande och hjälpsam!

Vilken natt det blev!

19:30 igår gick strömmen, 03:45 kom den äntligen tillbaka. Så det blev några svettiga timmar med en hel del ångest :)

Anders sprang runt och paddlade i akvarierna, jag försökte få våran leguan varm och det var inte det lättaste. Tillslut så fick jag gå och lägga mig i sängen med leguanen på magen, då först så fick hon upp värmen.

En sak har vi lärt oss iaf..... köpa någon slags batteri bakup (eller hur det stavas) och det fort.

Vi brukar ha ganska mycket ström avbrott där vi bor, men aldrig såhär långa.

Allt klarade sig iaf.

Tack än en gång alla hjälpsamma saltisar :)

MVH Karoline och Anders

Vad tur att det gick bra för er. Jag som trodde av vi i storstaden skulle slippa strömavbrott, blev väldigt förvånade när jag läste att ni var strömlösa.

Hoppas det går lika bra för våra vänner som var i stormens öga.

Väteperoxid är kanske något man skulle skaffa en burk av och ha liggande för säkerhetsskull. Vart får man väteperoxid ifrån? Apoteket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tur att det gick bra för er. Jag som trodde av vi i storstaden skulle slippa strömavbrott, blev väldigt förvånade när jag läste att ni var strömlösa.

Hoppas det går lika bra för våra vänner som var i stormens öga.

Väteperoxid är kanske något man skulle skaffa en burk av och ha liggande för säkerhetsskull. Vart får man väteperoxid ifrån? Apoteket?

Jag hoppas också att det går bra för alla med akvarierna.

En fråga:

Jag förstår inte riktigt vad som händer om man använder Väteperoxid.

MVH Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grannen drog igång elverk i söndags. Jag var inte sen och knacka på och fråga om jag fick plocka 100 watt till pumpar. Jag drog även igång en fotogenkamin så värmen var 23,5 grader. i o f blev det aldrig någon fara då strömmen var tillbaka efter 3,5 h. Men man borde göra slag i saken och fixa ett litet elverk. 1000 spänn för 800 watt är en ok försäkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...