Gå till innehåll

Frågestund: alg-id?


ramq

Rekommenderade inlägg

Tror inte att det är en Chaeto men eftersom Patrik är så säker på allt han säger så har jag väl fel.

Lämna gärna din ID på algen om du tror att det är någonting annat.

Sedan undrar även jag hur Patrik kan se med blotta ögat lider av nitratbrist utan att ha frågat om värdena.

I de allra flesta fall räcker det att med hjälp av bristsymtomen se vad som fattas utan att känna till värdena. Det finns visserligen ingen databas över bristsymtom specifikt för macroalger, men när man ser att algen ser ut som den gör är det oftast nitratbrist i de allra flesta fall. Det är oftast N, P eller järn/andra mikroelement som fattas, snarare än någon oförklarlig woodoo.

Det där med att börja dosera ammoniak, nitrat, fosfat etc som Patrik förespråkar i ett korallkar för att gissningsvis få fart på makroalgerna (och därmed förhoppningsvis konkurrera ut mikroalger) tycker jag är en mycket dålig idé i de allra allra flesta fall.

Om du läser vad jag skriver något noggrannare så ser du att jag inte föreslår att dosera ammoniak. Var har du fått det ifrån, Peter? - länka gärna till tråden där jag gör ett sådant uttalande. Jag har tvärtom skrivit gång på gång att plötslig ammonium-spik resulterar i en skitalgexplosion.

Nitratdosering är nödvändig. Annars hamnar man där man troligen hamnade på 80-talet: att macroalgerna blev nitratbegränsade, vilket lämnade vägen öppen för trådalger och andra skitalger.

Att dosera nitrat i form av ett pulver som kallas KNO3 och som för ett par hundra gram kostar ca 30-40 spänn och räcker för ett par år är ingen kostnad. Har man ett större kar kan man köpa en 25 kilos säck för cirak 250 - 300 spänn med KNO3 på Granngården. Detta räcker för hela akvarieföreningen och deras barnbarns barn.

Tycker du gödningen är en dålig ide får du närmare förklara varför - det behöver naturligtvis inte vara teoretiskt, utan gärna med anknytning till praktisk erfarenhet.

Makroalger växer bra utan extra tillsatser [...].

Det gör de inte tyvärr. Om du påstår detta så vet du inte vad "växa bra" betyder - enligt min uppfattning.

Jag och många andra här har betydligt mer erfarenhet än Patrik att odla både Makro och Phytoplankton.

Att odla och hålla vid liv är två olika saker. Du odlar phyto, men makrosar håller du nog vid liv. Anledningen till att även du får en viss tillväxt på macroalger är att du matar väldigt mycket, och i och med att du inte vet N/P/Fe förhållandena i ditt foder så får du än för lite av det ena, än för mycket av det andra. Detta kan leda till en "stuntad" tillväxt på makroalger (t ex likvita toppskott på Caulerpa). Att därför förlita sig på enbart vad fodret kan ge makroalgerna är vanskligare än lite nitratpulver + TMG och kräver lite fingertoppskänsla. Det kräver ingen fingertoppskänsla att dosera lite pulver och hälla i ett par ml gödning någon gång i veckan.

När jag vill få fart på dessa alger i t.ex. mina phytoodlingar använder jag mycket riktigt NPK för att få fart på odlingen samt järntillskott precis som med sötvattensväxter men detta är i min mening inte förenligt med de andra organismer vi har i våra kar och jag skulle aldrig komma på tanken att börja hälla i TMG etc i mitt korallkar. Min mening är att vi ska hålla nere nivåerna så långt som möjligt för att skapa en så gynnsam miljö som möjligt för de organismer vi har i våra kar vilket i de flesta fall är koraller.

Min mening är att gödning kan vara väl förenligt med de andra organismer i våra kar. Det kan självklart finnas vissa undantag: jag lämnar korallbiten helt därhän för jag vet alldeles för lite om koraller för att veta hur järntillsats/TMG kan påverka dem. Än så länge har jag inte kunnat observera någon skillnad mellan ingen dosering av TMG och dosering av TMG på andra organismer. Min enda snäcka som överlevde inkoppningen lever fortfarande (peppar peppar), trots friskt med Mikro+ doseringar på sistone. Jag ser massa borstmaskar och annat småkryp som kryper/smyger/springer eller vad de nu gör - på såväl stenar som rutor och grus.

Att just du, Peter, aldrig skulle komma på tanken att dosera är en annan sak. Var och en bestämmer ju själv, tar egna beslut och och tar sitt eget ansvar. Jag prackar inte på någon "min" metod, utan lämnar bara info att om någon har frågor om alger, såväl dåliga som bra, så finns det information att få. Jag har inte uppfunnit någonting, utan bara för fram ett alternativ som enligt min uppfattning verkligen tål att undersökas närmare. Och då är det bra med sådana diskussioner som uppstår mellan oss, även om det allt som oftast hettar till.

Men det här förstår jag inte:

Följ gärna Patriks råd om ni odlar phyto eller om ni har ett kar där fokusen är att skapa ett kar fyllt med makro, det har bl.a. jag gjort det senaste halvåret och det fungerar.

Hade du doserat nitrat/fosfat/järn för att skapa ett kar fyllt med makro och såg att det fungerade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla Patrik, förklara för mig varför det är kul att odla alger i saltvatten med resultatet att det ser ut som ett sötvattenskar !!

Om det är en utmaning att se om samma teknik fungerar så förstår jag det inte heller för Barr har ju redan visat det.

Han har ju åxå visat (och förbryllats över trots alla kända rön) att koraller föredrar näringsfattigt vatten !

Jag gillar åxå macroalger men de är definitivt inget mål, jag ser inte heller någon behov av att få så mycket fjong på dem så att skitalger konkurreras ut. Skitalgerna är ju ett nästan ynkligt problem i en saltvattensbalja jämfört med vad det är i sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove, det är för mig kul att odla alger i saltvatten pga:

- nästan samma färgrikedom som koraller (ej att jämföra med vanliga växter)

- precis lagom tillväxthastighet (korallerna är alldeles för långsamma för min smak, sötvattensväxter växer alldeles för snabbt)

- ger "skydd" åt massa småkryp och kan bli bra inredning för kommande sjöhästar

- regulerar näringsmängden i vattnet utan teknik

Dessutom är det en liten utmaning att visa för vissa här på guiden att det fungerar med nitrat-, fosfat- och TMG-doseringarna i saltvatten. Att både du och jag vet att Barr har visat det är en sak, men att visa upp här i Sverige in-real-life är en helt annan. Som du ser själv, Ove, så synes misstron mot det jag skriver vara stor, och då räcker det inte enbart med ord. Förutom tillfredställelsen att ha en snygg macroburk kan det bli en trevlig bieffekt att övertyga andra om de "märkliga" sötvattensteorierna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove, det är för mig kul att odla alger i saltvatten pga:

- nästan samma färgrikedom som koraller (ej att jämföra med vanliga växter)

- precis lagom tillväxthastighet (korallerna är alldeles för långsamma för min smak, sötvattensväxter växer alldeles för snabbt)

- ger "skydd" åt massa småkryp och kan bli bra inredning för kommande sjöhästar

- regulerar näringsmängden i vattnet utan teknik

Dessutom är det en liten utmaning att visa för vissa här på guiden att det fungerar med nitrat-, fosfat- och TMG-doseringarna i saltvatten. Att både du och jag vet att Barr har visat det är en sak, men att visa upp här i Sverige in-real-life är en helt annan. Som du ser själv, Ove, så synes misstron mot det jag skriver vara stor, och då räcker det inte enbart med ord. Förutom tillfredställelsen att ha en snygg macroburk kan det bli en trevlig bieffekt att övertyga andra om de "märkliga" sötvattensteorierna. :)

Ah, OK ! Vad bara nyfiken !

Jag personligen är jätteglad att "slippa" alla gröna kulörer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lämna gärna din ID på algen om du tror att det är någonting annat.

Det överlåter jag till någon som faktiskt är expert på saltvattensalger men att det inte är en Chaeto är jag ganska säker på. Men eftersom du var säker så gav jag dig ju redan rätt i din analys. Har du glömt det?

I de allra flesta fall räcker det att med hjälp av bristsymtomen se vad som fattas utan att känna till värdena. Det finns visserligen ingen databas över bristsymtom specifikt för macroalger, men när man ser att algen ser ut som den gör är det oftast nitratbrist i de allra flesta fall. Det är oftast N, P eller järn/andra mikroelement som fattas, snarare än någon oförklarlig woodoo.

Översatt till den självklara slutsatsen; du visste inte att det berodde på nitratbrist som jag och Aerie misstänkte och borde därför inte uttalat dig så självsäkert om detta.

Om du läser vad jag skriver något noggrannare så ser du att jag inte föreslår att dosera ammoniak. Var har du fått det ifrån, Peter? - länka gärna till tråden där jag gör ett sådant uttalande. Jag har tvärtom skrivit gång på gång att plötslig ammonium-spik resulterar i en skitalgexplosion.

Känns det här bekant:

"Skälet till såväl a) som B) är att jag vill ha ammonium, ej nitrat. Växter synes föredra ammonium, för närvarande utgår jag från att även makroalger föredrar ammonium. Skumningen luftar ut ammonium. Biobollarna/blåmattan omvandlar ammonium till nitrat. Jag vill inte ha nitrat. Jag vill ha ammonium. "

Öh hur var det nu vill du dosera nitrat eller ammoniak? Det gäller att hålla tungan rätt i mun. Eller avsäger du dina råd i tråden nedan nu?:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14658&page=4&highlight=ammoniak

Nitratdosering är nödvändig. Annars hamnar man där man troligen hamnade på 80-talet: att macroalgerna blev nitratbegränsade, vilket lämnade vägen öppen för trådalger och andra skitalger.

Så du menar att även trådalger och skitalger inte gillar höga nivåer av nitrat? Då skulle jag som sagt börja plocka ner expertskylten som du ständigt försöker framhäva. Hur är det med fosfat då? Du säger ju att skitalger inte kan begränsas med en minskning av fosfater heller? Du verkar snarare förorda tillsatser av fosfater, nitrater och ammoniak i ett kar fullt med koraller. Vilka doseringar pratar vi om förresten? Eller ska man höfta i dessa på känn som du gjort?

Att dosera nitrat i form av ett pulver som kallas KNO3 och som för ett par hundra gram kostar ca 30-40 spänn och räcker för ett par år är ingen kostnad. Har man ett större kar kan man köpa en 25 kilos säck för cirak 250 - 300 spänn med KNO3 på Granngården. Detta räcker för hela akvarieföreningen och deras barnbarns barn.

Det räcker nog till mer än för hela akvarieföreningen och deras barnbarns barn har jag en känsla av...

Tycker du gödningen är en dålig ide får du närmare förklara varför - det behöver naturligtvis inte vara teoretiskt, utan gärna med anknytning till praktisk erfarenhet.

Jag har förklarat för dig gång efter annan och även i svaret ovan att gödning som du beskriver det har inget med det genomsnittliga korallkaret här att göra (förutom möjligtvis en viss nitrathöjning vilket även detta framgick). Kanske vid phytoodling och ett kar där makroalger är i klar dominans och syftet med akvariet (tror inte det är många som har denna inriktning och du verkar inte begränsa eller definiera dina "råd" till sådana kar).

Det gör de inte tyvärr. Om du påstår detta så vet du inte vad "växa bra" betyder - enligt min uppfattning.

Vad är ditt syfte med saltvatten Patrik? Är det att odla makroalger eller att ha ett kar med mest koraller vilket de flesta här eftersträvar? Tror det är dags att du redovisar detta nu. Jag har omätbara näringsvärden och har ändå en ungefärlig fördubbling av biomassan i mina makroalger på en vecka. Att tillsätta mer näringsämnen enligt din modell skulle möjligen leda till en viss ökning i makroalgernas tillväxt med betydligt större risk att näringskänsliga mikroalger får ett övertag och troliga negativa effekter på mina koraller. Denna risk ser du tydligen som helt acceptabel. Det gör inte jag.

Att odla och hålla vid liv är två olika saker. Du odlar phyto, men makrosar håller du nog vid liv.

De växer alldeles utmärkt tack, målet med mitt och de flesta andras kar här inte att optimera tillväxten av makroalger.

Anledningen till att även du får en viss tillväxt på macroalger är att du matar väldigt mycket, och i och med att du inte vet N/P/Fe förhållandena i ditt foder så får du än för lite av det ena, än för mycket av det andra.

Du har ingen insyn i hur mina makroalger växer eller hur mcyket jag matar och du har själv ingen erfarenhet av att odla makroalger i ett kar med "omätbara" näringsvärden så den kommentaren tycker jag du kan spara tills du har lite erfarenhet. Återigen; mitt mål med mitt akvarium är inte att optimera tillväxt hos varken makroalger eller skitalger som du kallar dem (menar du oönskade mikroalger med detta begrepp?).

Detta kan leda till en "stuntad" tillväxt på makroalger (t ex likvita toppskott på Caulerpa). Att därför förlita sig på enbart vad fodret kan ge makroalgerna är vanskligare än lite nitratpulver + TMG och kräver lite fingertoppskänsla. Det kräver ingen fingertoppskänsla att dosera lite pulver och hälla i ett par ml gödning någon gång i veckan.

Du hade ju ingen insyn i hur TMG påverkar koraller. Hur kan det då vara vanskligare att öka näringsvärdena med exempelvis mer matning eller mindre skumning?

Min mening är att gödning kan vara väl förenligt med de andra organismer i våra kar. Det kan självklart finnas vissa undantag: jag lämnar korallbiten helt därhän för jag vet alldeles för lite om koraller för att veta hur järntillsats/TMG kan påverka dem.

Och ändå rekommenderar du en forummedlem att dosea TMG i sitt kar utan att veta effekterna på koraller? Mycket märklig rekommendation måste jag säga.

Än så länge har jag inte kunnat observera någon skillnad mellan ingen dosering av TMG och dosering av TMG på andra organismer. Min enda snäcka som överlevde inkoppningen lever fortfarande (peppar peppar), trots friskt med Mikro+ doseringar på sistone. Jag ser massa borstmaskar och annat småkryp som kryper/smyger/springer eller vad de nu gör - på såväl stenar som rutor och grus.

Grattis, hoppas de överlever dina experiment! :)

Att just du, Peter, aldrig skulle komma på tanken att dosera är en annan sak. Var och en bestämmer ju själv, tar egna beslut och och tar sitt eget ansvar.

Jag förklarade för dig att jag doserar NPK i min phytoodling och även i ett kar med mycket makro. Jag doserar även järn och har experimenterat med C02 med gott resultat. Jag sade även att jag skulle kunna tänka mig att höja nitraten till en viss förhöjd nivå. Missade du detta?

Jag prackar inte på någon "min" metod, utan lämnar bara info att om någon har frågor om alger, såväl dåliga som bra, så finns det information att få. Jag har inte uppfunnit någonting, utan bara för fram ett alternativ som enligt min uppfattning verkligen tål att undersökas närmare. Och då är det bra med sådana diskussioner som uppstår mellan oss, även om det allt som oftast hettar till.

Mycket märkligt att så många blir upprörda av dina inlägg då. Vad sjutton kan det bero på? Det är nämligen här jag ser risken. Du kommer hit och pratar i definitiva termer där du framhäver dig som en expert och får det att låta som att det är en självklarhet att man inte kan begränsa skadealger genom att begränsa fosfater i vattnet eller att man ska köra i lite ammoniak för det är jättebra för makroalgerna i ett korallkar eller dosera TMG trots att du inte vet effekterna där du framhäver "dina" sk "nya" metoder som det enda rätta och kör över andras metoder som old school och felaktiga. Jag hoppas att fler genomskådar dig för jag ser en reell risk att en del personer tar dig på allvar och följer dina, i mina ögon, mycket vaga och ofullständiga rekommendationer i sina korallkar.

Men det här förstår jag inte:

Hade du doserat nitrat/fosfat/järn för att skapa ett kar fyllt med makro och såg att det fungerade?

Yepp, som jag förklarat för dig förut så har jag genomfört diverse experiment/förutsättningar (jag använder t.o.m. vattenprover när jag analyserar mina experiment!) med olika näringstillsatser, järn och koldioxid i kar där jag bara har makroalger samt odlingar med phytoalger.

Inte ofta jag reagerar så här starkt men det här börjar gå för långt och den uppfattningen verkar jag vara långt ifrån ensam om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla lockas av något med just denna hobby och själv var det ju fiskarna som lockade mig mest för att koraller var något som man inte visste något om och akvarierna var på den tiden fiskar och korallskelett. På senare år så har korallerna blivit det mest intressanta för mig och utmaningen att lyckas fullt ut. För dig patrik är det ju macroalger men din gren av hobbyn har inget med korallrevsakvaristiken att göra så det gäller att inte blanda ihop våra nischer. Du vill ha näring för för macroalgerna skull och jag vill ha näringsfritt för korallernas skúll och jag får mothugg av en del som påstår att man inte kan hålla acropora utan nitrat men jag hävdar motsatsen och de som inte tror mig kan komma och hälsa på. Vad jag vill säga att du gör inget fel och du har dina teorier som rör dina älsklingar och det är tvärtom vad nästan alla här på SG strävar efter, Först tyckte jag att du verkade helt koko men efterhand så förstod jag allt och du är inte koko hehe.. Jag har bara mött en helt ny sida på denna hobby. När man håller på med sitt och färgranna koraller osv så tror man efter ett tag att målet för alla det är en Van gogh tavla med sprakande färger och former till akvarium som är målet, så är det inte riktigt tydligen( fortfarande oförstående inför detta!) Dags att göra en omröstning kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, det var mig inte ett kort inlägg, tack för att du tar dig tid.

Översatt till den självklara slutsatsen; du visste inte att det berodde på nitratbrist som jag och Aerie misstänkte och borde därför inte uttalat dig så självsäkert om detta.

Nope, jag visste inte det. Det var bara en mycket kvalificerad gissning utifrån mina tidigare erfarenheter. På samma sätt som att du inte vet när och vad dina fiskar är hungriga på: krill, mysis eller artemia, eller om dina fiskar lider av brist på vitamin B eller C. Du matar varierat och helgarderar dig mot allting med en gång. Samma sak här.

Det spelar överhuvudtaget väldigt liten roll att exakt kunna veta vad som fattas, när man kan hälla i lite av varje så har man helgarderat sig. Oavsett hur bra man kan bli på att känna igen bristsymtomen, kan man ta en bristsymtom för någon annan. Därför tjänar det egentligen ingenting till att exakt veta vad som fattas. Man pytsar i lite av varje så slipper man fundera. Det är så enkelt, och det är min bestämda åsikt.

Känns det här bekant:

"Skälet till såväl a) som B) är att jag vill ha ammonium, ej nitrat. Växter synes föredra ammonium, för närvarande utgår jag från att även makroalger föredrar ammonium. Skumningen luftar ut ammonium. Biobollarna/blåmattan omvandlar ammonium till nitrat. Jag vill inte ha nitrat. Jag vill ha ammonium. "

Öh hur var det nu vill du dosera nitrat eller ammoniak? Det gäller att hålla tungan rätt i mun. Eller avsäger du dina råd i tråden nedan nu?:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14658&page=4&highlight=ammoniak

Jag skrev att jag ville ha ammonium från fiskarna, men rekommenderade inte det till någon annan. Jag ville inte ens tillsätta ammonium då, utan endast ta vara på det som fiskarna producerade. Det är skillnad. Vidare talades Lasse och jag vid i tråden där, och om du fortsätter läsa på så ser du att jag blev övertygad av Lasse att det kan vara förenat med vissa risker att hålla på med ammonium. Just detta var en tanke som jag inte var säker på och därför prövade och - efter Lasses argumentation - förkastade. Så det gäller att hålla tungan rätt i mun, som du säger.

Vad menar du, Peter, när du skriver som nedan?:

Så du menar att även trådalger och skitalger inte gillar höga nivåer av nitrat? Då skulle jag som sagt börja plocka ner expertskylten som du ständigt försöker framhäva. Hur är det med fosfat då? Du säger ju att skitalger inte kan begränsas med en minskning av fosfater heller? Du verkar snarare förorda tillsatser av fosfater, nitrater och ammoniak i ett kar fullt med koraller. Vilka doseringar pratar vi om förresten? Eller ska man höfta i dessa på känn som du gjort?

Alla gillar höga nivåer, såväl macroalger som skitalger. Har man macrosar konkurrerar dessa ut skitalgerna, genom att dels skymma ljuset och dels göra systemet så stabilt att det inte blir variationer i syre och CO2, och inga ammonium-spikar.

Du vill veta näringsnivåer, alltså känner du dig alltså redo för att pröva? ;)

Jag har förklarat för dig gång efter annan och även i svaret ovan att gödning som du beskriver det har inget med det genomsnittliga korallkaret här att göra (förutom möjligtvis en viss nitrathöjning vilket även detta framgick). Kanske vid phytoodling och ett kar där makroalger är i klar dominans och syftet med akvariet (tror inte det är många som har denna inriktning och du verkar inte begränsa eller definiera dina "råd" till sådana kar).

Även här ser jag nu att du börjar acceptera att mina metoder fungerar i kar där macroalger dominerar - jag ser det som ett framsteg för dig. Ett litet framsteg, men ändå. Det genomsnittliga karet med ett refugium skulle - enligt min uppfattning - må bra av ytterst lite nitrattillsats, knappt märkbart. Detta skulle göra att fosfatnivåerna skulle sjunka lågt, vilket är vad de flesta brukar vara ute efter.

Vad är ditt syfte med saltvatten Patrik? Är det att odla makroalger eller att ha ett kar med mest koraller vilket de flesta här eftersträvar? Tror det är dags att du redovisar detta nu.

Syftet är ett macroalgskar (se mitt svar till Oveb).

Jag har omätbara näringsvärden och har ändå en ungefärlig fördubbling av biomassan i mina makroalger på en vecka. Att tillsätta mer näringsämnen enligt din modell skulle möjligen leda till en viss ökning i makroalgernas tillväxt med betydligt större risk att näringskänsliga mikroalger får ett övertag och troliga negativa effekter på mina koraller. Denna risk ser du tydligen som helt acceptabel. Det gör inte jag.

Jag vet inte hur korallerna reagerar på högre doseringar av nitrat och järn. Jag redovisar detta öppet och ärligt.

Däremot måste jag nödgas säga att om du tror skitalgerna kan få övertag vid högre nivåer av näringen i en burk med makroalger så har du fel.

Resten orkar jag inte kommentera. Du verkar vara säker på din sak, och jag är säker på min. Det börjar åter igen luta mot att angripa mig som person, så jag avstår. Kan du konkret säga vad exakt som är fel i mitt resonemang kan jag återuppta diskussionen, annars känns det meningslöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du drar dig då inte för att kämpa i motvind Patrik...

1. Du diskuterar odling av makroalger på ett forum där de flesta strävar efter optimala miljöer för koraller...

2. Du vill med T.Barr-metoder hjälpa folk att mha macroalger konkurrera ut microalger när de redan har väl fungerande metoder...

3. Jag inbillar mig att de flesta här eftersträvar ett "revliknande kar" och inte ett "sötvattensliknande"...

Kämpa på du men upphöj inte för mycket Barr-metoder till lag, faktum är att de flesta klarar av att nå "revliknande" baljor mha enkel näringsbekämpning. Varför det fungerar har jag personligen ingen aning om men faktum är att det fungerar och är en tämligen lätt metod att få ett mycket snyggt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla lockas av något med just denna hobby och själv var det ju fiskarna som lockade mig mest för att koraller var något som man inte visste något om och akvarierna var på den tiden fiskar och korallskelett. På senare år så har korallerna blivit det mest intressanta för mig och utmaningen att lyckas fullt ut. För dig patrik är det ju macroalger men din gren av hobbyn har inget med korallrevsakvaristiken att göra så det gäller att inte blanda ihop våra nischer. Du vill ha näring för för macroalgerna skull och jag vill ha näringsfritt för korallernas skúll och jag får mothugg av en del som påstår att man inte kan hålla acropora utan nitrat men jag hävdar motsatsen och de som inte tror mig kan komma och hälsa på. Vad jag vill säga att du gör inget fel och du har dina teorier som rör dina älsklingar och det är tvärtom vad nästan alla här på SG strävar efter, Först tyckte jag att du verkade helt koko men efterhand så förstod jag allt och du är inte koko hehe.. Jag har bara mött en helt ny sida på denna hobby. När man håller på med sitt och färgranna koraller osv så tror man efter ett tag att målet för alla det är en Van gogh tavla med sprakande färger och former till akvarium som är målet, så är det inte riktigt tydligen( fortfarande oförstående inför detta!) Dags att göra en omröstning kanske?

Skönt att skillnaderna i våra syften blev utredda mellan oss, Jörgen. :)

Jag tror också att en macroalgsburk är mycket bra att ha som FO-burk. Billigt men fortfarande snyggt som fasen. Fiskarna har väl inget emot om det är ett par ppm nitrat i karet mer eller mindre, så där kan man troligen göda både nitrat och övrigt utan skador för fiskarna (är inte så fiskkunnig). Jag förstår dock att begränsningen blir att man inte får ha fiskar som käkar makroalger, och den begränsningen kan ju vara oöverkomlig för många. Har man lite mer pengar och plats så kan man i och för sig införa ett större refugium som tar hand om fiskavfallet, och då kan man ha vilka fiskar som helst i huvudkaret. Det är min ödmjuka fundering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa, Ove, hinder är till för att övervinnas, hehe. Finns det ingen utmaning kvar kan man lätt bli en "Samlare", dvs. man snöar in på att skaffa hem så många arter man kan trycka in i baljan. Men den fallgropen ramlade jag själv i nu: jag är nästan beredd att åka hem till folk och rädda alla de roliga macroalgskott som de så brutalt försöker bli av med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan undrar jag varför du skulle vilja ha kvar den här algen? Var inte din fråga hur man skulle kunna få bort den?

Makroalger växer bra utan extra tillsatser och det är just de tillsatser Patrik vill tillsätta som vi jobbar så hårt med att bli av med i ett korallkar så jag tycker inte det ska klia för mycket i fingrarna på dig.

Jag tycker inte synd om din alg för vad jag kan döma så är det en skadealge som växer bra utan tillsatser och riskerar att strypa dina koraller.

Jag vet inte, men det verkar som att du har råkat citera fel person (Patrik) och riktar frågorna till mig? Eller missuppfattar jag?

Nåväl; för att renskriva vad som är problemet och vad vi funderat över:


  • Jag har övertagit LS som gått i ett kar med säkerligen skyhöga nitratnivåer, fulla med macroalger som jag inte vill ha i mitt huvudkar.
  • Patrik tipsar mig om varför dom har uppkommit (nitratvärden och näringscykeln) och tipsar om hur dom håller sig vid liv.

= På det sättet vet jag (på ett ungefär) hur jag får ihjäl algerna, jag följer helt enkelt inte tipsen och ger dom ingen chans att kunna leva vidare.

I det här fallet har jag alger, som visserligen jag VILL ha i ett refugium, men som jag just nu har i huvudkaret. Jag har 100% nytt vatten och jag har alltså inte tillfört någon näring. Tanken är att algerna skall få lida näringsbrist och till slut dö ut p.g.a. detta, såvida det inte sitter ackumulerat i LS?

Hade jag valt att vilja behålla algerna hade jag gott och väl kunnat börja dosera nitrat, men nu är situationen den omvända.

Sedan ser jag att det är lite off topic i tråden nu, då det var egentligen bara identifiering av mina alger det var frågan om, inget annat. Men kul ändå med lite belysning av alg-ämnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är nästan beredd att åka hem till folk och rädda alla de roliga macroalgskott som de så brutalt försöker bli av med...

Missförstå mig inte; jag vill ha macroalger, men inte i huvudkaret. Det finns inga möjligheter för mig att husera mina macroalger som det ser ut jag nu, då jag inte har ett kar tomt, så jag blir tvungen till att försöka ta ihjäl dom.

Att jag senare kommer att ha ett refugium är en annan sak.

I värsta fall om jag inte besegrar den här algen så kommer jag att flytta över stenen med algerna till det kommande refugiumet och låta den gå där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som en liten kuriösa kan nämnas att koncentrerade järn- och kopparpreparat används ibland på bryggor, vattenpålar och underreden på båtar för att bekämpa och "avskräcka" algbildning. Inget att testa i akvariet dock. ;)

Själv så kör jag med makroalger på undersidan av min båt.

Funkar klockrent, inte en skitalg i sikte på skrovet.

ha ha ha. kunde inte låta bli ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag tycker macroalgs diskussionerna börjar smetas ut över andra (oskyldiga) trådar, så jag ska försöka att hålla mig till att kommentera mina observationer på mitt kar här.

Nuvarande rapport: Algerna dör på löpande band och har för närvarande min Tunze 3110 skummare igång för att få ut lite gegga, men det är inte mycket. Kalkalgerna mår bra och jag tror till och med att dom har ökat lite i bestånd, dock svårt att avgöra. Kalkalgerna frodas dock.

Kan nog få till några kort om jag finner tiden till det under veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...