Gå till innehåll

vad hände med sjukhuset


Johannes

Rekommenderade inlägg

Tycker du ska lägga upp bilder på karet här, då så vet många här på guiden ungefär vilken kombination av koraller det var och det blir svårt för tjuven i fråga att ha kontakt med andra akvarister,det finns alltid risken att någon känner igen korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder på hur akvariet ser ut nu när det är plundrat kommer att finnas på www.skane.se . Pumparna är som sagt sönder och jag skulle tro att ungefär hälften av stenen är borta. Ser ut som om man mest har förstört koraller men en del som satt fast på stenen är självklart borta. Under alla omständigheter så är all levande sten som suttit runt avrinningsröret och upp till vatten ytan längs med vattenytan borta. Fördärvat är det och många timmars arbete åt helvete.

Vi kommer nu att sätta larm på akvariet och eventuellt annan övervakning som komplettering.

Blir någon erbjuden en riktigt stor grön clavularia viridis bör han eller hon bli misstänksam.

H

Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta inträffade antagligen någon gång mellan 21.00 och 07.00 natten till söndag.

Enligt förmodat vittne var det två män, ej helt unga, som strök omkring på Barnsjukhuset vid möjlig tidpunkt för tillgreppet.

Saken är den att akvariet är placerat i vår ljusgård cirka 50 meter från barnakutmottagningen. Där var just denna natt mycket folk. Ingen har dock sett något direkt.

H

Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går förbi akvariet nästan varje dag på väg till min arbetsplats på sjukhuset och det är många barn och vuxna som stannar till för att titta på akvariet. Jag förstår inte hur någon kan vara så korkad att få för sig att stjäla innehållet i akvariet.

När jag pratade med Nils idag,vid akvariet, så såg han naturligtvis väldigt ledsen ut. Nils, jag vet att du lägger ner ett stort arbete med akvariet så att barn och vuxna kan ha något att titta på när de är på sjukhuset. Jag hoppas att du får tillbaka orken och motivationen att fortsätta med akvariet till glädje för oss alla.

Hälsningar

Ulf Wald

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lågt kan man sjunka egentligen? Helt sjukt. Hoppas guiden kan hjälpa till med återbyggnaden och eventuellt ge ledtrådar till polisen i det här fallet. Med tanke på hur mycket som själs i Sverige så tycker man det borde finnas övervakningskameror på sjukhusen (är väl säkert olagligt...)?

Ge inte upp, det är säkert jätteviktigt för barnen!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man tror inte sina ögon när man läser sånt här - hur är folk funtade egentligen? Inte klokt!!! Om det finns något jag kan hjälpa till med så hojta till - jag har tex ett par webkameror liggande... de kanske skulle gå att använda dem "a la wrang" o ha dygnet runt bevakning på karet... då blir det ju lite svårare att göra sån´t här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det finns inte men vi har under dagen diskuterat hur vi i framtiden skall kunna förebygga liknande händelser.

Det lutar åt både larm och övervakningskamror. Vi får se.

Det finns en medlem här på guiden som har ställt upp med plats i sitt akvarie så våra resterande koraller kan få ro nu när vi skall riva hela akvariet och börja om från början. Alla vi som jobbar på BUS är ytterst tacksamma för all hjälp och peppning vi fått i samband med denna händelse. Det betyder väldigt mycket.

H

Nils G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Shit jag har helt missat att detta har hänt !!

Jag och tre till inredde hela BUS när det var färdigbyggt och då stod vi och tittade mer på karet än vi jobbade :) och det var just detta kar som gjorde att jag tog tag i det hela och började med denna fantastiska hobby.

Jag blir så jävla besviken och ledsen på folk SUCK !!! PATETISKT!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha,

Nä, några skyldiga hittades aldrig och polisen avskrev snabbt detta ärende.

Akvariet är laddat med ny fin levande sten sedan ett par månader. Lennie här på guiden har fiskar och korallerna hemma hos sig. Tyvärr så gick båda mina föräldrar och dog nyligen så vi har fått skjuta upp isättande av fisk och korall till slutet av november. Men det är på gång och vi har fått donerat lite pengar från olika organisationer och privatpersoner till nya fiskar och koraller. Om allt går väl skall akvariet vara fullt igång till Lucia.

H

Nils G

BUS i Lund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha,

Nä, några skyldiga hittades aldrig och polisen avskrev snabbt detta ärende.

Akvariet är laddat med ny fin levande sten sedan ett par månader. Lennie här på guiden har fiskar och korallerna hemma hos sig. Tyvärr så gick båda mina föräldrar och dog nyligen så vi har fått skjuta upp isättande av fisk och korall till slutet av november. Men det är på gång och vi har fått donerat lite pengar från olika organisationer och privatpersoner till nya fiskar och koraller. Om allt går väl skall akvariet vara fullt igång till Lucia.

H

Nils G

BUS i Lund

Verkligen kul att höra om akvariet. Beklagar sorgen efter dina föräldrar dock.

Hoppas ni kan ta lite bilder på karet när det kommer igång igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...