Gå till innehåll

aeries experiment


aerie

Rekommenderade inlägg

Just nu går det så där bra... slåss mot cyanobakterier som dyker upp här och var, därför har jag dragit ned på matningen. DSBn börjar bli väldigt porös men misstänker att jag har för stor grusstorlek på det övre lagret för att det ska vara riktigt bra.

Sclerorna står fortfarande stilla, varken större eller mindre men solkorallerna har ett gäng små nya huvuden :)

Idag är jag mest irriterad på karet för att jag inte fick i min Ocean runner som skulle lösa den lite dåliga cirkualtionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering:

Nu börjar det ta sig ordentligt i akvariet,alla cyanobakterier försvunnit! Ångrar lite att jag inte sparade fler acroporor då den jag har kvar är riktigt ljusblå i spetsarna. Solkorallerna sprutar ut nya skott även om jag barar matar dem var tredje dag, förhoppningsvis inte länge tills de täcker det döda skelettet på iaf den stora. Var även och köpte en stor lila gorgonia igår, fick då med en halvdöd solkorall på köpet så det blir ytterligare en att få tillbaka i gott skick...kan nog ta ett tag med tanke på att det försvann en polyp bara av att jag hällde vatten på den :(

Skönt att äntligen bli av med alla sinulariafraggar som står överallt och tar upp plats, nu finns det snart plats för nya roliga saker...skulle egentligen behöva klippa ner de stora sinulariorna och sarcophytona också men jag orkar inte riktigt ta hand om fler fraggar just nu så de får stå lite klämt så länge.

Ingen förändring på sclerona, de krymper inte och de växer inte... samtidigt som det är betydligt bättre än hur det gick för dem i affären så är det inte så bra att jag är nöjd, har dock inte riktigt råd att köpa ny mat från fauna marin ännu så det får bli på sparlåga tills vidare.

Målen framöver:

1. Fortsätta öka populationen av smådjur.

2. Byta/köpa lite fler fraggar.

3. Försöka få tag på svarta och röda solkoraller.

4. Försöka få tag på ett par pipefish när akvariet är redo.

5. Börja ställa om akvariet till allt mer födokrävande koraller som gorgonier,solkoraller och mjukkoraller som inte lever på ljus.

Målet har omformats lite till att ha en nivå med SPS/LPS överst under belysningen och sen ett område med solkoraller för att slippa behöva spotmata var polyp och sen ett större område för gorgonier och mjukoraller som inte gillar ljus.

Skulle helt klart vilja ha tag på en bättre kamera, de gröna pigmenten i Sarcopythonen syns inte alls på denna bilden ju.

post-826-14468914017351_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10% varannan dag? Det var starkt jobbat.. Jag skulle aldrig orka det.. jag slåss också mot cyano, har dragit ner blåljus efter tips från capot och suger ut eländet 1 gång i veckan med cirkus 10-15% vattenbyten.

Föresten aerie, igår när jag bytte vatten och rotade i burken hittade jag en bit chaeto.. limmade fast den på en sten, får se om den tar sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Fina bilder, den första bilden gillar jag skarpt.

Tack, roade mig med min nya kamera ;)

Hur går det med underjordiska vatten flöde funkar det som du vill?

Nja, tyvärr är alltihopa felgjort...ytavrininngen är inte dimensionerad för en tillräckligt stor pump som skulle behövas för att få det bra. Så nu är den mest för att få ut vattnet ur ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej!

Ville bara meddela att pga överbefolkning så kommer detta karet att läggas ned, därmed går mitt 7de saltvattensakvarium i graven om man räknar med alla uppgraderingar. Tråkigt att det aldrig blev något med mitt experiment direkt...suck vad det är lätt att falla in i SPS fällan. Hur som helst, inom ett par dagar ligger det ett 240L kar med dsb uppe för försäljning om någon är intresserad. Tror min lösning med rörställning under sandbädden hade varit jäkligt schysst med lite större ytavrinning och större pump, speciellt till ett sjöhäst akvarium eller dyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt enkelt råkat trycka ner för mkt koraller i akvariet(köpte Norbergs montiporor)så jag blev tvungen att köpa ett nytt kar :) Flickvännen blev irriterad på att det stod koraller lutade mot typ varenda ruta så det inte gick att göra rent karet.

Så nu står det ett 600L i vardagsrummet på uppfyllning. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon vettig sand att använda till en DSB i denna så det blir nog bara en tunn sandbotten denna gången :(

Med SPS fällan menar jag att de är ganska lockande med sina färger,samtidigt som de är lite jobbigare att sköta än bara mjukkoraller och LPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt enkelt råkat trycka ner för mkt koraller i akvariet(köpte Norbergs montiporor)så jag blev tvungen att köpa ett nytt kar :) Flickvännen blev irriterad på att det stod koraller lutade mot typ varenda ruta så det inte gick att göra rent karet.

Så nu står det ett 600L i vardagsrummet på uppfyllning. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon vettig sand att använda till en DSB i denna så det blir nog bara en tunn sandbotten denna gången :(

Med SPS fällan menar jag att de är ganska lockande med sina färger,samtidigt som de är lite jobbigare att sköta än bara mjukkoraller och LPS.

Aah du ska uppgradera, det var en annan femma :) .

DSB kan du ju skapa senare genom att lägga i mer sand. Du har inga bilder på nya karet?

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...