Gå till innehåll

djurplågeri på djuraffär


Draedon

Rekommenderade inlägg

Nu är jag förbannad!

Var precis till en lokal djuraffär (nämner inga namn) för att köpa en håv.. dom har två saltburkar som ser ut som skit, men efter starka påtryckningar från mig och en till saltis så lovade dom att skärpa upp sig + att dom anställde en kille för att ha hand alla burkar (99.9% sött) och han hade tydligen "intresse" att lära sig salt.

nu flera månader senare ser det jävligare ut än någonsin.. lite fakta:

*2x~160l burkar sammankopplade

*cirkulationen består av 2 små powerheads, tippar kanske 500l/h max

*en liten syrestenskummare som inte skummar alls

*2x30w t8 belysning i ena burken och 1x30w t8 i andra.

ingen osmos används...

i burkar huserar en flavecens som står och flämtar i ett hörn, mager som jag vet inte vad och med ett stort sår i pannan.. sen krälar det runt lite eremiter här och där. tidigare har dom haft flera kirurger i ena burkar, ett par drakar i den andra.. ibland runt 8 clowner och massa annan fisk i en burk.

sitter även två anemoner och kramas i mitten som ni ser på den sunkiga bilden..

fullt i alger av alla de slag och en fet hinna av skit på ytan och obefintlig cirkulation.

även ett ganska tjock lager grus/skitfälla..

vattenvärdena vill jag inte ens tänka på..

jag påpekade allt ganska skarpt till både en i personalen och senare chefen.. han bara ryckte på axlarna och sa "njae..." totalt likgiltig.

jag har tidigare erbjudit mig att, helt utan betalt, hjälpa till att få ordning på burkarna och lära dom hur det ska skötas. men svaret jag fick var "nej, det är för dyrt med den utrustningen du vill ha.." och då var det ändå det billigast grejerna jag hittade jag hade plitat ner på ett papper som terra-nova skummare och ett par marea stream för cirk, liten t5-armatur för koraller samt en osmos.

jag tycker detta är rent ut sagt förjävligt! men dom vägrar ju lyssna!

ville bara ventilera lite för jag är redigt förbannat, detta är djurplågeri i mina ögon..

och denna butik hör till en stor kedja av djuraffärer..

knäppte av en bild med mobilen lite diskret innan jag gick.

post-2037-14468913558736_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det tråkigt när man upptäcker vanvårdade djur på grund av bristande kompetens. När vanvårdarna sedan nekar hjälp då det erbjuds så tycker jag man gör all rätt i saken att först säga till butikschefen att bättra sig. Om det inte händer något inom rimlig tid så ska man anmäla dem för vanvård. Antar att detta görs till jordbruksverket(spekulation).

Se bara på den där kampfisken som var på tapeten(nej, inte bokstavligen...) som fick ett större akvarium till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det där är otroligt likt en annan butik som är i mina breddgrader som minst sagt vansköter sina saltdjur. Till råga på allt är dom två som jobbar där även saltakvarister! (I alla fall vad dom säger)

Karet där dom är tänkt att försöka sälja LS är det överfullt med glasrosor och när jag påpekar detta tittar dom lite förvånat på mig och säger ingenting, som att det vore världens nyhet...

Vad ska vi göra åt dessa???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om detta är rätta förslaget, men det går ju alltid att be dem en sista gång att styra upp det, eller så lägga ned saltdelen. Försöka fråga dem "Tycker ni själva att det är okey i dessa kar? Tror ni att djuren mår bra?". Och svarar dem "Ja, självklart är detta i toppklass" så svarar man "Jag tror inte att länsstyrelsen håller med om detta, eller ska vi fråga dem?"...

Och svarar dem "Nej, detta är inte bra" så kan man fråga dem "Vad ska ni göra för att förbättra detta?".. och blir då svaret ett godtyckligt svar så låt det vara, men blir det "ryck på axlarna" så "Jag vet annars att dem på länstyrelsen har väldigt bra koll på hur man ska få det bra för djuren. Har deras nummer här så kan ni få ringa dem." :D

Då har dem många val hur dem ska ta tag i det utan att man hotar dem direkt, eller trycker ned dem i skoskaften! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...