Gå till innehåll

Alger vid nystart + koraller?


fiend

Rekommenderade inlägg

Jaha, jag har fått det förklarat för mig att på natten (när de inte kan fotosyntisera) så använder sig växterna av syret i vattnet och släpper ifrån sig koldioxid det är alltså fel ?

Nä, inte direkt. :)

Växterna använder sig av syret i vattnet på natten (och bildar då koldioxid), helt riktigt. Men de använder sig av syret på dagen också (och bildar koldioxid då med). Man kan kväva växter genom att förhindra dem från att få syre.

Växter som lever i områden där det är hög konkurrens om koldioxid brukar ha speciella anordningar för att de inte ska "andas ut" koldioxiden, men det lär knappast gälla revakvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Följande hämtat från Water Chemistry for the Marine aquarium av Tullock är alltså felaktigt ?

citat

In the dark, plants and algae respire more or less identically to animals and fungia.

Edit: ser att du redan svarat på frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller gör man som jag gör nu och kör "hardcore-inkörning" med allt ljus man har. :-)

Algerna bleknar en efter en i takt med näringsbrist...

Jag har iaktagit någonting liknande... Jag hade inte skaffat betare när jag var över hos dig, det tänkte jag försöka få tag i från annat håll. Emellertid hade jag lyckats missa det faktum att det var -20 garader ute och över 20 mil till närmsta saltaffär, så jag har fortfarande inga betare... :smiley24:

Du minns den där algruskan jag nämnde i ett PM? Eftersom den växte upp först efter att jag hade fått de där två stjärnpolyperna av dig, så har jag kört med fullt ljus hela tiden (2x55W T5 över 100 liter). Jag tror fortfarande att den hade legat i dvala innuti en utav mina LS, det tog ett tag även med full belysning för den att komma ut och det var bara DEN stenen som fick alger. Hursomhellst. Min första tanke vart att - *panik* jag måste släcka och punktbelysa korallerna, ta upp stenen och skrubba allt med klorin! Min andra tanke var just att "ok, jag gjorde bort mig, nu kör vi så det ryker istället, algen får svälta sig själv"**.

Först växte algen rejält och började se riktigt farlig ut. Sedan började den hosta och harkla och sedan blev den gul. Just nu håller den bruna stjärnpolypen på att växa över algen samtidigt som algruskan är full av mumsande små hoppkräftor (codeopoder). Jag hade egentligen tänkt stå där och rensa alger i helgen, men tror att jag låter det vara. Jag vill inte bli av med hoppkräftorna och korallerna växer snabbare än algen.

** Det finns en populationsbiologisk teori som heter "paradox of enritchment", ungefär "överflödets paradox". Den går ut på att om man ökar de tillgängliga resurserna för en organism så kan man få den att föröka sig snabbare än vad som i längden är hälsosamt för den. Resultatet blir att när resuerserna ökar över en viss gräns, så drabbas organismen av svält och sjukdomari högre grad och förökar sig i praktiken långsammare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter kul ;).

Nä. Jag överlåter gärna den biten till hoppkräftorna. :smiley24:

Algen har inte växt alls på två veckor så jag bekymrar mig egentligen inte så mycket om den. Men den är fuuuul! Att jag hade tänkt rensa just i helgen beror på att jag var sjuk förra veckan och veckan innan var min unge sjuk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant sak är att jag har ju ett 220L akvarie fullt med LS och koraller.

I början så brassade jag på med 4x54W över det akvariet i 8h/dag och självklart kom algerna som på beställning. Först bruna, sedan gröna.. och dem höll på att täcka över korallerna. Men efter lite manuell rensning så var det lugnt.

Men nu då det har gått sådär ett tag så är algerna borta från rutorna. Inte en enda kiselalg vad jag kan se. Och De gröna trådalgerna är på tillbakagång. Det är så att man plötsligt börjar se stenarna under =)

Det enda jag gör i det akvariet just nu är att fylla på med osmosvatten då det dunstar.

Detta borde ju medföra att det blir mer silikat (enligt vad en del skrivit) och problemet med brunalgerna borde ju då framträda igen? Men faktumet är att dem inte syns till och inte har gjort det på ett bra tag. Var ett tag sen jag rengjorde rutorna nu.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska säker på att jag hade haft algsoppa nu om jag hade kört svagare belysning. Dvs jag tror att den kraftigare belysningen hindrade algen från att ta över. Förvisso hade jag kanske klarat mig helt utan alger om jag hade väntat längre tid med ljuset släkt... men å andra sidan hade jag ju inte fått så många gulliga hoppkräftor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iaktagit någonting liknande... Jag hade inte skaffat betare när jag var över hos dig, det tänkte jag försöka få tag i från annat håll. Emellertid hade jag lyckats missa det faktum att det var -20 garader ute och över 20 mil till närmsta saltaffär, så jag har fortfarande inga betare... :smiley24:

Nu är det ju inte sååå långt till Obbola och det är oftast rätt trivsamt klimat i en varm bil. :)

Ja du såg ju min 400L algburk. Kan nämna att det minskar mer och mer, dag för dag.

Först växte algen rejält och började se riktigt farlig ut. Sedan började den hosta och harkla och sedan blev den gul. Just nu håller den bruna stjärnpolypen på att växa över algen samtidigt som algruskan är full av mumsande små hoppkräftor (codeopoder). Jag hade egentligen tänkt stå där och rensa alger i helgen, men tror att jag låter det vara. Jag vill inte bli av med hoppkräftorna och korallerna växer snabbare än algen.

Samma beteende har jag beskådat i mitt större kar, vilket också var tänkt att se som ett experiment om min teori stämmer. Det fullkomligen exploderar av cods i karet. :ler:

Det finns en populationsbiologisk teori som heter "paradox of enritchment", ungefär "överflödets paradox". Den går ut på att om man ökar de tillgängliga resurserna för en organism så kan man få den att föröka sig snabbare än vad som i längden är hälsosamt för den. Resultatet blir att när resuerserna ökar över en viss gräns, så drabbas organismen av svält och sjukdomari högre grad och förökar sig i praktiken långsammare.

Exakt det där har jag hört och läst lite om förut och det är inget nytt konstaterande. Tänk ungefär som att få en eld att brinna - du behöver:


  1. syre
  2. bränsle
  3. värme

...i en exakt avvägd mängd, annars fungerar processen mycket dåligt eller inte alls. Skulle du öka på någon av dessa beståndsdelar så är dom andra delarna för små i relation och processen falerar. Tyckte detta vore applicerbart även på alger och därav mitt experimenterande.

Att det däremot faller ut emot det du säger om att "växa över sin förmåga", ser jag som en ren bonus. =)

Någon som kan säga åt mig att jag är ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag gör i det akvariet just nu är att fylla på med osmosvatten då det dunstar.

Detta borde ju medföra att det blir mer silikat (enligt vad en del skrivit) och problemet med brunalgerna borde ju då framträda igen? Men faktumet är att dem inte syns till och inte har gjort det på ett bra tag. Var ett tag sen jag rengjorde rutorna nu.

Skulle det nu vara så (detta är ju bara teoretiskt) att du har silikater i vattnet kan det givetvis variera kraftigt under året/årstiden. T.ex i höstas/förvintern kom det en hel del regn och regnvatten samlades och kisel är inte sällsynt vid såna händelser.

För det var väl ett tag sedan du inredde 222:an?

Tror vi får koppla in Lasse på det här fallet med kiselalgen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju inte sååå långt till Obbola och det är oftast rätt trivsamt klimat i en varm bil. :)

Ja du såg ju min 400L algburk. Kan nämna att det minskar mer och mer, dag för dag.

Aquawarehouse hade faktiskt en sån där fet bajsklump som tuggar alger. Sjöhare är ett konstigt namn för den liknar inte alls en hare :)

249:- tror jag priset var om någon undrar.

hade jag haft fler alger så hade jag nog köpt den. Men den skulle nog ha svält ihjäl hemma hos mig nu. Riktigt intressant djur där den satt på rutan och "grävde/gnagde" alger :D

Wotan köpte ju en sån till sitt akvarium och jag bara stod och gapade då jag såg den. Höll på att garva ihjäl mig. Den ser så tragisk ut :)

så för mig blev det 10 st sniglar istället. 5 turbos och 5 andra. Dem ska också ta alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det nu vara så (detta är ju bara teoretiskt) att du har silikater i vattnet kan det givetvis variera kraftigt under året/årstiden. T.ex i höstas/förvintern kom det en hel del regn och regnvatten samlades och kisel är inte sällsynt vid såna händelser.

För det var väl ett tag sedan du inredde 222:an?

Tror vi får koppla in Lasse på det här fallet med kiselalgen. :)

det var i höstas som jag inredde 220n. Och det var väl i förvintern som jag satte i vattnet till 1400L-karet iaf.

Ang det du sa tidigare. Jag tror mer och mer på metoden att köra på som sjutton med ljuset och få algerna att förbruka alla ämnen i vattnet så dem svälter sig själv till döds och rensa dem. Om det nu skulle vara för mkt ämnen i vattnet som dem behöver alltså.

Ska bli intressant att se detta.

MVh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquawarehouse hade faktiskt en sån där fet bajsklump som tuggar alger. Sjöhare är ett konstigt namn för den liknar inte alls en hare :)

Höll på att garva ihjäl mig. Den ser så tragisk ut :)

Nu tycker jag inte att vi ska tala illa om Schrek. :ler:

Om du tycker sjöharar är lustiga så ska du se sjögurkorna, som äter sand som i sin tur kommer ut i pelletsform igen...

så för mig blev det 10 st sniglar istället. 5 turbos och 5 andra. Dem ska också ta alger.

Det är viktigt att kolla upp först vilka alger man vill bekämpa. Långa håralger äter inte sniglarna, däremot korta (begynnelsen till långa) och det gröna luddet och små algfilmer som sätter sig på rutor och LS.

Har då problem med trådalger är inte sniglar medicinen. Då skulle jag hellre rekommendera en blennid som tar hand om pesten tills det är under kontroll.

Sjöhare skulle jag ta till om man har problem som i min 400L algbalja. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang det du sa tidigare. Jag tror mer och mer på metoden att köra på som sjutton med ljuset och få algerna att förbruka alla ämnen i vattnet så dem svälter sig själv till döds och rensa dem.

Som sagt, det är ännu bara en teori från min sida och det tar tid.

Att köra på för fullt och ha en armé som skördar ser jag dock inget problem med, om man inte har bråttom med att få in innevånare i tanken... Räkna med att få rensa skummarkoppen under en tid.

Har man tiden så tycker jag gott att man kan tillåta sig att experimentera lite och prova det du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe.. schrek ja. Det var ju helt klart rätt definition av den där sjöharen! =)

Sjögurkor verkar trevliga, men tyvärr vill jag inte riskera att sätta en i någon pump etc. Så jag håller mig lite undan dem.

Jadå, det är viktigt. Har i dagsläget 4 st olika algbekämpare var jag var.

1. Sjöborren

2. Eremitkräfta

3. Sniglar av 2 olika modeller

4. Gul kirurg (inte introducerad än).

Även en kloräka kommer att få bo där snart, men vet inte om den äter alger?

Framtida planer är att ha några blenider, hexatenia(?), någon fler kirurg, osv lite beroende på. Så vi får se =)

just nu har jag inga andra alger som är tydligt framträdande annat än kiselalger.

Väntar spänt på de gröna trådalgerna. Dem borde komma på ett tag.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller på att mörkerköra nya kar - jag tycker det är ologiskt, eftersom man får fler problem i ryggen efteråt, däremot bör man mjukstarta eftersom tidigare oexponerade ytor måste vänja sig.

Samt förstås se till att man inte har en massa fosfater

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller på att mörkerköra nya kar - jag tycker det är ologiskt, eftersom man får fler problem i ryggen efteråt, däremot bör man mjukstarta eftersom tidigare oexponerade ytor måste vänja sig.

Det håller jag definitivt med dig om!

Det är mycket biologiskt liv som kommer att kämpa om livsförutsättningarna bland LS:en vid start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med fosfaten, vad är det som den påverkar vid uppstarten? Annat än att korallerna inte gillar den och att algerna verkar göra det.

Jag har "Mjukstartat" nu i ett antal månader iaf :)

Är uppe på 5h/dag nu med 4st 54W t5. Så vi får se hur mkt mer man kör på. Ska jag sätta i arctinic-rör, eller ska jag köra med de "varmvita" ljusrören som jag kör med idag? (ger ett gulare sken)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en populationsbiologisk teori som heter "paradox of enritchment", ungefär "överflödets paradox". Den går ut på att om man ökar de tillgängliga resurserna för en organism så kan man få den att föröka sig snabbare än vad som i längden är hälsosamt för den. Resultatet blir att när resuerserna ökar över en viss gräns, så drabbas organismen av svält och sjukdomari högre grad och förökar sig i praktiken långsammare.

Exakt det där har jag hört och läst lite om förut och det är inget nytt konstaterande. Tänk ungefär som att få en eld att brinna - du behöver:

1. syre

2. bränsle

3. värme

...i en exakt avvägd mängd, annars fungerar processen mycket dåligt eller inte alls. Skulle du öka på någon av dessa beståndsdelar så är dom andra delarna för små i relation och processen falerar. Tyckte detta vore applicerbart även på alger och därav mitt experimenterande.

Alger är bättre lämpade för den här problematiken än t ex undervattensväxter pga algernas förmåga till sexuell fortplantning (well.. det är egentligen lite fel - jag menar sporutveckling och dom behöver inte alltid befruktas). Dom kan snabbt blomma upp när förhållandena är dom rätta (låga syrenivåer, höga ammoniumnivåer och mycket ljus - jämför sommarblomning i Östersjön) varpå dom lägger beslag på hela närignsmarknaden och kan växa en hel livscykel. När näringsnivåer och ljusnivåer går ner så slänger dom ut sporer och dör.

Det är här akvaristen kan jävlas med algerna.

Ser akvaristen till att hålla alla parametrar stabila så kommer algen växa och avsluta sin livcykel och slänger ut sina vilosporer, men är nivåerna stabila så kommer dessa förbli vilande tills akvaristen gör ett misstag (död fisk, död pump, ljusvariationer, övermatning, för mycket syrekrävande mulmansamling osv).

Detta funkar bäst för småalger men sämre ju mer algen förlitar sig på vegetativ/fragmenterande förökning och därmed är mer likt högre epifyter, t ex trådalger. Dom kan man likt växter "klippa av längs rotknölarna" och dom fortsätter glatt att växa nästan som om man föryngrat dom (vilket man har). Utan skuggning har dom ingen som helst anledning att sluta växa. Dom kanske inte förökar sig sexuellt, men dom växer glatt vidare varje gång någon varit där och nypt av dom. Detta är ingen fara om dom sitter på glasrutan då man kan gno bort dom helt, inklusive stubben, och inga större problem om dom växer på växter då man kan fimpa hela växten.

Däremot förstår jag om det blir problem i saltvatten för där kan man ju inte gno bort allt iom att substratet är knöligt/poröst. Det kommer ju alltid sitta kvar en liten "stubbe" som gärna växer vidare. Eller i växtakvarier där tillväxten är så sakta att man omöjligt kan nypa bort drabbade växtdelar. I detta läge måste man ha en hjälpreda som diggar att käka trådalger/stubbar, eller göra som ni gör i saltvattensakvarier - göra miljön för epifyter extremt dålig (så låga nivåer av nitrat och fosfat som möjligt, vilket är förödande i växtakvarier - likheten mellan trådalger och växter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tråd blir bara mer och mer intressant! :)

Nu börjar man få lite större grogrund till hur alger, växter etc fungerar och vad dem utnyttjar. Man får se de bakomliggande orsakerna till sånt man "sett" i akvarier tidigare och fått berättat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tråd blir bara mer och mer intressant! :)

Nu börjar man få lite större grogrund till hur alger, växter etc fungerar och vad dem utnyttjar. Man får se de bakomliggande orsakerna till sånt man "sett" i akvarier tidigare och fått berättat.

Känner du dig på ett självmordshumör kan du alltid försöka läsa och förstå trådarna Clownen, PatriksS och andra har haft för sig. Där har du sannerligen en samling nördar likt antikens grekiska filosofer iförda vita lakan och käkandes vindruvor... Men grymt vad mycket intressant man får fram genom att läsa dom trådarna. :ler:

EDIT: Trådarna här, här och här ligger närmast till hands.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta funkar bäst för småalger men sämre ju mer algen förlitar sig på vegetativ/fragmenterande förökning och därmed är mer likt högre epifyter, t ex trådalger. Dom kan man likt växter "klippa av längs rotknölarna" och dom fortsätter glatt att växa nästan som om man föryngrat dom (vilket man har). Utan skuggning har dom ingen som helst anledning att sluta växa.

Kan ju tillägga att det är trådalger som jag kallar för "algruskan" och den sitter direkt under lysrören. Den betedde sig precis sådär som du beskriver i två veckor. Men nu är den helgul och codsen käkar på för fullt.

Exakt det där har jag hört och läst lite om förut och det är inget nytt konstaterande. Tänk ungefär som att få en eld att brinna - du behöver:

1. syre

2. bränsle

3. värme

...i en exakt avvägd mängd, annars fungerar processen mycket dåligt eller inte alls.

Nej, det är inget nytt konstaterande. Men det var en utav de första framstegen som gjordes med den sk "matematiska biologin" på... tror det var 70-talet. Så det finns uttryckt i mattematiska formler där man kan räkna sig fram till när det händer. Men det var ändå lite obehagligt när det lilla lilla algluddet plötsligt reste sig som "monstret i svarta lagunen".
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju inte sååå långt till Obbola och det är oftast rätt trivsamt klimat i en varm bil. :)

Ja du såg ju min 400L algburk. Kan nämna att det minskar mer och mer, dag för dag.

Som ensamstående utan bil i Ö-vik, så kunde obbola lika gärna ligga på andra sidan jorden. Nu är det ju bara två timmar på bussen med efterföljande bussbyte, va? Och så tillbaka efteråt. :lalalalala:

Algburken tyckte jag såg ganska harmlös ut, trodde egentligen att du överdrev när du sade att du hade haft trådalger i den. Den hade däremot en imponerande stor glasros. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ensamstående utan bil i Ö-vik, så kunde obbola lika gärna ligga på andra sidan jorden. Nu är det ju bara två timmar på bussen med efterföljande bussbyte, va? Och så tillbaka efteråt. :lalalalala:

Algburken tyckte jag såg ganska harmlös ut, trodde egentligen att du överdrev när du sade att du hade haft trådalger i den. Den hade däremot en imponerande stor glasros. ;)

Glasrosen är numera historia då jag en kväll gick lös med kanyl + kokhett vatten, hehe.

Har dock ett antal kvar så jag får se om jag orkar köra en omgång till eller om det blir att skicka i en pepparmintsräka...

Vad gäller Obbola-tripp så går det väl alltid att samordna någon resa då vi är ett par saltisar i Öviksområdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...