Gå till innehåll

Halogens nya kub - 275liters


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej Allihopa,

Efter att ha kört ett 100 liters bowfront kar i över 2 år med gott resultat. Så har jag nu ändå tagit beslutet att köpa en liten större burk och valet föll på en 275 liters kub med måtten 65x65x65.

Jag har tidiigare kört med relativt lite teknik. Delvis utan skummare,ingen UVC, bara T8 rör etc....peppar,peppar så har det fungerat bra med anemoner som förökat sig, lekande ocellaris etc. Både LPS och SPS som växer bra under T8. Några frånfall har det dock blivit under åren, 2 fiskar och en sjöstjärna.

Jag kommer därför i stort att köra på samma linje med skillnaden att ha en påhängsskummare (deltec MCE600), och en 150watt Mh i komplement till mina 4x20wattT8..... allltså ingen sump för enkelhetens skull.

Lite bilder från bänkbygget som består av 2 Ikea köksstommar som jag skruvat ihop. Enkelt och snabbt, hoppas det håller bara.....

post-1718-14468913577054_thumb.jpg

post-1718-14468913577137_thumb.jpg

post-1718-14468913577232_thumb.jpg

post-1718-14468913577313_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ska bli kul att följa! bänken blir nog kanonsnygg, men du ska väl staga upp den med lite reglar invändigt?

Tänkte inte behöva det, när jag använder 2 stycken skåp, så får jag en rätt så rejäl avbärare i mitten(36mm). Tittar man på färdiga bänkar så har man oftast bara rätt så tunn spånskiva. Eventuellt så kommer jag att "klä" sidorna med 10mm björk, samt att den kommer att bli skruvad i väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte inte behöva det, när jag använder 2 stycken skåp, så får jag en rätt så rejäl avbärare i mitten. Tittar man på färdiga bänkar så har man oftast bara rätt så tunn spånskiva. Eventuellt så kommer jag att "klä" sidorna med 10mm björk, samt att den kommer att bli skruvad i väggen.

Du kan ju testa hållfastheten genom att fyra vuxna personer kliver upp på bänkarna samtidigt (kan ev. bli lite trångt), det borde ungefär samma totalvikt som ditt kar fyllt med vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli mycket roligt att följa. Ska du bygga någon ställning ovanför karet för att kapsla in MH-lampan mm?

Har du funderat på din aquascaping?

Tänkte hänga en kant av björksockel i överkant. Samma princip som ett möbelakvarium. Jag kommer att kunne dölja lysrör men MH:n kommer troligtvis att synas lite.

Gällande aquascaping, så har jag funderingar på någon form av revpelare, kansk flera med olika höjd om det får plats, jag får prova mig fram lite. Jag tänkte börja utan sand och med klassisk blå bakgrund.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju testa hållfastheten genom att fyra vuxna personer kliver upp på bänkarna samtidigt (kan ev. bli lite trångt), det borde ungefär samma totalvikt som ditt kar fyllt med vatten :)

Ja, provbelasta utan kar är nog ingen dum idé, jag får jaga ihop lite grannar, hänga en whiskey-flaska i taket eller nåt.:skrattar: Att fästa i väggen har nog störst betydelse. Det viktigaste är nog att den inte kommer i gungning och risken att den viker sig i sidled. Att den skulle tryckas ihop uppifrån...nja, vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt. Jag har idag skruvat ihop en egen bänk i spånskivor till mitt nybeställda 65x65x65 och även hunnit med att lägga första lagret av grundfärg.

Hur har du tänkt göra med ytvattnet?

Kul, lägg ut lite bilder! Vad menar du med ytvattnet.....risk att det bildas en hinna. I så fall så tänkte jag fortsätta att köra med Fluvals ytavrinning komplas till ett powerhead, samma som jag hade i 100liters. Kompletera med en nanostreamer eller liknande.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte inte behöva det, när jag använder 2 stycken skåp, så får jag en rätt så rejäl avbärare i mitten(36mm). Tittar man på färdiga bänkar så har man oftast bara rätt så tunn spånskiva. Eventuellt så kommer jag att "klä" sidorna med 10mm björk, samt att den kommer att bli skruvad i väggen.

Du har nog rätt, själv är jag rätt nojjig när jag bygger och ser till att jag både har hängslen och skärp.. bänken till mitt 360l är byggd av 2x5" reglar, 6 ben och sedan klädd i 8mm mdf. kan nog parkera bilen på den bänken... ;)

Men som du sa är det nog bra att dra fast den i väggen för att förhindra att den drar i sidled.

Kom ihåg att skämma bort oss med bilder allt eftersom projektet tar form! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Ja det går lite trögt men nu är kuben på plats i alla fall. Jag har lite funderingar om ljuset...tänkte ta mina gamla T8 armaturer, så blir det 4x20watt. Frågan är om jag ska kompletera med 250 eller 150watt Mh eller 4x T5(24watt). Jag är nog mest inne på 150Watts Mh. Vad tycker ni?

/ Hälsningar Pär

post-1718-14468913603433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt, tycker inte alls att de går trögt.

Jag tycker om när det "skiner" om tanken, så om du frågar mig blir valet en 250w Mh. Men du har akvariet rätt nära soffan så det kanske blir lite väl ljust för "TV-tittare", så du kanske ska ta en 150w istället.

men det är iof inget problem för på kvällen kanske man ändå "bara" kör rören. Så har jag det iaf. Skulle inte vilja ha mina mh tända för sent in på kvällarna. Har du möjlighet så kör 250, då har du inga begränsingar med de måtten. 150 kommer göra ett bra jobb det med. Låter kanske mer rimligt. Roligt att följa hursom ...

Mvh.

en med ikea-bänk ... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Hej,

Efter lite kräftgång i uppstartsfasen så börjar det nu att likna något. Färgerna börjar komma tillbaka och invånarna verkar trivas.

Det jag nu har kompleterat med är en ny armatur med Mh150W+4x24WT5. Jag är nöjd med ljuset som ger lite olika "ljuszoner" i karet. Man kan placera SPS högt och lite mindre ljuskrävande koraller längre ned i burken. Armaturen har tre nätsladdar vilket gör att man kan starta lysrör och lampor succesivt med timers.

Cirkulationen sker med 2 stycken Tunze Nano 6025 som tillsammans ger 5000lit/tim. Vilket är lagom för tillfället. Med mera sten så kanske man behöver öka flödet ytterligare.

Först hade jag tänkt mig en ytterskummare typ MCE600 men efter lite läsning om läckagerisker så föll valet på en begagnad MC500. Den har jag kopplat fluvals ytavrinnning, vilket fungerar väldigt bra. Fult med lådan bara.

Det som är kul för tillfället är att mina onyx-clowner äntligen har lagt ägg men det är en annan historia.

post-1718-14468914058687_thumb.jpg

post-1718-14468914058764_thumb.jpg

post-1718-14468914058831_thumb.jpg

post-1718-14468914058897_thumb.jpg

post-1718-14468914058966_thumb.jpg

post-1718-14468914059205_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint som bara den Pär! Ska sätta igång med min egen kub nu om ett par veckors tid när vi får tillgång till huset, hoppas bara att kunna få till det lika fint som i din burk. :)

Har säkert missat det tidigare i tråden, men vilken armatur är det du kör med?

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Tack för alla positiva kommentarer!

Armaturen är en giesemann infinity som jag har beställt från Tyskland. Köpte den med giesemann 14500K men tyckte ljuset blev för gult. Nu kör jag med BLV20000K, vilken jag kan rekommendera.

Det som är bra med armaturen är som sagt att det finns tre nätsladdar så man kan starta 2X24 +2X24+1X150. Sen kan man också justera mh:n i sidled i armaturen. Vilket jag har gjort för att koncentrera ljuset över min revpelare med SPS.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...