Gå till innehåll

uppstart av 350l hörn juwel


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Hände en lite tråkig grej idag, min salarias som alltid var framme o var nyfiken hoppade över överrinningskamen till sumpen när jag mekade i den.

Sedan valde han den snabba vägen genom returpumpen tillbaka

Tråkigt med din fisk men en pump är otroligt stark oavsett om det är en frisk eller sjuk fisk det handlar ju om ett bra sug i insuget. Har själv råkat ut för detta, är nog nått som vi alla drabbats av tyvärr.

Man är alltid efterklok och säger

-Sätt ett insugskydd även här

Måste själv detta för man ej gjort som man säger igen fast nu så satt en snigel i röret ner till sumpen....

Snyggt akvarium föresten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tråkigt med din fisk men en pump är otroligt stark oavsett om det är en frisk eller sjuk fisk det handlar ju om ett bra sug i insuget. Har själv råkat ut för detta, är nog nått som vi alla drabbats av tyvärr.

Man är alltid efterklok och säger

-Sätt ett insugskydd även här

Måste själv detta för man ej gjort som man säger igen fast nu så satt en snigel i röret ner till sumpen....

Snyggt akvarium föresten

Tack ska du ha ! :)

Dock tycker jag att det e svårt o få en bra bild på helheten.

Ja ett insugningskydd skulle inte skada, har inget nu men ska komplettera med en ny gummibussning till pumpen så då får det bli o sätta dit en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Insug till pumpar är ett problem. Jag blev av med en percula när jag slarvade med att ställa i ordning efter stormen Gudrun. Det finns någon här på forumet som räddade en fisk som fastnat på insuget till en Tunze streampump. Så även sådana pumpar kan någon gång skapa problem.

Just denna Salarias var ganska rolig. Den simma ofta fram o la sig mot avrinningskammen eller gallret på mina koralia. Simmade ut en bit i akvariet och kom senare tilbaks. Verkar som om den gillade o vila på sådana ställen där den nästan sögs fast, Vilket visade sig vara en MYCKET dum ovana till sist :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske skall vara vaksam på att problemet kan vara omvänt också. Jag har stängt av en av mina Turbelle 4000 pumpar för jag håller på att ta bort några knappar som kommit på fel ställe. Och vad händer?

Min Excenius bicolor har tagit pumpens utblås som sin favorithåla.

Jag måste alltså kolla var den är innan jag startar pumpen. Men den har minst tre andra hålor den sitter i ibland. Jag får väl mata när jag startar pumpen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

TACK för fikat igår men även för fraggen och snäckorna. Tror allt i karet trivs och jag gör det heölt säkert! Jag blev mycket imponerad av vad du åstakommit på denna tid sedan du startade.-respekt Hoppas få komma förbi fler gånger!

Dom blå svampskivisarna är ju bara för läckra!

Det går säkert att orda till dig med, hör av dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...