Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Uppdatering om kampen mot kiselalgerna. Den är i högsta grad framgångsrik. Mina "ögona på skaft" eremiter går fram som mudderverk i sanden. De var en fullträff som bygde på Görans observationer i affären. Han (och heller inte jag) har aldrig sett dom uppe på sten utan hela tiden i sanden. Jag skall försöka artbestämma dem senare. Någon som har några idéer?

Bifogar några foton som kan jämföras med det som jag tog för två dagar sedan.

attachment.php?attachmentid=13292&d=1175283822

2 dagar sedan (innan introduktionen av "ögona på skaft"-eremiterna)

attachment.php?attachmentid=13326&d=1175371576

Igår (efter en dag med dessa "underbara" eremiter).

attachment.php?attachmentid=13391&stc=1&d=1175545979

Bilden ovan är en direktlänk till en av de bilder som finns med som miniatyrer under. Jag har listat ut hur jag utnyttjar redan uppladdade filer för att kunna få dem i texten men inte hur jag skall göra för att få en uppladdad (i samma inlägg) att bara visas i texten. Någon som vet

Bifogade bilder (under) visar läget idag och ett närfoto på eremiten

MVH Lasse

post-2331-14468913912608_thumb.jpg

post-2331-14468913912902_thumb.jpg

post-2331-14468913913158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo

Om du ser i inlägget ovan så har jag bilder mitt i texten. De är infogade med hjälp av länkverktyget. Det är busenkelt på bilder som jag redan laddat upp på saltvattensforum. Det är bara att gå till den bild man vill ha och sedan kopiera adressen. Men när det gäller nya bilder så måste jag ladda upp dom först (och då blir det de små miniatyrerna i slutet på inlägget). Vill jag ha en bild i texten (som länk) i samma inlägg som jag laddat upp bilden får jag först publicera som vanligt. Sedan får jag gå in och ändra och plocka fram adresserna till de nyss inladdade bilderna - då fungerar det men orginalet finns fortfarande som miniatyr i slutet på inlägget - lite tårta på tårta. Jag skulle vilja kunna ladda upp bilderna och sedan bara länka till dom i artikeln. Det blir mycket mer lättläst då. Jag vill inte använda ImageSchack eller liknande. Iofs skulle jag kunna lägga upp alla bilder i mitt galleri och sedan länka därifrån. Det är kanske den bästa lösningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ca 12 dagar efter uppstart och jag kan göra lite jämförelser med starten av mitt Molly. De är startade på samma sätt, med samma vatten (Göteborskt kranvatten), med samma startbakterier - vad som skiljer är att jag denna gång användt sk "living sand", tillsatt Tetra Bactozym (dag 1 samt dag 7) samt en knivsudd kaliumnitrat varannan dag. Efter femton dagar såg mitt Molly ut så här

attachment.php?attachmentid=6551&d=1147020309

Efter 19 dagar såg det ut så här och jag konstaterade att kriget mot kiselalgerna nog var över.

attachment.php?attachmentid=6610&d=1147385323

Mitt Red Sea Max ser efter 12 dagar ut så här

[attachment.php?attachmentid=13417&d=1175712616

Det vill säga - inga kiselalger att prata om. Iofs har de nya eremiterna gjort ett kanonjobb med sanden men jag har även väldigt lite (om några) kiselager på sten och bakgrund, det hade jag faktiskt mer i mitt gamla Molly efter 19 dagar och jag har färre sniglar denna gång (ca 12 mot ca 25 förra gången) och inte den variation jag haft förut. De blåbenade eremiterna är dock fler (6 istället för 2)

attachment.php?attachmentid=13418&d=1175712616

Jag har dock inte satt in några större koraller än men det kommer att komma under kommande vecka. Det är så att akvariet känns betydligt mer biologiskt moget vid en tidigare tidpunkt denna gång. Det känns inte som en stenöken Jag kan inte låta bli att skicka med ytterligare en bild på "ögona på skaft" - vår nya favorit.

attachment.php?attachmentid=13419&d=1175712616

MVH Lasse

post-2331-14468913917542_thumb.jpg

post-2331-14468913917875_thumb.jpg

post-2331-14468913918122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara mycket mera ljus i mollyn, eller?

Näe - det är 36 watt i Molly vid fototillfällena och i Red sea är det 110 watt. Det hänger nog på att jag lärt mig min kamera bättre så bilderna blir inte riktigt lika överexponerade. Vad gäller bilderna på Mollyn körde jag nog med Auto - nu kör jag manuellt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka Jörgen! :)

Lasse, kan det vara så att den större volymen gör karet mindre känsligt för svängningar av vattenkvaliten och att du därmed har lättare att få bukt med algerna med hjälp av eremiterna? Tror du att de har varit en avgörande faktor för att det ser ut som det gör nu i karet eller hade det löst sig med andra hjälpmedel som fler olika sniglar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sakta men säkert så jobbar du upp volymmässigt Lasse, själv så minskar jag ner volymmässigt när det gäller korallakvariet. Gott jobbat! Det ser ju riktigt lovade ut.

Det är änna så en har saknat dig Svärden, välkommen tillbaka och tack för berömmet.

Lasse, kan det vara så att den större volymen gör karet mindre känsligt för svängningar av vattenkvaliten och att du därmed har lättare att få bukt med algerna med hjälp av eremiterna? Tror du att de har varit en avgörande faktor för att det ser ut som det gör nu i karet eller hade det löst sig med andra hjälpmedel som fler olika sniglar?

Jag tror inte volymen spelar roll. Eremiterna har gjort sitt på sanden helt klart men även kiselalgerna på sten och bakgrund har försvunnit fortare. Ja - jag tror att även snäckorna hade gjort jobbet men då helst de sandlevande och grävande typerna. Fick inte tag på några sådana så eremiterna var en ersättningsgrej - väldig lyckad sådan. Karet känns mer stabilt på något sätt - mer moget tidigare. Eftersom jag gjort tre större ändringar samtidigt är det omöjligt att säga vilken åtgärd som har varit den bästa. Själv tror jag att Tetras preparat kombinerat med lite nitrattilsats gjort sitt men det går inte att utesluta den sk. Living Sand. Nu får vi se vad gäller cyanon - den bör dyka upp rätt snabbt nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse för att ladda upp bilder i inlägget gör som vanligt ladda upp MEN kolla efter bildens ID nummer skriv in detta nummer och denna kod

Bifogad fil

Taggen [attach] låter dig visa en bifogad fil var du vill i ditt inlägg istället för längst ner i det. Det kommer endast att visa bifogade filer som tillhör det inlägg i vilket det används.

Användning [attach]fil-id[/attach]

Exempel på användning [attach]12345[/attach]

Där de nummret skall skrivas in mellan [attach]fil-id[/attach] klammrarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse för att ladda upp bilder i inlägget gör som vanligt ladda upp MEN kolla efter bildens ID nummer skriv in detta nummer och denna kod

Där de nummret skall skrivas in mellan [attach]fil-id[/attach] klammrarna

Det är inte riktigt som jag vill ändå. Denna tagg ger ju bara en länk - visar inte bilden direkt som i mitt exempel ovan.

Kanske går det inte att lösa utan jag får göra som jag gör nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker iofs att förhandsgranskaför att få bildernas adresser, och använda img taggarna för att stoppa in bilderna i texten, men miniatyrerna blir man inte av med, retligt nog. Det sista borde definitivt inte vara något problem för Wrang att lägga till en box för dock, bocka i / ur för att få länkar, eller miniatyrer vid uppload.

Någonting jag upptäckte irriterade mig som attans, var att editorn inte låter en hantera texten, utan när man trycker "förhandsgranska" förvandlas alla tags osv till det de förväntas vara på sidan, även i text edit fönstret. Jag vill bara ha text i den rutan. Inte ens länkar. Text. om jag skriver en tag, vill jag ha texten i edit fönstret, jag kanske ångrar mig, fick fel bild, eller nånting.

Förlåt för att jag förpestar tråden om ditt mycket imponerande nano. Vackert.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har installerat en 50 mm 12 V datorfläkt i avsett utrymme bak i karet. Jag driver den med en batterieliminator med 9 V spänning och kopplat via den temperaturstyrning jag köpte från Conrads förra året. Jag har inte haft min "biobollsrecirkulerare" på de senaste dagarna eftersom temperaturen då stiger upp till ca 28 när ljuset är tändt. Är denna inte på så varierar temperaturen mellan ca 26 och 27,5 (den högre efter ljuset varit tändt i 8 timmar.) När jag satten in fläkten började temperaturen sjunka även fast det var tändt. Jag har satt styrningen till mellan 25,8 och 26,2. Testar nu i natt med "biobollsrecirkuleraren" igång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte riktigt som jag vill ändå. Denna tagg ger ju bara en länk - visar inte bilden direkt som i mitt exempel ovan.

Kanske går det inte att lösa utan jag får göra som jag gör nu.

MVH Lasse

NEJ det stämmer inte du får bilden som miniatyr i inlägget istället som en bifogad fil längst ner i inlägget

Skriv bildens ID nummer innanför taggarna så kommer bilden där oxså

Detta eggs ID nummer har 13437 skriver jag denna nummer inom taggen så ser det ut så här

post-736-14468913920745_thumb.gif

Bild inne i en text

Hoppas att det funkar med din datafläkt du laggt in. Värme är ett problem tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NEJ det stämmer inte du får bilden som miniatyr i inlägget istället som en bifogad fil längst ner i inlägget

Skriv bildens ID nummer innanför taggarna så kommer bilden där oxså

Detta eggs ID nummer har 13437 skriver jag denna nummer inom taggen så ser det ut så här

[attach]13437[/attach]

Bild inne i en text

Hoppas att det funkar med din datafläkt du laggt in. Värme är ett problem tyvärr

Tack - jag skall prova när jag kommer hem. (Jobbar just nu). Jag har lagt in fel nummer tror jag. Fläkten verkar fungera bra. Jag har som målsättning 25 grader på natten och i natt (utan ljus, men med recirkulationspumpen igång) gock den ner till 25,6 utan besvär (det var inte ställt lägre). Det var ett jäkla oljud bara men det uppstod när fläkten skulle suga in luft via ett galler. Klippte bort det och det blev betydligt tystare..

MVH Lasse

PS

Vill bara rekommendera folk som är i Göteborgstrakten att besöka oss på Universeum. Stora hajakvariumet har fått ca 1000 nya korallrevsfiskar sedan november. Det är den största tjuven vad gäller arbetsmotivation just nu.........

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då var det dags för en uppdatering igen. Under påsken monterade jag min fläkt och har nu låtit den gå sedan dess. När jag kör alla pumpar så varierar temperaturen mellan mitt inställda 25 grader till 26 precis innan det stängs. En betydligt angenämare situation än innan. Nu kommer jag försöka köra kring dessa temperaturer. Bilden nedan visar en helbild av akvariet. Det har nu gått ca 2 veckor (2,5 för att vara exakt) och jag får säga att det känns väldigt bra. Det har kommit i några koraller av typ stjärnpolyp/gorgonia som jag hoppas skal få för sig att börja växa på bakgrunden.

post-2331-14468913932779_thumb.jpg

De tre bilderna som är här under visar olika delar av akvariet. Euphyllian och den dåligt utslagna stjärnpolypen har varit i karet ca 3 timmar.

Under helgen passade jag på att köpa några läderkoraller från "Bobbafett" från Helsingborg. De går i ett annat kar just nu men några av dem skall in här lite senare.

post-2331-14468913933454_thumb.jpg

I princip är jag mycket nöjd över hur starten (hitilsdags) har avlöpt och jag tror också att jag bestämt mig för vilka innevånare i form av fiskar som kommer att gå här. Det kommer jag dock inte avslöja nu - detr blir en senare fråga

MVH Lasse

post-2331-14468913932573_thumb.jpg

post-2331-14468913933054_thumb.jpg

post-2331-14468913933256_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut! Annars kunde man ju tänka sig att det kunde ha blivit problem med alger på bakgrunden, som borde vara svår att göra ren. Men det ser ju inte ut att vara några problem.

Kör du med orginalbelysning och vilka rör(färgtemp) är det som följer med?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser verkligen bra ut Lasse! Gillar bakgrunden mer och mer och är lite inne på att sätta sådan i min nya kub, som jag var och hämtade igår, det är den vita du använt va? Ser du någon tendens till kalkalger på den? Blir mer naturligt mot att måla bakrutan, även om jag skulle haft en blå-svart kulör för kontrastens skull, samt att man kan gömma dursun i ytavrinningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med orginalbelysning och vilka rör(färgtemp) är det som följer med?

/ Hälsningar Pär

Det följer två av typ Daylight/blue med. Daylight/blue innebär att ena halvan av röret är Daylight och det andra är blått. Kelvintalet på Daylight är troligtvis någonstans mellan 6500 och 10000. Skulle tro att den samlade temperaturen ligger kring 14000 K. Jag använder orginalet - ja.

Snygg aquascaping!

Tack - det skall bli bättre - ge mig några månader.

Ser verkligen bra ut Lasse! Gillar bakgrunden mer och mer och är lite inne på att sätta sådan i min nya kub, som jag var och hämtade igår, det är den vita du använt va? Ser du någon tendens till kalkalger på den? Blir mer naturligt mot att måla bakrutan, även om jag skulle haft en blå-svart kulör för kontrastens skull, samt att man kan gömma dursun i ytavrinningen...

Jag har sett tendenser till både kiselager och grönalger på bakgrunden - snäckorna gör dock sitt jobb. Själva ytavrinningsmodulen har blitt lite grönare de sista dagarna - får se vart det slutar. Jag tror att det inte blir några problem - kalkalger kommer att växa där också med tiden.

Hej Lasse, ser ut som du fått med lite blå-korall i botten på stjärnpolypen eller ser jag fel.

Har ingen aning men jag valde detta exemplar med stor nogrannhet just för det mystiska på nederdelen. Fotona nedanför visar några närbilder - kanske kan du avgöra vad det är?

post-2331-14468913937313_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-1446891393676_thumb.jpg

post-2331-14468913936992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...