Gå till innehåll

Frågestund: alg-id?


ramq

Rekommenderade inlägg

Björn, trådalgerna är den s.k. spagettialgen, Chaetomorpa.

Tyvärr håller din Chaeto på att dö av nitratbrist (eller i andra hand av mikrobrist, dvs. järn, koppar, bor m.m.). En tillsats av KNO3 och TMG kan rekommenderas.

Ballongalgen har jag ingen aning om, men snygg är den!

Nu kan ju jag ha väldigt fel, men jag trodde chaeto inte fäster sig vid sten/substrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna bollen, det är en kalkalg va?(dvs hård) Kan inte komma ihåg namnet på den direkt men den är ganska fin...

Sen är jag väldigt nyfiken på hur du Patrik kan se att hans alg är på väg att dö och hur du kan veta skälet till detta utan att veta vad han har för värden i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan ju jag ha väldigt fel, men jag trodde chaeto inte fäster sig vid sten/substrat?

Jupp, den fäster som bara den. Ser det i mitt kar hela tiden. Tumlar gör chaeto endast när det är väldigt väldigt strömt och det finns inget att greppa i (ett typiskt refugium).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kunnat gissa på Chaeto, men jag vågade inte då den sitter i stenen. =)

Jag vet av erfarenhet att djur mumsar Chaetomorpha och jag vill ändå inte ha dom i den här mängden på dom ställen dom sitter på just nu så... Hade jag haft ett refugium med belastning hade jag förpassat dom utsatta stenarna dit.

Intressant.

Fler bud på min coola kalkalgs-boll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är jag väldigt nyfiken på hur du Patrik kan se att hans alg är på väg att dö och hur du kan veta skälet till detta utan att veta vad han har för värden i vattnet?

Tänk så här:

Ramq har med allra största sannolikhet ett normalt vattentemperatur på typ 25-27, så det kan inte vara temperaturen. Han har säkert tillräckligt med ljus. Där har vi kunnat plocka bort en del av orsakerna. Oftast är temperaturen och ljuset de minst betydande skälen till att makroalger går ner sig.

Det som är kvar är näringen. Det som talar för en mycket allvarlig nitratbrist är:

1. Nitratet förbrukas - förutom kol - mest av alla näringsämnen (Redfield-ratio).

2. Troligen kör Ramq med en skummare, något som gör att mycket av ammoniumet (nitratkälla) från fiskarna försvinner ut i luften/vädras ut.

3. När det är så pass allvarliga symtom i form av att algen vittnar - blir genomskinlig - käkar sig själv - löser upp sig - sporulerar - så brukar det vara nitratbrist i första hand (vi bortser från kolet eftersom i ett normalt saltakvarium finns det massa kol tillgängligt i form av karbonater).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon hade kikat i min 400L-tråd så har jag varken skummare eller fisk. Jag har övertagit LS från ett nerkört akvarium som säkert hade nitrater upp över öronen i bottenslagget.

Problemet jag har nu är att jag vill få "ren" mina LS från algerna, vilket troligtvis kommer att sköta sig själv när jag inte har någon näring att föda dom med! (eller?)

Att jag sedan planerar refugium till mitt nästa kar är en annan fråga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att den här stenen har legat mörkt i en regntunna ramq? Då är det ju inte så konstigt att algerna är halvdöda..

Du har fel, men lite rätt också. ;) På högra delen av karet (som inte är avbildat i denna tråd) ligger "regntunne-LS" medans dessa ligger på den vänstra sidan och är från hotellkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon hade kikat i min 400L-tråd så har jag varken skummare eller fisk. Jag har övertagit LS från ett nerkört akvarium som säkert hade nitrater upp över öronen i bottenslagget.

Problemet jag har nu är att jag vill få "ren" mina LS från algerna, vilket troligtvis kommer att sköta sig själv när jag inte har någon näring att föda dom med! (eller?)

Att jag sedan planerar refugium till mitt nästa kar är en annan fråga...

Om du inte har någon fisk att göda chaeto med så är det nitratbrist, helt klart. Även om det ursprungligen kan ha varit ett nitratöverskott från det nedgångna akvariet, så tog chaetot upp nitratet - dvs du fick mera makroalg än det var från början, algmassan har ökat - och senare fanns det inte tillräckligt med nitrat för att underhålla den ökade algmassan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är nitratet ackumulerat i algen? Eftersom algen inte kommer att få ny näring (i form av nitrater), så kommer den att dö ut... Släpps inte nitratet fritt igen då, börjar processen om igen?

För vad jag har förstått så är hela idén med macroalgs-odling att binda upp nitraterna i alger för att sedan skörna dom. I det här fallet har jag skördat det som gått med handkraft, men då nästan samtlig Chaetomorpha sitter stenhårt fast i stenen så gick det inte mer.

Resternade "ludd" hade jag kunna kört med någon grov borste, men det kändes inte speciellt prioriterat vid det tillfället.

Kirurger brukar beta rätt hårt på alger, så även Chaetomorpha. Skulle jag mot förmodan slänga i en sådan så skulle "bajsandet & kissandet" komma igång och näringscykeln är i full gång igen med alger som kommer...

Lösningen skulle alltså vara att försöka skumma ut näringen vid ett givet steg i nerbrytningscykeln?

EDIT: Kan tillägga att jag kör med full belysning 8h/dag just för att se till så att algerna får näringsbrist så dom kan tyna bort. Rätt eller fel för att ta kål på dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är nitratet ackumulerat i algen? Eftersom algen inte kommer att få ny näring (i form av nitrater), så kommer den att dö ut... Släpps inte nitratet fritt igen då, börjar processen om igen?

Jo, den börjar väl om, men när nitratet släpps ut så "förbrukas" den ju också av denitrifierande bakterier i bl.a. levande sten och vädras ut. Att hoppas att algen klarar sig på att släppa ut näring bara för att ta tillbaka näringen igen i samma mängd är ju olyckligt. Oftast så sporulerar algerna - kastar ut gameter/sporer - när livvillkoren börjar bli alldeles för dåliga, dvs. ungefär som i ditt fall.

För vad jag har förstått så är hela idén med macroalgs-odling att binda upp nitraterna i alger för att sedan skörna dom. I det här fallet har jag skördat det som gått med handkraft, men då nästan samtlig Chaetomorpha sitter stenhårt fast i stenen så gick det inte mer.

Nja, beror på så klart. Vissa har macroalger för att de är snygga också och vill att macrosarna skall trivas. :) Men macroalger kan användas för att binda fosfat också - så länge man ser till att det finns tillräckligt med nitrat så binder algen fosfat.

Kirurger brukar beta rätt hårt på alger, så även Chaetomorpha. Skulle jag mot förmodan slänga i en sådan så skulle "bajsandet & kissandet" komma igång och näringscykeln är i full gång igen med alger som kommer...

Lösningen skulle alltså vara att försöka skumma ut näringen vid ett givet steg i nerbrytningscykeln?

EDIT: Kan tillägga att jag kör med full belysning 8h/dag just för att se till så att algerna får näringsbrist så dom kan tyna bort. Rätt eller fel för att ta kål på dom?

Lösningen på vad?

Macroalger kommer att tyna bort om näringsbristen blir alldeles för allvarlig, men man vet inte hur lång tid det tar: din chaetoalg kan sporulera imorgon, eller kan det finnas lite näring kvar för att underhålla algen i ytterligare ett par veckor. Det finns ju snabbare sätt att bli av med algen, t ex doppa stenen i mycket varmt vatten (om man inte har något emot att döda allting). Alger brukar ha en dödlig temperatur vid ca 35 C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju absolut inte min mening att ta ihjäl en (förhoppningsvis) levande sten, utan helt enkelt försöka ta kål på min alg. Visst kan man köra med metoden att bara släcka lyset och låta dom dö tack vare ljusbrist, men då dör även mina nyfunna älsklingar till kalkalger, vilket jag absolut inte vill.

Just nu är det 100% nytt vatten i burken, så någon näring från gamla karet finns det inte annat än kanske ackumulerat i stenen. Däremot tror jag stenhårt på det första du nämnde med att låta LS:en i sig låta bryta ner resterna så det vädras ut...

"Lösningen" är att mina macroalger dör ut så jag får rena stenar.

Det är ett perfekt experiment för mig att beskåda algbeståndets livsvillkor nu då jag har bra med tid på mig att kunna koncentrera mig på annat, även om jag helst skulle vilja bli kvitt dom på en gång. Men som saltakvaristerna säger, tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, Ramq the Algekiller! Stackars chaeto. :)

Men precis som du säger - det är ett ypperligt tillfälle att observera hur - men framförallt varför macroalger dör. Att det är ingen trolldom eller tur/otur att macrosar dör, utan helt enkelt naturens lagar. Har du inget input i det karet så kommer det nog inte dröja så länge, finns det bunden näring i stenarna kan det ta ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry,inte meningen att tjafsa med dig men tycker du inte själv att det är lite vårdslöst att ge råd baserade på dina antaganden om den frågandes akvarium?

Det du skrev känns väldigt spekulativt från din sida och att då ge råd utan att ens bry sig om att fråga om det stämmer med dina antaganden känns inte speciellt förtroendeingivande,det känns mer som att du gärna använder andra personers akvarium för kolla om dina teorier stämmer. Visst,det är möjligt att du har rätt i allting,att du har kommit på den optimala lösningen att driva ett saltvattensakvarium men tills dess att du faktiskt bevisat att det du säger fungerar i verkligheten så känns det väldigt riskabelt att följa dina råd...inte precis som att du kommer att göra något åt det ifall ramqs akvarium skulle gå åt pipan pga dina råd eller hur?

Tänk så här:

Ramq har med allra största sannolikhet ett normalt vattentemperatur på typ 25-27, så det kan inte vara temperaturen. Han har säkert tillräckligt med ljus. Där har vi kunnat plocka bort en del av orsakerna. Oftast är temperaturen och ljuset de minst betydande skälen till att makroalger går ner sig.

Det som är kvar är näringen. Det som talar för en mycket allvarlig nitratbrist är:

1. Nitratet förbrukas - förutom kol - mest av alla näringsämnen (Redfield-ratio).

2. Troligen kör Ramq med en skummare, något som gör att mycket av ammoniumet (nitratkälla) från fiskarna försvinner ut i luften/vädras ut.

3. När det är så pass allvarliga symtom i form av att algen vittnar - blir genomskinlig - käkar sig själv - löser upp sig - sporulerar - så brukar det vara nitratbrist i första hand (vi bortser från kolet eftersom i ett normalt saltakvarium finns det massa kol tillgängligt i form av karbonater).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aerie - det är olyckligt att du uppfattar mina inlägg på det viset. Jag har inte kommit på den optimala idéen att driva ett saltvattensakvarium - det har jag inte heller skrivit någonstans hoppas jag. Jag presenterar bara ett alternativ som är värt att undersöka närmare. Jag ber om ursäkt om jag på något sätt fått dig att missförstå detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa tidigare, det kommer att dröja säkerligen några månader innan mitt större är dags att fylla upp, så den här burken kan gott vara "experimentlåda" ett bra tag. Den stora frågan är väl egentligen om jag kommer att kunna hålla mig från att doppa i någonting... det kliar redan i fingrarna. =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, trådalgerna är den s.k. spagettialgen, Chaetomorpa.

Tyvärr håller din Chaeto på att dö av nitratbrist (eller i andra hand av mikrobrist, dvs. järn, koppar, bor m.m.). En tillsats av KNO3 och TMG kan rekommenderas.

Ballongalgen har jag ingen aning om, men snygg är den!

Tror inte att det är en Chaeto men eftersom Patrik är så säker på allt han säger så har jag väl fel. Sedan undrar jag varför du skulle vilja ha kvar den här algen? Var inte din fråga hur man skulle kunna få bort den?

Sedan undrar även jag hur Patrik kan se med blotta ögat lider av nitratbrist utan att ha frågat om värdena. Det där med att börja dosera ammoniak, nitrat, fosfat etc som Patrik förespråkar i ett korallkar för att gissningsvis få fart på makroalgerna (och därmed förhoppningsvis konkurrera ut mikroalger) tycker jag är en mycket dålig idé i de allra allra flesta fall. Makroalger växer bra utan extra tillsatser och det är just de tillsatser Patrik vill tillsätta som vi jobbar så hårt med att bli av med i ett korallkar så jag tycker inte det ska klia för mycket i fingrarna på dig.

Jag och många andra här har betydligt mer erfarenhet än Patrik att odla både Makro och Phytoplankton. När jag vill få fart på dessa alger i t.ex. mina phytoodlingar använder jag mycket riktigt NPK för att få fart på odlingen samt järntillskott precis som med sötvattensväxter men detta är i min mening inte förenligt med de andra organismer vi har i våra kar och jag skulle aldrig komma på tanken att börja hälla i TMG etc i mitt korallkar. Men det slutar väl med att en del på forumet följer Patriks råd tillsut så får vi se effekterna.

Min mening är att vi ska hålla nere nivåerna så långt som möjligt för att skapa en så gynnsam miljö som möjligt för de organismer vi har i våra kar vilket i de flesta fall är koraller. Följ gärna Patriks råd om ni odlar phyto eller om ni har ett kar där fokusen är att skapa ett kar fyllt med makro, det har bl.a. jag gjort det senaste halvåret och det fungerar. Enda möjliga undantaget där jag håller med Patrik skulle kunna vara en låg nivå med nitrat som även kan gynna tillväxten hos vissa koraller (observera att detta rör sig låga med mätbara värden). Detta brukar inte vara några problem att fixa med exempelvis ökad matning så jag ser ingen anledning att tillsätta extra nitrathöjande ämnen för detta.

Jag tycker inte synd om din alg för vad jag kan döma så är det en skadealge som växer bra utan tillsatser och riskerar att strypa dina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...