teggner Postat 21 april 2007 Dela Postat 21 april 2007 ser bra ut :') har du något latinskt namn på pandagobyn? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Forsberg Postat 21 april 2007 Dela Postat 21 april 2007 Paragogius lacunicolusmvhMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 april 2007 Författare Dela Postat 21 april 2007 Paragogius lacunicolusmvhMagnusFishbase har namnet Paragobiodon lacunicolus på denna goby och då fishbase.org kan anses vara den organisation som i dag ger ut riktlinjer namnsättning så bör man följa den (www.fishbase.org). Engelsk namn är "blackfin coral goby" också.http://fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=22476http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&gbv=2&q=Paragobiodon+lacunicolus+&btnG=S%C3%B6k+bilderMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 22 april 2007 Dela Postat 22 april 2007 tackar tackar, jo den var riktigt söt, sån vill man ju också ha Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 april 2007 Författare Dela Postat 22 april 2007 Ja - vi får väl se vad tomten har med sig på torsdag.Under tiden så har min goby och hans räka flyttat ingången. det ät lite konstigt för de gräver igen den då och då men just idag så fick de plötsligen för sig att det var dags att möblera om lite. Se bilder här under samt filmklippet på följande länk http://www.youtube.com/watch?v=Ew9Y1vnfxRU. Koncentrera er på högra hörnet därfördjupningen börjar precis i slutet av klippet Räkan fullbordar förändringen där.Jag har också en liten ID fråga om någon kan se vad det är och den bilden finns nedanMVH LasseEdit: Det är ingen alg men bilden är inte så bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 22 april 2007 Dela Postat 22 april 2007 Fixa ett lite bättre foto, gärna nåt med nåt annat på med så man förstår storlek. Så är det lättare att dra iväg en gissning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 22 april 2007 Dela Postat 22 april 2007 någon slags hydra? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Svein A Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Det kan ligne på Nausithoe sp. Jeg hadde for en stund siden flere kolonier av denne, og jeg synest de spredde seg ganske raskt, så jeg forsøkte det meste for å få dem bort. Det lyktes jeg ikke i før jeg gikk til innkjøp av en dvergkeiser, Centropyge bispinosus, den fjernet samtlige kolonier på 14 dager, og siden har jeg ikke hatt demhttp://saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=3832Svein Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 april 2007 Författare Dela Postat 23 april 2007 Det kan ligne på Nausithoe sp. Jeg hadde for en stund siden flere kolonier av denne, og jeg synest de spredde seg ganske raskt, så jeg forsøkte det meste for å få dem bort. Det lyktes jeg ikke i før jeg gikk til innkjøp av en dvergkeiser, Centropyge bispinosus, den fjernet samtlige kolonier på 14 dager, og siden har jeg ikke hatt demhttp://saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=3832SveinPolypstadiet till en manet alltså - såg du meduserna också eftersom du säger att den spred sig?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Kika på Epizoanthus spp. de finns mängder av polyper som skulle matcha in på den bilden. Det är svårt att ge en gissning faktiskt men hur är det är det en sten korall eller polyp eller hur ser det ut ?acrozoanthus ?? parazoanthus ? mja hydroid men hur stora är dom ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 april 2007 Författare Dela Postat 23 april 2007 Dom är små, bilden är tagen på ca 50 cm med 14 gångers förstoring - de ser ut som en liten ullig matta bara - skulle passa storleksmässigt på Svein:s teori eller någon hydroidMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Ja bara å hålla tummarna och kika efter ephyra då :-) men jag har svårt att tro att det är en hydroid googla på bilder på hydroid o kika om du hittar nåt liknande. Det hade varit skoj om nån lyckades få ut nåt av sina hydroider här på SG.http://www.seawater.no/fauna/Nesledyr/hydroider.htm lite hydroider från Norge :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Svein A Postat 24 april 2007 Dela Postat 24 april 2007 Polypstadiet till en manet alltså - såg du meduserna också eftersom du säger att den spred sig?MVH Lassenei jeg har aldri sett selve spredningen desverre, men jeg hadde opp mot 10 kolonier før jeg gikk til innkjøp av keiseren. Som du ser på nærbildet så ser man manet look, så jeg heller til jelly for de jeg hadde,Jeg ser at dine har hvite tupper noe mine ikke hadde.Legger ved et bilde av et par av mine kolonier ved siden av en Pavona cactusSvein Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 april 2007 Författare Dela Postat 24 april 2007 De får bli kvar tillsvidare - aldeles för intressant för att slänga ut - vi får se vad det blir.Tack Svein för informationen.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 april 2007 Författare Dela Postat 27 april 2007 Ja då var det dags för lite nytillskott - efter några turer fram och tillbaka så kom det några nytillskott i burken. Först och främst en gul "watchman" goby (Cryptocentrus cinctus) , en goby med handtag (min frus namn, ett mera vedertaget är Stonogobius nematodes) samt en nakensnäcka som angavs till Chromodoris magnifica, vilket jag inte tror det är - men grann är den.En håller utkik och en kryper förbiHandtaget syns dåligtVi trivs ihopPå min önskelista stog några andra roliga gobys men tyvärr så fick jag inte tag på dem denna gång. Det har nu gått ca 4 veckor sedan start och det marcherar på bra. Närmsta uppgiften är att bygga på med koraller. Första vattenbytet kommer också att ske i helgen - ca 30 liter.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 27 april 2007 Dela Postat 27 april 2007 härliga gobys jag ska också ha! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alessandro Postat 27 april 2007 Dela Postat 27 april 2007 Jag gillar ditt kar Lasse, mycket fint...verkligen något att se upp till =)Mvh Alessandro Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Lobetail sea slug inte en Nudibranch men väldigt svåra att få att funka. Din är ingen Chromodoris magnifica som är en nakensnigel utan en Chelidonura varians. Döljer sitt skal helt och liknar nakensniglar men det är dom alltså inte. Chelidonura sp. är svåra pga vad dom äter vilket är andra invertebrater, i vissa fall korall och andra fall flatmask ur släktet Acoela. Kanske nåt för Görans problem i "Drakfisk akvariumet" ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 april 2007 Författare Dela Postat 28 april 2007 Tack Alessandro.Teggner, alla goby är klara jag vill ha-djur. De små lämpar sig också utmärkt för mindre akvarium. Oftast gömmer de sig och tittar bara nyfiket ut men när det gäller den gulorange okinawa-gobyn så är min erfarenhet att den är alltid framme, alltid spanande på vad de gör på andra sidan akvarieglaset. Den häftigaste jag sett är dock en blåprickig goby som kommit in under namnet Cryptocentrus caeruleomaculatus (http://www.fishbase.org/Summary/speciesSummary.php?ID=25798&genusname=Cryptocentrus&speciesname=caeruleomaculatus) - om det är rätt namn på just dessa exemplar vet jag inte, de verkar också lite stora för att passa denna art. De var tyvärr mer än 10 cm långa så jag kan inte ha dem. Men häftiga var dom - skall försöka få en bild senare om de finns kvar.Tack för informationen Ted. Jag misstänkte att de inte var vad det utgavs för. Vi får se hur de klarar sig - ett av akvarierna har iofs en liten population av flatmask. Är det någon i GBG-området som har problem med flatmask - hör av er till mig så går det alltid att prova.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 28 april 2007 Dela Postat 28 april 2007 Lasse, Göran på ciklidleken har ju problem med dessa i karet med den stora drakfisken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 april 2007 Författare Dela Postat 29 april 2007 Lasse, Göran på ciklidleken har ju problem med dessa i karet med den stora drakfisken.Han har fått tipset, han har 2 stycken.Tagit några nya bilder idag efter en del omändringar och ett 25 % vattenbyte. några nya koraller har kommit till och det kommer nog en del till vad tiden lider.En helbildSett från vänstra sidanrödalg och rödbenad eremit En del koraller tar tid på sig när de flyttas. Denna stjärnpolyp har först efter ca 2 veckor börjat att expandera sina polyper.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 30 april 2007 Dela Postat 30 april 2007 Jo får bli endel gobys för mig med, okinawae om jag inte hittar på den gröna clowngobyn. Säger det igen, skitmysigt kar, något att efterlikna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Willson Postat 30 april 2007 Dela Postat 30 april 2007 vart köpte du ditt kar någonstans? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 30 april 2007 Författare Dela Postat 30 april 2007 vart köpte du ditt kar någonstans?Jag köpte det från Torslanda zoo som tog hem det åt migMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Willson Postat 1 maj 2007 Dela Postat 1 maj 2007 OK. Tack för svaret. Det var det jag trodde att du hade gjort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.