Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja det är en av de få hårda koraller som verkligen kan sticka iväg det finns flera ställen på rev som totaldomineras av den. Vacker både som levande och död faktiskt. Trivs den så kommer det utt pyttesmå vita polyper ur den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den på en del ställen i min burk också. Kan som sagt bli en pest. Den förbrukar rätt mycket kalk när den växer. Den är intressant också ur aspekten att den inte är en hård korall fast den tror det med sitt kalkbaserade skelett.:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - då har det gått tre veckor och idag fick piloten besked att det var dags att flytta igen efter väl utfört jobb. Jag tog några tester idag..... Ca och KH för att se om jag låg rätt i detta eftersom jag hela tiden nu kört in kalkvatten i samband med påfyllning av dunstat vatten. Jag har en tvåliters petflaska som jag fyller med vatten ända upp - pillar ner lite kalciumhydroxid - på med korken och skaka. Sedan pytsar jag i detta vid utblåsen. Ca 420-430 KH ca 8. Jag gjorde en koll på nitriten också - den indikerade spår av nitrit - inte mer. En sen räd ut i Lerumskogarna och lite nyförvärv kom hem. En räkgoby, en pistolräka, tre okinawa gobies samt tre små Eviota:s. Eviotorna var lite blyga så de vill inte vara med på bild - samma med pistolräkan. Några koraller kom med också.

post-2331-14468913950309_thumb.jpg

Bilderna under visar två helehetsbilder

post-2331-14468913950735_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468913950069_thumb.jpg

post-2331-14468913950529_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu har alla fakta framför sig - varför fungerar inte hjärnan så man tar ett riktigt beslut? Fakta 1: Byggt upp en tjock botten. Fakta 2: Vet att botten inte skall röras. Fakta 3: Har länge stått och beundrat en pistolräka och dess symbiosgoby, behundrat den präktiga sandhögen bredvid stenen. Riktig slutledning - gör intressant men passar inte mig. Mänsklig slutsatts - packa ner dem. Nåväl glöm det där med aquascaping - det sköter någon annan just nu! Men intressant är det - vi får vänta med SPS:er

Bilderna under visar resultatet av grävmaskinen och den inflyttade hyresgästen

post-2331-14468913951532_thumb.jpg

En av Evoiterna har börjat att visa sig redan och nedan är en rätt dålig bild på den

post-2331-14468913951772_thumb.jpg

Mina Okinawa gobys har snabbt hittat en värdkorall i en euphyllia fast de troligtvis inte levt i mer än två år och knappt visste vad en euphylia var innan de flyttade in igår.

post-2331-14468913952219_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-1446891395129_thumb.jpg

post-2331-14468913951995_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja med denna grävmaskinen så får nog det mesta vänta. Han/hon verkar bygga kanaler mellan mina bottenfilterplattor. Jag bävar för att hela min stenhög dånar ner mot nedre plattan. Dock är det gör-roligt. titta på denna film så förstår ni.

http://www.youtube.com/watch?v=shhqN7KqTjY

Nedan visar jag några bilder av arbetsmyran.

post-2331-14468913953046_thumb.jpg

post-2331-14468913953667_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468913952604_thumb.jpg

post-2331-14468913952814_thumb.jpg

post-2331-14468913953432_thumb.jpg

post-2331-1446891395404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina djur Lasse!! Pistolräkan, brunspräcklig och fin. Hade en sådan o den grävde som en maskin, köpte sen två blåaktiga, de gräver inte lika mycket. Så folk satsa på en spräcklig, den är hur cool som helst! Som du säger, den gräver upp hela karet då du har så litet.

Fortsätt bara, detta blir bra!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en frökenfisk som är 7 resor värre än din gobi att gräva.

Du skall alltid vara värst Svärd :ler: . Det är klart - den har ju mer att gräva i.... dessutom stärkt av vodka och så lite näring som du har måste den ju leta ordentligt för att hitta mat.

Edit - goby gör inte ett skit - den bara vaktar. Vid närmsta fara sticker den in och räkan visar sig inte överhuvudtaget. Först gobyn ut sedan räkan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall alltid vara värst Svärd :ler: . Det är klart - den har ju mer att gräva i.... dessutom stärkt av vodka och så lite näring som du har måste den ju leta ordentligt för att hitta mat.

Edit - goby gör inte ett skit - den bara vaktar. Vid närmsta fara sticker den in och räkan visar sig inte överhuvudtaget. Först gobyn ut sedan räkan.

MVH Lasse

¨

Jaha ännu en lustifikation över vodkan men jag bjuder på den bara för att det är du hehe.. Min fröken letar inte mat i sanden, mat får den tillräckligt den har bara fått för sig att gräva ut en grotta under en korall. Jag har rent och fint vatten i karet och ingen näring eller som jag kallar det skitvatten men så är mina koraller vackra också;) Klart att du ska börja med sps'er nu Lasse för någon gång måste blöjtiden vara över;)

Ha det gött. vi synes kanske på Onsdag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va fint det är Lasse !!

Patrik jag tror korallen du undrade över är en galaxea. En korall som med svepartentakler är väldigt duktig på att bränna alllt den når. Det finns en annan korall som är ganska lik Galaxea sp. men som är betydligt tåligare än galaxean den heter Solenastrea. Men tyvärr dyker dom inte upp så ofta i handeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...