Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Får försöka få dem att överleva tills PatriksS masar sig ner till framsidan om han inte lämnat makroalgspåret nu.

Wünderbaar, får ordna med dina alger på något sätt, har för närvarande ingen anledning till att lämna makroalgspåret - hur skulle jag annars exportera? icon10.gif

Lasse, en ödmjuk önskan: har du möjlighet att följa upp livet i karet med tester? Jag vet att du inte tror ett dugg på NO3-tester, men det vore jäkligt intressant ändå om du kunde redogöra för vattenvärden under tiden, låt vara att testerna kanske eventuellt möjligen inte återspeglar verkligheten fullt ut. Du kanske kan kalibrera testerna utifrån kända blandningar med KNO3 och KH2PPO4? Det som för mig intressant att veta är nitrat och fosfat. I inledningsfasen synes sniglarna käka enbart kiselalger (eftersom inga andra alger finns ännu), och då är min undran om kiselalgerna är en bra "sink" för nitrat/fosfat, förutom det uppenbara kislet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe - jag kommer inte att mäta för enligt min egen åsikt ger testerna så dåliga utslag att man den mesta av tiden drar fler felaktiga slutsatser än riktiga. Nästan alla som startar upp rapporterar en relativ hög nitrathal i början 20 - 30 ppm som sedan sjunker med tiden. Av denna utveckling drar man slutsatsen att den utmärkta LS:en har satt igång att denitrifiera. Jag vill hävda att det är omöjligt att ha 20 - 30 ppm nitrat en till två veckor efter nystart (om man inte använder begagnat vatten i alla fall). Likaså är det omöjligt att i ett tre veckor gammalt kar få igång denitrifikation såpass utan tillsats av organiskt kol. Vart kommer nitraten från om nitrifikationen inte kommit igång? Svaret här är troligtvis att det just är den dåliga nitrifikationen som är orsaken till de synbart höga nitratvärdena. De flesta tester av nitrat stör inte enbart av klorid utan också av nitrit. Vad jag vet så är det bara red sea som varnar för detta på sin test. Att nitraten synbarligen går upp ett par dagar efter start för att sedan dala ner mot noll efter ca tre veckor säger inget om någon denitrifikation utan säger istället att nitriten är låg efter tre veckor - så låg att den inte stör nitratmätningarna. Nitraten har hela tiden i verkligheten varit noll! Nu råkar jag känna till de olika mätmetoderna för nitrat och inser hur jäkla dåliga de är och vill inte för allt smör i småland ens använda dem som "mellan tummen och pekfingret". För mig är det lika säkert att titta ut genom fönstret och konstatera att det är soligt ute som förklaring till det jag ser i karet - dessutom är det mycket billigare. Jag känner inte till hur bra fosformetodenrna fungerar och vad som stör dem - jag vet bara att om jag eller frugan läser av provet så skiljer det minst ett halvt ppm mellan oss. På så lösa boliner vill jag inte styra mitt kar! Och det förklarar ingenting när exempelvis alger kan växa på fosfornivåer under 0,0001 ppm.

Det här med silikat och kiselalger är också en intressant. Kiselalgblomningen i början (första veckan) behöver inte bero på förekomsten av silikat - den kan bero på att fosfor och kväve är så låga att de betydligt mer opurtunistiska kiselagerna helt enkelt får en fördel i och med att de kan utnyttja lägre nivåer av kväve och fosfor. Kisel är nödvändigt för alla alger i spårämnesnivå och troligtvis i högre nivåer för zooxantellerna som är pansarflagelater. Kisel får inte ta slut - det måste finnas en liten del för allt liv. Det är riktigt att man kan "begränsa" bort kiselalger men enligt min mening är det bättre att konkurrera bort dem. Det känns säkrare.

Visst Patrik - kiselagerna binder fosfor och kväve som sedan går vidare till betarna. Tintorama hade ett mycket bra inlägg i en annan tråd där hon framförde att djur troligvis är den bästa exporten (eller uppbindningen) av närsalter. Jag är helt enig med henne i det hon förde fram där.

MVH Lasse

Edit - några bilduppdateringar - bättre kvalité än igår. Visar alger och annat smått och gott.

post-2331-14468913888658_thumb.jpg

post-2331-14468913888879_thumb.jpg

post-2331-14468913889094_thumb.jpg

post-2331-14468913889313_thumb.jpg

post-2331-1446891388952_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse.

Kan du förklara för en som håller på att lära sig?

Living Sand vad är det?

Finkornig korallkross med sand över sig?

Mvh

A

Living Sand skall vara levande sand - skall innehålla bakterier och annat smått och gott. Om det gör det - det vet jag inte! Jag tänkte att jag skulle prova för att se om det fungerar. Dyrt som synden men som sagt - vi får se om det är värt det. Sanden kom med vatten i. Se PDF:en på innehåll och reklam.

MVH Lasse

living sands.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar vad som håller allt det underbara som sanden påstås innehålla vid liv under transport och under hylltid (tills konsumenten köper produkten). Är det någon näringslösning i sanden? Vart tar i så fall avfallet (ammonium/nitrit) vägen? Algsporer (det stod något om bl.a. halimeda) kan säkert överleva, frågan är om detsamma gäller för eventuellt övrigt liv i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar vad som håller allt det underbara som sanden påstås innehålla vid liv under transport och under hylltid (tills konsumenten köper produkten). Är det någon näringslösning i sanden? Vart tar i så fall avfallet (ammonium/nitrit) vägen? Algsporer (det stod något om bl.a. halimeda) kan säkert överleva, frågan är om detsamma gäller för eventuellt övrigt liv i sanden.

Jag är precis lika skeptisk - men vi får se - jag testar så får vi se om det fungerar. Sanden luktade ingenting - vilket tyder på att det inte fanns speciellt mycket organiskt material i det. Om det finns något så bör det vara vilsporer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar vad som håller allt det underbara som sanden påstås innehålla vid liv under transport och under hylltid (tills konsumenten köper produkten). Är det någon näringslösning i sanden? Vart tar i så fall avfallet (ammonium/nitrit) vägen? Algsporer (det stod något om bl.a. halimeda) kan säkert överleva, frågan är om detsamma gäller för eventuellt övrigt liv i sanden.

Lite extra förvirrande med det som kallas "levande" sand är att den sand som Ron Shimek, Borneman och de andra brukar tala om är inte är sådan levande sand som Lasse har köpt utan mer sand som verkar hanteras på samma sätt som levande sten.

Sådan sand som Lasse har köpt brukar iaf Shimek dissa stenhårt för att den inte innehåller något levande.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Sanden har nu blivit levande! Som väntat börjar kiselalgerna att breda ut sig både på sand och inredning. Som jag sagt i en annan tråd så är det en liten svaghet med Red Sea - nämligen det blir varmt. Som fix till detta skall det komma en kylfläkt - baksidan är redan förbered för en 50 mm fläkt. jag har redan beställt några vanliga datafläktar och skall göra en abrovinch. Redan nu har jag ca 29 grader. Jag överväger också någon typ av aktiv kylning.

Denna gång har jag varit lite sen med introduktionen av min pilot, den introducerade jag igår, ca 4 dagar efter start. I söndags gick ca 15 snäckor in och jag hade en ovanlig stor dödlighet av dem då 5 är döda nu. De flesta dog direkt vid introduktion. Jag har aldrig varit ute för detta innan - bara läst om det. Jag dröjde dock till torsdag med min fisk efter det jag först i tisdags flyttat över en eremit och i onsdags skaffat fem till. Jag fortsätter med bakteriekultur varje dag och ger lite nitrat (lite) varje dag. Bilderna visar min Clown som tydligt visar hur sur han är efter för fjärde gången på ett år få tjänstgöra som pilot. Bild 2 och 3 är några av mina vackra och arbetsamma eremiter. Bild 4 och 5 är heletsbilder och bild sex visar hur levande sanden blivit.

MVH Lasse

post-2331-14468913894871_thumb.jpg

post-2331-14468913895153_thumb.jpg

post-2331-14468913895453_thumb.jpg

post-2331-14468913895677_thumb.jpg

post-2331-14468913895904_thumb.jpg

post-2331-14468913896112_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappast nitrit (inte efter en dag:ler: ). Tempen möjligtvis men vad det gäller turbo så är det en rätt stor dödlighet vid förflyttningar även om jag inte råkat ut för det innan.

MVH Lasse

Edit - det kommer fler sniglar under helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FYI

ett test av vad mirakel mud innehåller:

test:

http://www.reefs.org/library/article/mm_analysis.html

produkt:

http://www.ecosystemaquarium.com/html/miracle.html

~Henrik

Jag är precis lika skeptisk - men vi får se - jag testar så får vi se om det fungerar. Sanden luktade ingenting - vilket tyder på att det inte fanns speciellt mycket organiskt material i det. Om det finns något så bör det vara vilsporer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte miracel mud som jag användt utan Carib seas Living Sand. Intressant i alla fall med länkarna som Henrik lämnat. Kör man med miracle mud så kan man alltså glömma silikatremovrar eller skaffa en som är större än akvariet...... Den produkt jag använt skall vara baserad på argonit (en form av kalciumkarbonat).

I alla fall så visar bilden från igår hur levande sanden blivit:ler:

attachment.php?attachmentid=13292&d=1175283822

Idag införskaffade jag några nya eremiter typ "ögona på skaft" och de gick omedelbart till attack mot kiselagerna. Bild 1 visar sanden efter ca en halvtimme och bild två visar städpatrull i arbete. Bild 3 och 4 visar skönheten hos eremiten.

MVH Lasse

post-2331-14468913900554_thumb.jpg

post-2331-14468913900779_thumb.jpg

post-2331-14468913900994_thumb.jpg

post-2331-14468913901284_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oops, läste lite fel innan, var live sand du har.

Läste lite om Miracle mud och fastnde i denna tråden där länken om testet kom ifrån. Läste då jag är mer sugen på gå tillbaka till 'old school' som jag körde för läng sedan, och då med mera biologisk rening och 'ecosystem tank' som de kallar det här.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=142408&perpage=25&highlight=beluga&pagenumber=1

kommer säkert funka bra för dig med sanden mm, ska bli kul att se hur det funkar efter dina modifieringar av RSM.

~Henrik

Det är inte miracel mud som jag användt utan Carib seas Living Sand. Intressant i alla fall med länkarna som Henrik lämnat. Kör man med miracle mud så kan man alltså glömma silikatremovrar eller skaffa en som är större än akvariet...... Den produkt jag använt skall vara baserad på argonit (en form av kalciumkarbonat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått nya favoriter! Mina "ögona på skaft" eremiter är väldigt flitiga djur och de verkar företrädesvis gilla att skyffla igenom sanden och går inte så gärna på stenen. Nu har jag kommit på (för femtioelfte gången) varför jag inte gillar fin sand (typ min living sand). allting syns på den! När kiselagerna äts upp finns många spår efter eremiterna - de verkar "skita" oftare än en hund! Får se om jag inte fyller upp med lite grövre senare. Jag har för övrigt skaffat ytterligare en ermittyp - en rödbenad - se bilderna 1 och 2. Bilderna 3 - 4 visar "ögona på skaft".

MVH Lasse

post-2331-14468913907877_thumb.jpg

post-2331-14468913908146_thumb.jpg

post-2331-14468913908371_thumb.jpg

post-2331-14468913908595_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är de normala kiselalgerna vid start. Eftersom jag har gott om sniglar så har de inte fått fäste på sten och bakgrund. Jag fick inte tag i några grävande snäckor (sådana som går i sanden) så jag har testat med "ögona på skaft" eremiter och de verkar helt låsta till sanden och de verkar äta kiselalgerna. Jag tror inte den sk Living Sand har påverkat utvecklingen av dessa alger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som du fått ihop en fin liten städpatrull Lasse! Kommer själv att åka och köpa ett gäng sniglar och eremiter i slutet på denna veckan, då jag har allt för lite av dessa djur.

När kommer du sätta i andra djur tror du, och vad blir det i så fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns redan en maroniclown (som motor) i akvariet. Det är min gamla startpilot men den kommer jag inte att ha där sedan. Jag vet inte riktigt än vad för fisk det kommer att bli mer än att min sixliner wrasse skall få flytta över dit sedan. Troligtvis blir det gobys och liknande. Pygmekejsare hade jag i mitt molly och det funkade bra. jag har ett par av den svarta clownen också som eventuellt får bosätta sig där. Vi får se. Vad gäller koraller så blir det skiv, mjuk och LPS till en början med. Sen har jag ju stuckit ut hakan och sagt att jag banne mig skall ha ett snyggt SPS kar också. I viklet fall så kommer det inte bli till en början. Min baskorall vill jag låta olika typer av euphylier vara.

Vi får se

Jag brukar vänta någon månad med att sätta i mer fisk än piloten - jag får se hur det blir denna gång. Vad gäller koraller så har jag några små gröna stjärnpolyper som jag vill skall växa på inredningen i bakkanten på akvariet och några lösa skivisar har fått driva omkring för att hitta platser att sitta på.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...