Datate Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Jag å tjejen ska till Triton på lördag å köpa lampor. 2x250W BLV 14.000 är det tänkt.Sen tänkte vi även byta våra 2x39W T5 samt 1x30W T8 mot 2x80W T5.Nu har jag gått på jobbet halva natten och funderat på om det kanske inte skulle vara bättre att byta till en Ultra Solaris 6x80W armatur istället.Vet inte riktigt vad man ska göra. Byter jag lampor och rör blir kostnaden ca 3000kr. Köper jag armaturen blir kostnaden 4800kr dvs ca 2000kr högre med armaturen...men dom pengarna kan jag klämma fram om det kommer till det läget.Vi har taskig färg på koraller idag (trots att vi fått ner nitrat och ej mätbart fosfat) och med blandade T5or kanske det skulle bli bättre. Vi har väl alla sätt kar som Cownens t.ex. Fick oxå chansen att se Magnus kar ("Magnus" på SVG) innan han flyttade. Underbara färger. Även i Reefzones korallkar är det numera endast T5 med grymma färger och hört att Triton kör detsamma med kanpnresultat. Önskar att ens eget kar skulle kunna se ut så...å T5 kanske skulle kunna vara en bit i det hela?I övrigt skulle ljuset bli mindre med den armaturen. 480W mot 660W som det blir med T5+MH. Nu ingår våran el i hyran, så det spelar ingen roll...men vi ligger på mellan 28-29C efter 8h MH. Å det nu på vintern... Hur mycket skulle man kunna gissa att man sänker tempen med en sådan konvertering...är sänkningen ens märkbar?Den enda ordentliga nackdelen jag kan se är att man förlorar "glittret" vilket är mycket synd...men kan karet istället bli betydligt mer färggrannt och svalare kar så kanske det väger upp den biten...Skulle inte funderat på byte om det inte vore för att jag i vilket fall som helst ska lägga 3000kr på belysningen...å 1800-2000kr mer i det läget är inte oöverkommligt...Vet inte vad jag ska göra...så ge mig lite guidning på vägen tack!/Erik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Hallå Erik! Du kan ju räkna in kostnaden av försäljningen utav dina 250W armaturer också, även om det kommer i efterhand. En annan sak som jag kom att tänka på är om du beställer dessa MH-lampor från fastlight istället så tjänar du nog också en slant. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 triton 595:- för 250W 14/20000K Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Fastlights priser är dessutom + VAT (Value Added Taxes), dvs moms.Lägg därtill på frakten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Daniel N Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Har du sett någon som kör med lysrör som basbelysning och en 70w mh som komplement för att få det glitrande du är ute efter?Jag tror att du skulle sänka värmen betydligt med lysrör men vet inte säkert.Många faktorer spelar in när det gäller värme. placering, yta, rumet i övrigt osvMvh Daniel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 På Triton kan du jämföra MH- ljus med Lysrörsljus om de inte ändrat på installationen. Sist jag var där hade de ett korallkar med varje. Och jag tippar att du tar lysrörsljus när du sett dessa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Ja, det var ju klart billligare än i många andra butiker jag sett, även om man får lägga på frakt oavsett vilken butik man beställer ifrån. Toppen, tack för upplysningen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Byt till Solarisen! Inget att fundera på! Snyggt ljus och ingen värmeutväxling ner mot burken! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 2 mars 2007 Författare Dela Postat 2 mars 2007 Tack för alla svar!UltraSolaris 6x80W bokad. Åker till Triton imorron...så det blir med största sannorlikhet T5 i fortsättningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Tack för alla svar!UltraSolaris 6x80W bokad. Åker till Triton imorron...så det blir med största sannorlikhet T5 i fortsättningen.Har du "värkt" fram någon lysrörsconfig ??4*18000K + 2*22000K ??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 4x18000 +2x22000kBlir inte det blåare än blåast i akvariet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 4x18000 +2x22000kBlir inte det blåare än blåast i akvariet?Nja, åtminstone Aquascience 18000K's rör upplever jag som "vita". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 2 mars 2007 Författare Dela Postat 2 mars 2007 Vet inte vad det blir för config. Det var ju en viss config med i paketet, men enligt Triton så kunde man välja lite hur man ville vad gälde rören utan extra kostnad. Funderar lite på följande setup:1x Osram 67 HO1x AquaScience Blue2x AquaScience Special2x AquaScience DuoHar egentligen ingen större koll på något av rören (förutom att väldigt många älskar Osram 67), utan bara följt beskrivningen på Tritons sida.Skulle detta vara bra, eller ska man tänka om?Vill INTE ha knallblått ljus, utan snarare vitt med märkbar blåton. Viktigast är färger och tillväxt på koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Jag kör med 3st Aquascience 15kk + 2st Osram 67 + 1st Aquascience 22kk (exakt samma nyans/styrka som Osram 67) = kritvitt åt det blå hållet med superb färgåtergivning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 2 mars 2007 Författare Dela Postat 2 mars 2007 Ah...hehe så Osram 67 och Aquascience 22k är exakt samma? Då behöver man med andra ord inte välja...bara ta vilket som. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 2 mars 2007 Författare Dela Postat 2 mars 2007 Vad skulle skillnaden bli med 2 av varje då, dvs 2st AS 22kk, 2st AS Special och 2st AS Duo? Måste ju finnas en anledning till varför flera rekommenderar 2+4 istället för 2+2+2 tycker jag... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.