Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Här hittade jag en timer som är gjord för induktiva laster

(t.ex. elektromagnetisk drossel till mh eller pumpar)

Upp till 3x600 W Mh eller 32 ampere induktiva laster.

Art.nr. 10006

www.swedish-growsystems.se

Pris: 200:-

200:- är billigt, jämfört med dom problemen som man kan få då en timer slutar fungera.

Detta händer ju självklart när man har semester.

post-1344-14468913632768_thumb.gif

Postat

Jag som inte förstår nått med ström och spänning. Kan man driva 2 x 250MH på en av dessa timers eller ska man köra en till varje för att vara på den säkra sidan?

Postat

Jag tycker det låter fånigt billigt för en timer som skulle varit utrustad med en rätt klumpig kontaktor för att få kallas "gjord för induktiva laster".

Klart det går att prova, 200 spänn är ju inget, men vågar man?

Postat

Här deras text på artikeln:

========================================

Denna timer är gjord för att kunna tända 3st 600w ballaster samtidigt. Den har ett inbyggt relä som kan belastas med 32 induktiva ampere. Timern har gått igenom tyska TUF test vilket bevisar att den håller för vad den lovar.

=========================================

Swedish-growsystems har generellt väldigt bra priser och är även lite seriösa.

Jag tycker det låter fånigt billigt för en timer som skulle varit utrustad med en rätt klumpig kontaktor för att få kallas "gjord för induktiva laster".

Klart det går att prova, 200 spänn är ju inget, men vågar man?

Postat

Jag skulle nog kört med båda på timern.

Jag som inte förstår nått med ström och spänning. Kan man driva 2 x 250MH på en av dessa timers eller ska man köra en till varje för att vara på den säkra sidan?
  • 11 månader senare...
Postat

tar upp en gammal tråd igen.

timern på growsystem sidan verkar inte finnas kvar:(

hittar inte någon timer som håller för min 250w mh belysning.

någon som har ngt tipps på någon som fungerar?

Postat

det behövs en kontaktor som kan styras av en timer, förr eller senare bränner alla timers ihop - oftast i läge "på", vanligen också när man inte är hemma....

Vet inte om elektroniska ballastar är snällare mot timern - någon som vet?

Postat
Även om den bränner fast i läge "på" när man inte är hemma, så är man ju oftast hemma när den vanligen skall släckas, och man kan alltså åtgärda problemet.

tja, om man aldrig är hemifrån så är det väl inget problem......

Postat
??????? fattar nada har då kört med en timer från clas ohlson för typ 30 kr i snart 2 år och har då inte haft några problem ..... till min mh-lampa på 250 w

Det som ofta händer är att brytarna till slut svetas ihop, eftersom det bildas en liten gnista varja gång brytaren sluts.

Nyare digitala timers har ofta en "transistor" istället för microswitchen, dom verkar hålla sämre tycker jag

Men det är nog en bra ide att använda en timer per lampa

Postat

Jag tycker det här problemet har mer och göra med att många kör utan kondensatorer (för faskompensation) i sin MH, som belastar säkringen i centralen, brytare och annat mer än vad själva energiåtgången (Watt) som går åt.

Med andra ord borde detta inte vara något problem med elektroniska drivdon och en timer avsedd för att klara att switcha 1.1A 730ggr/år. (Med det vill jag säga att många timers idag lovar mer än dom håller)

Postat

Drivdon som är gjorda med gamla hederliga spolar (& ev. kondensator),

så uppstår en ljusbåge på kontakten när strömmen bryts.

Dvs det innebär att en hög spänning uppstår över relä-kontakten.

Medans tillslagen är inga problem.

Däremot så är elektriska don switchade och en sådan krets är alltid gjord ,

så att man likriktar växelspänningen först och därefter sitter en fet kondensator

för att få en någolunda stabil likspänning.

Oftast finns det ingen strömbegränsning till denna kondensator,

förutom den innre resistansen i kondensatorn, kretskortens kopparfolie och dioderna resistans.

Vid påslag av en elektriskt drivdon, så får man en mycket kraftig strömstöt när man slår på strömmen (evs en hög ström uppstår på relä-kontakten),

däremot är det inga problem när man slår av strömmen.

Vad som orsakar mest problem, hög spänning eller hög ström, vet jag inte riktigt,

men det lutar år att gamla drivdon har lite mer problem med slitage på ett reläs kontakter.

Jag tycker det här problemet har mer och göra med att många kör utan kondensatorer (för faskompensation) i sin MH, som belastar säkringen i centralen, brytare och annat mer än vad själva energiåtgången (Watt) som går åt.

Med andra ord borde detta inte vara något problem med elektroniska drivdon och en timer avsedd för att klara att switcha 1.1A 730ggr/år. (Med det vill jag säga att många timers idag lovar mer än dom håller)

Postat

Vänta tills du är på semester och kommer tillbaka och upptäcker att karet har stått med full belysning i tre veckor (mamma som matar fiskarna upptäcker inte att det även är ljus på natten i karet) eller tvärtom, typ ingen belysning på en vecka.

Själv har jag pajat många timers (tror att det är typ 4-5 st) ifrån ClasOhlsson i mitt kar !

Två har pajat för pumpstyrningen med 2 x Tunze 4002 pumpar.

??????? fattar nada har då kört med en timer från clas ohlson för typ 30 kr i snart 2 år och har då inte haft några problem ..... till min mh-lampa på 250 w
Postat

Det var någon här på SG (kommer inte ihåg vem),

som tog en vanlig timer och sedan tog bort det gamla relät och sedan satta in ett robust relä (med många ampere) istället.

Postat

Elektroniska drivdon med cosinus fi nära 1 brukar ha någon milliampere i tillslagsström. De startar först en styrkrets som när den är i gång tar ut en ström som är i takt med spänningen. Så fungerar alla T5 drivdon jag sett t.ex. Jag skulle tro att alla europeiska drivdon för MH är likadana men för Coralvue´s har jag ingen aning.

Men det är lätt att kolla: Ha belysningen tillslagen och stoppa i stickkontakten i ett uttag. Blir det en gnista när det blir kontakt belastar den timern hårt.

Postat

Har man ingen stor stabiliserande kondensator, så kommer ljuset att flimmra med 50 hz.

Jag har åtgått från att man vill och har tagit bort detta 50 hz lysrörsflimmer och även för Mh med nya moderna elektriska drivdon, men det är kanske fel.

Ev gör man så på T5 armaturer, för att dom ska bli lite billigare.

Man sparar < 1 dollar och så får man 50 hz flimmer i armaturen....hmmm...är det värt detta?

Ska praktiskt testa med min 400 W Mh & T5 med elektriskt drivdon.

Elektroniska drivdon med cosinus fi nära 1 brukar ha någon milliampere i tillslagsström. De startar först en styrkrets som när den är i gång tar ut en ström som är i takt med spänningen. Så fungerar alla T5 drivdon jag sett t.ex. Jag skulle tro att alla europeiska drivdon för MH är likadana men för Coralvue´s har jag ingen aning.

Men det är lätt att kolla: Ha belysningen tillslagen och stoppa i stickkontakten i ett uttag. Blir det en gnista när det blir kontakt belastar den timern hårt.

Postat
det behövs en kontaktor som kan styras av en timer, förr eller senare bränner alla timers ihop - oftast i läge "på", vanligen också när man inte är hemma....

Vet inte om elektroniska ballastar är snällare mot timern - någon som vet?

kan man inte helt enkelt ha 2 stycken billiga? Kopllade i serie, inställda på samma tid. Bränner en i "på" läge funkar ju förmodligen den andra?

Postat

verkar svårt att hitta en timer som klarar MHn med andra ord.

så jag beställde en kontaktor idag. åtekommer ang inkoppling av den när den har rammlat ner i brevlådan.

får tända å släcka manuelt ett tag nu då.

hittade föresten spis timrar med kontaktor men det var ju korttids timrar för att inte barnen skulle kunna ställa till det.

tycker ju att nån borde börja tillverka för MH. finns ju en dock en liten marknad för det.

Postat

Finns firmor i England som säljer kontaktorer för att lösa detta problem, dock med brittisk kontakt... Går nog att byta för den händige.

Gällande 50hz flimmer på elektronisk MH så är detta totalt noll.

Postat
Finns firmor i England som säljer kontaktorer för att lösa detta problem, dock med brittisk kontakt... Går nog att byta för den händige.

Gällande 50hz flimmer på elektronisk MH så är detta totalt noll.

Jag har provat den engelska versionen, och det finns 2 problem - dels kontakterna och uttagen(för lamporna) måste bytas.

Men kontaktorn i den bryter bara enpoligt (bara fasen) eftersom engelska kontakter inte kan fasvändas - men för våra förhållanden med vändbara kontakter så bör nog kontaktorn vara 2 polig (dvs bryta både fas och nolla)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...