Gå till innehåll

tunze wavebox


joney

Rekommenderade inlägg

Om vi har en akvariesida 50 cm bred med vttendjupet 50 cm är totala vattentryckkraften på rutan 62,5 kg. Om det är 40 cm vattendjup på den andra änden (också 50 cm bred) är kraften mot den 40 kg. Det betyder att skillnaden = kraften i sidled på hela karet är 22,5 kg.

Men detta är med en höjdskillnad på 10 cm.

Har vi 50 och 48 cm vattendjup i de två gavlarna blir tryckskillnaden 4,9 kg.

Det kan vi nog försumma på ett 4 - 500 kg tungt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ WRANG & ALLA ANDRA TEKNIKGURUS! :)

Jag har en fråga ang. vågmaskiner & intervallpumpar som Deltecs HLP 4040. Det måste bli ett himla sörplande när vågmaskiner och intervallerna kör ytan upp och ner och därmed startar sörpel-vm? Eller? Finns det sätt att kompensera eller lösa detta?

Mvh.

Ricard

Jag har inget sörplande från min Wavebox, däremot låter pumpen en del när den slår av och på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ WRANG & ALLA ANDRA TEKNIKGURUS! :)

Jag har en fråga ang. vågmaskiner & intervallpumpar som Deltecs HLP 4040. Det måste bli ett himla sörplande när vågmaskiner och intervallerna kör ytan upp och ner och därmed startar sörpel-vm? Eller? Finns det sätt att kompensera eller lösa detta?

Mvh.

Ricard

När jag hadde mitt hemmabygge till wavebox så fick jag ett visslande då vattnet trycktes ut ifrån boxen men det är ju bara en sjusterings grej.

(se det hela som en jätte stor cykelpump.)

Så efter att jag löst detta så är det bara som clownen säger. Ett dovt frekventljud då den sätter på pumpen. Fick inget kluckande i karet efter att man ställt in allt.

Deltec´s intervall pumpar vet jag inget om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi har en akvariesida 50 cm bred med vttendjupet 50 cm är totala vattentryckkraften på rutan 62,5 kg. Om det är 40 cm vattendjup på den andra änden (också 50 cm bred) är kraften mot den 40 kg. Det betyder att skillnaden = kraften i sidled på hela karet är 22,5 kg.

Men detta är med en höjdskillnad på 10 cm.

Har vi 50 och 48 cm vattendjup i de två gavlarna blir tryckskillnaden 4,9 kg.

Det kan vi nog försumma på ett 4 - 500 kg tungt kar.

Det där för mycket matte för mig!

Om man då har som jag eett kar som är 230*70(bredd)*65höjd.

vad har vi då för krafter i rörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där för mycket matte för mig!

Om man då har som jag eett kar som är 230*70(bredd)*65höjd.

vad har vi då för krafter i rörelse.

Om du tänker dig vågen i ett av sina ändlägen. Höjdskillnaden mellan "vågtopp" och "vågdal" är då kanske i storleksordningen 5cm. Approximera vattenytan med en rät linje. Efter en halv period har vågtoppen flyttat sig till motsatt sida av akvariet. Den vattenvolym som då förflyttas i karet är av storleksordningen 40kg (23*7*0,5/2 dm^3).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matte: trycket kg/dm är höjden i kvadrat genom två för en dm bredd. Med 65 cm vatten djup blir kraften 21.125 kg/dm = knappt 148 kg på gavelrutan. Med 60 cm vattendjup (fem cm våg) blir kraften 18 kg/dm = 126 kg på den rutan.

Skillnad 22 kg som är trycket i sidled. Men när vågan är i andra änden är trycket - 22 kg. Så det är en viss risk att ställningen gungar med 5 cm våg. Längden på karet har inget med sidkrafterna att göra - bara höjden på vattnet.

Men det är en mängd vatten som åker fram och tillbaka i karet. När jag körde med vågmaskin i mitt fyrahundra uppskattade jag att pumparna gjorde ungefär en femtedel av flödet och resten bara gungade fram och tillbaka i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var ett riktigt bra pris, jag köpte min för 379 i Tyskland (sett dem för 369 i Tyskland nu).

Allt ska ingå i priset. Jag hade slagit till direkt!

Mvh

Peter

Ja jag tyckte det va billigt, därför blev jag fundersam på om allt ingår.

Vad tror ni om att köra wavebox i ett kar på 80x60x60?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tyckte det va billigt, därför blev jag fundersam på om allt ingår.

Vad tror ni om att köra wavebox i ett kar på 80x60x60?

läs början på denna tråd så vet du svaret..

mitt kar var i minsta laget enligt tunze. så jag tror inte det funkar för dig.. mitt är 75*75*90

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara göra ett litet klargörande till Stigs, annars korrekta, resonemang.

Längden på karet kommer ju in i sammanhanget när man beräknar den rörelsemängd som vattnet i rörelse besitter. Det är ju inte bara det statiska trycket från vattnet som pressar på glasrutan. Vattnet i rörelse uträttar ju också ett arbete på glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matte: trycket kg/dm är höjden i kvadrat genom två för en dm bredd. Med 65 cm vatten djup blir kraften 21.125 kg/dm = knappt 148 kg på gavelrutan. Med 60 cm vattendjup (fem cm våg) blir kraften 18 kg/dm = 126 kg på den rutan.

Skillnad 22 kg som är trycket i sidled. Men när vågan är i andra änden är trycket - 22 kg. Så det är en viss risk att ställningen gungar med 5 cm våg. Längden på karet har inget med sidkrafterna att göra - bara höjden på vattnet.

Men det är en mängd vatten som åker fram och tillbaka i karet. När jag körde med vågmaskin i mitt fyrahundra uppskattade jag att pumparna gjorde ungefär en femtedel av flödet och resten bara gungade fram och tillbaka i karet.

126 kg på den rutan!!!

Blir det ett sånt tryck på rutan?

Hur länge pallar silikonet ett sånt tryck?

Nu är ju min ställning grymt fet och stabil men det är mer rutan och silikonets kapacitet jag är mer orolig för.

Nä det får nog vänta tills man bygger in karet i en vägg så man har möjlighet att stabilisera upp det lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tredjedel av trycket går på överkanten och två tredjedelar på underkanten om det är fyllt till randen. Om glaset är tio mm tjockt (borde vara 15 eller åtminstone 12) blir kraften 1,2 kilo/kvadratcentimeter. Vad jag läst är att vanligt silikongummi har en draghållfasthet av ungefär 0,6 n/kvadratmillimeter (6kg/cm2). En säkerhetsfaktor på ungefär fem gånger alltså. Fast jag tror att silikontillverkaren har en säkerhetsfaktor på minst fem gånger dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som Stig säger stämmer nog mycket bra, jag tror också att säkerhetsmarginalen för silikonfogen är mycket stor. Det som oroar mig lite (om det överhuvudtaget är något att oroa sig över) är att silikonfogen utsätts för en varierande last när man använder en vågmaskin. Att en silikonfog på glas klarar av stora statiska belastningar är ju t.ex. varenda akvarie här på guiden utmärkta exempel på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar ju slå ett slag för SCWD, "squid" som jag tycker är en mycket bra, "riktig" vågmaskin för mindre kar (upp till 400Liter, kanske)

Kostar typ en 500:- och sedan behöver man en pump med lite drag typ aqua-bee 2000/1 eller 3000 och några slangsnuttar, kostnad ungefär 1200-1500 totalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...