Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Paragogius lacunicolus

mvh

Magnus

Fishbase har namnet Paragobiodon lacunicolus på denna goby och då fishbase.org kan anses vara den organisation som i dag ger ut riktlinjer namnsättning så bör man följa den (www.fishbase.org). Engelsk namn är "blackfin coral goby" också.

http://fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=22476

http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&gbv=2&q=Paragobiodon+lacunicolus+&btnG=S%C3%B6k+bilder

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - vi får väl se vad tomten har med sig på torsdag.

Under tiden så har min goby och hans räka flyttat ingången. det ät lite konstigt för de gräver igen den då och då men just idag så fick de plötsligen för sig att det var dags att möblera om lite. Se bilder här under samt filmklippet på följande länk http://www.youtube.com/watch?v=Ew9Y1vnfxRU. Koncentrera er på högra hörnet därfördjupningen börjar precis i slutet av klippet Räkan fullbordar förändringen där.

post-2331-14468913978278_thumb.jpg

Jag har också en liten ID fråga om någon kan se vad det är och den bilden finns nedan

post-2331-14468913978514_thumb.jpg

MVH Lasse

Edit: Det är ingen alg men bilden är inte så bra.

post-2331-14468913978036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ligne på Nausithoe sp. Jeg hadde for en stund siden flere kolonier av denne, og jeg synest de spredde seg ganske raskt, så jeg forsøkte det meste for å få dem bort. Det lyktes jeg ikke i før jeg gikk til innkjøp av en dvergkeiser,

Centropyge bispinosus, den fjernet samtlige kolonier på 14 dager, og siden har jeg ikke hatt dem

http://saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=3832

Svein

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ligne på Nausithoe sp. Jeg hadde for en stund siden flere kolonier av denne, og jeg synest de spredde seg ganske raskt, så jeg forsøkte det meste for å få dem bort. Det lyktes jeg ikke i før jeg gikk til innkjøp av en dvergkeiser,

Centropyge bispinosus, den fjernet samtlige kolonier på 14 dager, og siden har jeg ikke hatt dem

http://saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=3832

Svein

Polypstadiet till en manet alltså - såg du meduserna också eftersom du säger att den spred sig?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika på Epizoanthus spp. de finns mängder av polyper som skulle matcha in på den bilden. Det är svårt att ge en gissning faktiskt men hur är det är det en sten korall eller polyp eller hur ser det ut ?

acrozoanthus ?? parazoanthus ? mja hydroid men hur stora är dom ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polypstadiet till en manet alltså - såg du meduserna också eftersom du säger att den spred sig?

MVH Lasse

nei jeg har aldri sett selve spredningen desverre, men jeg hadde opp mot 10 kolonier før jeg gikk til innkjøp av keiseren. Som du ser på nærbildet så ser man manet look, så jeg heller til jelly for de jeg hadde,

Jeg ser at dine har hvite tupper noe mine ikke hadde.

Legger ved et bilde av et par av mine kolonier ved siden av en Pavona cactus

Svein

post-2081-14468913982186_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då var det dags för lite nytillskott - efter några turer fram och tillbaka så kom det några nytillskott i burken. Först och främst en gul "watchman" goby (Cryptocentrus cinctus) , en goby med handtag (min frus namn, ett mera vedertaget är Stonogobius nematodes) samt en nakensnäcka som angavs till Chromodoris magnifica, vilket jag inte tror det är - men grann är den.

post-2331-14468914001387_thumb.jpg

En håller utkik och en kryper förbi

post-2331-14468914001705_thumb.jpg

Handtaget syns dåligt

post-2331-14468914002343_thumb.jpg

Vi trivs ihop

På min önskelista stog några andra roliga gobys men tyvärr så fick jag inte tag på dem denna gång.

Det har nu gått ca 4 veckor sedan start och det marcherar på bra. Närmsta uppgiften är att bygga på med koraller. Första vattenbytet kommer också att ske i helgen - ca 30 liter.

MVH Lasse

post-2331-1446891400204_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lobetail sea slug inte en Nudibranch men väldigt svåra att få att funka. Din är ingen Chromodoris magnifica som är en nakensnigel utan en Chelidonura varians. Döljer sitt skal helt och liknar nakensniglar men det är dom alltså inte. Chelidonura sp. är svåra pga vad dom äter vilket är andra invertebrater, i vissa fall korall och andra fall flatmask ur släktet Acoela. Kanske nåt för Görans problem i "Drakfisk akvariumet" ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Alessandro.

Teggner, alla goby är klara jag vill ha-djur. De små lämpar sig också utmärkt för mindre akvarium. Oftast gömmer de sig och tittar bara nyfiket ut men när det gäller den gulorange okinawa-gobyn så är min erfarenhet att den är alltid framme, alltid spanande på vad de gör på andra sidan akvarieglaset. Den häftigaste jag sett är dock en blåprickig goby som kommit in under namnet Cryptocentrus caeruleomaculatus (http://www.fishbase.org/Summary/speciesSummary.php?ID=25798&genusname=Cryptocentrus&speciesname=caeruleomaculatus) - om det är rätt namn på just dessa exemplar vet jag inte, de verkar också lite stora för att passa denna art. De var tyvärr mer än 10 cm långa så jag kan inte ha dem. Men häftiga var dom - skall försöka få en bild senare om de finns kvar.

Tack för informationen Ted. Jag misstänkte att de inte var vad det utgavs för. Vi får se hur de klarar sig - ett av akvarierna har iofs en liten population av flatmask. Är det någon i GBG-området som har problem med flatmask - hör av er till mig så går det alltid att prova.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, Göran på ciklidleken har ju problem med dessa i karet med den stora drakfisken.

Han har fått tipset, han har 2 stycken.

Tagit några nya bilder idag efter en del omändringar och ett 25 % vattenbyte. några nya koraller har kommit till och det kommer nog en del till vad tiden lider.

post-2331-14468914010198_thumb.jpg

En helbild

post-2331-14468914010639_thumb.jpg

Sett från vänstra sidan

post-2331-14468914010856_thumb.jpg

rödalg och rödbenad eremit

post-2331-1446891401107_thumb.jpg

En del koraller tar tid på sig när de flyttas. Denna stjärnpolyp har först efter ca 2 veckor börjat att expandera sina polyper.

MVH Lasse

post-2331-14468914010418_thumb.jpg

post-2331-144689140113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...