Gå till innehåll

Alger vid nystart + koraller?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte jag skulle kolla upp lite gällande hur algblomningen brukar se ut vid nystarten av ett akvarie?

Nu har jag haft brunalger/kiselalger som börjat ta över i akvariet och sätta sig på de ställen där belysningen är.

Kör för närvarande 4x54w T5 över mitt 1400L i 4h/dag.

Mina koraller står för närvarande i ett separat akvarie på 220L (utan direkta problem med alger! woho).

Men detta akvarie tar upp utrymme i vardagsrummet så jag har planer på om jag ska flytta över stenarna och korallerna till mitt stora akvarie.

De koraller som jag har i akvariet är sacropython (eller hur det stavas) och diverse skivanemoner, mjukisar, knappar mm. Dem har överlevet ett antal sötvattensdopp och går just nu på 4x54w dem med, fast 8h/dag.

Hur funkar det med att flytta över koraller till ett akvarie som har mindre belysning och risken att algerna tar över?

Hur ser algfasen ut normalt sett? Kommer grönalgerna/trådalgerna snart?

Har relativt moderata värden med fosfat och nitrat (inte kritiska, men inte heller låga enligt mätningarna)..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag tror att algerna försöker att växa i takt med ljuset, men dör pga av näringsbrist. Hittills verkar min teori stämma och dom för en tynande tillvaro...

Då är det väl viktigt att du skördar algerna och tar bort döda alger annars kommer väl "ämnena" tillbaks i vattnet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara en liten fundering..

En del ämnen kanske binds i algen, men jag har för mig att algerna kanske använder ämnena i fotosyntesen eller förbrukar dem på något sätt?

Inte att dem binds och släpps ut i vattnet om algen dör eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget ljus förän nitrat och fosfat är 0 så slipper du värsta algblomningen :smiley20:

Det fungerar! Jag gjorde så och fick vänta 2 månader innan jag ens hade tänt 1h om dagen... låång väntan men inga alger!! Sen tycker jag en massa sniglar är bra för de få alger som ändå kommer växa om du inte har jättelåg näringsnivå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa tar inte nitrat. Skummaren tar bort skiten före nedbrytningen så den är viktig. Denitrifikation i LS tar nitraten när den är igång. Nitratfilter baserat på svavelkulor är ett alternativ som jag har bra erfarenhet av.

Angående att köra med ljus under uppstarten så gjordes det ju förr och det funkade inte så bra. Men då hade man inte samma möjligheter att få bort näringsämnen. Jag är en varm anhängare av att starta utan alger. Alltså som någon skrev med minimalt ljus, betare, filter som tar ned näringsnivåerna.

Skapa bästa möjliga förutsättningar för kalkalger och det är där som avvägning på ljusmängd kommer in. Man får vara observant och ha tålamod....

Sen är ju nano-kemisterna inne på helt andra sätt och det verkar ju funka(i alla fall för Lasse), men du har ju lite fler liter och inredning:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara en liten fundering..

En del ämnen kanske binds i algen, men jag har för mig att algerna kanske använder ämnena i fotosyntesen eller förbrukar dem på något sätt?

Inte att dem binds och släpps ut i vattnet om algen dör eller så?

I fotsyntesen bildas bland annat koldioxid och den luftas ur vattnet. Men algerna samlar även på sig en hel del "oönskade ämnen", det är bla (jag vet att det finns fler orsaker) därför man använder alger i refugium eftersom de binder ämnen som sedan kan föras ur systemet genom att skörda algen.

Vad jag förstår så skiljer det lite, vilka ämnen som algen binder upp, beroende vilken typ av alg det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fotsyntesen bildas bland annat koldioxid

Felskrivning? Man andas på fotosyntetiserande organismer för att dom ska få koldioxid som dom med hjälv av fotosyntesen omvandlar till syre.

Det är respiration (andning) som utvecklar koldioxid. Mycket biologiskt nedbrytbart material som bakterier sätter tänderna i = mycket bakterierespiration = mycket koldioxid och lägre syrenivåer.

Varierande ljus-, syre- och ammoniumnivåer triggar vilande algsporer. Alger bildar vilosporer när näringsnivåerna börjar bli för begränsande för vegetativ förökning. Alger är jobbiga eftersom dom kan köra både vegetativ och sexuell förökning - stabilitet brukar hålla dom lugna då stabilitet undviker att trigga deras sexuella förökning.

Har man inget sätt att få ett akvarium att vara biologiskt fullt aktiv och fungerande från dag 1 så kommer man få variationer och därmed en viss algodling.

Att flytta omkring koraller och fippla med ljusmängden känns inte som det bidrar med ökad stabilitet. Hellre fullt flås från dag 1 och vänta ut algerna allt medans man gör allt för att hålla stabila vattenparametrar, dvs gulla med skummare, levande sten, filter osv så bakterier och koraller hoppar igång och börjar skapa stabila vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(eller som man gör i växtakvarier - fokuserar totalt på att få igång växterna så dom maxar sin vegetativa förökning och skapar höga fina syrenivåer och därmed glada bakterier, gärna med så stabila närnigsnivåer som möjligt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hellre fullt flås från dag 1 och vänta ut algerna allt medans man gör allt för att hålla stabila vattenparametrar, dvs gulla med skummare, levande sten, filter osv så bakterier och koraller hoppar igång och börjar skapa stabila vattenvärden.

Kanske där är förklaringen till hur det blir i min burk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fotsyntesen bildas bland annat koldioxid
Felskrivning? Man andas på fotosyntetiserande organismer för att dom ska få koldioxid som dom med hjälv av fotosyntesen omvandlar till syre.

Det är respiration (andning) som utvecklar koldioxid. Mycket biologiskt nedbrytbart material som bakterier sätter tänderna i = mycket bakterierespiration = mycket koldioxid och lägre syrenivåer.

Varierande ljus-, syre- och ammoniumnivåer triggar vilande algsporer. Alger bildar vilosporer när näringsnivåerna börjar bli för begränsande för vegetativ förökning. Alger är jobbiga eftersom dom kan köra både vegetativ och sexuell förökning - stabilitet brukar hålla dom lugna då stabilitet undviker att trigga deras sexuella förökning.

Har man inget sätt att få ett akvarium att vara biologiskt fullt aktiv och fungerande från dag 1 så kommer man få variationer och därmed en viss algodling.

Att flytta omkring koraller och fippla med ljusmängden känns inte som det bidrar med ökad stabilitet. Hellre fullt flås från dag 1 och vänta ut algerna allt medans man gör allt för att hålla stabila vattenparametrar, dvs gulla med skummare, levande sten, filter osv så bakterier och koraller hoppar igång och börjar skapa stabila vattenvärden.

Just det felskrivning.

Det försvann tydligen en del, Så här skulle det varit:

I fotocyntesens process så bildas stora mängder energi, vilka vi som är ovanför i pyramiden är beroende av, vilka grundämnen som förbrukas och hur de försvinner eller återgår i/från akvariets ekosystem får någon mer insatt förklara. Däremot på natten så förbrukar algerna syre (processen är alltså den motsatta) och släpper ifrån sig co2, och den försvinner ju ur systemet. Ialla fall som jag uppfattat det, men jag kan ju ha fel.

Men algerna samlar även på sig en hel del "oönskade ämnen", det är bla (jag vet att det finns fler orsaker) därför man använder alger i refugium eftersom de binder ämnen som sedan kan föras ur systemet genom att skörda algen.

Vad jag förstår så skiljer det lite, vilka ämnen som algen binder upp, beroende vilken typ av alg det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte frågan om den helt vanliga nerbrytningsprocessen "i vanlig ordning"?

Algerna dör och bryts ner och när cykeln börjar om igen så hamnar det till slut i skummarkoppen... (Ja, jag kör med en liten skummare för att få ur det lilla guck som finns.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte frågan om den helt vanliga nerbrytningsprocessen "i vanlig ordning"?

Algerna dör och bryts ner och när cykeln börjar om igen så hamnar det till slut i skummarkoppen... (Ja, jag kör med en liten skummare för att få ur det lilla guck som finns.)

Jo det är klart, min poäng (i första inlägget nr 8) var fördelen med att även ta bort dött material och skörda algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du räknar skummaren som att skörda bort dött algmaterial, så ja då skördar jag.

Skördning "för hand" räckte till en ICA-kasse, sedan gick det inte att få loss med all kraft jag hade i nävarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot på natten så förbrukar algerna syre (processen är alltså den motsatta) och släpper ifrån sig co2, och den försvinner ju ur systemet.

Algerna förbrukar egentligen syre hela tiden, men det märks inte medan fotosyntesen arbeter eftersom den producerar mer syre än vad cellandningen förbrukar. En del alger (åtminstone stora brunalger) kan binda nitrat och växa i totalt mörker. En del dinoflagellater kan växla friskt mellan att äta eller fotosyntetisera.

Få växter kan fotosyntetisera i mörker (finns dock en del djuphavsalger som fotosyntetiserar i vad vi skulle uppfatta som mörker) och följdaktligen kan man se det som att algerna "andas" på natten och fotosyntetiserar på dagen även om det inte är riktigt korrekt. Detta kan faktiskt bli ett problem i ett akvarium med mycket växter och dålig cirkulation, speciellt om cirkulationen är god på dagen och sämre på natten så kan du få massiv syrebrist. Har observerats ett par gånger i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att flytta omkring koraller och fippla med ljusmängden känns inte som det bidrar med ökad stabilitet. Hellre fullt flås från dag 1 och vänta ut algerna allt medans man gör allt för att hålla stabila vattenparametrar, dvs gulla med skummare, levande sten, filter osv så bakterier och koraller hoppar igång och börjar skapa stabila vattenvärden.

Fippla med ljusmängden? Vänta ut algerna?

Samma fråga som tidigare, varför tillföra en gynnande komponent som ljus till alger man inte vill ha? Jag har startat flera saltburkar utan en trådalg. Alla som haft alger vet hur lätta de är att "skörda" som det skrivs om i denna tråd.

Koraller har inte där att göra under uppstarten i alla fall eftersom de kommer att ta skada av nitrit/nitrat etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma fråga som tidigare, varför tillföra en gynnande komponent som ljus till alger man inte vill ha? Jag har startat flera saltburkar utan en trådalg. Alla som haft alger vet hur lätta de är att "skörda" som det skrivs om i denna tråd.

Om man väntar ut algerna i mörker så måste ju näringen antingen bindas i biomassa eller vädras ut på annat sätt. Jag är lite skeptisk till om bakteriekulturen i LS verkligen binder all näring, förmodligen luftas mycket kväve ut istället när denitrifikationen gjort sitt.

Det skulle kunna vara så att man kan behålla mer näring som biomassa genom att låta algerna frodas i början. Så länge algerna lever är näringen bunden i deras biomassa samtidigt som vattnet (förhoppningsvis) blir "rent" från oorganisk näring. Sen finns det ju ett antal ideer som cirkulerar runt på forumet om hur man ska göra för att överföra alg-biomassan till någon trevligare biomassa. Ingen nämnd, ingen glömd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna förbrukar egentligen syre hela tiden, men det märks inte medan fotosyntesen arbeter eftersom den producerar mer syre än vad cellandningen förbrukar. En del alger (åtminstone stora brunalger) kan binda nitrat och växa i totalt mörker. En del dinoflagellater kan växla friskt mellan att äta eller fotosyntetisera.

Få växter kan fotosyntetisera i mörker (finns dock en del djuphavsalger som fotosyntetiserar i vad vi skulle uppfatta som mörker) och följdaktligen kan man se det som att algerna "andas" på natten och fotosyntetiserar på dagen även om det inte är riktigt korrekt. Detta kan faktiskt bli ett problem i ett akvarium med mycket växter och dålig cirkulation, speciellt om cirkulationen är god på dagen och sämre på natten så kan du få massiv syrebrist. Har observerats ett par gånger i naturen.

Jaha, jag har fått det förklarat för mig att på natten (när de inte kan fotosyntisera) så använder sig växterna av syret i vattnet och släpper ifrån sig koldioxid det är alltså fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...