Gå till innehåll

tunze wavebox


joney

Rekommenderade inlägg

Detta är vad jag hittat innan. Kanske det kan vara till hjälp

The shorter the tank, the faster the frequency.

Frequency is fixed by resonance and cannot be adjusted- you can tune the frequency but for alll but the longest tanks only one frequency is effective in prodoucing a wave. In a tank over 2m a double wave is possible, in a tank over 4m a 4x wave is possible.

Here are the wave sizes at full power- amplitude can be adjusted on the driver that is common to all Tunze Electronic pumps and does not affect controller function at 100% the following is known dimensions are in cm, F is freq in seconds, w is wave height (crest to trough in mm)

70-50-50 F=.45s W=40

100-70-70 F=.56 W=35

120-70-60 F=.63 W=35

150-100-60 F=.83 W=30

180-100-60 F=.86 W=30

220-80-50 F=1.10 W=25

200-80-65 F=1.15 W=25

Round and Triangular tanks create an elliptical wave pattern.

Rock layout and corals effect resonance and adjustments have to be made every feew months to acccomodate coral growth.

The Pros of the wavebox are

In a 2m tank you can move 100,000l/h of water with 30w of power!

The pressure and dynamic of the wave improves permeation in to the rock and sand bed improving bio function

Detritus is almost non existant- no dead spots exist

Cons

On a old tank it could cause algae problems as the detritus and opening of the structure to flow will liberate phosphates and drop redox

Tank life is shortened by the dynamic load. We approximate a tank constructed to DIN standards looses 10-20% of it's life when all other assembly and installation is 100% correct. (Unfortunately the US has no standard system like the Deutches Institute Normalization but we can estimate that a well made name brand US tank will have a 15 year life and the wavebox will reduce that to 12 at most if all other instalation is correct-i.e. it is level and properly supported)

The flow is not exactly natural, the natural wave would be much longer but given the size of the device and ultimate in energy savings it is the best that can be accomplished and is the most natural flow available to hobbyists.

So, the ideal flow system now is two Electronic Streams on opposite ends back corner aimed to the front center glass and operated on interval mode 2 on multicontroller 7095 with changes in pump operation every 6hrs or so. The wave box is coordinated and shuts off at night. This flow is a 50% approximation of what exists in the ocean and the best accomplished yet by any means."

Some details for the controller 6091:

The unit can run three ways- one box connected to the multicontroller or two boxes independent and run synchronously (same side for bigger tanks) or Inverse where to boxes are run opposite on huge tanks to boost the flow. Maximum freq is 1.4 sec- any longer and the box prodouces bubbles.

That is all the info I have and that is direct from Claude Hug the developer and primary tester of the wavebox 6212.

__________________

Roger Vitko

Tunze USA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för detta wrangen.. som jag förstår borde det ju funka då

Jag skulle nog dubbelkolla detta. Även om det går i ett kar som är 70 långt så antar jag att det är lättare att skapa en våg i 70 kar som är 50 högt mot ett som är 90. Jag är inte säker på detta men jag skulle nog ställa frågan på Reefcentral eller skicka ett mail till Tunze innan du bestämmer dig.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg ett kar som var större och längre än era hos min saltshop här i Finland. Han använder bara en wavebox men det gav visserligen en inte så hög våg. Ska dit idag och kolla lite noggrannare hur vattenrörelsen ser ut under vattnet vilket är viktigare. Annars kan ni sätta dit två vilket skulle skapa två vågor vilket säkert skulle se riktigt coolt och ännu mer naturtroget ut (och effektivt). Återkommer senare om ni är intresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får mer än gärna kolla upp det där :)

Blir ju "dubbelt" så billigt om man bara behöver en, fastän tunze rekommenderar 2 st.

Antar det handlar lite om hur revet är uppbyggt också, samt om det kan bildas en våg som går över karet och tillbaka, eller om den ebbar ut för fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har diskuterats i många andra trådar tidigare, men kan säga att det fortfarande är rätt otvistat.. men enligt tunze tror jag det var, så förkortar det livslängden på karet med 2 år..

Men jag tror inte personligen att det är någon direkt fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick svar av roger vitko nu.. han sa att höjden är inga problem.. det e snarare längden han trodde att 75cm e för kort.. men att det skulle kunna funka.men det skulle knappt bli nån våg rörelse

Hur fick du tag i han. Tänke kolla med min fråga om han kanske hadde ett svar på detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som jag har tänkt på är att det blir mycket vatten i rörelse 1000L blir mycket energi.

Frågan är hur det påverkar karet stabilitet samt fogarna?

Det här tycker jag är ett mycket viktigt påpekande.

Det är ju en oerhörd rörelsemängd som masserar akvariefogarna om man har upp till ett ton vatten, eller t.om. mer, i karet. Om man är aktsam och håller koll på eventuella förslitningar så är det nog ingen fara. Ett faktum är dock att livslängden på akvariet kommer att förkortas, och vad händer när något väl går sönder? Sker det kontrollerat, eller finns det en risk att man plötsligt har revet på vardagsrumsgolvet?

Ovanstående frågetecken är skäl nog för mig att aldrig våga prova mig på en wavebox. Jag må hellre vara en "kärring". ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har diskuterats förrut i mängder av trådar. men en våg funkar ju inte så att du kstar ett ton vatten från höger till vänster sida.

den absolut största rörelsen i en våg är upp och ner, det är bara en liten del som är "höger-vänster" Uppenbarligen finns det folk som har dessa utan att det knakar i fogarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får mer än gärna kolla upp det där :)

Blir ju "dubbelt" så billigt om man bara behöver en, fastän tunze rekommenderar 2 st.

Antar det handlar lite om hur revet är uppbyggt också, samt om det kan bildas en våg som går över karet och tillbaka, eller om den ebbar ut för fort.

Jag kollade karet igår och det var på ca 3m x 50cm höjd x 70cm. Det blev ungefär en två cm våg i ändarna. Karet hade blivit invaderat av gröna trådalger och dessa vajade vackert fram och tillbaka så effekt har det allt men det är självklart effektivare med två.

Angående hållbarheten så har jag aldrig läst om att ett kar skulle kollapsa/börja läcka tack vare en wavebox men som sagt tillverkarna säger att det bör minska livslängden med två år ungefär. Jag vet heller inte hur mycket vanliga cirkulationspumpar som är riktade mot ett glas gör men det påverkar säkert också livslängden. Jag känner heller inte att kraften från waveboxen är riktad främst mot sidorna utan det blir mer av en upp och ner rörelse vid ändarna och det är inte som att kasta en spann med vatten mot sidorna om ni förstår vad jag menar.

Jag tror många överdriver detta och jag tycker inte man ska bli avskräckt att testa den här superba produkten tack vare detta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att risken för att karet skall gå sönder till följd av waveboxen är minimal. Jag är dock en försiktig general och kommer inte testa.

Sen, att inte hela vattenmassan rör sig, är jag förvånad över. Det trodde jag var hela grejen med en wavebox.

Att den största rörelsen är upp/ner, i motsats till vänster/höger, vet jag inte heller om jag kan skriva under på. Man ser ju tydligt på t.ex. Peters fina film av sitt kar att kardinalerna "svajar" fram och tillbaka (inte upp, ner).

En wavebox är väl en pump i ett lodrätt rör?! Vattnet i boxen pumpas upp/ner med en frekvens som får vattnet utanför, i akvariet, att komma i resonanssvängning. Vågen fortplantar sig sedan i sidled. När vågen når andra sidan av karet och "krockar" med glaset, kan vattnet bara röra sig uppåt (utmed karets kortsida), därav känslan av att vattenrörelsen är i vertikalled.

Skillnaden med en vanlig streampump är att den sätter en mycket mindre vattenmassa i rörelse. Dessutom är flödet konstant (om man inte använder pulsfunktionen) och därför blir trycket på akvarieväggarna statiskt.

Men som jag sa tidigare så tycker jag inte någon skall känna sig avskräckt att skaffa en wavebox. Det är ju väldigt många som använder dem utan problem. Dessutom är det ju ett oslagbart sätt att få stor cirkulation i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick ett mail till av vitko nu.. han skrev att det går att använda boxen i mitt kar men att vågen bra skulle bli en 1 inch.. men det är inte riktigt vågen jag vill åt utan cirkulation i hela karet ska man satsa på en ändå eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att risken för att karet skall gå sönder till följd av waveboxen är minimal. Jag är dock en försiktig general och kommer inte testa.

Sen, att inte hela vattenmassan rör sig, är jag förvånad över. Det trodde jag var hela grejen med en wavebox.

Att den största rörelsen är upp/ner, i motsats till vänster/höger, vet jag inte heller om jag kan skriva under på. Man ser ju tydligt på t.ex. Peters fina film av sitt kar att kardinalerna "svajar" fram och tillbaka (inte upp, ner).

En wavebox är väl en pump i ett lodrätt rör?! Vattnet i boxen pumpas upp/ner med en frekvens som får vattnet utanför, i akvariet, att komma i resonanssvängning. Vågen fortplantar sig sedan i sidled. När vågen når andra sidan av karet och "krockar" med glaset, kan vattnet bara röra sig uppåt (utmed karets kortsida), därav känslan av att vattenrörelsen är i vertikalled.

Skillnaden med en vanlig streampump är att den sätter en mycket mindre vattenmassa i rörelse. Dessutom är flödet konstant (om man inte använder pulsfunktionen) och därför blir trycket på akvarieväggarna statiskt.

Men som jag sa tidigare så tycker jag inte någon skall känna sig avskräckt att skaffa en wavebox. Det är ju väldigt många som använder dem utan problem. Dessutom är det ju ett oslagbart sätt att få stor cirkulation i karet.

Nja jag håller inte riktigt med dig Fredrik även om det verkar logiskt. Det är mer rörelsen upp och ner som ger en vågsimulation (tänk dig att du höjer och sänker handflatorna i båda ändarna så förstår du). Jag har ett stort parti Xenia på högra sidan av karet, vid kanten är rörelsen nästan helt vertikal medan det i mitten av karet är mycket mer horisontell (nog svårt att se på filmen). Vattnet slår säkert in lite mot kanterna också men inte alls i den utsträckning som du beskriver. Du får helt enkelt se en live så förstår du det bättre.

fick ett mail till av vitko nu.. han skrev att det går att använda boxen i mitt kar men att vågen bra skulle bli en 1 inch.. men det är inte riktigt vågen jag vill åt utan cirkulation i hela karet ska man satsa på en ändå eller ?

Ja det tycker jag! :)

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror egentligen vi är överens om det mesta Peter. Vid akvariets kanter är rörelsen på vattnet nästan enbart upp/ner, det finns ju inget annat håll för vattnet att ta vägen. Det enda jag menar är att rörelsen i sidled (för att en sådan finns är vi väl överens om?), måste stoppas upp av någonting. En rörelse i horisontalled har ju sin kraftverkan, defenitionsmässigt, bara på en yta i vertikalled, i det här fallet akvariets kortsidor.

Den här teoretiska diskussionen som sådan är kanske inte så intressant. Tunze medger ju att livslängden på karet förkortas något, men riskerna för "haveri" är nog mycket marginella. En sak som är säker är dock att en vågmaskin ger oslagbart mycket "bang for the bucks".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ WRANG & ALLA ANDRA TEKNIKGURUS! :)

Jag har en fråga ang. vågmaskiner & intervallpumpar som Deltecs HLP 4040. Det måste bli ett himla sörplande när vågmaskiner och intervallerna kör ytan upp och ner och därmed startar sörpel-vm? Eller? Finns det sätt att kompensera eller lösa detta?

Mvh.

Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...