Gå till innehåll

vilka rör


Micke_Tj

Rekommenderade inlägg

Står mest tips på 4a rör.. har undrar själv över rör val till 6x

Det jag är mest fundersam över är att kompletera med ett rött rör ?

typ 3xblå 2xvit 1xrött eller 2xblå 3xvit 1x rött men frågan är exakt vad gynnar det röda ljuset nackdelar o fördelar etc etc kanske lika bra o köra utan ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns inte vem det var här på SVG som hade funderingar på rött...? Läste i någon tråd om fotosyntes och annat tror jag.

Hur som helst så är det väldigt otestat, så prova med ett rör och se vad som händer om det känns intressant.

Hur man än gör med ljuset så blir det alltid en massa trial-and-error innan man hittat "sin" kombo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Varför skall man skippa dem röda rören?

Jag har planer på att byta ut några av mina blåa osram 67 sen kanske mot osram 60 för att lyfta mer rött i fiskarna mm? :)

Ett rött rör kommer nog ta fram de röda färgerna lite extra i fiskarna, men tror du inte att det räcker med ljuset i dina MH?

Det kan vara på sin plats också att förtydliga att om den röda färgen på fisken/korallen

kommer från fluorescens så hjälper det inte att använda ett rött infallande ljus. Du behöver då ett mer energirikt ljus (alltså mer åt det blåa hållet), som genom olika "reaktioner" i djurets vävnad tappar energi. Det infallande "blåa" ljuset är då "rödare" när det når ditt öga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns inte vem det var här på SVG som hade funderingar på rött...? Läste i någon tråd om fotosyntes och annat tror jag.

Hur som helst så är det väldigt otestat, så prova med ett rör och se vad som händer om det känns intressant.

Hur man än gör med ljuset så blir det alltid en massa trial-and-error innan man hittat "sin" kombo.

Det är väl riktigt att en av de fotosyntesaktiva våglängderna ligger i det röda området. När det gäller fotosyntesen så tror jag dock inte att ett, eller något enstaka, rött rör gör så stor skillnad. När man brassar på med så mycket "vitt" ljus från MH, så får man alltid med röda våglängder också.

Edit: såg precis att pwin kanske kör med ett rött rör. Med tanke på hur hans kar ser ut så skulle man ju kunna planka hans upplägg rakt av. Han måste ju göra det mesta rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pwin kör ju en mycket mer avancerad ljusuppsättning än vad jag kommer göra med tanke på karets Volym har för mig att herrn har tillgång till dagsljus också,

Jag har bara tillgång till 3x54w och 3x80w tyckte att 3xblå och 2xvit och 1xrött lät som en bra ide.. lite udda men kanske funkar ? :)

jag har lite macroalger och liknande i karet tror det skulle gynna dem också.. frågan är tror ni det funkar att köra et rött mellan två blåa tänkte ha dem längst bak in så det ger mer djup i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Jag har bara tillgång till 3x54w och 3x80w tyckte att 3xblå och 2xvit och 1xrött lät som en bra ide.. lite udda men kanske funkar ? :)

...

Det är väl bara att testa, det är ju alltid kul att experimentera. smiley1.gif

Jag undrar dock om mervärdet av att ha extra rött ljus uppväger det faktum att det totala ljuset kommer upplevas gulare och inte lika "fräscht" som de flesta vill ha i saltkar.

Längre våglängder förmår inte heller tränga ner lika långt i vattenkolumnen. En större del av ljuset kommer att gå till "spillo" än vad det hade gjort för ett motsvarande blått rör.

Vore kul att höra om Stig ville utveckla sig lite mer. Han sitter ju på enorma erfarenheter, och hans kommentar ovan är antagligen inte ogrundad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyra skäl att inte ha extra rött ljus som jag ser det.

1. Många av de koraller som vi har får sin röda färg genom fluorescens från grönt och blått ljus. Belyser vi dem med rör innehållande mer rött blir färgen ofta gråare konstigt nog.

2. De flesta djur vi har kommer från litet djupare vatten där rött ljus minskat en hel del.

3. Vanliga "skräpalger" gynnas av rött ljus jämfört med korallerna.

4. "Vanliga" saltvattensljuskällor (10 - 16 000K) innehåller

tillräckligt med rött ljus för att vi skall få fram röda färger i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra!

Då verkar det som att vi kan bordlägga frågan om att inte använda röda rör, även om jag är övertygad om att det kan finnas enstaka fall där dom skulle göra nytta för det totala spektrat. Nyttan i det här fallet = nytta för åskådaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, du som verkar rätt insatt i lysrörs och belysningsfrågorna kanske kan svara på detta också.

Om jag kör 8 st Osram 67 över akvariet som är 250x80x65 vattenmässigt (L x D x H), blir det för blått om jag då väljer 20k-belysning, eller "räcker" det med 14k för att man skall uppleva akvariet fräscht och cleant. Är inte ute efter nåt disco-blått akvarie :)

Vill att en röd fisk ska vara knallröd och en gul fisk ska vara knallgul. Inte att dem får blåa toner och förstör färgerna så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär vill jag inte mitt akvarie ska se ut:

http://www.nvreefers.org/images/mblog/0007%20milli%20b-b.jpg

Sådär ser det ut med enbart Osram 67, dvs 100% blått. Finns viss flourescens men dom är ju inte så många vanligtvis...

Och har pissgult? 3000K är rätt gult... typ glödlampa. :-)

Att sedan korallen har tagit till sig en del av spektrat är en annan sak. Fungerade bevisligen lika bra med dom andra rören för att få korallen att se godisliknande ut...

Om du inte har tänkt på det så kör man bara blårören typ 1h före+efter MH (eller "dagsljuset") så jag har mycket svårt att tro att du någonsin kommer att få till det sådär blått, vilken MH du än väljer... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq: Jo jag vet att det blir sådär blått av ENBART Osram 67 :)

Det blir riktigt mkt disco då. Kör det i korallkaret 1h före och 1h efter mina vanliga lysrör, varmvita har släckts och tänts.

Nu kommer jag att köra nåt liknande i mitt kar. Tända upp 2 par lysrör åt gången för att få en uppskalning av blåtonen, plus att jag ska köra MH. Det är tanken att den snyggare färgen skall komma fram då jag kör MH + alla rören.

Just nu står det som sagt vad jag skall ha för MH-lampor för att kompletera mina mina Osram 67 för att inte få alltför blått, men ändå lilablåröda kalkalger och fortfarande bra ljus på fisken =)

Har jag en gul fisk ska den vara gul :P

Har jag en röd fisk ska den vara röd.

Inte orange och lila eller nåt sånt..

Får helt enkelt köpa hem lite lampor och saker och testa och experimentera! :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...