Gå till innehåll

bråk i akvariet!


smurf

Rekommenderade inlägg

Vår galna kirurg ger sig aldrig. Förra gången åt han på vår chelmon, och sen dog den. Nu har vi skaffat en ny chelmon och kirurgen har suttit i stor nylonkasse sedan dess, i 6 dagar. Nu har vi släppt ut den. Och det första den gör är att bråka med den nya chelmon. Vad kan man göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sofie, vad är det för kirurg? Vad är det för Chelmon? Förmodar en gul kirurg (Zebrasoma Flavescens) och en Chelmon Rostratus??

Prova med tex bitar av spegel i akvariet. Kirurgen kommer att se sin spegel bild och lugna ner sig, skulle jag tro...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sofie, jag har dessa gående i samma kar. INGA som helst problem. De kan nosa på varandra vid matningstillfället, men de är i övrigt lugna, tom sover tillsammans.

Prova spegeltricket, kan förvirra kirurgen att lugna ner sig lite, då plötsligt han "inte" är själv i karet....

Hur förhåller dem sig storleksmässigt mot varandra?

Hur ser aquascape:n ut? Finns det mycket gömställen etc? MYCKET viktigt i ett mindre kar.

Dessa 2 är snarlika i kroppsform och bråkar därav skulle jag tro, men fiskar är så individuella nästan som vi människor ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa 2 är snarlika i kroppsform och bråkar därav skulle jag tro, men fiskar är så individuella nästan som vi människor ;)

Visst är det så. Jag har just dessa två fiskar i mitt kar, dock något större kar och de är mer polare än ovänner. Men de introducerades samtidigt till karet och Rostratusen är större än Flavescensen vilket kan spela viss roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jörgen, ja återigen spelar storleken roll :) Det var nästan samma sak hos mig. Rostratusen har gått i karet en stund och var större än kirurgen när denna introducerades. Men Kirurgen äter mycket och har vuxit, den är snart ikapp rosten. Vi får se om det blir ändring på dess beteende...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirurgen behöver vänja sig vid Chelmonen.

Frågan är bara om akvariet är för litet för dem medan den gör det. Om flavescensen tycker att karet är för litet under tiden som de "bekantar" sig kommer den slå ihjäl fjärilen.

Går att testa:

Total mörkläggning i några dagar eller i perioder

Speglar

Mer matning för att avleda (oftare inte mer vid ett tillfälle)

Plastremsor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
plocka upp alla igen. möblera om i karet o släpp ner alla samtidigt. o gör sen som Dimorb sa total mörker i nån dag. det har funkat för mig.

ja det är ju väldigt praktiskt att möblera om var gång man sätter i ny fisk, för att inte tala om att karet riskerar att krascha, håll inne med råden om du inte vet vad du snackar om, det stjälper mer än det hjälper............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svempa: Snälla du kan väl vara litet vänligare även om du har rätt. I alla fall när det gäller etablerade stora kar.

Själv skulle jag inte tveka på att möblera om ett ganska nytt 200 liters kar med ett fåtal koraller i. Men jag drömmer inte om att sätta om mitt 1550 med ungefär 70 korallsorter i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom två arterna är ganska lika i formen och det kan trigga revir instingten. Man får inte glömma att fiskar är individer och det kan skilja enormt mycket på hur aggresiva dom är. Så det är inte säkert att det fungerar med ommöbleringar och speglar. Jag skulle remomendera en annan fjäril än Chelmon om du har möjlighet att byta. Chelmon kan vara svår att hålla i ett mindre kar då den föredrar levande föda.

Skulle man i ett större kar ha flera fiskar med samma utseende så skulle det nog gå bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svempa: Snälla du kan väl vara litet vänligare även om du har rätt. I alla fall när det gäller etablerade stora kar.

Själv skulle jag inte tveka på att möblera om ett ganska nytt 200 liters kar med ett fåtal koraller i. Men jag drömmer inte om att sätta om mitt 1550 med ungefär 70 korallsorter i.

sorry, men jag blir förbannad när det skrivs utan erfarenhet och kunskap.jag tror inte på att möblera om i småkar ens......men det är en åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sorry, men jag blir förbannad när det skrivs utan erfarenhet och kunskap.jag tror inte på att möblera om i småkar ens......men det är en åsikt.

Svempa

Jag måste hålla med dig för du har ju med alla dina inlägg visat för oss alla vilken hög kunskap och erfarenhet du har och för en sådan höghet är det bara för oss andra att böja på nacken och ta av hatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt Lasse allas vår gud. jag böjer mig för dina nano-prestationer, och hela två år i salthobbyn, men jag står fast vid det jag skrev, lite för dyr hobby att chansa i.

Svempa

Du har inte i ett enda inlägg visat någon kunskap över huvud taget. Dina inlägg består av sarkasmer, skitord och annat klägg. Du har inte någonstans bevisat någon lång erfarenhet utan bara spelat överlägsen gentemot nybörjare och andra.

Du må vara hur erfaren som helst och ha så stor kunskap som helst - den går dock inte så långt ut så att dina händer kan översätta den till elektronisk skrift.

Åtminstone jag har nu tröttnat ordentligt på ditt sätt att agera och kommer inte låta dig stå omotsagd så länge du inte ändrar stil på forumet.

Med Inte så Vänliga Hälsningar (MIVH) Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja gör du det lasse=), men även du har skrivit inlägg, baserat på det du tror utan erfarenhet. läsa kan dom flesta men erfarenheter slår allt min vän.

exprimentera gärna,men gör det inte till metod, bara för det funkat ett par gånger! metoderna som används mest är testade av tusentals. men som i allt annat söks den gyllene medelvägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

baserat på det du tror utan erfarenhet. läsa kan dom flesta men erfarenheter slår allt min vän.

Bara synd att du inte visar det då - istället för att enbart kläcka ur dig oförskämdheter och cyniska kommentarer.

MIVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara synd att du inte visar det då - istället för att enbart kläcka ur dig oförskämdheter och cyniska kommentarer.

MIVH Lasse

Lasse lugna dig nu, borneman spung mfl, har oxå haft motgångar,det är inte ens säkert att din metod blir ihågkommen. eftersom den redan fanns........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Hej.

Tänkte bara tacka för ett bra forum.

Vi köpte tre fina ciklider igår, som fick ordentligt med stryck av de två som vi redan hade.

Vi är nyabörjare på akvarium, men har kafstat oss rätt in med dom lite svårare fiskarterna ändå. *dumdristigt*

Vi hamnade här igår, medan det plaskade oroväckande mycket i akvariumet.

Och svaren blev, mörkerläggning, spegel och till sist omöblering.

Nu är det frid och fröjd.

Tusen tack för användbara tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...